Entreetoets in groep 7
maandag 29 augustus 2011 om 16:24
Hallo allemaal
ik hoop dat er op dit forum ook een paar moeders zitten die me verder kunnen helpen
mijn zoon (11) heeft vorig jaar de entreetoets gemaakt, maar ik weet niet wat ik daar nu van kan verwachten
zijn score percentage is 23
nu wordt er op school veel gesproken over lwo -onderwijs, maar dat zie ik niet zo zitten
ik wil graag weten waar hij naar toe kan met 23%
wie kan mij helpen?
ik hoop dat er op dit forum ook een paar moeders zitten die me verder kunnen helpen
mijn zoon (11) heeft vorig jaar de entreetoets gemaakt, maar ik weet niet wat ik daar nu van kan verwachten
nu wordt er op school veel gesproken over lwo -onderwijs, maar dat zie ik niet zo zitten
ik wil graag weten waar hij naar toe kan met 23%
wie kan mij helpen?
maandag 29 augustus 2011 om 16:31
Naar mijn bescheiden mening kun je, als je toch vmbo op BB niveau gaat doen, dat beter doen mét LWOO dan zonder. LWOO staat voor Leer Weg Ondersteunend Onderwijs. Het betekend dus dat een kind binnen zijn leerweg van het vmbo extra ondersteuning krijgt. Vaak komt dit tot uiting in kleinere klassen en meer struktuur en aandacht en docenten die graag met kinderen werken die wat minder makkelijk leren of een een gebruksaanwijzing hebben.
Het is zoals het is
maandag 29 augustus 2011 om 16:31
Ik weet niets van die cijfers en percentages, dus daar zeg ik maar niets over. Dergelijke eenmalige toetsen zeggen niet alles.
Maar had je de score verwacht? Hoe gaat het verder met hem op school, qua resultaten bijvoorbeeld, maar ook qua motivatie? Denk je dat hij meer kan? Zo ja, waarom?
Maar had je de score verwacht? Hoe gaat het verder met hem op school, qua resultaten bijvoorbeeld, maar ook qua motivatie? Denk je dat hij meer kan? Zo ja, waarom?
Liever elitair dan een pauper!
maandag 29 augustus 2011 om 16:35
Eens met Youk. Juist door die kleinere klassen is er meer persoonlijke aandacht en is er meer uit je kind te halen. Ik ken iemand die via wat destijds IBO (individueel beroepsonderwijs) heette, is doorgestroomd naar MBO en via het HBO zelfs uiteindelijk een paar jaar Universiteit heeft gevolgd. Iets wat ie zonder dat individuele onderwijs wellicht niet gehaald had, omdat hij dan 'verzopen' was in de massaliteit.
maandag 29 augustus 2011 om 16:36
23% is heel erg laag. Is er niet meer aan de hand?
Hier staat een tabelletje met de mogelijkheden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Entreetoets
Hier staat een tabelletje met de mogelijkheden:
maandag 29 augustus 2011 om 16:40
De score van de entree-toets zegt eigenlijk weinig, als je niet weet hoe je kind zich tot dan toe ontwikkelde. Wat Kalliope zegt: had je deze score verwacht? Hoe maakte hij zijn toetsen in de voorgaande jaren?
Als het goed is kijkt de basisschool daar ook naar, bij het vaststellen van een advies.
Onderaan staat een lijstje met de percentages en bijbehorende VO-niveaus.
Als het goed is kijkt de basisschool daar ook naar, bij het vaststellen van een advies.
Onderaan staat een lijstje met de percentages en bijbehorende VO-niveaus.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 29 augustus 2011 om 16:41
quote:von72 schreef op 29 augustus 2011 @ 16:24:
Deze score leidt tot VMBO-basis. Waarom zie je IWO niet zitten? Lijkt me dat het juist prima is voor een kind dat moeilijk leert als hij extra ondersteuning krijgt.
Wat zie je dan wel zitten? Een 'gewone' klas waarin hij aan zijn lot wordt overgelaten en het zelf maar moet uitzoeken?
Deze score leidt tot VMBO-basis. Waarom zie je IWO niet zitten? Lijkt me dat het juist prima is voor een kind dat moeilijk leert als hij extra ondersteuning krijgt.
Wat zie je dan wel zitten? Een 'gewone' klas waarin hij aan zijn lot wordt overgelaten en het zelf maar moet uitzoeken?
maandag 29 augustus 2011 om 16:46
maandag 29 augustus 2011 om 17:07
Bij mij deden ze alleen de entreetoets en geen cito-eindtoets zodat je je slechte punten nog kon verbeteren.
Luister ook naar het advies van de school en je eigen gevoel. Je weet dat hij geen hoogvlieger is. Hoe gaat hij om met theorie?
Basis is praktijk en het examenprogramma voor deze leerweg is minder uitgebreid en meer praktisch dan dat van de andere leerwegen.
Kader is nog steeds praktisch maar bevat meer theorie. De benaming verwijst naar het feit dat de leerlingen al bezig zijn met een opleiding die in zijn geheel gericht is op een functie op kaderniveau (niveau 3 of 4 in het mbo).
Theoretisch zegt het al is vooral theorie.
Kijk naar wat bij je kind past!
(net zoals mensen in hogere niveaus later in hun leven moeten inschatten of ze liever praktischer(HBO) of theoretischer (WO) bezig zijn)
Luister ook naar het advies van de school en je eigen gevoel. Je weet dat hij geen hoogvlieger is. Hoe gaat hij om met theorie?
Basis is praktijk en het examenprogramma voor deze leerweg is minder uitgebreid en meer praktisch dan dat van de andere leerwegen.
Kader is nog steeds praktisch maar bevat meer theorie. De benaming verwijst naar het feit dat de leerlingen al bezig zijn met een opleiding die in zijn geheel gericht is op een functie op kaderniveau (niveau 3 of 4 in het mbo).
Theoretisch zegt het al is vooral theorie.
Kijk naar wat bij je kind past!
(net zoals mensen in hogere niveaus later in hun leven moeten inschatten of ze liever praktischer(HBO) of theoretischer (WO) bezig zijn)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
maandag 29 augustus 2011 om 17:16
quote:Flashy schreef op 29 augustus 2011 @ 17:15:
In mijn tijd kon ik "kiezen" uit VMBO kader, gemengd en theorie. Of nouja met mijn dyscalculie viel er niks te kiezen. Gelukkig kon je toen met alle 3 naar het MBO niveau 4. Is dat eigenlijk nog steeds zo? Inmiddels bezig met een deeltijd HBO opleiding. Ik vond de praktijk echt niet leuk maar ik had geen keuze......
Waarom niet?
Als je gemotiveerd genoeg bent moet theoretisch toch ook lukken of is (was) het verschil zo groot?
In mijn tijd kon ik "kiezen" uit VMBO kader, gemengd en theorie. Of nouja met mijn dyscalculie viel er niks te kiezen. Gelukkig kon je toen met alle 3 naar het MBO niveau 4. Is dat eigenlijk nog steeds zo? Inmiddels bezig met een deeltijd HBO opleiding. Ik vond de praktijk echt niet leuk maar ik had geen keuze......
Waarom niet?
Als je gemotiveerd genoeg bent moet theoretisch toch ook lukken of is (was) het verschil zo groot?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
maandag 29 augustus 2011 om 17:33
quote:Tip: bel een leuke VMBO school in de buurt en vraag of je eens met iemand kunt komen praten of de mogelijkheden. Dan kun je je meteen alles laten uitleggen over de niveaus!Dat lijkt me een goede tip. Dan kan je zelf ook iets beter inschatten wat volgens jou het beste bij je zoon past.
Liever elitair dan een pauper!
maandag 29 augustus 2011 om 17:42
Beginniveau vmbo met leerwegondersteuning, prima toch? Van daaruit kan hij alleen maar groeien. Gebeurt dat niet zo hard, dan is het ook niet erg, dan heeft hij iig alle nodige aandacht gehad. En, er is altijd grote behoefte aan vakmensen. Iemand in mijn omgeving is ook zo begonnen en is nu klaar met mbo-3. Staar je er niet blind op.
En het gaat om wat goed is voor je kind. Als die tevreden naar school gaat, is dat ook prettig voor jou!
En het gaat om wat goed is voor je kind. Als die tevreden naar school gaat, is dat ook prettig voor jou!
maandag 29 augustus 2011 om 17:57
Onderzoek waar de interesses van je zoon liggen. VMBO scholen hebben vaak een eigen specialiteit, bijvoorbeeld groen, techniek, horeca, zorg. Kies de specialiteit die het best bij je zoon past. In januari zijn er open dagen op de scholen van voortgezet onderwijs, deze kun je bezoeken als ouder met je kind. Bij die dagen kun je aardig de sfeer proeven en zul je zien dat je zoon zich op de ene school prettiger zal voelen dan op de andere. Neem dit gevoel zeker mee in de defenitieve keuze.
Bespreek met de leerkracht van je zoon je vragen, als het goed is kan hij/zij je verder op weg helpen.
Succes!
Bespreek met de leerkracht van je zoon je vragen, als het goed is kan hij/zij je verder op weg helpen.
Succes!
dinsdag 30 augustus 2011 om 11:41
intussen heb ikk meer informatie gevnden waardoor ik ook een goed beeld heb.
dit artikel heeft me geholpen (de school stuurde de link naar me toe)
ik ben tevreden met zijn uitslag zolang hij maar op zijn plek zit. hij wil graag iets met auto's gaan doen, dus dat kan prima. bedankt voor de reacties!!!!
dit artikel heeft me geholpen (de school stuurde de link naar me toe)
ik ben tevreden met zijn uitslag zolang hij maar op zijn plek zit. hij wil graag iets met auto's gaan doen, dus dat kan prima. bedankt voor de reacties!!!!