Help!! Prulletjes ordenen

06-09-2011 16:09 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om al mijn prulletjes op te ruimen. Ik heb al deze spulletjes in grote manden liggen. Die manden worden elke keer omgekiept als we iets zoeken. Sommige dingen moeten eigenlijk naar de schuur en andere spullen moeten een plek krijgen in huis. Als ik het over prulletjes heb dan kan je denken aan: plakband, foto's, kaarten die ik ooit heb gekregen, oude agenda's, knopen, sleutels van vrienden en familie, buitenlands geld, lappen stof, vliegtickets, tickets van voorstellingen die ik heb bijgewoond etc.

Ik heb al stapeltjes gemaakt van houden, weggeven en weggooien, maar waar orden ik deze spullen in zodat ik overzicht heb en blijf houden. Ik heb jullie hulp nodig!
Voor kleine dingen kan je zo'n goedkoop kastje kopen waar je normaal wel schroeven en moertjes in doet, met die laadjes.

Ik heb die een keer gebruikt omdat ik veel sleutels had en zo kon opruimen.

Je hebt ze dacht ik in diverse maten. En dan zoveel mogelijk in je schuur of box of zolder opbergen als je het niet veel gebruikt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb van Ikea een heel handig ladenkastje:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S09888711

en voor in die lades hebben ze héle handige vakjesdingen, maar die zie ik niet op de site. Dan heb je in iedere la dus een stuk of 5 vakken om spulletjes in te doen.
Ikea heeft van die kleine mandjes waar je linten e.d. in kunt ordenen. Zelf heb ik bij de Action een leuk naaidoosje gehaald, waar ik knopen en draad in doe.
quote:BarbaraAnn schreef op 06 september 2011 @ 16:15:

Ikea heeft van die kleine mandjes waar je linten e.d. in kunt ordenen. Zelf heb ik bij de Action een leuk naaidoosje gehaald, waar ik knopen en draad in doe. Een naaidoosje is inderdaad wel handig voor al die knopen. Morgen even de Action bezoeken.
Ik zie mezelf dan wel tig keer al die laatjes openen zoekende naar whatever...

Ikea heeft tegenwoordig ook weer de Moppe in het assortiment; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40216357 Die is heel handig voor kleine dingetjes.
@Claudia2010 Dat is een prachtige kast!! Daar heb ik helaas geen ruimte voor. Ik heb wel een opbergkast waar heel veel in kan. Ik moet mijn spulletjes alleen ordenen in bakken of id zodat ik gelijk kan zien waar wat zit.
Die tickets en entree bewijzen kan je een leuk herinneringen boekje van maken (moet ik ook nog eens gaan doen)
quote:Sugarbaby schreef op 06 september 2011 @ 16:19:

Ikea heeft tegenwoordig ook weer de Moppe in het assortiment; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40216357 Die is heel handig voor kleine dingetjes.Dat is echt handig. Bedankt voor de tip!
Vaste plaatsen maken voor dingen.

Zo doe ik het.

- In mijn hemnes ladekast gebruik ik de bovenste twee kleine laatjes voor kantoorartikelen (pennen, plakband, scharen etc.) en papieren (te betalen rekeningen, paspoorten, internetbankierapparaatjes).

- In de gang hangt een sleutelkastje met 9 haakjes, genoeg voor onze sleutels en die van familie en vrienden. Sommige sleutels hangen met meerdere op een haakje hoor.

- Op zolder heb ik een grote doos met plakboeken, agenda's en kaarten die ik niet weg wil gooien.

- Nieuwe ansicht- en verjaardagskaarten hang ik aan de megagrote spiegel in de gang tot ik ze weggooi of opberg in genoemde doos.

- Buitenlands geld lever ik na vakanties weer in (tenzij ik het bewaar als herinnering, dan gaat het ook weer in die doos, briefgeld plak ik in het plakboek).

- Kaartjes die ik wil bewaren (net als briefgeld en toegangsbewijzen) plak ik ook in plakboeken. Dan slingert het niet rond.

- Knopen zitten in een naaibox, net als lapjes en veiligheidsspelden.

Ik had eerst ook manden en bakken met veel prullen. Dat werkt niet, want dan gooi je er lukraak dingen bij. Ik heb dus veel opgeruimd, ingeplakt en vaste plekken gezocht voor de dingen die ik dagelijks gebruik. Wel heb ik 3 mandjes staan met adapters, batterijen en geheugenkaartjes.
quote:Magdalan schreef op 06 september 2011 @ 16:20:

Die tickets en entree bewijzen kan je een leuk herinneringen boekje van maken (moet ik ook nog eens gaan doen)Ja dat vertel ik mezelf al jaren maar het komt er maar elke keer niet van. Ik bedacht me net dat een elastomap wel een goed idee is. Ik ga er een paar van kopen en dan op reis of jaartal in ordenen.
@ helene31 Bedankt voor je reactie. Ik heb ook een hemnes kast. Die ga ik ook even uitmesten zodat er wat meer ruimte komt voor mijn spulletjes die geen plek hebben. Deze manden werken inderdaad niet. Ik ben het ook helemaal zat en ik word elke keer chagrijnig als ik er in moet graaien.
plakband: in een plakbandapparaat in de kast

foto's: in een fotoalbum

kaarten die ik ooit heb gekregen en oude agenda's: in een mooie (schoenen-)doos op zolder

knopen en lappen stof: bij je naaispulletjes

sleutels van vrienden en familie: in het sleutelkastje

buitenlands geld: doneren aan goede doelen (tenzij het heel veel is)

vliegtickets, tickets van voorstellingen die ik heb bijgewoond: weggooien of in plakboeken.

Ik heb op zolder een aantal plastic afsluitbare dozen (van de Ikea of Hema), waarin ik dingen bewaar die emotionele waarde hebben voor mij. Ik probeer wel zoveel mogelijk weg te gooien, want wat heb je aan een speciale kast voor memorabilia in de kamer?

Er bestaat een opruimregel warm-kouder-koudst: alles wat je vaak gebruikt, binnen handbereik bewaren. Alles wat je minder vaak nodig hebt, verder weg bewaren, dus boven of op zolder.

Succes ermee!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:aya84 schreef op 06 september 2011 @ 16:27:

[...]

Ja dat vertel ik mezelf al jaren maar het komt er maar elke keer niet van. Ik bedacht me net dat een elastomap wel een goed idee is. Ik ga er een paar van kopen en dan op reis of jaartal in ordenen.

Is zo'n map dan niets? Gewoon de dingen in het mapje schuiven en klaar. Valt de boel ook niet eruit als je de map opendoet.

Je moet al die prulletjes echt bewaren hoor! Kunnen ooit je leven nog redden, zie maar:

http://www.youtube.com/watch?v=RgUpDGAIdds
quote:helene31 schreef op 06 september 2011 @ 16:34:

[...]

Is zo'n map dan niets? Gewoon de dingen in het mapje schuiven en klaar. Valt de boel ook niet eruit als je de map opendoet.

[afbeelding]Die elastomap kan ik ook in de kast leggen zonder dat er iets uit kan vallen. Een ringband moet je altijd staand neerzetten, want anders heb je kans dat er iets uit de insteekhoes valt.
Je kunt ook sorteren op categorie.

En dan mooie opbergdozen kopen. Bijv alle kaarten doe je in een doos. Raakt die doos ooit vol dan kun je misschien opnieuw sorteren welke kaarten je bewaart en welke weggooit.

Vliegtickets en entreebewijzen gooi ik tegenwoordig maar weg. t Zijn nu nog maar printjes omdat ik het meestal digitaal regel... en wat moet ik er nog mee?
@Gamuza die opruimregel ga ik zeker toepassen. Bedankt!
quote:Claudia2010 schreef op 06 september 2011 @ 16:17:

[afbeelding]

Die ladenkast:

Ik vind m erg leuk, een vriendin heeft ook zoiets. Maar hoe weet je nou in welk laatje je moet zoeken voor welk prulletje?

Dan is voor mij één grote doos nog makkelijker
quote:Claudia2010 schreef op 06 september 2011 @ 16:19:

Ik zie mezelf dan wel tig keer al die laatjes openen zoekende naar whatever...

[afbeelding]Oh haha dat weet je zelf ook niet
Ik heb trouwens mijn troep op min of meer dezelfde manier georganiseerd als Gamuza heeft. Alles heeft in ieder geval een plek.

Ook ik heb een herinneringendoos waar ik dingen als toegangskaartjes en ansichtkaarten en dingen van vakanties in bewaar. Gewoon een plastic doos zonder deksel en zonder enige vorm van orde. Ik heb erover gedacht om het te organiseren, maar dat niet gedaan. Nu heb ik een doosje waar van alles door elkaar heen in zit en waar ik lekker in kan graaien en dan bedenken bij welke herinneringen het ook al weer hoort! Een keer in de zoveel maanden ga ik mijn chaotische doos eens door. Heerlijk!
quote:Moonlight82 schreef op 06 september 2011 @ 16:47:

Je kunt ook sorteren op categorie.

En dan mooie opbergdozen kopen. Bijv alle kaarten doe je in een doos. Raakt die doos ooit vol dan kun je misschien opnieuw sorteren welke kaarten je bewaart en welke weggooit.

Vliegtickets en entreebewijzen gooi ik tegenwoordig maar weg. t Zijn nu nog maar printjes omdat ik het meestal digitaal regel... en wat moet ik er nog mee?Ik wil van die doorzichtige boxen kopen voor in de schuur. Er zijn een aantal dingen die ik niet gebruik maar wel opgeslagen dienen te worden. De spullen sorteer ik dan inderdaad op categorie. Dan kan ik er in de toekomst ook makkelijker en sneller bij. Het zijn vooral boarding passes die ik heb liggen.
Wel goed te lezen dat anderen ook van die nostalgie-momenten hebben.

Ik kan ook gerust een middag zoet zijn met nalezen van oude brieven e.d.

Maar meestal lees ik op het forum dat je zulke dingen gewoon moet weggooien want het staat maar op zolder blabla.

Maar ik houd er gewoon van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven