studiebeurs uitwonend kind?
donderdag 8 september 2011 om 08:36
wie kan me advies geven?
mijn dochter wil graag zelfstandig wonen in onze achtertuin , ze wordt over een aantal maanden 18 jaar.
het is best wel een groot tuinhuis, met wc en keuken.
we maken er nooit gebruik van en wordt gebruikt als opslag.
kan ze als uitwonend een studiefinanciering aanvragen?
ze doet er nogal makkelijk over.
_ het huisje staat er toch, dus ik mag er gebruik van maken.
ik heb haar erop gewezen dat ze dan ook echt zelf moet koken, en de post moet doen. en dat het huisje verwarmd moet worden.
hier heeft ze helemaal geen geld voor.
als het niet kan, dan houd het op. en moet ze gewoon bij ons blijven.
mijn dochter wil graag zelfstandig wonen in onze achtertuin , ze wordt over een aantal maanden 18 jaar.
het is best wel een groot tuinhuis, met wc en keuken.
we maken er nooit gebruik van en wordt gebruikt als opslag.
kan ze als uitwonend een studiefinanciering aanvragen?
ze doet er nogal makkelijk over.
_ het huisje staat er toch, dus ik mag er gebruik van maken.
ik heb haar erop gewezen dat ze dan ook echt zelf moet koken, en de post moet doen. en dat het huisje verwarmd moet worden.
hier heeft ze helemaal geen geld voor.
als het niet kan, dan houd het op. en moet ze gewoon bij ons blijven.
donderdag 8 september 2011 om 08:50
Nee, dat gaat niet werken. Maar de thuiswonende beurs is ¤ 315,- per maand. Dat moet toch wel te doen zijn dan? Het is misschien niet kostendekkend als je ook je studie, boeken, etc zelf moet betalen, maar de uitwonende beurs is ¤ 505,-, en voor 190 euro heeft niemand een kamer, dus dat is de uitwonende beurs ook niet.
Ik vind het wel een leuk idee trouwens.
Ik vind het wel een leuk idee trouwens.
donderdag 8 september 2011 om 08:51
quote:nieuwemaan11 schreef op 08 september 2011 @ 08:50:
Nee, dat gaat niet werken. Maar de thuiswonende beurs is ¤ 315,- per maand. Dat moet toch wel te doen zijn dan? Het is misschien niet kostendekkend als je ook je studie, boeken, etc zelf moet betalen, maar de uitwonende beurs is ¤ 505,-, en voor 190 euro heeft niemand een kamer, dus dat is de uitwonende beurs ook niet.
Ik vind het wel een leuk idee trouwens.De thuiswonende beurs is echt geen 315 euro per maand. Ja, als je ouders niet kunnen bijdragen in de kosten. Maar anders is het maar iets van 90 euro.
Ik vind het wel een leuk idee trouwens.De thuiswonende beurs is echt geen 315 euro per maand. Ja, als je ouders niet kunnen bijdragen in de kosten. Maar anders is het maar iets van 90 euro.
donderdag 8 september 2011 om 09:50
bedankt, dan gaat het dus niet door, ze gaat pas volgend jaar naar de universiteit dus de basisbeurs is lager dan wanneer je studie doet.
ze kan er natuurlijk wel daar wonen, alleen opvoedkundig ben ik het er niet mee eens dat ze daar gratis woont. ze moet leren dat niet alles zomaar kan.
maar aan de andere kant kan ik het mij niet voorstellen dat ze zich red in haar uppie. ze is zo lui als een grote puber maar kan zijn. zelfs haar kleren opvouwen doet ze niet, dat vind ze mijn taak.
dus altijd onder protest.
dus het is natuurlijk wel een goede leerschool.
ze wou natuurlijk wel met ons mee eten omdat ik toch aan het koken was, en dan in haar huisje haar eten opeten.
ze was wel verbaasd toen ik zei dat ze haar eigen eten moest maken.
ze kan er natuurlijk wel daar wonen, alleen opvoedkundig ben ik het er niet mee eens dat ze daar gratis woont. ze moet leren dat niet alles zomaar kan.
maar aan de andere kant kan ik het mij niet voorstellen dat ze zich red in haar uppie. ze is zo lui als een grote puber maar kan zijn. zelfs haar kleren opvouwen doet ze niet, dat vind ze mijn taak.
ze wou natuurlijk wel met ons mee eten omdat ik toch aan het koken was, en dan in haar huisje haar eten opeten.
ze was wel verbaasd toen ik zei dat ze haar eigen eten moest maken.
donderdag 8 september 2011 om 09:55
Ik begrijp op zich wel dat ze daar graag zou willen wonen, als er toch niks mee wordt gedaan op dit moment dan zie ik het probleem niet zo. Ik kan me niet voorstellen dat mijn ouders er in dat geval een punt van hadden gemaakt dat ik daar gratis had gewoond, dat hadden ze me dan wel gewoon gegund. In feite is het toch gewoon alsof ze een grotere kamer krijgt met iets meer privacy?
Of ze dan wel of niet zelf moet koken, haar eigen boodschappen moet doen, et cetera, dat kun je altijd nog met haar afspreken.
Of ze dan wel of niet zelf moet koken, haar eigen boodschappen moet doen, et cetera, dat kun je altijd nog met haar afspreken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 8 september 2011 om 10:06
donderdag 8 september 2011 om 10:30
quote:2468 schreef op 08 september 2011 @ 09:50:
bedankt, dan gaat het dus niet door, ze gaat pas volgend jaar naar de universiteit dus de basisbeurs is lager dan wanneer je studie doet.
ze was wel verbaasd toen ik zei dat ze haar eigen eten moest maken.Deze dame zou een inmens probleem hebben bij mij. Hoezo mijn taak? Is ze van de pot gerukt? Een heel dik gesprek over respect en verwachtingsmanagement zou wel gaan plaatsvinden. Wat denkt ze wel niet. Prinsessengedrag wordt in mijn huis ALLEEN getolereerd als ik zelf de prinses ben.
ze was wel verbaasd toen ik zei dat ze haar eigen eten moest maken.Deze dame zou een inmens probleem hebben bij mij. Hoezo mijn taak? Is ze van de pot gerukt? Een heel dik gesprek over respect en verwachtingsmanagement zou wel gaan plaatsvinden. Wat denkt ze wel niet. Prinsessengedrag wordt in mijn huis ALLEEN getolereerd als ik zelf de prinses ben.
donderdag 8 september 2011 om 10:58
Als ze op zichzelf wil gaan wonen, is het dan geen idee om haar eerst zelfstandig(er) te maken, dus: eigen kleding opvouwen/ophangen/strijken, zo af en toe koken, eigen kamer schoon houden etc.? Ook op mij komt ze aardig als een prinsesje over.
Toen ik haar leeftijd had moesten we thuis met dat soort dingen wel meehelpen, omdat m'n moeder vijf kinderen had en echt geen zin had om een huissloofje te worden. Vond ik toen niet leuk, maar oudste broertje en zusje, en ik wonen nu op onszelf, en merken daarbij alle drie dat het wel ontzettend makkelijk is dat we niet alsnog dingen aan hoeven te leren omdat we het al automatisch doen.
(en dan heb ik het nog niet eens over zelf met geld om moeten kunnen gaan als ze 18 is, als ze zelfstandig wil wonen zou ze dit wat jij nu doet met dit topic zelf moeten kunnen doen.)
Toen ik haar leeftijd had moesten we thuis met dat soort dingen wel meehelpen, omdat m'n moeder vijf kinderen had en echt geen zin had om een huissloofje te worden. Vond ik toen niet leuk, maar oudste broertje en zusje, en ik wonen nu op onszelf, en merken daarbij alle drie dat het wel ontzettend makkelijk is dat we niet alsnog dingen aan hoeven te leren omdat we het al automatisch doen.
(en dan heb ik het nog niet eens over zelf met geld om moeten kunnen gaan als ze 18 is, als ze zelfstandig wil wonen zou ze dit wat jij nu doet met dit topic zelf moeten kunnen doen.)
donderdag 8 september 2011 om 11:03
Ik zou haar inderdaad in het tuinhuisje laten wonen tegen een laag percentage van haar inkomen. Daarnaast de voorwaarde dat als haar kleren gewassen moeten worden, ze daar zelf voor moet zorgen en ook daar een kleine bijdrage voor moet betalen. De was dan wel in haar eigen tuinhuisje laten drogen anders hangt het natuurlijk weken bij jou aan de lijn. Ik denk dat dat de enige manier is om dit prinsesje te laten inzien dat er wel meer bij komt kijken dan alleen lekker zelfstandigheid en privacy.
Goed idee, absoluut doen!
Goed idee, absoluut doen!
donderdag 8 september 2011 om 11:07
Op mijn 18e had ik mijn eerste echte baan. Ik heb kostgeld moeten betalen aan mijn ouders en gewoon meegeholpen in het huishouden.
Mijn moeder was door de weeks vaker thuis, zodat zij kookte, maar in het weekend wilde ik ook nog weleens de pannen pakken. Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat ze haar eigen kamer (allang) zelf schoonmaakt, opruimt, helpt met de was en bijvoorbeeld 's avonds afwassen of vaatwasser inruimen en 's ochtends deze weer uitruimen.
Dit prinsessengedrag heb je denk ik voor een (groot) deel zelf veroorzaakt door altijd de dingen voor haar te doen.
Mijn moeder was door de weeks vaker thuis, zodat zij kookte, maar in het weekend wilde ik ook nog weleens de pannen pakken. Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat ze haar eigen kamer (allang) zelf schoonmaakt, opruimt, helpt met de was en bijvoorbeeld 's avonds afwassen of vaatwasser inruimen en 's ochtends deze weer uitruimen.
Dit prinsessengedrag heb je denk ik voor een (groot) deel zelf veroorzaakt door altijd de dingen voor haar te doen.
donderdag 8 september 2011 om 11:12
Geen goed idee! Het is geen eigen adres dus geen stufi. Een uitwonende beurs is 260 euro trouwens, als je ouders een normaal inkomen hebben. Geloof dat mijn vriend iets van 450 kreeg, zijn ouders verdienden minder. En als je bijleent, kun je maximaal 950 krijgen, inclusief collegekrediet. Met een bijbaantje erbij kun je van dat geld prima op jezelf wonen,
donderdag 8 september 2011 om 11:30
quote:Oriane schreef op 08 september 2011 @ 10:30:
[...]
Deze dame zou een inmens probleem hebben bij mij. Hoezo mijn taak? Is ze van de pot gerukt? Een heel dik gesprek over respect en verwachtingsmanagement zou wel gaan plaatsvinden. Wat denkt ze wel niet. Prinsessengedrag wordt in mijn huis ALLEEN getolereerd als ik zelf de prinses ben.Helemaal mee eens! Jouw dochter heeft te veel spatjes, zelf was ik 16 jaar toen ik op kamers zat, moest alles zelf doen, en heb daar niets aan overgehouden, mijn zoon van 11 ruimt de vaatwasser uit en laat de hond uit, ook ben ik hem aan het leren koken, dat vind hij leuk, en hij kan het alvast maar onder de knie hebben!
[...]
Deze dame zou een inmens probleem hebben bij mij. Hoezo mijn taak? Is ze van de pot gerukt? Een heel dik gesprek over respect en verwachtingsmanagement zou wel gaan plaatsvinden. Wat denkt ze wel niet. Prinsessengedrag wordt in mijn huis ALLEEN getolereerd als ik zelf de prinses ben.Helemaal mee eens! Jouw dochter heeft te veel spatjes, zelf was ik 16 jaar toen ik op kamers zat, moest alles zelf doen, en heb daar niets aan overgehouden, mijn zoon van 11 ruimt de vaatwasser uit en laat de hond uit, ook ben ik hem aan het leren koken, dat vind hij leuk, en hij kan het alvast maar onder de knie hebben!
donderdag 8 september 2011 om 11:38