Geld & Recht alle pijlers

Vriendin in problemen door schuld vriend, wat doen?

26-08-2011 15:08 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb al even rondgekeken in deze pijler maar nog geen topic gevonden waar ik wat aan heb, mocht het er wel al zijn hoor ik het graag.

Een goede vriendin van mij woont sinds een paar maanden samen in een huurhuis met haar vriend. Het contract staat op beide namen. Vriendin werkt en heeft alle (nieuwe) spullen in het huis betaald, evenals gas, elektra, internet, etc. Haar vriend is werkeloos en draagt niets bij aan het inkomen.

Vlak voor ze gingen samenwonen ontdekte zij bij toeval dat hij een schuld had, heeft hij nooit zelf verteld. Deze schuld heeft zij toen voor hem afbetaald, met het idee 'beginnen met een schone lei'. Hij heeft toen gezworen dat er niet nog meer was.

Maar je voelt hem al aankomen, er zijn veel meer schulden. Haar vriend is nu een weekendje weg en wegens een naar voorgevoel over dingen heeft ze het huis overhoop gehaald en hele stapels (ongeopende) enveloppen gevonden van verschillende incassobureaus waaruit blijkt dat hij minstens 10.000 euro schuld heeft voor verschillende dingen. De betalingstermijn is hiervan allang verstreken, en er wordt in gezegd dat er deurwaarders langs kunnen gaan komen.

Ze heeft geen idee wat ze nu moet doen, en ik ook niet.

(Hoe) kan zij voorkomen dat er straks deurwaarders aan de deur staan die al haar spullen meenemen?

Heeft er misschien iemand iets soortgelijks meegemaakt en tips over hoe je dit kunt oplossen of aan kunt gaan? Is er in zo'n geval schuldhulpverlening te regelen? In ieder geval iets waardoor zij haar huis, spullen en geld niet kwijtraakt en die vriend een keer op zijn kop getimmerd wordt (figuurlijk, al zou ik me aanbevolen houden om het letterlijk te doen).

Ik heb al tot meerdere ruzies aan toe tegen haar gezegd dat ze die vent moet dumpen, hij is niet goed voor haar en liegt over van alles (niet alleen over geld), maar ze heeft een bord voor haar kop en ze blijft maar bij hem. Ik ga het niet nog een keer zeggen, wil haar nu alleen maar een advies geven en steun aanbieden waar ze concreet iets aan heeft.

Groetjes
Het is natuurlijk al oerdom dat ze al een schuld voor hem heeft afbetaald...

Verder niet mee bemoeien, zeker omdat het al tot ruzies tussen jullie beiden komt.

Ze moet het zelf oplossen met die vent.
Nu alle bureaus bellen en vragen naar de stand van zaken en overleggen welke mogelijkheden er zijn qua betaling. En uiteraard hem confronteren.

Jammer dat huis op beider namen staat en lief van jou dat je haar wil steunen
Denk inderdaad dat je er niet veel mee kunt, behalve haar op te vangen op het moment dat ze je nodig heeft en steun bij je zoekt.. Die tijd zal ongetwijfeld komen, zo te lezen.

Veel sterkte verder en probeer - hoe moeilijk het ook voor je is - even op je tong te bijten. Ze weet dondersgoed hoe de vork in de steel zit, maar wil dit nog niet erkennen. Zolang die erkenning er nog niet is, dan kun jij roepen wat je wilt, maar dan sta je toch echt voor een gesloten deur.

Ga nou eerst maar eens uitzoeken of die schulden al betaald zijn.

Hup incassobureaus bellen dus (kan nog net op vrijdagmiddag).

Welke spullen ze wel en niet mogen meenemen als ze samenwonen weet ik niet, maar als voorzorg zou ze natuurlijk bepaalde persoonlijke en dure spullen zo lang elders kunnen onderbrengen.

Dat jij haar een lulhannes vindt maar dat zij toch bij hem blijft is haar keuze verder. Jij kan haar niet dwingen weg te gaan. Wat je wel kan doen is een luisterend oor voor haar blijven en hulp bieden als dat nodig is (zoals nu dus). Ze moet echt zelf inzien dat ze ws beter af is zonder hem.
quote:Beauke schreef op 26 augustus 2011 @ 15:13:

Het is natuurlijk al oerdom dat ze al een schuld voor hem heeft afbetaald...

Verder niet mee bemoeien, zeker omdat het al tot ruzies tussen jullie beiden komt.

Ze moet het zelf oplossen met die vent.

Tjongejonge, wat een heerlijk geblaat vanaf de zijlijn...

En jij zou een vriendin in deze positie niet helpen?
Ze lijkt wel op mij. Ooit was ik ook zo naief en dom alhoewel het bij mij gelukkig wel alleen bij de eerste schuld bleef.

Ik hoop niet dat zij ook nog met hem in de schuldsanering wilt gaan want dan is ze echt dom.

Ze kan contact met maatschappelijk werk openemen. Zij verwijzen haar dan wel weer verder als zij niks kunnen.
Ze merkt het snel genoeg als haar duurbetaalde spullen weg zijn gehaald door de deurwaarders lijkt mij zo. Of dat ze gezellig met vriend-lief drie jaar op een houtje kan gaan bijten omdat ze in de schuldhulpverlening zitten.

Als ik jou was zou ik daar miijn adviezen niet aan gaan geven. Zeker niet als je ook nog ruzie krijgt!

Iedereen heeft recht op haar eigen domme fouten.
quote:VotesforLeo schreef op 26 augustus 2011 @ 15:17:

[...]

En jij zou een vriendin in deze positie niet helpen?hoe dan? Haar ontvoeren uit haar eigen huis?
Heeft ze rekeningen, bonnetjes waar haar naam op staat? Zo kan ze misschien bewijzen dat die spullen van haar zijn.
quote:VotesforLeo schreef op 26 augustus 2011 @ 15:17:

[...]

En jij zou een vriendin in deze positie niet helpen?Aangezien TO schrijft dat ze er al ruzies over hebben gehad zou ik me er niet mee bemoeien nee.
Gelukkig had hij nog genoeg geld om gezellig een weekendje weg te kunnen!
Spullen worden niet direct opgehaald, meestal moet het daar eerst voor bij de rechter zijn geweest die dat dan als één van de mogelijkheden geeft als er niet wordt betaald. Geloof alleen dat de belastingdienst dat mag zonder rechter.

Als ze nog wat van je aan wil nemen; gelijk alles bellen en regelingen treffen, voor hém, dus van zijn werkloosheidsuitkering en niet van haar loon. Duurdere spullen zonodig wegbergen of ergens anders gaan wonen. Ik heb het ook met een ex gehad en daar werd veel begrip voor getoond bij sommige eisers. Rekeningen gingen toen gewoon naar zijn nieuwe adres.
Overigens maakt het gerechtsdeurwaarders écht niet uit dat het haar spullen zijn. Het gaat om het adres waar de persoon met schulden woont, helaas.
quote:Beauke schreef op 26 augustus 2011 @ 15:21:

[...]

Aangezien TO schrijft dat ze er al ruzies over hebben gehad zou ik me er niet mee bemoeien nee.Je laat toch niet je vriendin in de steek als blijkt dat haar huis leeggehaald kan worden? De discussie over die man komt later wel weer
quote:Starshine schreef op 26 augustus 2011 @ 15:18:

[...]

hoe dan? Haar ontvoeren uit haar eigen huis?Uuuh, nee...??? Met tips zoals ze hier dus worden gegeven
Wauw, wat snel reacties, bedankt!

Ik begrijp uiteraard dat ze zelf moet inzien dat ze beter af is zonder hem. Ik weet zeker vermoed dat ze het zelf ook wel weet, maar ze durft de stap niet te zetten.

En we zijn al lang bevriend, een beetje ruzie kan onze vriendschap wel aan, is voor mij geen reden haar niet te willen helpen. Ik gun haar een gelukkig (en schuldenvrij) leven.

Goed idee van spullen wegzetten en bonnetjes opzoeken! Ga ik doorgeven.
anoniem_125856 wijzigde dit bericht op 26-08-2011 15:25
Reden: foutje
% gewijzigd
quote:VotesforLeo schreef op 26 augustus 2011 @ 15:23:

[...]

Je laat toch niet je vriendin in de steek als blijkt dat haar huis leeggehaald kan worden? De discussie over die man komt later wel weer

Oh. Nu wordt ze al meteen in de steek gelaten? Is het huis al leeggehaald dan? Ik lees het nergens.

Ik zou een luisterend oor bieden, maar voorzichtig zijn met wat ik nog zeg, gezien hoe het eerder viel.

Maar termen als in de steek laten vind ik erg dramatisch hoor.
Volgens mij kan zij, als ze de bonnen of de rekeningen heeft die ze met pin heeft betaald ( bankoverzichten) aantonen dat de spullen in huis van haar zijn. Dan mogen ze daar niet aankomen denk ik (weet ik niet zeker) omdat er bij een samenwonen geen gemeenschap van goederen is. Bonnen moeten wel op haar naam staan dan, en zijn uitkering moet op zijn eigen rekening gestort worden, niet op de hare. ( anders is niet meer aan te tonen wie er heeft betaald met de betreffende rekening)

Eventueel hiervoor hulp vragen bij een financieel adviseur of bij kredietbank. En persoonlijk....zou ik die vent het huis uit schoppen, liefst zo ver mogelijk.....

Je zegt echter dat ze dat niet wil....dan vooral zorgen dat alles zoveel mogelijk gescheiden blijft financieel, en dat zij vooral niet voor zijn schulden gaat opdraaien.....dus bellen met schuldeisers, misschien wel, maar dan alleen namens hem en niet zeggen dat ze er zelf iets aan of voor wil doen.....
Nog even nagedacht. Zijn de enveloppen die van het incassobedrijf komen al naar jullie gezamelijke adres gestuurd of nog de vorige?

Neem contact op met de woningbouwvereniging en vraag hoe je in deze situatie kan handelen.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat vriend na het weekend welkom is om het één en ander uit te leggen en daarna op straat staat.
Als hij weekendje weg is, meteen eisen dat hij terug moet komen.

Mijn gevoel zegt ander slot op de deur en dat hij moet verhuizen naar andere woning. Zij gaat anders ook mee in zijn financiele problemen. Hij moet ook zorgen dat hij van contract woning afgaat.

Rationeel gezien samen met hem in kaart brengen wat precies de schulden zijn. Er kunnen ook meerdere brieven zijn over 1 schuld. Zo snel mogelijk gaan bellen over betalingsregelingen. Dan houd je ze nog wel koest. Verder zorgen dat virendin financien gescheiden houdt. Bonnen gaan opzoeken van betaalde meubelen. Zorg dat vriendin absoluut gescheiden prive-rekening en spaarrekening houdt. Heel stom dat ze die schuld voor hem betaald heeft.
als ze bonnetjes heeft van de spullen waar haar bankrekeningnummer op staat, nemen ze die waarschijnlijk niet mee (moet ze het wel echt kunnen bewijzen dat het van haar is). wel gaan ze vragen wat er dan wel van hem is. als ik het zo lees waarschijnlijk alleen zn eigen kleding? dat levert voor die incassobureaus niks op, als je geluk hebt bieden ze je nog een laatste kans met een betalingsregeling waar je je dan stipt aan moet houden, doe je dat niet... helaas komen ze alsnog spullen halen.

hij is werkeloos.... ook geen recht op uitkering of iets dergelijks? dan zou hij daarvan de schulden in gedeeltes kunnen betalen.
quote:Beauke schreef op 26 augustus 2011 @ 15:26:

[...]

Oh. Nu wordt ze al meteen in de steek gelaten? Is het huis al leeggehaald dan? Ik lees het nergens.

Ik zou een luisterend oor bieden, maar voorzichtig zijn met wat ik nog zeg, gezien hoe het eerder viel.

Maar termen als in de steek laten vind ik erg dramatisch hoor.Ik vind inderdaad dat je je vriendin in de steek laat als je je er niet mee gaat bemoeien. En ik schrijf niet dat het huis leeggehaald is maar dat het KAN! Niks dramatisch aan hoor. Dat maak jij ervan
Bedankt, voor deze tips.

Voor zo ver ik weet ontvangt hij geen uitkering omdat hij zelfs daar te lui voor is, maar hoe het precies zit weet ik niet.

Hij is vanuit het huis van zijn moeder meteen door verhuisd naar het samenwonen, dus heeft nooit voor zichzelf hoeven zorgen.

Maar ik laat mijn vriendin meelezen op dit topic, hopen dat ze er wat mee doet.

Ze is geloof ik al wat actie aan het ondernemen, heeft de boekhouder/een vriend van haar oude werk gebeld en die heeft haar ook wat tips gegeven.

Ze heeft haar vriend verteld wat ze weet, en nu neemt die lamzak de telefoon natuurlijk niet meer op. Thuiskomen zal 'ie wel helemaal niet doen hierom..
Als het mij was overkomen zou ik hem niet meer in huis willen hebben. Niks in dat huis is van hem, en dan nog schulden ook. Is ze verplicht om hem weer binnen te laten? Laat hem maar terug naar zijn moeder gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven