Geld & Recht alle pijlers

Vriendin in problemen door schuld vriend, wat doen?

26-08-2011 15:08 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb al even rondgekeken in deze pijler maar nog geen topic gevonden waar ik wat aan heb, mocht het er wel al zijn hoor ik het graag.

Een goede vriendin van mij woont sinds een paar maanden samen in een huurhuis met haar vriend. Het contract staat op beide namen. Vriendin werkt en heeft alle (nieuwe) spullen in het huis betaald, evenals gas, elektra, internet, etc. Haar vriend is werkeloos en draagt niets bij aan het inkomen.

Vlak voor ze gingen samenwonen ontdekte zij bij toeval dat hij een schuld had, heeft hij nooit zelf verteld. Deze schuld heeft zij toen voor hem afbetaald, met het idee 'beginnen met een schone lei'. Hij heeft toen gezworen dat er niet nog meer was.

Maar je voelt hem al aankomen, er zijn veel meer schulden. Haar vriend is nu een weekendje weg en wegens een naar voorgevoel over dingen heeft ze het huis overhoop gehaald en hele stapels (ongeopende) enveloppen gevonden van verschillende incassobureaus waaruit blijkt dat hij minstens 10.000 euro schuld heeft voor verschillende dingen. De betalingstermijn is hiervan allang verstreken, en er wordt in gezegd dat er deurwaarders langs kunnen gaan komen.

Ze heeft geen idee wat ze nu moet doen, en ik ook niet.

(Hoe) kan zij voorkomen dat er straks deurwaarders aan de deur staan die al haar spullen meenemen?

Heeft er misschien iemand iets soortgelijks meegemaakt en tips over hoe je dit kunt oplossen of aan kunt gaan? Is er in zo'n geval schuldhulpverlening te regelen? In ieder geval iets waardoor zij haar huis, spullen en geld niet kwijtraakt en die vriend een keer op zijn kop getimmerd wordt (figuurlijk, al zou ik me aanbevolen houden om het letterlijk te doen).

Ik heb al tot meerdere ruzies aan toe tegen haar gezegd dat ze die vent moet dumpen, hij is niet goed voor haar en liegt over van alles (niet alleen over geld), maar ze heeft een bord voor haar kop en ze blijft maar bij hem. Ik ga het niet nog een keer zeggen, wil haar nu alleen maar een advies geven en steun aanbieden waar ze concreet iets aan heeft.

Groetjes
quote:Starshine schreef op 26 augustus 2011 @ 16:43:

maar even op een rij:

deze man heeft altijd bij zijn moeder gewoond, maar heeft het toch voor elkaar gekregen flinke schulden op te bouwen.

Deze verzwijgt hij voor zijn vriendin. Hij werkt niet, studeert niet en heeft ook geen uitkering. Geen enkele bron van inkomsten dus en ik zie ook niet dat dat binnenkort gaat veranderen.

Doet hij wel het huishouden of zit hij de hele dag te X-boxen?

edit: en hij loopt weg voor zijn problemen gezien de ongeopende enveloppen en zijn telefoon niet opnemen nu hij weet dat zijn vriendin achter de schulden gekomen is.

Wat is er precies leuk aan deze man?Hij lijkt mij het winnende lot van de loterij.
zolang ze een relatie met die Pipo heeft en samenwoont kan er ook beslag worden gelegd op haar spullen
oh, hoe gaat het er nu mee? Is meneer nog teruggekomen van zijn weekendje weg?
Een vriendin van mij heeft ook een man aan de haak geslagen met schulden. Van iemand anders (een ex van haar) had ze al gehoord dat hij schulden had maar zelf ontkende hij dat. Omdat haar ex het gezegd had dacht ze dat hij er bijbedoelingen mee had. Deze meneer had zelf namelijk ook schulden. Haar huidige vriend blijkt nog 10 keer dieper in de stront te zitten dan de eerste. Ook zij is daar achtergekomen omdat de incassobureau's in de rij stonden. Ze is niet bij hem weggegaan. Ze heeft wel alle post geopend, met alle bureau's contact gezocht, alle schulden op een rij gezet (rijtje is hier niet het goede woord, het gaat om meer dan 50.000 euro) en houdt nu bij wat betaald is en wat niet. Hij heeft een inkomen (werk of uitkering, dat wisselt nogal) en voordat hij geld krijgt komen de schuldeisers er bij. Als er eentje afbetaald is staat de volgende al klaar. Hij krijgt leefgeld. Hij woont bij haar in en hoewel zij zijn schulden niet betaalt, betaalt ze natuurlijk wel veel meer aan de dagelijkse kosten dan hij. Ondertussen is kind nummer 2 onderweg en is er eigenlijk geen geld om een leuk kamertje in te richten. Voor hem is het trouwens kind 6 bij vrouw 3. Echt een leuke gozer.

Ik vind het ook wel eens moeilijk. We zijn nu tegelijk zwanger en pas naar Ikea geweest. Zij kan eigenlijk nog geen knuffeltje of lakentje kopen omdat ze er geen geld voor hebben. En dat vind ik af en toe best pijnlijk. Maar uiteindelijk heeft ze haar eigen bedje gespreid en zal ze er zelf in moeten liggen. Ik luister naar haar maar verder kan ik ook weinig doen.
heftig Kaetje...

Ik vind niet dat je een partner met schulden meteen moet afschrijven, ook niet als hij het aanvankelijk verzwegen is. Schaamte kan een rol daarin spelen en het idee dat hij het zelf wel kan oplossen.

Dan is het fijn als je genoeg voor elkaar voelt om hem bij te staan de schulden af te lossen. Maar dan moet hij dus wel meewerken en er ook moeite voor willen doen. Niet zoals die vriend in de OP, da;s gewoon een parasiet.

Sterkte voor je vriendin Kaetje!
Inderdaad, dat ben ik helemaal met je eens. Niet iedereen die schulden maakt doet dat een volgende keer weer of doet er niets aan om van de schulden af te komen. Maar mijn vriendin heeft zulke dingen met deze man ook meegemaakt... Hij had bijvoorbeeld zijn eigen woonruimte opgezegd terwijl zij nog niet wilde samenwonen en hem gezegd had dat hij zijn woonruimte aan moest houden. Ze stond eigenlijk op het punt om het uit te maken maar hij kon nergens heen. Dus mocht hij blijven en kregen ze toch weer een relatie. Hij bleef ook schulden verzwijgen. Zei dat hij hij gedacht had dat de bank niet meer om de schuld zou komen. Yeah, right! Alsof de bank een hypotheekschuld van 30.000 euro vergeet.

Hun relatie is door de geldproblemen ook niet echt leuk te noemen. Ze hebben veel zorgen en dat legt toch een grote druk op je relatie denk ik. Daar hebben ze veel ruzie over. Bovendien blijft zij degene die alles bij houdt en dat vindt hij wel prima eigenlijk....

Ik sta helemaal niet achter haar keuzes maar dat hoeft ook niet. Zij ligt elke avond naast hem en moet elke maand weer rondkomen...
ai, da's wel andere koek dan. Lekker dat ze zo voor het blok is gezet, omdat hij geen woonruimte meer had.

Maar aan de andere kan tmaakt ze wel een kindje met hem. Nou ja, nogmaals sterkte voor haar, wat een rotsituatie.
Volgens mij kan ze hem gewoon uitschrijven van het huidige adres... Even huurbaas bellen en situatie uitleggen. Als je je partner met dit soort dingen niet kunt vertrouwen, wordt je relatie een stuk minder rooskleurig, dus kun je maar beter voor jezelf kiezen...
quote:Starshine schreef op 29 augustus 2011 @ 09:37:

Ik vind niet dat je een partner met schulden meteen moet afschrijven, ook niet als hij het aanvankelijk verzwegen is.

Ik heb een schuld opgelopen doordat ik mijn man leerde kennen en mijn koopwoning verkocht moest worden (ik woonde met een familielid samen). Ik ben daar direct eerlijk over geweest. Ik heb wel direct geregeld dat mijn man, mocht ik komen te overlijden, gevrijwaard zou blijven van die restschuld (overlijdensrisico-verzekering afgesloten).

Een schuld ontstaat soms door omstandigheden, niet door overconsumptie of slecht financieel beheer. Het gaat er alleen wel om hoe je met zoiets omgaat. Werk je naar een oplossing toe of loop je ervoor weg en laat je een ander ervoor opdraaien.
Wat een sneu verhaal Kaetje.

Maar je hebt wel gelijk: ze heeft een bepaalde keuze gemaakt en moet daar nu mee leven.
TO: ik hoop dat je vriendin haar ogen geopend heeft door de reacties van dit topic. Meer doen dan dit laten lezen en je vriendin steunen zolang ze het niet inziet en zodra ze in gaat zien denk ik niet dat je iets kan doen.

het is hun probleem en zolang hij geen aanstalte maakt zijn leven te beteren (dus werk zoeken) is het dweilen met de kraan open. Jij kan dit niet voor hun oplossen!

heel erg sneu voor je vriendin maar ze ziet het zelf niet zo in. Komt nog wel en hopelijk is het dan nog niet te laat voor haar dat ze spullen kwijt raakt!

@ikbenanoniem: vind het echt super dat je al zover bent gekomen! you go girl!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:kaetje schreef op 29 augustus 2011 @ 09:57:

Inderdaad, dat ben ik helemaal met je eens. Niet iedereen die schulden maakt doet dat een volgende keer weer of doet er niets aan om van de schulden af te komen. Maar mijn vriendin heeft zulke dingen met deze man ook meegemaakt... Hij had bijvoorbeeld zijn eigen woonruimte opgezegd terwijl zij nog niet wilde samenwonen en hem gezegd had dat hij zijn woonruimte aan moest houden. Ze stond eigenlijk op het punt om het uit te maken maar hij kon nergens heen. Dus mocht hij blijven en kregen ze toch weer een relatie. Hij bleef ook schulden verzwijgen. Zei dat hij hij gedacht had dat de bank niet meer om de schuld zou komen. Yeah, right! Alsof de bank een hypotheekschuld van 30.000 euro vergeet.

Hun relatie is door de geldproblemen ook niet echt leuk te noemen. Ze hebben veel zorgen en dat legt toch een grote druk op je relatie denk ik. Daar hebben ze veel ruzie over. Bovendien blijft zij degene die alles bij houdt en dat vindt hij wel prima eigenlijk....

Ik sta helemaal niet achter haar keuzes maar dat hoeft ook niet. Zij ligt elke avond naast hem en moet elke maand weer rondkomen...

Tja, en toch kan ik totaal geen medelijden hebben met je vriendin, des te meer met het ongeboren kind. Als je als vrouw zijnde toch een man treft die aan zijn 6e kind gaat beginnen bij een 3e vrouw, waar begin je aan? Natuurlijk komt daar het antwoord "liefde" op, maar als je het al zo moeilijk hebt financieel, de relatie niet erg soepeltjes verloopt, onder (zijn) druk zijn gaan samenwonen etc., heeft dat in mijn ogen helemaal niks met liefde te maken.

Nogmaals, erg triest dat een kindje in deze situatie maar op de wereld geplempt wordt! Onvoorstelbaar.....
Hoi allemaal,

kom even een korte update geven.

Hij is terug, zij woont nog daar en gaat hem niet verlaten. Ze zijn samen naar spreekuur voor schuldhulp en uwv geweest. Ze zegt er ineens nog maar weinig over, denk dat ze zich schaamt, maar heb het idee dat ze denkt dat het wel goed komt. Is niet de manier waarop ik ermee om zou gaan, maar goed, het is haar keuze. Heb nu al een aantal dagen niet echt contact met haar gehad. Ik laat het er denk maar bij voor nu, hoor het wel weer wanneer ze iets kwijt wil.

Bedankt voor de tips en de verhalen!
Je vriendin heeft zelf al deze bewijzen/ onbetaalde rekeningen gevonden. Ze is volwassen en kan zelf haar conclusies daaruit trekken. Als ze dat niet doet: eigen schuld, dikke bult.

Vraagt ze dan aan jou wat ze moet doen? En vervolgens gaat ze daar ruzie met JOU over maken? Lijkt me de verkeerde persoon waar ze haar woede op richt.
Om de hoek van elke goed bedoelde hulp schuilt altijd het hulpverlenerssyndroom, soms de ziekte van Florence Nightingale genoemd. De vrees ten prooi te vallen aan de beruchte furor sanandi. Dat ongebreidelijke verlangen de ander beter te willen maken. Die overijverigheid vanuit dat onvermogen om de eigen onmacht en de eigen beperkingen te erkennen.

http://www.goedzo.com/ind ... /syndroom-van-nightingale

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven