Dringend konijnenvraagje

31-08-2011 19:09 20 berichten
Ik zie net dat er wat bloed ligt in het hok van mijn konijn. Het lijkt erop alsof het urine is, maar dan echt helderrood.

Verder gedraagt ze zich normaal: ze drinkt, eet, is levendig, wast zichzelf enz.

Ga morgen zeker ff een bezoekje aan een dierenarts brengen, maar ik kan niet zo goed inschatten of ik er op dit moment iets mee moet doen...?
Alle reacties Link kopieren
is er geen avondspreekuur bij je dierenarts?
Ik ben net verhuisd, dus ik heb nog geen nieuwe dierenarts gevonden...Ben nu wel even aan het googelen geslagen en ik zie dat er een grote dierenkliniek in de buurt zit. Zal eens even een belletje eraan wagen.
Hebben ze aardbeien gegeten? Mijne gaan daar rood van piesen? Kan ze gevochten hebben?

Verder kan het volgens mij ook dat konijnen ongesteld worden. Vooropgesteld dat het een vrouwtje is natuurlijk
Nageltje beschadigd? of los? door een beetje wild door het hok lopen.
Miekkie: het is een vrouwtje..

Gevochten heeft ze niet, maar ze bleef gisteren wel met haar pootje vasthangen tussen de spijlen van het hok. Misschien heeft ze een wondje aan haar pootje...
Ik kan me herinneren dat ik bij mijn vorige konijn ook weleens een rood plekje in het hok aangetroffen heb. Dit was wel bij een vrouwtje. Ik was toen jong en heb ik er niks mee gedaan, en achteraf was dat ook niet nodig, aangezien ze 9 is geworden .

Toch zal ik bij onzekerheid toch even langs de dierenarts gaan, mocht het wel wat ernstigs zijn dan ben je er snel bij.
Het kan urine zijn, dan is er geen reden voor paniek. Maar er kan ook iets met haar baarmoeder zijn, en dan is het wel ernstig. Het is dus wel belangrijk om te weten of het bloed is of urine. Als het bloed is zou ik toch maar met haar naar een dierenarts gaan.
De urine van een konijn kleurt mee met het eten dat ze krijgen, dus kan bijv. ook donker oranje/rood-achtig zijn, maar dit kan natuurlijk ook bloed zijn. Check even haar buitenkant op wondjes en zie je niets bel dan even je DA.
quote:Miekkie schreef op 31 augustus 2011 @ 19:13:

Verder kan het volgens mij ook dat konijnen ongesteld worden. Vooropgesteld dat het een vrouwtje is natuurlijkNee dat worden alleen mensen, mensapen en een aantal andere soorten apen.
Ik weet eigenlijk niet zeker of het urine is. Net lagen er weer twee druppeltjes vers bloed. Ik zie zo op het eerste gezicht geen wondjes of iets dergelijks. Ze heeft ook niks geks gegeten wat het zou kunnen verklaren.
Als het druppels zijn dan zou ik toch je DA maar eventjes bellen, just in case. Wellicht is het iets inwendigs.
Hoe oud is jouw konijn? Is ze gesteriliseerd?

Het kan inderdaad van een kleurstof van voeding zijn. De urine kan er dan soms zelfs helder rood uit zien. Als je zo vers mogelijke urine meeneemt naar de dierenarts, kan die uitmaken er bloed in zit of niet (dat doen ze met een stripje). Dan zal er een verder behandelplan opgesteld worden.
Draakje: ze is 6,5 en ze is niet gesteriliseerd...
Dan kan het ook een baarmoederprobleem zijn. Ong 75% van de konijnen ouder dan 5-6 jaar hebben baarmoederproblemen.

Succes!
quote:iris1969 schreef op 31 augustus 2011 @ 20:06:

[...]

Nee dat worden alleen mensen, mensapen en een aantal andere soorten apen.Honden toch ook?
Als ze is blijven hangen met haar pootje, kan het ook zijn dat het bloed van haar nagel komt. Daar kan behoorlijk wat bloed vandaan komen.
quote:Padje schreef op 31 augustus 2011 @ 21:33:

[...]

Honden toch ook?Nee die verliezen loopsheidbloed.
Konijnenurine kan helderrood zijn, vloeisel uit de baarmoeder is meestal niet helderrood, je kan voelen of de buik van de voedster gevoelig is en je kan kijken of je viezigheid zit bij de vagina.

verder checken op wondjes en als ze een wondje heeft, kijk uit, de groene vlieg is nog steeds actief, dus dan het hok inpakken in de kaasdoek of vitrage
Kijk ook eens in haar mond.

Één van mijn konijnen had haar tand uit haar mond gebroken door 't knagen op hout. Gaf ook behoorlijk wat bloed en ging steeds open als ze ging eten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven