Geld & Recht alle pijlers

groot bedrag op verkeerde rekening gestort en nu....

31-08-2011 22:36 114 berichten
Oke, stel je eens voor;

Jij krijgt spontaan van mij een fictief bedrag van iets meer dan 20.000 euro op je rekening gestort. Mijn eigen stomme fout, want ik heb een foutief rekeningnummer op mijn factuur gezet. Mijn 8 bleef hangen.....

Het was helaas geen 'niet bestaand rekeningnummer' maar een particulier. De bank kon niet anders dan een net briefje sturen met het verzoek het geld terug te storten. Maar ja, midden in de zomervakantie. Kan weken duren. Ik sta in mijn recht, de ontvanger moet hoe dan ook betalen want; onwettelijke verrijking, maar toch, was het een hele kale kip, kan ik ook met alle advocaten in de wereld niks plukken behalve iemand persoonlijk failliet te laten verklaren.

Gelukkig liep het niet zo'n vaart. Die mensen bleken inderdaad op vakantie, hebben de bank direct gebeld en het geld teruggestort. Hiep hiep hoera voor de eerlijke mens. Scheelt mij een hoop gedoe met rechtzaken en nare advocaten enzo.

Omdat ik ING klant ben kan ik dus aan het rekeningnummer zien wie deze particulieren zijn (rekeningnummer invullen op mijn ing bij een fictieve overboeking en er komt te staan: "deze rekening staat bekend onder naam mevrouw en meneer huppeldepup".

Nu heb ik het geld netjes weer terug op mijn rekening, maar ik ben zo blij met de eerlijkheid van deze mensen dat ik ze graag wil bedanken. Via de bank krijg ik geen NAW gegevens, maar hoera voor Google en Facebook en ik weet wie ze zijn en waar hun huis woont.

Stel je nou voor dat JIJ die mensen bent. Zou jij het leuk vinden/Op prijs stellen als ik een briefje stuur (waarbij je weet dat ik je adres zelf heb opgezocht) met daarbij een bos bloemen en een bon voor een lekker etentje met een bedankje voor al hun moeite en het doen terugkeren van mijn vertrouwen in de goedheid van mensen? Of zou je zeggen... niet doen!!!

Sta echt een beetje in dubio.
quote:novina schreef op 31 augustus 2011 @ 22:46:

[...]

Iegh ja, ik heb ook nog een slapende rekening bij de ING, wist niet dat naam en nummer daar zichtbaar gekoppeld zijn.

Ik vind het gebaar erg leuk, maar ik ben nogal van de privacy en zou me ongemakkelijk voelen als het rechtstreeks van jou kwam. Kun je niet aan de bank vragen of ze het voor je willen verzenden?Klopt, probeer maar eens via mijning.... jouw rekeningnummer invullen maar dan een foute naam erbij. Dan krijg je een rode melding met 'deze rekening staat onder naam van ... en dan staat jouw naam daar'.
Maak opnieuw een bedrag over (paar dubbeltjes bvb.) en zet er bij de opmerkingen/kenmerken bij dat je ze graag wil bedanken en of ze contact met je op willen nemen.

Ik heb zo'n bedankje wel eens gedaan met een Marktplaats-aankoop. Dus je kunt er ook andere tekst in kwijt. Dat verschijnt dan op hun afschrift.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen een bloemetje met een bon, pas je wel op dat je het naar het goede huis stuurt?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ben je bang dat ze boos zijn dat je ze hebt weten te Googlen?

Ik zou het heel erg waarderen, als iemand me met die reden zou Googlen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oriane,je kunt toch aan de bank vragen of ze die mensen willen bellen/briefje sturen dat jij daar iets hebt achter gelaten als bedankje?

Of is de bank zo rigide dat ze zelfs dat niet willen doen?

Dan weten ze toch niet dat je weet waar ze wonen ?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Wat BGB zegt dus. Iedereen weet toch tegenwoordig dat je vindbaar bent? Kan me bijna niet voorstellen dat mensen daar boos om zouden worden. Maarja, wat ik denk zegt natuurlijk niet zoveel
Ik vind een bedrag overmaken ook eigenlijk wel een goede oplossing. Daar had ik zelf nog niet eens bij nagedacht. En dan in de opmerkingen regel iets heel korts zetten (wegens gebrek aan ruimte). Bedankt voor uw moeite. Ik biedt u bijgaand een leuk etentje aan samen?

Zoiets?
Kan mij voorstellen dat je er goed misselijk van was. Fijn dat je zulke eerlijke mensen hebt getroffen.

Weet je waar ik mij dan weer over verbaas, hoe kan het dat je naam en rekeningnummer in moet vullen bij het overmaken en dat de bank dan niet checkt of het klopt. Wat is dan het nut?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 augustus 2011 @ 22:51

Ben je bang dat ze boos zijn dat je ze hebt weten te Googlen? Ja dat dus... dat ik ze 'stoor'.... of dat ze me een nare stalker vinden.. iets in die trant. Stom eigenlijk he.... Maar dat is gewoon mijn gevoel. Hoe goed ik het ook bedoel. Of dat ze denken 'mens doe even normaal zeg, iedereen zou toch zo handelen?. Maar ik ben echt zo blij met deze mensen....

Ik zou het heel erg waarderen, als iemand me met die reden zou Googlen.
Ik zou het zeker erg fijn vinden om wat van je te horen! Sterker nog, ik zou zelfs beledigd zijn als er geen bedankje vanaf kan!
quote:Oriane schreef op 31 augustus 2011 @ 22:48:

Nee Novina, dat heb ik al geprobeerd. Ik heb de ING gebeld met de vraag of zij wellicht die mensen wilden bellen om te vragen of ze hun adres mochten vrijgeven zodat ik hun een bedankje kon sturen, maar dat doet de ING dus niet. Ook heel prettig hoor! Zou ik zelf ook niet helemaal chique vinden als ING klant . Maar ik zou wel als klantenmens bellen met die mensen en die vraag stellen of ze daarvoor open zouden staan. Een nee heb je, een ja kun je krijgen. En dat dan terugkoppelen naar mij als ze dat al dan niet zouden willen. Dan wist ik iets. Nu dus helemaal niet. En die mensen dus ook niet

Jammer dat de ING er niet even 1 telefoontje aan besteden wil, zonde zeg.

Dan zou ik toch doen wat je wilde doen met een uitgebreide uitleg erbij, ongeveer zoals alles wat je hier zegt. En minimaal je eigen naam en telefoonnummer er bij vermelden, zodat je zelf ook niet anoniem bent. Wat jij van hen hebt, hebben zij dan ook van jou ofzo.

Kunnen ze jou weer bedanken voor 't bedanken
quote:toffifee schreef op 31 augustus 2011 @ 22:54:

Kan mij voorstellen dat je er goed misselijk van was. Fijn dat je zulke eerlijke mensen hebt getroffen.

Weet je waar ik mij dan weer over verbaas, hoe kan het dat je naam en rekeningnummer in moet vullen bij het overmaken en dat de bank dan niet checkt of het klopt. Wat is dan het nut?Nou, het verhaal is iets langer. MIjn factuur stuur ik naar een bedrijf... aan wie ik mijn diensten verleen. En dat bedrijf maakt dus die factuur over naar het nummer wat ik opgeef op mijn factuur... wat dus niet goed was.... En als zij van bank naar giro (of nu ING) overmaken, krijgen ZIJ dus niet deze melding. Die krijg je alleen als je VAN ING NAAR ING overmaakt. Vandaar. En de diverse banken controleren elkaars klantgegevens weer niet. Wat ook logisch is wegens privacy natuurlijk.
Ik zou toch dat bedrag voor een etentje overmaken, of idd 10 cent overmaken en je gegevens erbij zetten ofzoiets.

Want je lijkt een beetje angstig , en je weet het niet hoe die mensen verder zijn natuurlijk.

(ik zou het wel lief vinden, maar ik ben hun niet natuurlijk)
Ik vind een briefje naar hun huisadres wat beter dan een bedrag overmaken. De ruimte die je erbij krijgt om een berichtje in te plaatsen is zo klein, dat je er amper een normaal berichtje neer kan zetten.

Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat je probeert deze mensen op te sporen om ze te bedanken (per post). Het gaat hier wel om 20.000!!!! Dat is geen kattenpis. Een bos bloemen en een dinerbon ofzo, met een iets uitgebreider persoonlijk bericht, zou ik in ieder geval erg waarderen.
quote:Lunax schreef op 31 augustus 2011 @ 22:53:

Wat BGB zegt dus. Iedereen weet toch tegenwoordig dat je vindbaar bent? Kan me bijna niet voorstellen dat mensen daar boos om zouden worden. Maarja, wat ik denk zegt natuurlijk niet zoveel Niet boos. Ongemakkelijk.
quote:Lunax schreef op 31 augustus 2011 @ 22:53:

Wat BGB zegt dus. Iedereen weet toch tegenwoordig dat je vindbaar bent? Kan me bijna niet voorstellen dat mensen daar boos om zouden worden. Maarja, wat ik denk zegt natuurlijk niet zoveel

Maar ik verwacht van mijn bank dat ze zorgvuldig met mijn gegevens om gaan. En dus niet mijn naam bij mijn rekeningnummer vermelden.

Wat ik zelf op het internet aan info zet dat is mijn probleem, maar van mijn bank verwacht ik meer zorgvuldigheid.
Even de uitleg waarom ik aan een bloemetje EN aan een (niet al te groot hoor) etentje denk... Als ik het via rechtswege had moeten terugvorderen dan had ik advocaatkosten moeten maken, geld moeten uitgeven aan Diazepammetjes vanwege de stress, wellicht een rechtzaak aan moeten spannen etc. etc. Ongetwijfeld iets waar deze eerlijke mensen helemaal niet bij stil staan maar waar ik zo een groot deel van deze factuur aan had moeten spenderen. Ik vind het heel belangrijk dat eerlijkheid gewoon op waarde geschat moet worden. En een bloemetje vind ik met dit bedrag (wat zij dus zichtbaar op hun rekening hebben gehad) nogal lullig overkomen.

Maar voor de mensen die zeggen 'liever niet'.. zouden jullie echt heel boos zijn als ik eerlijk zeg hoe ik aan de adresgegevens ben gekomen of zouden jullie het uiteindelijk wel accepteren?
Ook al ben ik eigenlijk erg tegen het oneigenlijk gebruik van persoonsgegevens, ik zou het toch erg aardig vinden om een bedankje te ontvangen. En dan liever een bedankkaart met een aardigheidje dan een bedrag overmaken.

Op een overschrijving kun je niet zo je waardering kwijt als op een kaart of briefje.
quote:Jorina schreef op 31 augustus 2011 @ 22:59:

[...]

Maar ik verwacht van mijn bank dat ze zorgvuldig met mijn gegevens om gaan. En dus niet mijn naam bij mijn rekeningnummer vermelden.

Wat ik zelf op het internet aan info zet dat is mijn probleem, maar van mijn bank verwacht ik meer zorgvuldigheid.Alleen je naam staat er, en als het een en/of rekening is staan er de namen van jou en je partner. Maar geen plaats oid. Als je een gezamenlijke rekening hebt op 'de boer - Janssen'... dan had ik je nooit gevonden... maar in dit geval was dat dus wel heel makkelijk.
quote:Jorina schreef op 31 augustus 2011 @ 22:59:

[...]

Wat ik zelf op het internet aan info zet dat is mijn probleem, maar van mijn bank verwacht ik meer zorgvuldigheid.Als je een rekening hebt bij de ING dan weet je dat ze dit doen. Heeft dus niks met (een gebrek aan) zorgvuldigheid te maken. Deze functie zorgt er juist voor dat je zeker weet dat je je geld naar de goede rekening overmaakt (binnen ING). Krijg je niet dit soort gedoe als wat Oriane nu heeft
Weet je wat, ik ga het gewoon doen... Keep my fingers crossed. Als ik niks hoor vind ik het prima, hoor ik wel iets dan laat ik het hier weten. Ik houd jullie op de hoogte!!!
Oriane, zou het niet kunnen dat ze zelf ook wel weten dat ze met hun hele ongebruikelijke achternamen makkelijk te vinden zijn?
quote:Oriane schreef op 31 augustus 2011 @ 23:07:

[...]

Alleen je naam staat er, en als het een en/of rekening is staan er de namen van jou en je partner. Maar geen plaats oid. Als je een gezamenlijke rekening hebt op 'de boer - Janssen'... dan had ik je nooit gevonden... maar in dit geval was dat dus wel heel makkelijk.

Nee, maar in het geval dat je niet de Boer of Jansen heet ben je dus, ook voor criminelen, wel erg makkelijk vindbaar.

Als ik bloemen van jou zou krijgen in dit geval, zou ik jou heel attent vinden, en vervolens boos mijn bank opbellen hoe het kan dat mijn naam zichtbaar is als iemand alleen mijn rekeningnummer invoert. Boosheid zou dus niet naar jou toe zijn gericht, meer naar mijn bank.
quote:Nelletje schreef op 31 augustus 2011 @ 23:08:

[...]

Als je een rekening hebt bij de ING dan weet je dat ze dit doen. Heeft dus niks met (een gebrek aan) zorgvuldigheid te maken. Deze functie zorgt er juist voor dat je zeker weet dat je je geld naar de goede rekening overmaakt (binnen ING). Krijg je niet dit soort gedoe als wat Oriane nu heeft Wat Oriane d'r eigen stomme fout is geweest, als ik mezelf nog even fijn de grond in mag boren omdat ik niet zoals altijd mijn factuur het gechecked. Terwijl ik echt denk dat ik dat gedaan had. Maar het bewijs ligt hier voor me.... en niet EEN keer... nee het staat er TWEE keer.... dat foute nummer... Lang leve de Copy Paste en Lang leve het feit dat mijn briefpapier wegens een foutje een week langer bij de drukker lag... Dan had ik dit hele euvel niet gehad omdat het nummer op mijn briefpapier staat
Wat moeten die criminelen nou met een combi naam/rekeningnummer? Daar kunnen ze toch helemaal niks mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven