Geld & Recht alle pijlers

Bod doen of niet?

29-07-2011 11:17 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb mijn droomappartementje gezien . Bezichtiging aangevraagd in de hoop dat het in het echt zou tegenvallen (ligt namelijk boven mijn budget), maar helaas: ik wil het!

De gegevens:

Vraagprijs in 2007 ¤ 208.000

Verkocht in 2007 voor ¤ 202.500

Huidige vraagprijs ¤ 220.000

Mijn maximale hypotheek (exclusief spaargeld) ¤ 192.000

De vraagprijs ligt dus behoorlijk wat boven mijn budget, maar al zou ik het geld hebben dan vind ik het de vraagprijs nog niet waard. Het appartement staat al een jaar te koop. De verkoper gaf aan dat er veel geïnteresseerden zijn, maar dus nog geen koper. Het appartement staat nu leeg, ik weet niet hoe lang dit al zo is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of kan ik het beter uit mijn hoofd zetten?
Dus je hebt nu een gesprek gehad met een hypotheekadviseur van de "tegenpartij"? Dan als de sodemieter zelf een adviseur/bank zoeken en je daar ook voor laten lichten.

Het enige dat ik steeds hoor momenteel is dat je echt niet meer onder de regels voor hypotheken uit komt. Dus 4x bruto jaarsalaris max. Zit je daar boven: dat wordt knap lastig. Blijf je er onder: bedenk wat je aan maandlasten kwijt wil zijn en ga met dat bedrag in je hoofd naar je adviseur/bank.
Johannah, hoe bepaal je of hun hypotheekadviseur niet een voor jou nadelig product uitzoekt wat dan weliswaar een zo hoog mogelijk bedrag oplevert? Ga aub inderdaad onafhankelijk te werk. Je kwam elders niet voor niets lager uit.

Daarnaast kan het prima zijn dat de verkoper het verlies wil beperken. Maar dan aub niet over jouw rug. In deze markt is het kiezen of delen voor de verkoper...

Kijk vooruit...als de verkoper het langer laat staan wordt de prijs vanzelf minder....en zn verlies groter.
Jullie hebben gelijk, hoor. Maar dit was mijn vijfde hypotheekgesprek, ik weet heel goed wat me te wachten staat. Ik weet al welke hypotheek ik ga nemen en bij welke bank (dus niet via 'hun' hypotheekadviseur). Voor mijn gevoel kon dit gesprek dus geen kwaad en zou het alleen maar in mijn voordeel werken omdat ik hiermee kon laten zien dat ik echt geïnteresseerd ben.
Ok, ik haal weer een klein beetje opgelucht adem ;)

Uitknijpen die boel ;)
quote:2_day schreef op 13 augustus 2011 @ 19:03:

Ok, ik haal weer een klein beetje opgelucht adem ;)

Uitknijpen die boel ;)Haha, wat lief! Ik laat me niet bedonderen door dat verkooppraatje, dus wees gerust ;)
Het klinkt allemaal wel alsof ze fantastisch graag van het appartement af willen. Ik zou het echt bij het bod houden wat je zelf in gedachten had, en dan zien ze maar of ze accepteren. Zo niet, dan verkopen ze niet. Kunnen ze nog een aantal maanden langer hun hypotheek betalen, en dan klinkt jouw bod vast wel weer interessant!

Eindhoven is inderdaad niet de randstad, maar in de randstad gaat ook niet overal dezelfde vlieger op. Ik woon vlakbij Eindhoven maar hier betaalt men op dit moment ook rustig 250000 voor een simpele tussenwoning. Bezopen eigenlijk.
Maar als je 195k kan lenen, en zij willen 200k hebben... vergeet je dan de Kk niet?

Dan heb je toch minstens 210 aan hypo nodig? Dus is er een gat van 15k tov je max hypotheek?

Volgens mij gaat dit niet werken....
quote:spectral schreef op 13 augustus 2011 @ 23:37:

Maar als je 195k kan lenen, en zij willen 200k hebben... vergeet je dan de Kk niet?

Dan heb je toch minstens 210 aan hypo nodig? Dus is er een gat van 15k tov je max hypotheek?

Volgens mij gaat dit niet werken....

Ik ga sowieso niet mee in hun minimum van 200.000. Ik ga nog steeds uit van mijn eerdere max van 192.000. Mocht het echt op 3.000 aankomen (en ik kan dit met een goede hypotheek afsluiten), dan wil ik het overwegen. Maar meer dan 195.000 absoluut niet!

kk komt neer op ongeveer 6.500 (2 procent overdrachtsbelasting, notariskosten, NHG), dus dit kan ik dan uit eigen zak betalen.
Afsluitprovisie van 1%?
Ik wil je alleen een advies geven om nooit een top hypotheek te nemen , en dat is wat je nu van plan bent. Ook al heb je NHG

als je bv ziek wordt dan hang je, hoe dan ook.

Ik kon 5 jaar geleden max 215.000,00 lenen , mijn hypotheek is 190.000,00 , ik had de pech erg ziek te worden een aantal maanden nadat ik het huis gekocht had. toch weer werken om huis te houden maar het gaat nu echt niet meer. Nu moet ik mijn huis alsnog verkopen want 70-75% inkomen is gewoonweg te weinig om nu alles te kunnen betalen, want houdt er rekening mee dat alles ieder jaar stevig duurder wordt en jouw salaris in verhouding niet zover meegroeit.

En nu ik moet gaan verhuizen brengt dat ook weer stress en veel onkosten met zich mee.

Denk er alsjeblieft goed over na ook al ben je nog zo verliefd op dat appartement,

oja en de verzekeringen die je allemaal kan afsluiten tegen werkeloosheid en ziekte , allemaal lariekoek!!!!!!! Ben voorzichtig
Ik vind dat dit appartement gewoon te duur is voor je.

Er is vast van alles te koop dat je wel kunt betalen.
Ik wil ook niet aan mijn top zitten qua hypotheek, maar door de strengere regels zit je nu al veel sneller aan je top.

Mijn maximale hypotheek betekent dat ik maandelijks 30 procent van mijn nettosalaris aan rente en aflossing betaal. En dit is toch waar ik voornamelijk naar kijk.
En heb je nagedacht over hoelang je er wil wonen, de verkoopbaarheid, waarde stijging etc?

Het klinkt nl net als een erg courant huis....
quote:spectral schreef op 14 augustus 2011 @ 11:37:

Het klinkt nl net als een erg courant huis....Waar maak je dit uit op?
Omdat ze het voor 2ton ook niet verkocht krijgen.... wel geïnteresseerden, geen bieders.

Dus jij zal het tzt ook voor minstens 210/220 willen verkopen, gaat dat lukken?
Dat weet je natuurlijk nooit... Ik weet niet of er helemaal geen biedingen zijn geweest, misschien is er eerder een soortgelijk bod gedaan maar is die toen afgewezen. En daarom wil ik de kk in ieder geval niet meefinancieren.
Dat is dan toch creatief boekhouden, dat je de Kk zelf financiert betekend niet dat je dan niet met verlies kan verkopen.

Wellicht zonder restschuld aan de bank, maar wel aan jezelf.
ja nu zou het 30% zijn maar als ziek wordt of in de ww terrecht komt wordt het ineens 55%. Is het dan nog te betalen?

Ook doordat de kosten jaarlijks zoveel meer stijgen.

Als je alleen bent en dan gaat kopen ben dan gewoon voorbereidt dat je een veel groter risico loopt om te moeten verkopen dan wanneer je met z'n 2en bent.
30% van je nettosalaris aan hypotheeklasten, bedoel je dan de bruto of netto hypotheeklasten? Ga altijd uit van bruto, je weet nooit wat ze met de hyprenteaftrek nog gaan rommelen.

En idd, stel dat je je baan kwijtraakt wat dan? Wij hebben samen dit huis gekocht, maar wel zo dat de brutolasten op 1 salaris te doen zijn. Dan zal het geen vetpot zijn, maar het kan wel.
Update!

Ik heb vorige week donderdagochtend een bod gedaan! Wel per email, zodat de makelaar mij niet om kon gaan praten (ben ik wel gevoelig voor, haha).

Maar dus nog geen reactie... Ben ik nu te ongeduldig of zal ik even nabellen?
Heb je geen termijn in je bod gezet? Als je er wel 1 in hebt gezet, dan moet je wachten tot de termijn verlopen is. Als je er geen termijn in hebt gezet dan geldt een bod in principe "per ommegaande" (in zoverre als een gangbare termijn is bij het kopen van een huis), dus dan betekent geen reactie dat het bod vervalt.

Ik zou als ik jou was sowieso niet erachter aan gaan. Als jij nu gaat navragen bij de makelaar laat je zien dat je het huis heel graag wil hebben. Je zou eventueel wel als je zekerheid wil (en dus uitgaat van een afwijzing) per email mededelen dat je wegens uitblijven van een reactie het bod als afgewezen beschouwd. Sowieso NIET navraag gaan doen naar hun reactie.
Wat een onzin advies. Je mag toch wel naar je bod informeren na 2 weken.
Heel apart verhaal. De verkopende makelaar die aan koppelverkoop doet met aansmeren van een top hypotheek aan de kopende partij.

Geen zuivere koffie.

Ik had een bod van 175.000 gedaan , take it or leave it.

Nooit je echte budget (er een 50.000 onder gaan zitten) doorgeven aan de kopende partij!!!!!! Je hebt al je troeven uit handen gegeven en deze makelaar kent nu al je financiele ins en outs.........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven