Interieurtips

31-08-2011 15:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. Het is een nieuwbouw woning dus we moeten alles zelf gaan kopen en inrichten. De keuken en badkamer hebben we besteld, maar nu blijft er nog zoveel over. Natuurlijk hebben we wel ideeën over de inrichting en stijl van onze woning, maar eigenlijk weten we niet zo goed waar we het zoeken moeten. We kunnen gewoon bij verschillende winkels meubels gaan halen, maar eigenlijk willen we een huis dat bij er niet uit ziet als 'bij elkaar geraapt' maar echt een compleet plaatje.

Alleen weten we niet zo goed hoe we dit moeten aanpakken, zijn er websites waar interieurtips op te vinden zijn? Hoe hebben jullie dit gedaan en wie heeft tips?
Maak een collage van dingen die je tegenkomt in folders en interieurmagazines.
Ik zou op internet gaan rondzoeken, bergen sites te vinden. Ik maak per kamer een documentje met de mooiste foto's en ideeën, een soort digitaal moodboard. Maar als je het echt lastig vind en een 'VT-wonen' interieur wil (in de zin van echt op elkaar afgestemd) dan is het misschien aan te raden om een stiliste te vragen?

Ik ben nogal een luie internetter, dus ik zoek op internet vooral via Google afbeeldingen, bijvoorbeeld door gewoon 'living room blue' in te vullen. Als je op wat woonsites kijkt kun je een beetje peilen welke stijl bij je past en dat ook als zoekterm gebruiken. Hoe verder je komt, hoe preciezer je kunt zoeken.
Loop ook eens door de IKEA, ze hebben daar allemaal kleine woonkamertjes/badkamertjes etc die al ingericht zijn. Mij lukt het altijd om daar leuke ideeën op te doen.
Begin met een goede basis. Bezuinig niet op een goede vloer en een mooie wandafwerking.

Onze ervaring is dat een interieur moet groeien. Koop niet alles in een keer, en ga ook niet direct 'voor het complete' plaatje. Ik vind veel nieuwbouwhuizen veel te saai ingericht omdat alles net wat te goed bij elkaar past, geen ruimte voor spontaniteit, bijzondere ontdekkingen, eyecatchers

Wij hebben eerst de basis goed aangepakt en qua meubels alleen wat tweedehands meubelen neergezet (uit onze studentenhuizen of van familie). We zijn nu een jaar verder en alles stap voor stap aan het vervangen. het voordeel is dat we ons huis nu wat beter 'kennen', we weten hoe de lichtinval is, wat onze favoriete plekjes zijn, waar we wat kleur in willen brengen en wat we rustig willen houden. Ondertussen steeds goed om ons heen gekeken, en een paar mooie meubels gevonden en lekker gespaard.

Fijne sites om inspiratie op te doen: www.apartmenttherapy.com, www.decor8blog.com en www.vtwonen.nl
Verkijk je niet op een totaalplaatje. Ik ben heel lang geleden ook met zo'n plaatje begonnen, ik was er snel op uitgekeken, het is onpersoonlijk.
verba volant, scripta manent.
De nieuwe Ikea gids is uit! Heb er al veel doorheen zitten bladeren (voor mij aankleed tips).
koop eerst een groot meubel voor je kamer (bv de bank of een tv meubel) en plan daar de rest omheen.

Toen wij gingen samenwonen hadden we geen cent te makken verder. Dus we hebben de boel ingericht met weggevertjes, tweedehandsjes en wat nieuw goedkoop spul.

Bij elkaar geraapt...tja dat wel, maar als je perfect op elkaar afgestemd interieur lijkt me ook weer saai. Kun je nooit eens spontaan een bloemetje krijgen want dat past dan weer niet bij de bank.
Alles in 'e'en kleur en in een bepaald estijl is vreselijk saai hoor en daar ben je binnen de kortste keren helemaal op uitgekeken.

Zorg er voor dat het echt jullie huis wordt. Blijf zoeken tot je het mooiste hebt gevonden. Ga niet voor een bepaalde stijl, maar gooi er meerdere door elkaar en hou je niet aan 'e'en houtsoort, maar meng mooie houtsoorten door elkaar. Dat laatste heb ik in huis. Ik heb een onbewerkte taekhouten eettafel, maar een berken dressoir, dat gaat weer samen met een berken salontafel en er staan twee cd kasten, 'e'en van teak en'e'en van beuken. Ook heb ik nog een melkwitte kast staan. Ik kan me voorstellen dat het je erg rommelig over komt, maar het staat echt heel erg gezellig in mijn verdere cremekleurige interieur.E'en wand is antiek Frans blauw. Alles bij elkaar geen totaalplaatje naar de smaak van een interieurdeskundige, maar ik zou het voor geen goud willen missen. Zo gezellig.
Maak een moodboard en plak daar alles op wat je mooi vind, welke sfeer je wilt bereiken.

Basis is heel belangrijk: vloer, wanden en gordijnen! Dus bespaar daar niet op.
Willen jullie een heel nieuwe interieur kopen? Dat zou ik niet doen als je niet wilt dat het een showroomplaatje wordt.

Bovendien is het ook fijn om eerst een tijdje ergens te wonen om vervolgens er achter te komen dat als je tv hier staat dat je last hebt van de zon in het raam, dat de bank daar in de weg staat in de looproute etc. etc. Dan kun je dan nieuwe meublene kopen die echt bij je huis passen.
quote:MarianneDavids schreef op 31 augustus 2011 @ 15:32:

Verkijk je niet op een totaalplaatje. Ik ben heel lang geleden ook met zo'n plaatje begonnen, ik was er snel op uitgekeken, het is onpersoonlijk.

Ik heb geen totaalplaatje, maar zou er ook niet voor kiezen.

Juist her en der, in verschillende winkels wat kopen, maakt het leuk
Ik zou persoonlijk beginnen met je bestaande spullen en een aantal mooie nieuwe eye catchers zoals een bank, lamp etc. Zijn jullie echt van plan om alles in een keer aan te schaffen?
Bedankt voor jullie reacties

Het is lastig om te wachten met alles te kopen omdat we dan niets hebben ;) Dus we moeten wel het meeste nieuw kopen. Maar ik laat het totaalplaatje los en ga proberen spullen te vinden die gewoon echt bij ons passen.
Ik zou inderdaad eerst kopen wat écht nodig is, en wat je mooi vindt, andere dingen heeft niet zo'n haast, en kun je rustig beslissen als je eenmaal in je woning zit.

Sommige dingen vond ik echt lastig te vinden, zoals mooie lampen (en die dan niet meteen een fortuin kosten) en een mooi bed.

Oja, en als je ergens iets moois ziet, neem dan een foto of schrijf het duidelijk op (winkel, prijs etc) dan kun je het later makkelijk terugvinden.
quote:hippocrates schreef op 31 augustus 2011 @ 15:52:

Bedankt voor jullie reacties

Het is lastig om te wachten met alles te kopen omdat we dan niets hebben ;) Dus we moeten wel het meeste nieuw kopen. Maar ik laat het totaalplaatje los en ga proberen spullen te vinden die gewoon echt bij ons passen. Maar waarop zitten/eten jullie nu dan? Wonen jullie beiden nog thuis of op een hele kleine kamer?
We wonen beide nog thuis. Hebben al wel wat spullen maar nog niet veel. Vooral grote spullen zoals eettafel, bank etc. moeten we gewoon kopen.
Als je alles direct koopt en alles in dezelfde stijl wordt het gauw een onpersoonlijke showroom.

Ik zou wel een nieuwe mooie bank kopen en een mooie kast bijv.

Verder vraag je familie en kennissen of ze nog wat meubels hebben. Dan heb je tijdelijk iets en daarna kun je in de loop der tijd allerlei meubels om je heen verzamelen die echt bij jullie en jullie huis passen.

Muren zou ik neutraal houden en misschien 1 muur in een kleur die je beiden mooi vind en die goed te combineren is zoals beige, taupe, grijs of een groentint.
En natuurlijk kun je altijd op marktplaats terecht voor wat leuke, tijdelijke (en dus ook betaalbare) meubels en aankleding. Ik ben het ermee eens dat je inrichting moet groeien, dat maakt het persoonlijk.

Veel plezier!
Gewoon de tijd nemen om het huis in te richten; zelfs na 5 jaar is het nog niet compleet hier. Lampen had ik pas na maanden en ook over schilderijen e.d. wel even gedaan. Het beste is vaker de winkels rond te gaan en dan loop je vanzelf wel tegen dingen aan die je mooi vind. Smaak moet ook de tijd krijgen om zich te ontwikkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven