Onzekere moeder

06-09-2011 10:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een zoon die sinds maandag op een nieuwe school zit omdat we zijn verhuisd. Dus nieuwe klas ( groep 5) en het missen van zijn oude vriendjes.

Ik merk dat ik het allemaal best spannend vind en me zenuwachtig maak over de toekomst. Hij is over een paar weken jarig en zie al van die doemscenario's voor me dat er geen kind op zijn feestje komt etc,

Hoe kom ik van die gedachten af ?? Wil me nl helemaal niet zo opstellen maar juist met een positieve insteek dit schooljaar in gaan....
hij is niet zijn vriendjes kwijt...hij krijg er extra vriendjes bij....kinderen zijn nog hartstikke flexibel...als jij maar een positieve houding naar hem toe hebt...als jij zo tegen je zoon praat...wordt het ook een obstakel....
Komt allemaal goed. Ik ben ook verhuisd op die leeftijd en had in no time nieuwe vriendinnetjes. Inderdaad, wees positief naar je zoon toe. Zijn verjaardag zou lastig kunnen zijn, ik weet niet hoe ver weg zijn oude vriendjes wonen, maar die zou je gewoon nog uit kunnen nodigen. Of je vraagt of hij het feestje een keer over wil slaan (mijn dochter is 7 en die zou dat best begrijpen) en dan doe je er iets voor in de plaats wat hij geweldig vindt, een dagje Efteling of zo, ik noem maar wat.
Zo'n verjaardagsfeestje is juist een mooi uitgangspunt voor nieuwe vriendschappen. Geen betere aanleiding dan een feest.

Maak je maar niet te druk, dat komt vast en zeker helemaal goed.
hoe staat je zoon daar zelf in? Maakt hij makkelijk vriendjes (bv op vakantie), heeft hij niet al kinderen van school leren kennen tijdens de zomer.

Een paar weken is trouwens een lange tijd op een kinderleven, dus dikke kans dat hij tegen die tijd al helemaal ingeburgerd is op school en gewoon wat leuke vrienden uit kan nodigen.
Zo'n feestje is juist een goede mogelijkheid voor je zoontje om nieuwe vriendjes te maken. Als hij de kindjes uitnodigt waarvan hij denkt dat ze aardig zijn en je maakt het feestje een echt feest, dan werkt dat juist zeer positief. Hebben wij bij onze dochter ook gedaan toen ze wat moeilijk in de groep lag. Daarna ging het allemaal een stuk makkelijker. En kinderen zeggen overigens niet zo snel nee tegen een uitnodiging hoor.
Ik zou het feest zeker niet overslaan. Als hij een feest geeft en behoorlijk wat kinderen uitnodigt, maakt hij juist veel meer kans om zelf te worden uitgenodigd op feestjes de rest van het jaar.

En je zou eventueel de meester of juf om advies kunnn vragen over welke kindjes hij kan uitnodigen.
Mijn kind is in een nieuwe, gevestigde, klas gezet dit jaar (groep 4, tegen mijn wens in, heel verhaal maar dat doet nu niet ter zake), en is overmorgen jarig.

Ik maakte me ook druk over het feestje, maar de oplossing voor mij: nu zorgen dat ze op de dagen waarop het kan zoveel mogelijk bij kinderen gaat spelen zodat ze ze goed leert kennen. Heb je een lijst gekregen met namen van kinderen uit de klas? als het aantal jongens nog enigszins meevalt zou je kunnen overwegen om alle jongens uit te nodigen en het feestje thuis te vieren (vanwege de kosten doe ik dat, met zoveel kinderen vind ik het te duur om uit te besteden).

Desnoods huur je 1 of andere hippe attractie als dat te doen is, of kijk op Marktplaats. Misschien woon je landelijk en kun je een speurtocht uitzetten, of een kompastocht door bos/polder (wel even vragen bij de boer of het goed is), of misschien houden ze van proefjes doen en kun je op internet daar wat leuks over vinden zodat ze zelf coole haargel maken ofzo.

En misschien kun je de beste 'oude' vriendjes uitnodigen voor z'n 'grote verjaardag' ?
Ik heb hem gezegd dat we alle jongetjes uitnodigen , zijn er een stuk of 11. Vind het de moeite waard ze allemaal te vragen omdat kiezen nu nog wel erg moeilijk is. En dat vond hij een goed idee.

Ook geven we nog een feestje voor zijn andere vriendjes , wilde hij graag. En aangezien ik feestjes erg leuk vind om te doen is dat voor mij geen punt.

Je wilt gewoon graag dat het goed gaat met je kind.....
Oh en idd , ga nog even vragen om een lijst. Ben zelf wel iemand die ook wel op mensen afstapt . En zo is mijn zoon ook wel , maar het is nu nog ff wennen allemaal
hallo muisjelief, oplossingen heb je hierboven al gekreken. Ik wilde nog even zeggen dat je geen onzekere maar een betrokken moeder bent. Veel feestjes-plezier!
Zeker muis, je wilt zo graag dat het allemaal goed gaat met je kind. Ik heb dat ook, en als ik haar dan soms een beetje schuchter naar 'de rij' toe zie lopen 's morgens, dan hoop ik ook zo dat ze over een paar weken net zo enthousiast staat te 'beppen' als vorig jaar in haar oude klas.

Ik heb ook wat nieuwe kleren voor haar gekocht enzo, om haar maar een lekker gevoel te geven met hoe ze eruit ziet of hoe ze zich voelt. Ook stimuleer ik het spelen heel erg. Spreek van tevoren duidelijk af voor welke dagen ze een afspraak kan maken, en er is een aantal moeders die zelf ook al dacht dat het leuk zou zijn voor mijn dochter als ze eens zou komen spelen. Dat laten we dan de kinderen regelen, maar stiekem zitten wij er dan achter, haha! Nu lijkt me dat voor jou wel lastig. Weet niet of er al een informatie-avond is geweest op school, in de klas? Dat was voor mij een handig moment om wat andere ouders te spreken.
En misschien een troost: 'het nieuwe kind' is vaak juist ook hartstikke interessant op die leeftijd. Helemaal als hij meteen ook nog eens een feestje geeft moet het helemaal goed komen met het contact joh! En de uitnodigingen gewoon via de ouders doen, dan zal het echt niet gebeuren dat er niemand komt. Desnoods kan je het er gewoon bij zeggen als je de uitnodigingen geeft; dat het een mooie gelegenheid is voor de kinderen om elkaar te leren kennen. Zou jij het ook niet snappen als het andersom was? dan zou je je kind toch ook naar dat feestje sturen?
Hoe verzin je het dat er geen kind op zijn feestje zou komen? Zou jij je eigen kind niet naar een feestje van een nieuw klasgenootje laten gaan? Ja toch?
1 ding nog: Ik ken niemand die een feestje afzegt omdat ze het kind niet kennen ofzo!

Ze komen echt wel hoor!
Ik vind een verjaardagsfeestje nu juist hartstikke handig uitkomen. Op die leeftijd maken ze snel nieuwe vriendjes, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Lekker een bende klasgenootjes uitnodigen (misschien wil hij ook wat meisjes vragen?) en er een leuke middag van maken.

Moet je eens zien hoe dat het onderwerp van gesprek is de volgende schooldag.
Je benoemd het eigenlijk zelf al; het ligt aan jou onzekere houding. Je zoon heeft er waarschijnlijk geen moeite mee om nieuwe vriendjes te maken en kijkt uit naar zijn feestje.

Straal vertrouwen naar hem uit dat het ook leuk op deze nieuwe school kan worden!
Hij is over een paar weken jarig?

Dan is hij wsch allang gewend en heeft hij nieuwe vriendjes.
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven