Geld & Recht alle pijlers

Bod doen of niet?

29-07-2011 11:17 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb mijn droomappartementje gezien . Bezichtiging aangevraagd in de hoop dat het in het echt zou tegenvallen (ligt namelijk boven mijn budget), maar helaas: ik wil het!

De gegevens:

Vraagprijs in 2007 ¤ 208.000

Verkocht in 2007 voor ¤ 202.500

Huidige vraagprijs ¤ 220.000

Mijn maximale hypotheek (exclusief spaargeld) ¤ 192.000

De vraagprijs ligt dus behoorlijk wat boven mijn budget, maar al zou ik het geld hebben dan vind ik het de vraagprijs nog niet waard. Het appartement staat al een jaar te koop. De verkoper gaf aan dat er veel geïnteresseerden zijn, maar dus nog geen koper. Het appartement staat nu leeg, ik weet niet hoe lang dit al zo is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of kan ik het beter uit mijn hoofd zetten?
Een bouwkundige keuring zou ook op m'n lijstje staan, alvorens een bod te doen....
Je zegt volgens mij nergens hoe veel spaargeld je hebt, dus eigenlijk kunnen wij er niks zinnigs over zeggen. Als jouw maximale hypotheek 192.000 is, kun je volgens mij écht niet meer dan 180.000 betalen voor het appartement. Dus dat bied je, en je zegt er bij dat dat je max is.

Ik zou absoluut niet over je max gaan, want voor je het weet zit je in de financiële problemen.
quote:Kastanjez schreef op 01 augustus 2011 @ 13:16:

Je zegt volgens mij nergens hoe veel spaargeld je hebt, dus eigenlijk kunnen wij er niks zinnigs over zeggen. Als jouw maximale hypotheek 192.000 is, kun je volgens mij écht niet meer dan 180.000 betalen voor het appartement. Dus dat bied je, en je zegt er bij dat dat je max is.

Ik zou absoluut niet over je max gaan, want voor je het weet zit je in de financiële problemen.Ik heb ongeveer 15.000 aan spaargeld, maar hier moet ik dus nog wel een complete inboedel van kopen. De kk zal ik van mijn spaargeld gaan betalen dus mijn maximale bod zal (o.b.v. maximale hypotheek) 192.000 zijn.
Je beseft dat je kk zo rond de 8000 zullen liggen? (overdrachtsbelasting, tax, notaris, adviseur) Dan blijft er niet veel over als je nog heel je inboedel moet kopen.
quote:mooiedromen schreef op 01 augustus 2011 @ 15:32:

Je beseft dat je kk zo rond de 8000 zullen liggen? (overdrachtsbelasting, tax, notaris, adviseur) Dan blijft er niet veel over als je nog heel je inboedel moet kopen.Dan misschien toch een deel van de kk in de hypotheek opnemen... Ik was ervan uitgegaan dat ik nog een paar duizend euro (bovenop de 15.000) zou kunnen sparen omdat het nog wel een aantal maanden zal duren voordat alles rond is. Maar dit kan ik beter als extraatje zien i.p.v. vaste inkomsten.
Johannah_, jouw maximimale hypotheek, is die nog onder NHG of zit je daarvoor al te hoog ten opzichte van je inkomen?

Sowieso is dit in mijn ogen niet realistisch:

De verkopende partij heeft in 2007 vast een hypo afgesloten voor de volle Eur 202.500 + kk, vandaar de vraagprijs van Eur 220.000. Die mensen kunnen het zich niet veroorloven om op jouw schamele bod in te gaan.
quote:bergamot schreef op 02 augustus 2011 @ 08:40:

De verkopende partij heeft in 2007 vast een hypo afgesloten voor de volle Eur 202.500 + kk, vandaar de vraagprijs van Eur 220.000. Die mensen kunnen het zich niet veroorloven om op jouw schamele bod in te gaan.

Sorry, maar dat weet je toch niet? En als dat wel zo is, dan is dat toch niet het probleem van TO? De laatste jaren zijn de huizenprijzen behoorlijk gezakt, vooral van appartementen. Dat is pech voor de huidige bezitters, ze zullen niet de enige zijn met een restschuld.

Trouwens, het appartement staat leeg dus de kans is ook aanwezig dat ze nu met dubbele lasten zitten.
Update: De makelaar heeft mij inmiddels zelf gebeld (tot 2 keer toe) met de vraag wat ik van het appartement vind! Toen ik vertelde dat het boven mijn budget ligt, heb ik mijn budget doorgegeven en nu gaat hij het overleggen met de verkoper
Spannend Johannah! Hopelijk accepteren ze het!
Ik ben een mee lezer, maar wat spannend ! Hopelijk wordt het huisje voor jou, houd ons op de hoogte !
Oeh, spannend! Ben benieuwd hoe dit afloopt!
quote:koekie1980 schreef op 29 juli 2011 @ 11:44:

wat ben ik blij dat ik niet in de randstad woon, wat een prijzen! Ach ja, ik vind de voordelen vaak wel opwegen tegen de nadelen hoor... maar ik heb te lang in de middle of nowhere gewoond
Wat leuk, jullie reacties!

Ik zit nog steeds in de zenuwen! Gisteren weer de makelaar gebeld en hij zou mijn budget (nogmaals of voor de eerste keer??) aan de verkoper voorleggen en mij meteen terugbellen. Niets gehoord helaas. Ik vind het zo spannend! Maar ik ga er wel vanuit dat het niets gaat worden, hoor...
Johanna, wij hebben ons droomhuis gekregen door flink onder de prijs te gaan zitten. Ze vroegen 300.000 en het stond al meer dan een jaar te koop. Geweldig huis, goede buurt, aan de rand van het bos, maar veel achterstallig onderhoud. Wij boden 230.000 en daar wilden ze niet op ingaan. Onze reactie daarop was: prima, dan niet. Blijkbaar hadden ze dat niet verwacht, een paar dagen later hing de makelaar weer aan de telefoon met een tegenbod, ze deden 5000 van de prijs. Ik heb er eens hartelijk om gelachen en hem verder een fijne dag en veel succes gewenst. Pas daarna kwamen ze over de brug met een fatsoenlijk tegenbod, hebben het uiteindelijk gekocht voor 241.500. Het kan dus wel, hangt allemaal van de omstandigheden af.

Weet je al meer over de VvE, of die een beetje gezond is? Hoe staat het met de reserveringen voor groot onderhoud bv. Dat wordt bij met name veel kleine VvE's nogal eens vergeten. (Misschien heb je het al gezegd hoor, maar ik heb het even gemist dan)

Spannend voor je ben benieuwd wanneer je iets hoort van de makelaar. Heb je je budget wel een beetje naar beneden afgerond?
quote:bergamot schreef op 02 augustus 2011 @ 08:40:

Johannah_, jouw maximimale hypotheek, is die nog onder NHG of zit je daarvoor al te hoog ten opzichte van je inkomen?

Inkomen heeft niks te maken met NHG; alleen hoogte van de hypotheek is van invloed en de hypotheek van TO valt (zeer) ruim binnen de NHG-grens

De verkopende partij heeft in 2007 vast een hypo afgesloten voor de volle Eur 202.500 + kk, vandaar de vraagprijs van Eur 220.000. Die mensen kunnen het zich niet veroorloven om op jouw schamele bod in te gaan.Wat een onzin; ze zullen echt niet de enigen zijn die zo kort geleden een huis hebben gekocht en nu geconfronteerd worden met een (verkoop)prijs die lager is dan de aankoopprijs. De huizenprijzen zijn in die periode behoorlijk gedaald. Het getuigt alleen maar van weinig realisme om die prijs + KK als richtprijs te nemen.

Spannend! Ik hoop dat je snel iets hoort van de makelaar; en een verkoopprijs die 15% onder de vraagprijs ligt, is echt geen uitzondering. Hangt natuurlijk van allerlei factoren af en zal niet bij elk huis van toepassing zijn, maar is zeker niet onmogelijk.
Soley: wow, wat een enorme goede uitkomst van de onderhandelingen, fijn voor jullie! Soms verbaasd het mij wel dat mensen hun vraagprijs niet laten zakken hoor. Het is een commerciële markt waardoor de prijs betaald wordt door het maximale wat de koper er voor over heeft. En die heeft op dit moment even helemaal niks te maken met jouw kosten koper de je eruit wil hebben. Een paar jaar geleden was het overigens in A'dam nog heel normaal om je huis te verkopen boven je vraagprijs, dat gebeurt nu ook niet meer!
@supersoulfighter, wij waren er ook helemaal blij mee! Scheelt toch weer in de maandlasten. En wat je zegt, als koper heb je niks te maken met de kosten koper of de koopprijs van de nieuwe woning van de verkoper. Hij biedt een product en anders dan in de winkel kun je zelf bepalen wat je er maximaal voor wil geven, simple as that. In het slechtste geval zegt de verkoper nee. Tsja. Wij hadden heel duidelijk voor ons zelf, ja het is ons droomhuis maar nee we willen er niet krom voor liggen.

@ Johanna, al nieuws?
lees al vanaf het begin mee, ben heel benieuwd of je al iets gehoord heb?

Wij hebben een halfjaar geleden een huis gekocht, stond eerst te koop voor ruim 4 ton. Ze hadden het al verlaagd naar 336.000. Wij hadden een bod gedaan voor 3 ton en hiervoor ook gekocht. Dus het kan wel ver onder de vraagprijs bieden. Als ze er vanaf willen zullen ze eerder toehappen.
Pauline, er is wel degelijk sprake van zowel een inkomenstoets als een maximum hypotheekbedrag bij NHG. Hier staan de bedragen per 1 januari 2011 (voor zover ik weet zijn dat de laatste, maar 'correct me if I'm wrong').
Al wat gehoord, TO?
Ik ben heel benieuwd!

Heb je al wat gehoord TO?

Ik zou toch niet meer bieden dan het bedrag dat je kunt betalen wanneer de kk ook in je hypotheek kan vallen. Je hebt nl kosten genoeg met verhuizen en alles wat daarbij komt kijken dus je spaargeld zal vast goed van pas komen...

Ik word wel steeds beniewder naar je pareltje, want op funda vind ik veel appartementen die zeer goed bij jouw budget passen en waar misschien wel iets aan gedaan moet worden, maar daar heb je geld voor en dat is ook goed voor de waardestijging...

De VvE...

Die verkoper kan zeggen dat deze gezond is, maar nogmaals, kijk het in godsnaam goed na, want kom op hij gaat toch niet toegeven dat het een puinhoop is, dan verkoopt hij nooit...

Heel eerlijk gezegd vind ik het veel geld, ik woon hartje centrum eindhoven en heb voor een bovenwoning met groot dakterras en 2 slaapkamers + eigen parkeerplaats slechts 149.000 euro betaald. Moet er wel bijzeggen dat werkelijk alles gedaan moest worden, maar voor 15.000 euro verbouw je veel.
Eindhoven is natuurlijk wel wat anders dan Amsterdam of Utrecht bijvoorbeeld.

Verder eens wat betreft die VvE. Naast of er genoeg in kas heeft zijn de samenstelling en het beheer van de VvE ook van belang. Ik ken eigenlijk niemand die positief is over hoe zijn of haar VvE functioneert en zeker geen verhalen over goede VvE beheerders (mijne is geen uitzondering).
Ben ik weer . Helaas nog niets definitief, maar ik ben wel ietsje wijzer.

De makelaar heeft aangegeven dat de verkoper er minimaal 200.000 voor wil hebben, anders maakt hij te veel verlies. De makelaar stelde daarom een gesprek met hun hypotheekadviseur voor. Inmiddels heb ik dus wel een gesprek gehad met de hypotheekadviseur die gekoppeld is aan de makelaar. Die heeft berekend wat ik maximaal kan lenen en dit is iets meer dan verwacht (195.000). Er is dus een gat van 5.000, waarover de verkoper nu aan het nadenken is.

Aan de ene kant is het positief dat ik iets meer kan lenen, aan de andere kant gaat de hypotheekadviseur mij misschien wel een hypotheek adviseren waarmee ik meer in de buurt kom van het minimum van 200.000 (waardoor de verkoper minder verlies maakt, wat ook in het voordeel is van de makelaar), maar waardoor ik wel meer zal gaan lenen dan ik in eerste instantie dacht. En ik weet niet of ik dit wil.
Wat betreft de VvE: hier heb ik mij nog niet in verdiept. Het is nu eerst spannend of de verkoper uberhaupt akkoord gaat met mijn budget. Zo nee, dan is het einde verhaal. Zo ja, dan heb ik natuurlijk wel een aantal belangrijke eisen: de VvE moet gezond zijn en bouwkundig moet het in orde zijn.

Nog meer tips waar ik op moet letten?
Ja het meerjaren onderhoudsplan van de VvE moet je meestal apart opvragen en dat is meestal nu net waar de kink in de kabel komt.

Ik weet heus wel dat eindhoven geen utrecht is, maar de bovenwoning naast mij staat al 2 jaar te koop voor 205.000 euro. Dat is wel helemaal af en tot in de puntjes verzorgt, alleen dat is het mijne nu ook voor veel en veel minder geld. Dat was eigenlijk wat ik zeggewn wilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven