Katten & op schoot zitten

12-09-2011 13:26 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Herkennen jullie dit? Mijne ene (12 jarige) kat is een echte kroeldoos, die wil de hele tijd op schoot liggen en slapen, of dat nu op de bank, tuinstoel, acher computer of op bed is. Heerlijk vindt ze dat, en als ik haar ervanaf zet kruipt ze net zo snel weer terug. Terwijl mijn andere kat (1) in totaal ongeveer 1 keer ooit op schoot is gekomen en er helemaal niet om geeft of het leuk vindt.

Wat vinden (veel) katten nou zo lekker aan op schoot liggen. De warmte, de gezelligheid?
Schootkatten zijn heerlijk.....ik heb er twee die erg graag op schoot wilt. Die aait zichzelf ook, als een gek kopjes geven langs mn hand, en zachte beetjes geven. Word ik soms 's nachts wakker van balthasar die zich aan het uitleven is op mijn hand. Loki wilt vooral altijd bij me zijn, en gaat ook behoorlijk vaak op schoot, zelfs op de wc. Tijgertje ligt altijd het liiefst naast me, heel dicht tegen me aan, en Luna komt alleen op bed op je borst liggen.

En met het slapen liggen Loki, Tijgertje en Luna tussen en op vriend en mij. bewegen is er niet meer bij, maar het is zo gezellig.

@Iris, tussen de twee vechtertjes gaat het een stuk beter. Sinds we de hond (nu 6 mnd) hebben en balthasar (de gepeste) minder problemen met de pup heeft heeft Loki minder tijd om balthasar te pesten. Balthasar zit standaard beneden, gaat weer op de bak, en komt na een dreigement van Loki meestal gelijk weer tevoorschijn waar dat eerst makkelijk uren kon duren. Dus de komst van Dixie heeft geholpen, niet de verwachte oplossing, wel een fijne. Bedankt voor je adviezen en tips. Ik heb nu zelfs een boek liggen over een huishouden met meer katten van een gedragsdeskundige.
Ooh wat heerlijk om te horen! Ik dacht gelijk aan je arme kat toen ik je naam zag staan!
Leuk dat stukje over timesharing, ik zal ze eens in de gaten houden of ze zich ook aan een schema houden. De niet-kroeler is trouwens de baas dat is wel duidelijk. Kroelpoes is net door zoon van de bank gejaagd en is onder protest maar in de krantenbak gaan liggen
quote:Bergje65 schreef op 12 september 2011 @ 14:37:

Tot en met de plee!

Ik heb een kater gehad die dat ook deed, wilde áltijd op schoot dus als ik opstond om naar de wc te gaan liep hij mee en sprong gewoon weer op schoot, alsof er niks aan de hand was. Na een poosje heb ik het opgegeven om hem eraf te zetten, zinloos, hij sprong meteen weer terug.

Ook vond hij het heerlijk om een soort van over me heen te liggen met zijn kop in mijn hals, en maar spinnen. En kwijlen. Het was een ontzettende lieverd.
ja, het is nog wel flink drama en wanhoop geweest. Ik had gelukkig een goede vriend stand-by waar hij naartoe zou kunnen als het echt niet meer ging, waar hij het super zou hebben maar dat was niet de bedoeling. En nu gaat het, op een kleine aanval af en toe erg goed. Loki is nu meer boven, en balthasar merkt dat meteen.

Die blikken die Loki naar balthasar werpt. Altijd kijkt hij lief, en dan komt balthasar in beeld en dan kijkt ie vals ineens, erg apart om te zien. Alsof hij echt een hekel aan hem heeft.

maar is er eten in het spel, heeft balthasar geen oog voor Loki en staat naast hem te bleren voor voer en beukt hem weg bij de etensbak. Erg vaag.

*sorry voor het offtopic*
Ja timesharing is cool!

Ik moest voor mijn opleiding schema's bijhouden van mijn (toen nog) 4 katten en ook een plattegrondje van hun looppaden en zit/ligplaatsen.

Zo fascinerend om te zien hoe ze het huis verdeeld hebben en wat ze elkaar wel en niet 'gunnen".
quote:MissLoki schreef op 12 september 2011 @ 16:27:

ja, het is nog wel flink drama en wanhoop geweest. Ik had gelukkig een goede vriend stand-by waar hij naartoe zou kunnen als het echt niet meer ging, waar hij het super zou hebben maar dat was niet de bedoeling. En nu gaat het, op een kleine aanval af en toe erg goed. Loki is nu meer boven, en balthasar merkt dat meteen.

Die blikken die Loki naar balthasar werpt. Altijd kijkt hij lief, en dan komt balthasar in beeld en dan kijkt ie vals ineens, erg apart om te zien. Alsof hij echt een hekel aan hem heeft.

maar is er eten in het spel, heeft balthasar geen oog voor Loki en staat naast hem te bleren voor voer en beukt hem weg bij de etensbak. Erg vaag.

*sorry voor het offtopic*Ja grappig hè en zodra hij geen angst toont doet Loki hem ook niets. Dom beest .
Ik heb zo vaak gedacht, je doet het ook zelf, want Loki geniet er inderdaad van. Maar dat kun je de sukkelaar niet wijs maken. katten zijn slim en soms ook zp dom maar ze zijn zo geweldig.
quote:MissLoki schreef op 12 september 2011 @ 16:37:

Ik heb zo vaak gedacht, je doet het ook zelf, want Loki geniet er inderdaad van. Maar dat kun je de sukkelaar niet wijs maken. katten zijn slim en soms ook zp dom maar ze zijn zo geweldig.

Nee je kunt ze dat niet wijsmaken, maar gelukkig is die sukkelaar minder bang van de hond en dat geeft hem zelfvertrouwen en dus stijgt hij hoger op de ladder en dat merkt Loki direct.

Je kunt zijn zelfvertrouwen trouwens op nog een manier versterken en dat is met hem spelen en dan een snoepje geven als je stopt. Dan heeft hij de prooi gevangen, gedood en gaat hij hem opeten, een enorme egoboost voor hem .
Dat is een leuke tip. ga ik oefenen.Ik had wel het vermoeden dat hij meer zelfvertrouwen kreeg doordat hij niet en Loki wel bang voor de hond is.
quote:MissLoki schreef op 12 september 2011 @ 17:01:

Dat is een leuke tip. ga ik oefenen.Ik had wel het vermoeden dat hij meer zelfvertrouwen kreeg doordat hij niet en Loki wel bang voor de hond is.Zeker weten. De kaarten werden opnieuw geschut en hij ging iets hoger en Loki ging iets lager.
Mijn kat is helemaal geen schootkat. Heel soms komt ze op me staan als ik op de bank zit en dan zet ze haar pootjes op mijn borstkas om vervolgens heel veel kopjes te geven. Dat duurt zo'n 1 a 2 minuten en daar mag ik het dan weer een aantal weken/maanden mee doen.

Ze ligt wel soms op mijn benen als ik onder mijn dekbed lig. En soms op mijn hoofdkussen om mijn hoofd heen gevouwen. Maar een schootkat... nee, absoluut niet. Soms vind ik dat wel jammer maar ach, ze heeft haar eigen schattige charmes.
Mijn zwarte kater heeft niet veel met op schoot liggen, daar moet ie zin in hebben. Tegen me aan liggen - liefst op de plaid op de bank of in bed - vindt ie wel zalig. Zodra ik me in bed omdraai (slaap op mijn zij) draait hij mee, precies in het kuiltje. Maar niet teveel bewegen, dan wordt het een gevecht met het dekbed .
(huis) katten zijn zowiezo erg lichamelijk (knuffelen, op schoot, kopjes enz) dat heeft niet direct iets te maken met dat ze van je houden, indirect wel. zal een poging doen om het uit te leggen. in de vacht van poes zitten geurkliertjes. alles wat tot zijn terratorium behoort markeert poes op die manier af.

m.a.w. jij hoort daar ook in dus is dat een groot compliment zeg maar.

het verschilt per kat, maar behalve dat vinden idd. veel katten knuffelen en aanhalen ook wel erg lekker omdat ze het gewoon lekker vinden. en bovendien is dat aandacht, dat vinden veel katten ook fijn. mijn ervaring is wel dat ze eigenlijk alleen maar willen knuffelen als zij zin hebben.

hier thuis ook drie knuffelkonten, maar niet echte 'schootplakkers'. (mijn gehandicapte-je-weet-wel-kater ligt op dit moment languit op zn zij op het kleed heel hard te snurken. wat zal ik daar is aan doen??)
Klopt, ze markeren met het kopjes geven en langs je benen lopen hun eigen feromonen op je en ze hebben geleerd dat aaien en aandacht fijn is, itt tot wilde katten.

Bovendien zijn huiskatten eigenlijk nog een soort van kittens gebleven, dus ze miauwen nog steeds terwijl in de natuur volwassen katten niet miauwen (alleen grommen en blazen), ze trappelen op je borst of kleding als ze het fijn hebben (een soort van melk opwekken) en ze zoeken je op voor veiligheid, aandacht en zorg (eten!), omdat ze niet helemaal zelfstandig meer zijn (al kunnen ze het wel nog steeds als ze weer verwilderen).
Een kat van mij wil heel erg vaak op schoot vooral s'avonds. En begint dan ook vaak te stampen (zo noem ik dat altijd) op mijn buik.

Mijn andere kat zit nooit op schoot maar komt vaak even naast mij liggen. Dan aai ik haar even en dan gaat ze weer weg. Zij stampt vaak in het mandje wat aan de verwarming hangt.
Mijn overleden kater kwam altijd op schoot. Of in je nek. Ik heb heel wat keren huiswerk zitten maken met een kat in mijn nek .

Bij visite ging hij niet op schoot, maar hij ging vaak dan wel op de bank zitten tussen de visite in.

Ik heb nu 3 katers, maar 2 daarvan komen nooit op schoot. 1 van die 2 komt wel op de rugleuning liggen. De derde komt af en toe op schoot.

Hun broer en moeder (die niet van mij zijn) komen ook nooit op schoot
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:iris1969 schreef op 13 september 2011 @ 12:35:

Klopt, ze markeren met het kopjes geven en langs je benen lopen hun eigen feromonen op je en ze hebben geleerd dat aaien en aandacht fijn is, itt tot wilde katten.

Bovendien zijn huiskatten eigenlijk nog een soort van kittens gebleven, dus ze miauwen nog steeds terwijl in de natuur volwassen katten niet miauwen (alleen grommen en blazen), ze trappelen op je borst of kleding als ze het fijn hebben (een soort van melk opwekken) en ze zoeken je op voor veiligheid, aandacht en zorg (eten!), omdat ze niet helemaal zelfstandig meer zijn (al kunnen ze het wel nog steeds als ze weer verwilderen).ja pcies, want als 'baasje' (personeel in kattentaal) neem je de taken over van hun poezenmoeder. dus gaan ze je ook zo zien besef ik me ineens.
Onze overleden poes kwam zeer zelden bij mij op schoot zitten, die gaf duidelijk de voorkeur aan mijn man. Ik was de gedoogplek voor als hij er niet was. Maar liever lag ze naast me op een oranje kussen. Op die kussens deden ze geen timesharing, haar broer lag daar nooit op.

Toen ze overleden was heeft haar broer de schootplek bij mijn man overgenomen. Hij hangt nu ook heel erg aan hem. En als mijn man er niet is ben ik weer de gedoogplek.

(hij verstopt zich onder het bed als ik naar het werk ga en mijn man is er niet, helemaal sip)

We hebben nu een kitten erbij en die maakt het niks uit, schoot is schoot. Hij zit dus vaker bij mij omdat mijn man dan al bezet is.

Timesharing word hier gedaan met heel veel dingen, maar vooral de vensterbank valt op. De kitten ligt daar eind van de middag/avond in de avondzon. Kater zit daar meer 's ochtends en overdag. Het bed is 's avonds van de kater, de kitten zit dan op de bank. We hebben ook 2 stoelen met voetenbank. Ze zijn identiek maar degene die in de zon kan staan is de favoriet, maar mijn kater heeft die overdag. Krabpaal is vooral van de kitten maar tijdens het wachten op eten ligt de kater daar. Dat is dus alleen op een hele specifieke tijd.

Er word hier trouwens 's nachts ook aan timesharing gedaan. Ze liggen alletwee het liefste naast mij. 's avonds ligt niemand daar, de kater op het voeteneind. Dan halverwege de nacht migreert de kater naar naast mij en probeert de kitten tegen de kater aan te gaan liggen, wat hem nu meestal wel lukt. Vanaf een uur of 4 ligt de kitten naast me en vanaf 6 uur zowat bovenop mijn gezicht.

Buiten gaat het ook zo met plekjes.

Opvallend is trouwens dat geen van de katten die de buurkater gekend hebben ooit op 'zijn plekjes' gaan liggen sinds hij 3 jaar geleden overleden is. Behalve nu dus de kitten, die denkt he wat een goede plekjes en niemand gaat daar liggen.

Ik had nooit gedacht dat dat nog zo lang zijn plekjes zouden blijven. Dat was wel de dominante kat van de 4.

Nu ik er over nadenk wordt de lievelingsplek van onze poes ook niet meer gebruikt. De vensterbank in de slaapkamer in de avondzon.

De dynamiek tussen katten vind ik ook erg leuk trouwens. Wilde mijn kater eerst niks weten van de kitten en al helemaal niet met hem spelen, nu daagt hij hem uit voor een spelletje. Is nog niet altijd tevreden over het resultaat, maar hij neemt wel zelf initiatief. Prachtig toch.

Ik zal ook eens gaan letten op de looppaden, dat is me nooit zo opgevallen. Behalve dat katten nooit echt midden door een ruimte lopen maar altijd langs een muur min of meer.
Wat ontzettend leuk dat je zo op timesharing bent gaan letten!

Maar het betekent niet alleen delen hoor, maar vaak ook verdelen: dus het kussen is van mij en jij mag er niet op.

Wat verder heel erg leuk is dat hoe meer katten elkaar mogen hoe meer ze delen en hoe afstandelijker ze naar elkaar toe zijn hoe meer ze verdelen, want dan "gunnen" ze elkaar niet zoveel.

En als ze echt ultieme vriendjes zijn gaan ze samen liggen, bijv. in 1 mandje of dicht tegen elkaar op de bank, dan gunnen ze elkaar ruimte in elkaars personal space.
een van mijn katten heeft ook iets mafs sinds een paar maanden.

het begon er mee dat als ik naar het toilet was geweest en al door had getrokken (gezellig onderwerp op de vroege ochtend )

ze kwam kijken wat er gebeurde, tegenwoordig doet ze dat dus al als dat nog niet is gebeurt! dat malle beest wil blijkbaar weten watvoor spannends er in die plee zit...... het moet niet gekker worden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven