verse spinazie

30-08-2011 10:52 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Van de week heb ik een zak verse spinazie gekocht eigenlijk vooral omdat het goedkoop was .

Thuis gekomen bedacht ik me dat ik verse geroerbakte spinazie eigenlijk helemaal niet zo lekker vind.

Nouja eigenlijk mik ik het dan in een pan met wat zout en olijfolie.

Wie heeft een lekker recept waar ik de verse spinazie in kan verwerken, maar wat toch anders dan anders is zeg maar.
Spinaziestamppot, heerlijk! Met zongedroogde tomaatjes en gepaneerde geitenkaas.
Of toch roerbakken, maar dan met rozijnen en pijnboompitjes.
Een uitje fijn snipperen en fruiten in de pan. Een rode peper fijn snijden, met of zonder de zaadjes. En bij het uitje in de pan doen. Dan handje voor handje de spinazi toevoegen en laten slinken. Al het kookvocht goed laten verdampen. En dan vlak voor je het de pan uithaalt er wat blokjes feta doorscheppen. Deze even laten 'aansmelten.'
Nope
Recept van Jamie:

Pasta met gebakken Camembert.

1 doosje van 250 g camembert

2 tenen knoflook

1 takje verse rozemarijn

zeezout en zwarte peper

extra vierge olijfolie

100 gram parmezaanse kaas

400 gr. pasta

verse spinazie

Bovenkant van camembert afsnijden. Stukjes knoflook erin duwen, wat zout en peper, rozemarijn en olijfolie. In schaaltje in oven, ongeveer 20 min op 180 graden

Pasta koken, laatste minuut spinazie erbij, dan afgieten, terug in pan met parmezaanse kaas en nog wat olijfolie. Eventueel wat kookvocht erbij nog.

Camembert als saus voor de pasta.
Of heel simpel, gewoon koken en met een gekookt eitje bij gekookte aardappels en evt een stukje vlees.
Nope
Of maak er een hartige taart van, bijv met gehakt en stukjes gedr.abrikoos en ger.kaas erover. Of met geitenkaas, feta, enz.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Of lekker rauw als salade met tomaatjes, bacon, stukjes geitenkaas, rood uitje en pijnboompitjes.. Jammie!
Eerst ebven kip en knoflook roerbakken.Spinazie toevoegen, met eventueel wat gedroogde tomaatjes.

pasta koken,

dan pasta op bord en spinazie er over, of pasta al door de spinazie mengen

bestrooien met kaas

(peper en zout naar smaak)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Of een ovenschotel met filodeeg en ui en feta (en spinazie natuurlijk).

Als je er een recept van wilt zet ik het hier wel neer.
Ui aanfruiten, gehakt erbij, beetje zachtjes rullen.

Dan rode peper vlokken en zout.

Dan de spinazie erbij.

Lekker op een stokbroodje of met rijst.
Ik maak regelmatig een curry van verse spinazie. Erg lekker!
aardappels koken, eitje koken, spinazie ff snel blancheren, door elkaar stampen. peper en zout naar smaak toevoegen

roerbakken:

spaghetti beetgaar koken, salami in kleine stukjes snijden, spinazie snijden. in wok wat olijfolie doen: salami erbij, spinazie erbij en als laatste de spaghetti toevoegen. goed roeren en klaar is het.

simpel maar lekker. mmm ik ga binnenkort dat weer met de spaghetti klaarmaken

succes!
quote:Snubbel schreef op 30 augustus 2011 @ 11:00:

Of een ovenschotel met filodeeg en ui en feta (en spinazie natuurlijk).

Als je er een recept van wilt zet ik het hier wel neer.

Lijkt me lekker!

Overigens heeft dit kookwonder meerdere lekkere dingen voorbij zien komen
quote:Gromm schreef op 30 augustus 2011 @ 11:01:

Ik maak regelmatig een curry van verse spinazie. Erg lekker!Ook dit lijkt mij erg lekker
Spinaziesoep maken?
In de curry is lekker inderdaad.

Je kan er ook lasagne van maken.

En ik heb ook een keer iets gemaakt... soort van pannenkoeken gevuld met o.a. spinazie en courgette. Heel lekker.
Liever elitair dan een pauper!
Is het ook!

1 kg spinazie

olijfolie

1 grote ui, gesnipperd

10 lente uitjes, gesnipperd

1/3 kop peterselie, vers gehakt

1/3 kop parmezaan

1 kop feta

1/3 kop ricotta

4 eieren, losgeklopt

30 g gesmolten boter

12 vellen filodeeg

spinazie in grote stukken snijden, hele grove steeltjes verwijderen. 5 min. koken in aanhangend water. (dus wassen en meteen in pan) Goed af laten koelen en uitknijpen.

Olie verhitten en ui fruiten. Lente ui 3 minuutjes. Pan van het vuur, spinazie, peterselie, parmezaanse kaas, feta, ricotta en eieren toevoegen. Zout en peper naar smaak.

Oven op 180 of stand 4. Gesmolten boter met beetje olie mengen en ovenschaal invetten. 4 plakjes filodeeg op elkaar, tussendoor telkens wat insmeren. Dan helft spinaziemengsel erop. Afdekken met 4 vellen (tussendoor insmeren met boterolie) en rest mengsel erop. Weer 4 vellen erop.

40-45 minuten bakken.

Ik doe overigens nooit ui én lente ui en ook ricotta doe ik niet altijd. Smaakt ie nog net zo goed. Wat kaasrestjes zoals brie kun je er ook makkelijk doorheen gooien.
quote:Snubbel schreef op 30 augustus 2011 @ 10:58:

Recept van Jamie:

Pasta met gebakken Camembert.

1 doosje van 250 g camembert

2 tenen knoflook

1 takje verse rozemarijn

zeezout en zwarte peper

extra vierge olijfolie

100 gram parmezaanse kaas

400 gr. pasta

verse spinazie

Bovenkant van camembert afsnijden. Stukjes knoflook erin duwen, wat zout en peper, rozemarijn en olijfolie. In schaaltje in oven, ongeveer 20 min op 180 graden

Pasta koken, laatste minuut spinazie erbij, dan afgieten, terug in pan met parmezaanse kaas en nog wat olijfolie. Eventueel wat kookvocht erbij nog.

Camembert als saus voor de pasta.Klinkt heerlijk, ga ik deze week proberen. Dank je wel voor het recept!
Die curry lijkt mij ook lekker. Heb je zin het recept op te schrijven?
Ga meteen een zak spinazie halen!

(verkapte tvp)
Spinazie is op z'n allerlekkerst als je hem klaarmaakt met knoflook. Wat een gouden combinatie is dat!

Het lekkerst vind ik spinazie stamppot of als ovenschotel. Dat laatste maak je in laagjes, met aardappel of pasta, gehakt, ei, spekjes en afdekken met kaas. En uiteraard knoflook door de spinazie
Snubbel ik denk dat het de calorie rijke schotel van jou gaat worden.. Straks maar even naar de winkel om spullen te kopen.
Die taart met filodeeg heb ik ok een keer gemaakt. Errug lekker! Maar, mss heeft iemand tips. Ik heb dat filodeeg kant en klaar gekocht uit de diepvries. Laten ontdooien, maar jeez, ik kreeg die vellen niet van elkaar toen ik de bakvorm moest bekleden. Uiteindelijk waren het stukgetrokken stukjes ipv vellen. Waardoor de taart bij snijden ook uit elkaar viel...

Wat deed ik fout? Weet niet meer welk merk ik toen had en was er dus ook wel klaar mee. Maar nu ik dit recept weer zie, denk ik, ja lekker, meoten we weer eens maken!
Nope
Heeft iemand trouwens ook het recept van een goede spinazie stampot?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven