Geld & Recht alle pijlers

Verkopen op marktplaats

10-09-2011 17:11 21 berichten
Hai..

Wij hebben vorig jr een oldtimer caravan gekocht.

Daar zijn wij 1 week mee weg geweest.

In goed vertrouwen hebben wij die gekocht. En gedacht dat hij goed was.

En alles werkte ook prima.

Gezien wij toch niet echte kampeerders zijn, de hut op marktplaats gezet.

Deze caravans zijn nogal geliefd maar ze hebben ook een zwakke plek.

De bodem.

Naar ons inzien was die goed.

Hebben 2 dagen wat regen gehad, en geen lekkage gevonden.

De caravan hebben wij voor een fors bedrag verkocht.

Enerzijds jammer omdat wij hem zo leuk vonden en nog zeer goed was.

Nu na een paar dagen krijgen wij n telefoontje van de koper dat de bodem niet goed is.

Ze hebben de caravan helemaal leeggehaald en eruit gesloopt.

Tevens heeft hij wat foto's gestuurd.

Inderdaad zagen wij daarop wat lekkage.

Maar dat kun j pas zien nadat alles eruit is gehaald,

Wij hebben nooit het zeil eraf gehaald en de boel uitgebroken, en wisten dit dus echt niet.

Nu wil de koper een deel van zijn geld terug of liever nog de caravan terug doen.

Daar zijn wij het niet mee eens.

Wat vinden jullie?
Geen idee hoe dit juridisch precies in elkaar zit maar voor hoeveel heb je hem verkocht?

Hebben de kopers aangegeven hoeveel ze terug willen?

Kijk als zij lekkage hebben gehad, dan is het inderdaad wel erg vervelend voor hen. Maar goed, als ze dit ontdekt hebben nádat het zeil enzo eruit is gehaald ... tja, dat hadden jullie ook niet kunnen weten.

Ik dacht altijd dat het op MP was "garantie tot de deur" maar bij dit soort dingen kunnen er best andere dingen gaan opspelen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn jullie niet aansprakelijk. Jullie wisten van niks zoals je aangeeft. De koper heeft zelf onderzoeksplicht om het gekochte goed te onderzoeken voordat hij het koopt.Zeker als al bekend is dat de bodems vaak niet goed zijn van deze caravans. En helaas geef je geen garantie als je op marktplaats verkoopt.

Ook het feit dat hij de hele caravan al heeft leeggesloopt maakt het natuurlijk onmogelijk om de koop terug te draaien.

Volgens mij heeft deze koper gewoon pech gehad.
Voor 1500¤, dat is best veel geld.

En wij wisten het echt niet.

Dan hadden wij de gebreken erbij gezet.

Zij willen de caravan restaureren dus dat miet dan geen punt zijn.

Maar daar gaat het natuurlijk niet om.

En ze hebben de caravan bij ons van top tot teen gecheckt.

Nou ja, voordat ze thuis alles eruit gesloopt hadden.
Dan lijkt het me een gevalletje pech gehad voor de koper. Heel lullig, maar het is niet anders.
Je bent niet verantwoordelijk, de koper heeft gewoon pech. Hij had maar moeten controleren voor hij 'm kocht. Er zit geen garantie op particuliere verkopen of je nu op marktplaats verkoopt of via 'n briefje bij de supermarkt.

Laat je dus nergens toe overhalen, maar zet de communicatie met deze koper stop nadat je 'm nog één keer mailt dat er geen garantie op zit.
quote:nadanni schreef op 10 september 2011 @ 17:23:

Nou ja, voordat ze thuis alles eruit gesloopt hadden.

Als zij de caravan van top tot teen gecheckt hebben dan hebben ze helemaal ongelijk. Want als zij het toen niet gezien hebben, dan konden jullie het dus ook niet weten.

Dit is gewoon het risico van de koper als je iets van een particulier koopt.

Jullie hebben te goedertrouw gehandeld en zijn dus niet aansprakelijk.
Mijn vriend heeft wel eens een auto verkocht via marktplaats.

De kopers zijn vanaf de andere kant van het land gekomen om te kijken, ze wilde meteen het hele bedrag aanbetalen ( :-S zou niet mijn keus zijn maar goed) en de volgende dag wilde ze de auto ophalen... Zo afgesproken en zo geschiedt.

Bellen ze 3 kwartier nadat ze weg waren: de auto doet het niet meer...

Tja, lullig, maar ook een gevalletje pech (de auto deed het nog prima, ook tijdens de proefrit geen problemen). Mijn vriend heeft wel gevraagd of ze niet moesten tanken... Niks meer over gehoord dus wellicht waren ze gewoon in de veronderstelling dat ze auto met volle tank verkocht was ofzo.

Op je strepen staan... volgens mij hebben ze ''geen poot om op te staan''.
quote:nadanni schreef op 10 september 2011 @ 17:11:

Hai..

Wij hebben vorig jr een oldtimer caravan gekocht.

Daar zijn wij 1 week mee weg geweest.

In goed vertrouwen hebben wij die gekocht. En gedacht dat hij goed was.

En alles werkte ook prima.Gezien wij toch niet echte kampeerders zijn, de hut op marktplaats gezet.

Deze caravans zijn nogal geliefd maar ze hebben ook een zwakke plek.

De bodem.Naar ons inzien was die goed.

Hebben 2 dagen wat regen gehad, en geen lekkage gevonden.De caravan hebben wij voor een fors bedrag verkocht.

Enerzijds jammer omdat wij hem zo leuk vonden en nog zeer goed was.

Nu na een paar dagen krijgen wij n telefoontje van de koper dat de bodem niet goed is.

Ze hebben de caravan helemaal leeggehaald en eruit gesloopt.

Tevens heeft hij wat foto's gestuurd.

Inderdaad zagen wij daarop wat lekkage.

Maar dat kun j pas zien nadat alles eruit is gehaald,

Wij hebben nooit het zeil eraf gehaald en de boel uitgebroken, en wisten dit dus echt niet.Nu wil de koper een deel van zijn geld terug of liever nog de caravan terug doen.

Daar zijn wij het niet mee eens.

Wat vinden jullie?

Is het een constructam caravan? Die staan bekend om hun rottende bodems. Goed, als je dan zo'n oldtimer koopt is het eerste dat je doet onder dat ding gaan kijken en voelen hoe het met de bodemplaat staat. Dan misschien een rare vraag maar waarom koop je unberhaupt een caravan als je niet zulke kampeerders bent? Dan probeer je kamperen toch eerst eens uit in een huurcaravan o.i.d?

Goed, en dat alles werkte heeft uiteraard niets te maken met de technische staat van de caravan (bodem, beplating etc).

De koper heeft wel de mogelijkheid gehad om goed te onderzoeken of de caravan in goede staat is, en dat is ook voor iemand die er niet veel verstand van heeft, te zien. Daarom snap ik wel dat je het er niet mee eens bent om het hele ding terug te nemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat jullie zelf bij het kopen van de caravan niet overal hebben gekeken en gevoeld als je weet dat dit een gevoelig punt is van dit merk....
quote:nadanni schreef op 10 september 2011 @ 17:23:

Nou ja, voordat ze thuis alles eruit gesloopt hadden.Ik zou het eerst zelf even willen zien dat er lekkage zit, en dan een deel van het bedrag (bijv. 500,-) teruggeven. Restauratie zal nodig zijn en is best duur. Ik vind het niet meer dan normaal om de koper hier tegemoet te komen eigenlijk, ook al wisten jullie van niks. Dan is 1000,- nog mooi verdiend. Wat heb je er zelf voor betaald?
Ik ben van mening dat de kopers de caravan goed hadden moeten bekijken voordat ze een deal met jullie maakten.

Ik zou ze, voor het "gevoel" 100 euro teruggegeven... meer niet!
quote:maximamma79 schreef op 10 september 2011 @ 18:04:

[...]

Ik zou het eerst zelf even willen zien dat er lekkage zit, en dan een deel van het bedrag (bijv. 500,-) teruggeven. Restauratie zal nodig zijn en is best duur. Ik vind het niet meer dan normaal om de koper hier tegemoet te komen eigenlijk, ook al wisten jullie van niks. Dan is 1000,- nog mooi verdiend. Wat heb je er zelf voor betaald?Onzin! Ze zijn de koper niets verplicht. Je kunt ook 'n duur sportpaard kopen wat de dag na aankoop dood neervalt. Garantie tot de deur en niet verder! En in dit geval hadden de kopers nog de kans om het te kopen artikel zelf te controleren, maar ze hebben 't toch gekocht. Jammer de bammer dan. Als ze bij voorbaat 'n restauratie van plan waren, wisten ze dus dat ze 'n opknappertje kochten. Ze zullen misschien zelf de restauratiekosten verkeerd ingeschat hebben en proberen nu op 't gevoel van de verkoper te spelen met hun klachten. Niet intrappen dus!!! Als ze het 'n te dure grap vinden, kunnen ze 'm altijd nog verder proberen te verkopen.
Ja het is een constructam.

Wij hadden een doel met de caravan, zakelijk gezien. Dat kan ik om privé redenen hier niet uitleggen.

En tja, het was voor ons een impulsieve aankoop, maar met die gedachte erachter.

Maar eigenlijk doet dat niet terzake.

Wij hebben er 1200¤ voor betaald.

Ik vind het wel naar voor die mensen.
O ja, wij hebben wel gekeken onder de caravan, en zij ook.

En dat zag er goed uit.Zover wij dat kunnen beoordelen.

Wij zijn ook een leek op dit gebied. Maar weten dat dit een zwak punt is.
Pech voor de kopers.
quote:elninjoo schreef op 10 september 2011 @ 17:27:

Je bent niet verantwoordelijk, de koper heeft gewoon pech. Hij had maar moeten controleren voor hij 'm kocht. Er zit geen garantie op particuliere verkopen of je nu op marktplaats verkoopt of via 'n briefje bij de supermarkt.

Laat je dus nergens toe overhalen, maar zet de communicatie met deze koper stop nadat je 'm nog één keer mailt dat er geen garantie op zit.

Dat is juridisch gezien volslagen onzin. Sla het Burgerlijk Wetboek er maar even op na. Ben nu te moe om het uit te leggen

Los daarvan denk ik dat de verkoper niets te verwijten valt en dat de koper geen zaak heeft. Een typisch geval van helaas. Mocht de koper er een zaak van willen maken, dan zal hij zijn bewijs en onderbouwing van bijv. misleiding niet rond kunnen krijgen.
Inmiddels nog een mail van de koper gekregen dat er het 1 en ander gerestaureerd niet worden.

Hij houdt de caravan omdat hij alles er al uitgesloopt heeft.

Hij vraagt zich af of wij wel serieus waren omdat wij alleen serieuze verwachten.

Als wij aangeven dat wij dit echt niet wisten dan is het voor hem klaar.

Of om ons zelf toch een goed gevoel te geven, n deel van het bedrag terug te geven.

Hij had 1250¤ geboden maar ondertussen had ik de advertentie veranderd naar 1500¤.

Ik had zijn bod nog niet gezien.

Toen bood hij meteen 1500¤.

Hij speelt nu ook op ons gevoel natuurlijk.

Ik begrijp zijn probleem natuurlijk wel.

En ik vind het ook erg vervelend.
Je wist oprecht niet dat er iets mis was en de kopers konden 'm bij je thuis helemaal bekijken, dus ik zou m'n poot stijf houden en niet op je gevoel laten spelen.
Nee..wij wisten het echt niet.

Anders had ik dat in de advertentie erbij gezet.

We hebben vaker advertenties geplaatst.

Ook dingen die gebreken vertoonden.

En dat altijd erbij vermeld.
quote:nadanni schreef op 10 september 2011 @ 23:50:

Nee..wij wisten het echt niet.

Anders had ik dat in de advertentie erbij gezet.

We hebben vaker advertenties geplaatst.

Ook dingen die gebreken vertoonden.

En dat altijd erbij vermeld.Kort maar krachtig dit mailen en de kous is af hoor. Geen uitgebreid verhaal doen met het risico dat je wéér een mail terug krijgt.
quote:nadanni schreef op 10 september 2011 @ 20:36:

Ja het is een constructam.

Wij hadden een doel met de caravan, zakelijk gezien. Dat kan ik om privé redenen hier niet uitleggen.

En tja, het was voor ons een impulsieve aankoop, maar met die gedachte erachter.

Maar eigenlijk doet dat niet terzake.

Wij hebben er 1200¤ voor betaald.

Ik vind het wel naar voor die mensen.

Ik zou toch wat aan die mensen terug betalen.

Je bent dit inderdaad niet verplicht maar zelf had je het ook fijn gevonden als het jou was overkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven