vragen.. gewoon doen! maar hoe?

09-09-2011 09:47 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee, maar dit is de eerste keer dat ik ook echt iets post. Het is een probleem waar ik al een tijdje mee zit, maar waar ik nog niet echt een oplossing voor heb kunnen vinden, en ik hoop dat er onder jullie misschien nog enkelen zijn die het herkennen, en eventueel nog met tips kunnen komen.

Maar goed, het probleem is dat ik moeite heb met vragen stellen. En dat is dan niet in het dagelijkse leven, daar heb ik geen problemen, maar het is alleen in werksituaties. Toen ik stage liep kwam het probleem al aan de orde en heb daarvoor toen ook therapie gehad en verlengde stage moeten lopen. Het heeft allemaal wel iets geholpen, maar niet genoeg. En ik weet niet zo goed waar het hem in zit. Ik weet wel dat het een soort van faalangst is. Ik vind dat ik alles zelf moet kunnen oplossen als ik iets niet weet in plaats van het te vragen. Maar hierdoor stel ik me vaak te afwachtend op en maak ik te langzaam progressie. Ik werk nu sinds een paar maanden bij een bedrijf, en ik heb daar met de leidinggevende een heel gesprek gehad, en ze willen me heel graag helpen, en me er tijd voor geven om het te verbeteren, maar ik moet die kans wel pakken. Het vervelende is dat ik wel precies weet wat ik moet doen, alleen niet hoe! Ergens zit er een drempel die ik niet overkom. Tijdens therapie die ik heb gehad zijn al verschillende dingen als RET geprobeerd, en dan heeft iets geholpen, maar dat helpt niet voor het laatste stukje. Ik ben dus benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen, en misschien nog tips hebben waar ik iets aan zou kunnen hebben, zodat ik wel stappen vooruit blijf maken.
Ik had het ook altijd op stage, waardoor ik een beetje op de zijlijn stond omdat ik niet durfde te vragen hoe iets moest.

Toen kreeg ik een stage en die bracht het zo leuk als ik vragen stelde, dat ik het ook grappig maakte. 'jaa ik ga jullie weer lastig vallen want moet aan mn leerdoel werken. Hoe werkt dit? Bijv. Heeft bij mij toen geholpen. Al is t bij jou misschien wel wat extremer. Maar bij mij duurde dit ook 2 jaar
Realiseer je dat vragen stellen niet iets is waarmee je laat zien dat je dom bent ofzo.

Als je vragen stelt laat je zien dat je geintereseerd bent, dat je je graag wilt verbeteren en ontwikkelen en misschien zelfs wel dat je het beste voor hebt met de organisatie en dat je daarom kritisch bent.

Vragen stellen hoort bij werken, niemand snapt dingen in 1 keer en goede vragen stellen helpt om duidelijk te maken wat er precies moet gebeuren en hoe dat moet gebeuren.
Tja, het nadeel is dat ik weet dat vragen stellen niet raar is en dat er geen domme vragen zijn. Alleen krijg ik het dus niet voor elkaar om de knop om te zetten en het te doen. Wat ik ook wel eens gemerkt heb, is dat ik niet goed weet wat te vragen. Dan denk ik hard na over wat ik zou kunnen vragen, maar komt er niks, maar als dan iemand anders een vraag stelt, dan denk ik wel: oja, dat wist ik ook niet. Maar waarom verzin ik dat dan niet (en als ik wel vragen weet, waarom lukt het niet ze te stellen..) Het is wel frustrerend dat het iets is wat zooo vaak terug komt, maar ik nog niet de goede manier heb gevonden ermee om te gaan.
Misschien moet je dan aan het eind van elk gesprek/onderwerp jezelf afvragen:

- snap ik alles wat er gezegd is en kan ik dit samenvatten?

- weet ik wat er nu van mijn verwacht wordt en kan ik dat uitvoeren?

- krijg ik alle informatie die ik nodig heb of weet ik wanneer ik dat ga krijgen?

een soort basis rijtje met vragen die je kunt stellen zodat je in elk geval in de afrondende fase van een gesprek vragen kunt gaan stellen, misschien wordt het dan ook wel makkelijker om andere vraten te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven