Kattendieetvoervraagje

27-08-2011 14:47 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb sinds drie weken een kater van 9, uit het asiel. Hij heeft last gehad van blaasgruis, en mag daarom levenslang alleen dieetvoer.

Van het asiel had ik een zak Royal Canin Urinary meegekregen, en wat kleine zakjes Hills C/ D, om te mengen.

Inmiddels heeft hij het Royal Canin voer op. Dit vindt hij ook duidelijk lekkerder. Volgens de dames van het asiel moet hij dit ook blijven eten omdat het de kans op diarree verkleint. Hij eet nu al 1,5 week alleen het Hill's voer en heeft nog steeds keurige vaste ontlasting.

(Wel hoor je af en toe zijn buik rommelen, is dat normaal?)

Mijn vraag dus: Mag hij ook alleen de Hill's-brokjes? De RC-brokken zijn nl. aanzienlijk duurder, 50 euro voor een zak van 3,5 kg.
Da's onzin dat Royal Canin zo duur is.

Bij mijn weten is een zak Royal Canin ongeveer zestig euro voor 9 of 10 kilo. Dus overdrijven is ook een vak.

Ik zou zelf zeker niet het advies van het asiel in de wind slaan, maar goed, mijn kat eet ook alleen RC...
668, the neighbour of the Beast
Als hij nu al 1,5 week keurige ontlasting heeft op Hills kun je er vanuit gaan dat zijn lichaam daar nu aan gewend is en kun je dus nu Hills gaan geven als je dat wilt.

Mijn blaasgruiskaters eten trouwens afwisselend RC en Hills en die hebben nergens last van, dus niet iedere kat is gevoelig voor diarree door wisselingen in voer.
Royal canin kan inderdaad een stuk goedkoper.

Ik haal dat van mij bij de voordeeldierenshop. Met een zak van 10 kg (voor iets van 50 euro) doet ze denk een half jaar ofzo.

(overigens geen anti-blaas, gewoon RC voor volwassen kat).
Er zijn ook andere onbekendere merken blaasgruisdieetvoer, daar zou je ook nog maar kunnen kijken. Dan wel eventjes mengen voor de zekerheid.
@Nicky, het gaat niet om het 'normale' Royal Canin-voer, dit is de Urinary S/ O High Dulition-variant. Is ook alleen te koop via de dierenarts. Valt mij wel op dat hij daarvan met gemak 2 volle bakjes per dag at, terwijl het Hill's voer makkelijk een paar dagen blijft staan.

Het vreemde vond ik juist dat de asielmedewerkster die ik sprak toen ik hem ophaalde zei dat ie na wat mengen op Hill's kon overgaan, en de andere medewerkster die ik een paar dagen geleden mailde het RC voer juist weer aanbeveelt.

Dan nog iets anders: wordt de chip bij de 'koop' ook overgeschreven op jouw naam? Bikkel mag nl. over een paar weken ook naar buiten.
quote:Snoopy80 schreef op 27 augustus 2011 @ 15:44:

@Nicky, het gaat niet om het 'normale' Royal Canin-voer, dit is de Urinary S/ O High Dulition-variant. Is ook alleen te koop via de dierenarts. Valt mij wel op dat hij daarvan met gemak 2 volle bakjes per dag at, terwijl het Hill's voer makkelijk een paar dagen blijft staan.

Het vreemde vond ik juist dat de asielmedewerkster die ik sprak toen ik hem ophaalde zei dat ie na wat mengen op Hill's kon overgaan, en de andere medewerkster die ik een paar dagen geleden mailde het RC voer juist weer aanbeveelt.

Dan nog iets anders: wordt de chip bij de 'koop' ook overgeschreven op jouw naam? Bikkel mag nl. over een paar weken ook naar buiten.

Ik zou je DA raadplegen, want ook asielmedewerkers weten niet alles.

Wat betreft de chip: het ene asiel zet de kat op jouw naam over en de ander doet dat niet, dan hou je de kat in buikleen en blijven zij eigenaar. Bel ze even om dit na te vragen.
Bij mijn dierenarts kost 1,5 kg hills c/d 18 euro,kattebeest doet er ca een maand mee.

Dit is geadviseerd en ik neem echt geen ander voer,ben veel te bang dat het dan terugkomt(hebben we 1x gehad)
Als je kat blaasgruis heeft, is er niets mis met zijn ontlasting. Het gaat bij blaasgruis om verstopping van de urinewegen.

Daarbij: als je hem een tijdlang het 'verkeerde' voer geeft, heeft dat niet onmiddellijk effect op zijn urinewegen, die zullen niet meteen verstopt raken. Dat duurt een tijdje. En dat moet je zien te voorkomen.

Ik heb twee katten (inmiddels eentje overleden) die blaasgruis hebben. Af en toe wat ander voer voor de variatie kan wel, maar zodra je dit te vaak doet, raakt het beestje weer verstopt (urinewegen) en zul je bvb. weer aan de antibiotica moeten om dat op te lossen. Waarna je weer opnieuw kunt starten met het dieetvoer en dan met minder 'smokkelen'.

Succes met je poezenbeest! :-)
quote:molly74 schreef op 27 augustus 2011 @ 15:57:

Als je kat blaasgruis heeft, is er niets mis met zijn ontlasting. Het gaat bij blaasgruis om verstopping van de urinewegen.

Daarbij: als je hem een tijdlang het 'verkeerde' voer geeft, heeft dat niet onmiddellijk effect op zijn urinewegen, die zullen niet meteen verstopt raken. Dat duurt een tijdje. En dat moet je zien te voorkomen.

Ik heb twee katten (inmiddels eentje overleden) die blaasgruis hebben. Af en toe wat ander voer voor de variatie kan wel, maar zodra je dit te vaak doet, raakt het beestje weer verstopt (urinewegen) en zul je bvb. weer aan de antibiotica moeten om dat op te lossen. Waarna je weer opnieuw kunt starten met het dieetvoer en dan met minder 'smokkelen'.

Succes met je poezenbeest! :-)

Het gaat hier om diarrree door het wisselen van brokjes, dat kan soms gebeuren.

En TO wil niet gaan smokkelen met gewoon voer, maar op een ander merk blaasgruisbrokjes overstappen.
ik heb ook een kattendieetvoervraagje, alleen dan niet over blaasgeruis,

ik heb een gecastreerde kater van net 1 jaar die ruim 5 kilo weegt, van de DA moet hij afvallen, maar dit is nogal lastig aangezien we hier ook een kitten van 14 weken hebben. (en ze elkaars voer graag eten!) .. heeft iemand tips om mijn kater te laten afvallen zonder dat mijn kitten geen (of te weinig) eten meer krijgt?!

alvast bedankt!
quote:kar00w schreef op 27 augustus 2011 @ 16:17:

ik heb een gecastreerde kater van net 1 jaar die ruim 5 kilo weegt, van de DA moet hij afvallen, maar dit is nogal lastig aangezien we hier ook een kitten van 14 weken hebben. (en ze elkaars voer graag eten!) .. heeft iemand tips om mijn kater te laten afvallen zonder dat mijn kitten geen (of te weinig) eten meer krijgt?!

alvast bedankt!Voer van het kitten in een dichte doos zetten, met een paar gaten erin waar kater niet doorheen kan en kitten wel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je kunt voor je kater Royal Canin Light40 en Sterilised37 mixen.

Oh wacht, je moet dieetvoer hebben tegen blaasgruis.

Oh nee dat was TO
“Don’t look back – you’re not going that way.”

alvast bedankt!

Je kunt je katten beter gescheiden eten geven. Je kater 2 x per dag een klein handje brokjes in de ene kamer en je kittentje minimaal 4 x per dag een beetje kittenvoer in een andere kamer.

Je kunt je kater ook laten "werken" voor zijn brokjes door ze overal te verstoppen of in een Activity Ball te doen. Zo krijgt hij meer beweging en het appeleert aan zijn jachtinstinct. Verder moet je hem ook lekker veel laten bewegen door met hem te spelen en hem te laten rennen.

alvast bedankt!Buiten meer beweging en je kat laten werken voor zijn voer, kan je ook overwegen om voer te kopen met een lager percentage aan graan. Al vaak katten zien afvallen door voer te geven dat niet overliep van de koolhydraten, maar een hoog percentage heeft aan vlees (ook veel beter voor een obligate carnivoor). Kijk anders ook even op de voedingspijler van bijvoorbeeld kattenplaza.nl. Voer zonder granen is gewoon te koop op zooplus.nl.
Als hij de RC lekkerder vindt, zou ik dat gaan voeren. Maar voer hem niet te veel. voor je het weet heb je hem te dik, (heeft hij nog sneller last van blaasgruisproblemen) en wat er aan zit heb je er niet zo maar weer vanaf.

Prijs verschil RC en Hill's: RC is meestal een paar euro per grote zak goedkoper. Koop het voer in de grootste verpakking, dan ben je het voordeligste uit. Adviesverkoopprijs van RC high dilution 3,5 kg is onder de 40 euro, dus ik denk dat je met 50 euro een zak van 6 kg bedoelt.

RC High dilution is wel erg streng voer hoor. Vraag bij de asiel dierenarts even na of hij niet over kan op de gewone urinary. Of evt op de moderate energy, dan mag hij iets meer eten zonder en dik van te worden.
quote:Draakje29 schreef op 27 augustus 2011 @ 17:38:

RC High dilution is wel erg streng voer hoor. Vraag bij de asiel dierenarts even na of hij niet over kan op de gewone urinary. Of evt op de moderate energy, dan mag hij iets meer eten zonder en dik van te worden.

Precies, vraag anders eens aan het asiel of zij hem hierop hebben gezet of hun DA, want RC High Dilution (net als Hills S/D) is meestal alleen in het begin nodig bij serieuze blaasgruisproblemen en daarna geef je dan levenslang RC Urinary gewoon of Hills C/D.

Het kan ook voor nierproblemen zorgen dus ik zou hier echt voorzichtig mee zijn.
ik heb hier in huis 5 katten.

1 met bluisgruis dieet en 1 (boston) die de neiging heeft om te zwaar te worden en alles op wil eten wat de rest laat staan.

die met blaasgruis (kerel) krijgt ook RC (via internet is het goedkoper te krijgen als wat ik hier gelezen heb) RC vind hij lekkerder als hills en vandaar dat het hier dus gewoon RC is geworden. hij eet in de badkamer, boston eet in de woonkamer en de andere 3 eten in de keuken.

dus apart eten geven is best te doen ;).

ik heb er ook 1 (angel) die heel iel en klein is en haar stop ik af en toe als ze erom vraagt gewoon wat extra brokjes toe in de keuken, dat zou je ook met een kitten kunnen doen.
@Iris, dan begreep ik dat verkeerd. Ik had het gelezen alsof het om enkel dit ging: "Ik heb sinds drie weken een kater van 9, uit het asiel. Hij heeft last gehad van blaasgruis, en mag daarom levenslang alleen dieetvoer... "

Excuses! :-) Toch succes gewenst.
Google maar eens op dierenapotheek Schagen. Daar bestel ik altijd mijn RC Urinary voer. Net iets goedkoper als bij de dierenarts. Je kunt bij de zooplus goede bewaartassen bestellen.

Als je kater eenmaal dieetvoer krijgt voor blaasgruis moet je hier echt niet van afwijken.

Ik heb dit recent nog ondervonden.

Die van ons krijgt ook de RC Urinary maar de andere 2 kregen gewoon voer. Af en toe nam hij daar wel eens een hapje van. Laatst weer met spoed naar de dierenarts geweest omdat hij toch weer ernstige blaasgruis had, puur van het mee-eten naast zijn dieet voer. Nu zijn ze allemaal aan de urinary. Dure grap maar je moet er wat voor over hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven