Opbouwende Kritiek

09-09-2011 14:06 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Allemaal,

Ik lees nu een paar weken mee op het forum en heb zelf 1 bericht geplaatst. De reacties op mijn bericht waren over het algemeen prima, maar bij andere berichten lees ik soms best wel bitsche reacties. Ik vind dat persoonlijk best jammer. Dit forum is voor vele een uitlaatklep, zoals dat ook voor mij was. Mensen zetten hier hun persoonlijke verhalen om advies of om het gewoon even kwijt te zijn. Soms lees je inderdaad ietwat domme acties van mensen, maar is het dan niet fijner dat we daar positieve kritiek op geven, dan iemand totaal de grond in te boren. Ze zetten het hier neer om ' geholpen' te worden, op wat voor manier dan ook...

Ieder mens is anders, de een wat slimmer dan de ander, gevoeliger of juist niet dan de ander, sterker of zwakker dan de ander. Maar ik denk dat we allemaal dat beetje steun kunnen gebruiken in een voor die persoon moeilijke situatie, dat is waar dit forum voor bedoeld is, toch?

Schrijffouten enz lijkt me dan ook niet echt belangrijk. Mensen die zich bepaalde dingen niet realiseren omdat ze er midden in zitten, moeten juist dat beetje meer inzicht krijgen en dmv ervaringen en Postivieve kritiek van anderen kunnen ze dat misschien bereiken/realiseren..

Groeten Dobbelsteen...
Ik vraag me af wat je precies verstaat onder iemand de grond in boren?

Als je het hebt over iemand expres beledigen en daarbij gebruik maken van allerlei scheldwoorden, dan ben ik het met je eens.

Maar als er gezegd wordt dat een TO zit te zeuren, zich aanstelt of vreselijk moeijlijk doet....tja, dan is dat gewoon een mening. Niet zo'n aardige mening, maar goed.

Als je op een anoniem forum vraagt aan anderen om hun mening te geven over een bepaalde situatie kun je er inderdaad vanuitgaan dat je som ongenuanceerde - maar wél heel bruikbare reacties kan krijgen. Dat is simpelweg de ruimte die die anonimiteit biedt.
quote:batwom schreef op 09 september 2011 @ 14:59:

[...]

Dan open je een topic "Help!! mijn jeuk wordt erger!!!!"Maar volgens mij bedoelde Oriane dat ze jeuk krijgt van bepaalde TO´s...
Ik vind kliekjes vaak het lekkerst.
en ja, óók als iemand in de titel om hulp/advies etc vraagt, dan zal ik nog steeds mijn mening gevene als ik vind dat diegene het heel goed of juist heel slecht aanpakt.
Ik zie de mooiste dingen hier gebeuren op het forum, soms ook niet.

Soms staan mensen ook helemaal niet open voor feedback, ondanks dat ze die wel nodig hebben.
Het zou anders ook maar een saaie boel worden, als we continu aardig en genuanceerd naar elkaar proberen te zijn!
quote:missverrektekoekwaus schreef op 09 september 2011 @ 15:06:

Ik vind kliekjes vaak het lekkerst.Vooral opgebakken. Dat ze zo'n lekker korstje krijgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:iris1969 schreef op 09 september 2011 @ 14:59:

[...]

Precies, sommige dommigheid is blijkbaar wel grappig omdat het van bepaalde mensen afkomt. Het is dus niet alleen wat je zegt maar vooral ook wie het zegt.Sommige domheid is grappig omdat je weet dat het van een intelligent iemand vandaan komt en het dus grappig bedoeld is. Dommigheid van domme mensen is eerder sneu. En bij herhaling irritant.
No offense TO, opbouwend bedoeld en alles maar ik vind je OP saai en hij hangt van de clichés aan elkaar.
Beste Dobbelsteen,

Wat goed dat je zegt: quote:dobbelsteen77 schreef op 09 september 2011 @ 14:06:

Ik lees nu een paar weken mee op het forum en heb zelf 1 bericht geplaatst.Gefeliciteerd! En leuk dat je besloten hebt mee te gaan doen. Veel mensen hier lezen al vele jaren mee, en hebben al ontelbare berichten geplaatst. "Wij", langdurige veelposters, zijn altijd weer even blij om te horen hoe het moet. Dat is echt fijn, want als niemand je dat vertelt, dan doe je maar wat he, en dat kunnen we niet hebben natuurlijk.quote:De reacties op mijn bericht waren over het algemeen prima,Nou, eh, pfieuw, dan maar.quote:maar bij andere berichten lees ik soms best wel bitsche reacties.Bitse? Of bedoel je te variëren op het engelse woord voor teef? Ik vraag het maar he, gewoon, om misverstanden te voorkomen.quote:Ik vind dat persoonlijk best jammer.OK. Dat kan natuurlijk.quote:Dit forum is voor vele een uitlaatklep, zoals dat ook voor mij was.Velen, neem ik aan? Ook weer niet om te zeuren he, maar gewoon, om duidelijkheid te houden over wat je wil zeggen.

En als je zegt "was", bedoel je dan dat het dat niet meer is, of is het dat nog steeds?

quote:Mensen zetten hier hun persoonlijke verhalen om advies of om het gewoon even kwijt te zijn. Soms lees je inderdaad ietwat domme acties van mensen, maar is het dan niet fijner dat we daar positieve kritiek op geven, dan iemand totaal de grond in te boren.Als je met "we" bedoelt "de mensen die positieve kritiek verwarren met zinloos meehuilen en mensen naar de mond praten omdat ze denken dat iemand daar meer aan heeft dan aan inhoudelijke reacties" dan is het antwoord zeker bevestigend.quote:Ze zetten het hier neer om ' geholpen' te worden, op wat voor manier dan ook...Precies. En de manier "meehuilen en naar de mond praten" heeft een functie. De manier "kritisch bekijken wat iemand zegt en daar dan op reageren" heeft ook een functie.

Het gekke is alleen dat jouw bericht wel zegt "op wat voor manier dan ook" maar kennelijk de intentie heeft een aantal manieren uit te sluiten. Dat is, zeg maar, best inconsistent he?

quote:Ieder mens is anders, de een wat slimmer dan de ander, gevoeliger of juist niet dan de ander, sterker of zwakker dan de ander. Maar ik denk dat we allemaal dat beetje steun kunnen gebruiken in een voor die persoon moeilijke situatie,

Inderdaad, en zolang de mensen die reageren ook mensen zijn, leg je hier vrij aardig uit waarom dit topic niet zo zinvol is, en zelfs nogal in tegenspraak is met je beweerde bedoelingen.

quote:dat is waar dit forum voor bedoeld is, toch?Nee, toch niet.

Dit forum is bedoeld om:

1. de redactie van het blad Viva het leven wat simpeler te maken

2. trafic te genereren, zodat advertentieruimte verkocht kan worden

De bedoelingen van het forum zijn dus niet zo relevant. De bedoelingen van de deelnemers wel. Ik weet van nogal wat jarenlange veelposters, waaronder ikzelf, dat minstens een van de bedoelingen is mensen te helpen. Niet door ze naar de mond te praten, maar juist door ze niet naar de mond te praten. Voor die mensen is het kwetsend vermoeiend saaie herhaling niet altijd even boeiend om weer eens de les gelezen te krijgen over hun vermeende bitsheid.quote:Schrijffouten enz lijkt me dan ook niet echt belangrijk.lijken, neem ik aan? En inderdaad, als je zelf genoeg schrijffouten maakt is het verstandig daar niet zwaar aan te tillen. Maar ja, wat jou belangrijk lijkt, zegt alleen iets over jou natuurlijk.quote:Mensen die zich bepaalde dingen niet realiseren omdat ze er midden in zitten, moeten juist dat beetje meer inzicht krijgen en dmv ervaringen en Postivieve kritiek van anderen kunnen ze dat misschien bereiken/realiseren..Nou, eh, bedankt voor deze les dan maar.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 september 2011 @ 15:11:

[...]

Vooral opgebakken. Dat ze zo'n lekker korstje krijgen.

Zo'n korstje dat net niet verbrand is en lekker knispert in je mond. Anders is het niet te pruimen en dus zeker niet elitair.

Het ligt er ook aan wie het kliekje opbakt natuurlijk.
Dat eeuwige gemeut over kliekjes! Laat mensen het toch gezellig heben met elkaar op een forum. Ik snap niet dat sommigen daar zo over vallen, sommige mensen hebben meer met elkaar dan met anderen op een forum, nou en?

D'r hoeft maar een onderwerp aangesneden te worden waarin een kritische noot richting t forum komt en de "kliekjes" worden erbij gehaald.
quote:kirsten77 schreef op 09 september 2011 @ 15:14:

Dat eeuwige gemeut over kliekjes! Laat mensen het toch gezellig heben met elkaar op een forum. Ik snap niet dat sommigen daar zo over vallen, sommige mensen hebben meer met elkaar dan met anderen op een forum, nou en?

D'r hoeft maar een onderwerp aangesneden te worden waarin een kritische noot richting t forum komt en de "kliekjes" worden erbij gehaald.Precies, kliekjes zijn een ondergewaardeerd deel van de samenleving. De meeste dan.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 09 september 2011 @ 15:14:

[...]

Het ligt er ook aan wie het kliekje opbakt natuurlijk.

O, zeker.

Als het met liefde is opgebakken dan proef je dat meteen.
quote:iris1969 schreef op 09 september 2011 @ 14:58:

Je bent de zoveelste die dit komt melden, dus er zit een hele grote kern van waarheid in wat je zegt, want anders was het jou en deze anderen niet opgevallen, maar op dit forum zitten nu eenmaal aardige én onaardige mensen, zoals als je dat IRL ook hebt.

Die vat ik niet: omdat veel mensen het zeggen zit er een grote kern van waarheid in?

En al die mensen die niks zeggen, stilzwijgend zich aan laten leunen hoe het er op het forum aan toe gaat omdat ze dat wel prima vinden, is wat zij er van vinden fout omdat ze hun mond niet open trekken?

quote:En met de anonimiteit van het internet zullen veel reacties nu eenmaal een stuk ongenuanceerder zijn dan men dat in het dagelijkse leven zal doen of durven. Het is niet anders vrees ik.Vraag me af of ongenuanceerd per definitie iets slechts is. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden" is 'n kreet waar wat mij betreft dan weer 'n grote kern van waarheid in.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 september 2011 @ 15:17:

[...]

O, zeker.

Als het met liefde is opgebakken dan proef je dat meteen.Zou het niet hetzelfde zijn met opbouwende kritiek?
Volgens mij is het eerder zo dat als je een normaal bericht plaatst (of dat nou een reactie of een topic is maakt niet zoveel uit), dan reageren mensen zoals ze dat in het normale leven ook zouden doen. En ja, de één praat met je mee, een ander heeft net ruzie gehad met haar vriend, een derde is ongesteld en een vierde is moe.

Maar als er ´bitchy´ gereageerd wordt, heeft dat bijna altijd een reden. Als iemand hier al ruim tien jaar meedoet en ziet dat X voor de tigste keer een smerig-plaatjes-topic opent, dan kun je wachten op het bijpassende commentaar. Ik heb het zelf maar 1x meegemaakt dat er onterecht vervelend gereageerd werd (maar ik lees dan ook niet álles).
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 september 2011 @ 15:17:

[...]

O, zeker.

Als het met liefde is opgebakken dan proef je dat meteen.
quote:Murdoch schreef op 09 september 2011 @ 15:13:

No offense TO, opbouwend bedoeld en alles maar ik vind je OP saai en hij hangt van de clichés aan elkaar.

Héél geinig.

Rider; ook weer geweldig.

Wat hou ik toch van dit forum en van de meeste forummers.
quote:kirsten77 schreef op 09 september 2011 @ 15:14:

D'r hoeft maar een onderwerp aangesneden te worden waarin een kritische noot richting t forum komt en de "kliekjes" worden erbij gehaald.Sommige mensen, ook in dit topic, vinden het weer fijn om te zeuren over kliekjes. Als je niks aan inhoud hebt, kan je toch fijn mee doen. Ook dat mag op dit forum.
quote:Veronicas schreef op 09 september 2011 @ 15:18:

[...]

Die vat ik niet: omdat veel mensen het zeggen zit er een grote kern van waarheid in? Wist je dat niet? Wat waar is wordt bepaald door meerderheden.

Toen genoeg mensen zeiden dat de wereld plat was, toen WAS de wereld plat.

Was nog een heel gedoe hoor, toen de meerderheid ineens besloot dat het een bol was. Heeft de bouwsector nog jaren werk aan gehad.
Wat de hulpvragen betreft: als ik zin heb, als ik het idee heb iets zinnigs toe te voegen te hebben, dan zal ik m'n best doen zo'n TO te helpen. De ene keer voorzichtig en de andere keer met de botte bijl. Net hoe IK inschat dat mijn boodschap het beste aan komt bij betreffende TO.

Ik zit hier namelijk voor mijn eigen plezier, mijn eigen hulpvragen en mijn eigen tijdverdrijf. Heeft een ander er wat aan, mooi meegenomen. Maar zolang ik niet betaald krijg voor m'n inspanningen hier, heb ik me alleen aan de huisregels te houden en niet aan wat de goegemeente vindt van de sfeer die m'n posts oproepen.

Sinds wanneer zijn "we" trouwens 'n soort van Borg geworden? Dat iedereen zich maar aan elkaar moet conformeren, zich moet houden aan de standaard die 'n paar forummers oh zo graag op willen leggen?

Resistance may be futile, but I ain't gonna stop resisting.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 september 2011 @ 15:19:

[...]

Héél geinig.

Rider; ook weer geweldig.

Wat hou ik toch van dit forum en van de meeste forummers.
Ik stel voor dat de mensen die het hier niet leuk vinden een ander - leuker - forum opzoeken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 september 2011 @ 15:23:

Ik stel voor dat de mensen die het hier niet leuk vinden een ander - leuker - forum opzoeken.Met de negeerfunctie kan je dit forum zo leuk maken als je wil

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven