veilige vleesvervanger

03-09-2011 09:19 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik dacht altijd dat ik goed bezig was, met de vleesvervangers op soja-basis. Maar nu lees ik (o.a. in topic over de overgang) dat soja juist ook nadelen en risico's met zich meebrengt.

Wie heeft gezonde alternatieven voor vlees en soja ?

Zelf denk ik o.a. aan noten. Maar ik wil graag wat afwisseling. : )
Kijk eens op het topic over vega te eten
Google eens vleesvervanger of vegetarisch eten.
Ei, kaas, groenteburger.
quorn, lekker en niet van soja
Valess

Quorn

Hier hele vleesvervang-vakken(raar woord?) in de supermarkt.
Peulvruchten, in alle vormen, kleuren en maten, heerlijk!

(linzen, witte bonen, bruine bonen, zwarte bonen, adukibonen, kikkererwten, boterbonen, kidneybonen, etc.)

Je kunt er van alles van maken, zoals dips, sauzen, 'burgers', broodbeleg, of natuurlijk gewoon 'zo'.

Sesamzaad zit ook boordevol eiwitten. Daarvan kun je makkelijk een schepje door je salade gooien (wel gemalen, anders komen de voedingsstoffen niet vrij en verdwijnen ze in z'n geheel in de toiletpot).

Edit: tip voor ouders: mijn dochter (5) is gek op alle soorten boontjes. Ze eet ze soms zelfs zo uit een schaaltje, als tussendoortje. Probeer eens!
quote:ladytruckster schreef op 03 september 2011 @ 09:31:

Valess

Quorn

die zijn idd zonder soja

quote:Hier hele vleesvervang-vakken(raar woord?) in de supermarkt.Dan heb je dus niet goed gelezen, het gaat erom dat TO geen soja wil...de meeste vleesvervangers (van Vivera) zijn van soja.
In de supermarkten waar ik kom, is het gedeelte soja maar heel klein tov andere vleesvervangers. Genoeg keus!

Maar... wat is er nou precies onveilig aan soja?
Een vriendin van mij die herstellende is van borstkanker mag ook geen soja van de oncoloog.

Zal iets met de hormonen doen oid?
Wat is er met soja aan de hand? Is dat niet overtrokken?
Een vleesvervanger zonder soja is seitan (zit wel vol met gluten dus voor mensen met glutenallergie niet geschikt).

Kan je in o.a. roerbakgerechten gebruiken. Je schijnt het ook te kunnen bbq-en.

Er wordt nog onderzoek gedaan naar de effecten van (veel) soja op het lichaam. Zie: http://www.food-info.net/nl/national/ww-soja.htm#2

Ik blijf trouwens gewoon soja producten eten hoor. Vrijwel alles is ineens slecht voor je. Ik let er wel op dat het geen GMO product is.
Soja is niet zo best voor het milieu....
Als je het dan tóch wilt eten, let dan op het keurmerk. (eko, demeter of fairtrade). Dat garandeert duurzame teelt.
quote:patra schreef op 03 september 2011 @ 09:49:

Peulvruchten, in alle vormen, kleuren en maten, heerlijk!

(linzen, witte bonen, bruine bonen, zwarte bonen, adukibonen, kikkererwten, boterbonen, kidneybonen, etc.)

Je kunt er van alles van maken, zoals dips, sauzen, 'burgers', broodbeleg, of natuurlijk gewoon 'zo'.

Sesamzaad zit ook boordevol eiwitten. Daarvan kun je makkelijk een schepje door je salade gooien (wel gemalen, anders komen de voedingsstoffen niet vrij en verdwijnen ze in z'n geheel in de toiletpot).

Edit: tip voor ouders: mijn dochter (5) is gek op alle soorten boontjes. Ze eet ze soms zelfs zo uit een schaaltje, als tussendoortje. Probeer eens!

Thanks ! dat lijkt me een goede tip !

Zal zeker eens wat bonen gaan toevoegen aan ons eetpatroon.
quote:boterblommetje schreef op 03 september 2011 @ 09:28:

quorn, lekker en niet van sojaOok een goede tip !
vleesvervangers zijn veilig. Teveel soja, zoals in borst-groei pillen of overgangspillen kunnen bijwerkingen hebben, maar een sojaburger is echt veilig hoor. Dat eten ze al honderden jaren in Azië.
Overigens is soja veel en veel beter voor het milieu dan vlees.

In soja zitten fyto oestrogenen, maar die zitten ook in thee en cacao bijvoorbeeld. Borstkanker kan onstaan door kunstmatige oestrogenen, (bijv. door de pil) en sommige kankervormen zijn gevoelig voor (kunstmatige) oestrogeen.

Echter in Azie waar veel soja gegeten wordt komt veel minder borstkanker voor dan in Nl, waar veel minder soja gegeten wordt. Met het product soja is dus niks mis. Maar kijk uit met de preparaten die je gewoon vrij in de drogist kan kopen.
O inderdaad, dat heb ik wel eens gehoord ja. Dat geldt dus voor kankerpatienten. Voor de rest niets aan de hand dus.

Het argument dat soja slecht is voor het milieu wordt vooral gebezigd door anti-vegetariers, niet doorhebbende dat soja vooral wordt verbouwd voor het vlees dat ze eten.
quote:emaille schreef op 03 september 2011 @ 13:05:

O inderdaad, dat heb ik wel eens gehoord ja. Dat geldt dus voor kankerpatienten. Voor de rest niets aan de hand dus.

en niet voor alle kankertypen en het is een omstreden advies om dan maar geen soja meer te gebruiken.

Het argument dat soja slecht is voor het milieu wordt vooral gebezigd door anti-vegetariers, niet doorhebbende dat soja vooral wordt verbouwd voor het vlees dat ze eten.
soja is overigens ook een stuk veiliger voor de gezondheid dan vlees en ei
quote:emaille schreef op 03 september 2011 @ 13:05:

Eeeh, ik ben bepaald geen anti vegetariër hoor. Soja is wel degelijk slecht voor het milieu, google maar eens. En ik heb erg goed door dat soja vooral verbouwd wordt voor vlees.

Gewoon even letten op het keurmerk. Niet zo moeilijk hoor.
Grappig dat hier nu peulvruchten worden genoemd als alternatief voor soja. Newsflash: soja IS een peulvrucht. Zo zie je maar hoe er als kippen zonder kop wordt nagekakeld zonder enige onderbouwing.
quote:meds schreef op 03 september 2011 @ 14:04:

[...]

Juist.
Bij de natuurwinkel Panir (dat is koemelk met citroensap, meer zit er niet in), dat is een Indiase Kaas en is de lekkerste vleesvervanger die er is, vind ik dan.

En dan denk je: fuck dat is duur, maar dat is daar niet zo, Panir kost 3 euro en ik gebruik het voor 4 personen. Man en ik eten er 2 keer van. In kleine stukjes snijden en marineren, jammie.

http://www.heiligekoe.inf ... ?admin=1&inserter=history deze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven