Werk & Studie alle pijlers

studiebeurs uitwonend kind?

08-09-2011 08:36 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie kan me advies geven?

mijn dochter wil graag zelfstandig wonen in onze achtertuin , ze wordt over een aantal maanden 18 jaar.

het is best wel een groot tuinhuis, met wc en keuken.

we maken er nooit gebruik van en wordt gebruikt als opslag.

kan ze als uitwonend een studiefinanciering aanvragen?

ze doet er nogal makkelijk over.

_ het huisje staat er toch, dus ik mag er gebruik van maken.

ik heb haar erop gewezen dat ze dan ook echt zelf moet koken, en de post moet doen. en dat het huisje verwarmd moet worden.

hier heeft ze helemaal geen geld voor.

als het niet kan, dan houd het op. en moet ze gewoon bij ons blijven.
Weet je wat ik zo stom vind aan de stufie? Dat je uitwonende beurs nog steeds afhankelijk is van het inkomen van je ouders.

Wat als je ouders totaal niet willen meebetalen? Zoals dat bij mij het geval is? Mijn ouders hebben mij geen cent meer gegeven sinds mijn 18e verjaardag.....
We live in a free world
Toen ik op kamers woonde vouwde ik ook bijna nooit kleren op. Wat schoon was ging op de bank, en dan pakte ik het daar weer af als ik het aan trok.

Ken wel meer mensen die zo'n systeem hadden.

Dus ik zou de zelfstandigheid van je dochter niet daaraan afmeten
Oh en onhandige eerstejaars worden wel opgevoed door hun huisgenoten, als het gaat om wassen, strijken, eieren bakken, wc schoonmaken e.d.

Er is wel kans dat ze uitgelachen worden, dat wel.
quote:witbloempje schreef op 08 september 2011 @ 13:22:

Weet je wat ik zo stom vind aan de stufie? Dat je uitwonende beurs nog steeds afhankelijk is van het inkomen van je ouders.

Wat als je ouders totaal niet willen meebetalen? Zoals dat bij mij het geval is? Mijn ouders hebben mij geen cent meer gegeven sinds mijn 18e verjaardag.....

Kun je wel werk van maken.

Weet niet precies hoe het zit, maar in het verleden was het zo, dat ze financieel afstand konden doen van je. En dan had je recht op steun vanuit de overheid.
Ouders zijn verplicht tot 21 jaar te zorgen voor onderdak en studie
Na de 18e verjaardag houdt deze fianciele verplichting echter niet op. Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt een voortgezette onderhoudsplicht. Dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje). over de kinderalimentatie, stelt de rechter vast hoeveel er per maand voor de kinderen moet worden betaald.
Je kunt je ouders voor het gerecht dagen voor financiele ondersteuning maar ja....
ik denk dat de tuinhuisconstructie jou erg veel ergernis gaat opleveren
quote:Moonlight82 schreef op 08 september 2011 @ 13:29:

[...]

Weet niet precies hoe het zit, maar in het verleden was het zo, dat ze financieel afstand konden doen van je. En dan had je recht op steun vanuit de overheid.

Is inmiddels al te laat, ik ben nu 29 en mijn man betaald mijn studie nu gedeeltelijk. Maar ik ben in mijn tienertijd o.a. met studeren gestopt omdat ik het nauwelijks op kon brengen. Mijn ouders hadden een te hoog inkomen, dus ik kreeg weinig van DUO, maar ik kreeg ook niets meer van mijn ouders omdat ik inmiddels 18 geworden was.

Mijn ouders interesseerden zich ook niet voor mijn studie. Het zijn egoïstische mensen die enkel aan zichzelf denken.

Toen ik op mijn 22ste ben gaan samenwonen heeft het zelfs 2 jaar geduurd voordat zij naar mijn woning kwamen kijken, na veel gezeur van mijn kant...

Maar je zou zulke ouders hebben! Je toekomst ligt dan echt in het water! Ik snap ook niet waarom de studiebeurs voor uitwonenden nog steeds inkomsten afhankelijk is. Gelukkig heb ik nu nog de kans om mijn HBO diploma te halen, en daarna misschien nog de Master op de Uni.
We live in a free world
quote:Moonlight82 schreef op 08 september 2011 @ 13:29:

[...]

Weet niet precies hoe het zit, maar in het verleden was het zo, dat ze financieel afstand konden doen van je. En dan had je recht op steun vanuit de overheid.Het zit wel iets ingewikkelder inelkaar dan dat. Je moet kunnen aantonen dat er sprake is van een ernstig structureel conflict of je moet ze al sinds je 12e niet meer gezien hebben. Alleen niet willen is dus bij lang en na niet genoeg.
quote:ElleMichelle schreef op 08 september 2011 @ 13:32:

Ouders zijn verplicht tot 21 jaar te zorgen voor onderdak en studieKlopt, dat wist ik! Dat kan in het BW staan maar dat wil nog niet zeggen dat je ouders daar gehoor aan geven.
We live in a free world
En jij bent niet egoistisch dat jouw man jouw studie (deels) betaalt? Kun je zelf niet werken? Moet elke student hoor.

Edit: dit is een reactie op Witbloempje
Ik krijg er een punthoofd van!
Witbloempje, je had er ook voor kunnen kiezen een bijbaan te zoeken en wat te gaan bijlenen. Zo doen hordes studenten dat en dat gaat prima.

Ik krijg op dit moment helemaal geen stufie meer en geen bijdrage van mijn ouders (ben 24) en toch kan ik gewoon fulltime studeren. Heb een goede bijbaan, wat toeslagen en leen een deel.
Ik vind het ook erg egoistisch als je rijke ouders hebt die je na je 18de verjaardag gewoon laten vallen en geen cent meer aan je uitgeven.
quote:witbloempje schreef op 08 september 2011 @ 13:45:

[...]

Klopt, dat wist ik! Dat kan in het BW staan maar dat wil nog niet zeggen dat je ouders daar gehoor aan geven.Als ze een gerechtelijk bevel krijgen zullen ze wel moeten
quote:Plokkie schreef op 08 september 2011 @ 13:47:

En jij bent niet egoistisch dat jouw man jouw studie (deels) betaalt? Kun je zelf niet werken? Moet elke student hoor.

Ik werk (parttime) en studeer! En ik heb een kindje van 4 .

Wij hebben hier samen voor gekozen omdat ik een beter betaalde baan wil als mijn zoontje ouder is en ik fulltime kan gaan werken.

Er zijn genoeg vrouwen die naast het moederschap alleen het huishouden op zich nemen, en dus helemaal afhankelijk zijn van een man.

Ik vind dat ik nog behoorlijk wat doe aan onze financiele toekomst. Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd, dus als ik straks een goedbetaalde baan kan krijgen is dat ook in het belang van mijn man.
We live in a free world
Ik denk niet dat dit op langere termijn een erg goed idee is.

"Zelfstandig worden", dat moet je volgens mij vèr van de blikken van je ouders doen

In jouw situatie moet je dochter alles zelf gaan leren, maar (vanuit haar standpunt dan) woont ze wel vlak naast ma die altijd alles gezien heeft en overal commentaar op heeft: hoe ze haar kleren vouwt (of niet), of ze al dan niet kookt of leeft op afhaalmaaltijden...

Jij daarentegen woont naast een dochter die zelfstandig zou moeten zijn. Maar als ze iedere avond wil mee-eten, wat doe je dan? Stuur je ze weg met de boodschap dat ze zelf maar moet koken? Tja, op zich heb je gelijk. Maar jij voelt je er vast niet goed bij om je eigen dochter weg te sturen.

Volgens mij gaat die constructie jullie beiden veel ergernis en tranen opleveren, nog afgezien van de juridische en administratieve moeilijkheden. Laat je dochter maar ergens ver uit je blikveld haar eigen fouten maken, dan kunnen jullie in het weekeinde gezellig samen koffiedrinken...

En jij bent niet egoistisch dat jouw man jouw studie (deels) betaalt? Kun je zelf niet werken?

Wat een trieste mentaliteit is dat toch. Heb je wel eens gezien wat het buirgerlijk wetboek over het huwelijk schrijft? Je bent je echtgeno(o)t(e) 'hulp en bijstand' verschuldigd.

Als je trouwt werk je SAMEN voor een gemeenschappelijk doel. Als dat doel is:ervoor zorgen dat één van de twee kan afstuderen en een betere baan kan krijgen, dan lijkt het mij dat je er alles aan doet om die ander daarmee te helpen.

Edit: dit is een reactie op Witbloempje

Waarom is dat egoïstisch? Je kent de achtergrond toch niet? Mijn man en ik doen hetzelfde. We hebben een zoon van een half jaar en hebben een constructie gebouwd waardoor we niet terug hoeven te vallen op opvang, maar zelf voor ons kind zorgen. Ik heb een parttime baan, hij werkt fulltime, maar deels thuis. Hij betaalt minstens een derde van mijn HBO studie, maar we zien het allebei als investering.

Ik zie het huwelijk trouwens ook als een soort bedrijf dat we samen runnen, hij heeft zijn taken, en ik de mijne, dat de mijne nu even vrijwel geen geld opleveren is iets waar we bewust voor hebben gekozen.
quote:Woordenaar schreef op 08 september 2011 @ 14:12:

[...]

Wat een trieste mentaliteit is dat toch. Heb je wel eens gezien wat het buirgerlijk wetboek over het huwelijk schrijft? Je bent je echtgeno(o)t(e) 'hulp en bijstand' verschuldigd.

Als je trouwt werk je SAMEN voor een gemeenschappelijk doel. Als dat doel is:ervoor zorgen dat één van de twee kan afstuderen en een betere baan kan krijgen, dan lijkt het mij dat je er alles aan doet om die ander daarmee te helpen.Dankje
We live in a free world
quote:flowerbombje schreef op 08 september 2011 @ 13:43:

[...]

Het zit wel iets ingewikkelder inelkaar dan dat. Je moet kunnen aantonen dat er sprake is van een ernstig structureel conflict of je moet ze al sinds je 12e niet meer gezien hebben. Alleen niet willen is dus bij lang en na niet genoeg.

Okee goed dat je het even toelicht. Ik wist dat je het niet zomaar kon krigen, maar niet precies de criteria.

En omdat ik ook de situatie van die forumster niet ken, dacht ik, misschien heeft zij bijv geen contact meer met ze.
quote:witbloempje schreef op 08 september 2011 @ 13:41:

[...]

Is inmiddels al te laat, ik ben nu 29 en mijn man betaald mijn studie nu gedeeltelijk. Maar ik ben in mijn tienertijd o.a. met studeren gestopt omdat ik het nauwelijks op kon brengen. Mijn ouders hadden een te hoog inkomen, dus ik kreeg weinig van DUO, maar ik kreeg ook niets meer van mijn ouders omdat ik inmiddels 18 geworden was.

Mijn ouders interesseerden zich ook niet voor mijn studie. Het zijn egoïstische mensen die enkel aan zichzelf denken.

Toen ik op mijn 22ste ben gaan samenwonen heeft het zelfs 2 jaar geduurd voordat zij naar mijn woning kwamen kijken, na veel gezeur van mijn kant...

Maar je zou zulke ouders hebben! Je toekomst ligt dan echt in het water! Ik snap ook niet waarom de studiebeurs voor uitwonenden nog steeds inkomsten afhankelijk is. Gelukkig heb ik nu nog de kans om mijn HBO diploma te halen, en daarna misschien nog de Master op de Uni.

Met een hele goede reden. Heel klote voor jou dat het zo gelopen is maar de meeste ouders helpen hun studerende kinderen wel!! Dat zou betekenen dat mijn huisgenootje(die 450 euro per maand krijgt van haar ouders voor haar kamer) in totaal 900 euro zou hebben van ouders+stufi, waar ik 500 krijg. Omdat mijn ouders me niet KUNNEN helpen. Er moet al bezuinigd worden op stufi en de student wiens ouders niet kunnen helpen wordt daar de dupe van. Zou mooi zijn als mensen die al dikke centen van pa en ma krijgen ook nog eens net zo veel stufi krijgen als mensen met ouders in de bijstand. Blijft er helemaal niks over.

En TO. Je dochter...tja, voor een deel ben je daar zelf bij geweest dat ze nu nog zo'n prinsesje is. Maar als ze volgend jaar uit huis gaat komt ze er snel genoeg achter dat het op jezelf heel anders is dan als ma helpt met alles. Dus dat komt ook wel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven