Katten & op schoot zitten

12-09-2011 13:26 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Herkennen jullie dit? Mijne ene (12 jarige) kat is een echte kroeldoos, die wil de hele tijd op schoot liggen en slapen, of dat nu op de bank, tuinstoel, acher computer of op bed is. Heerlijk vindt ze dat, en als ik haar ervanaf zet kruipt ze net zo snel weer terug. Terwijl mijn andere kat (1) in totaal ongeveer 1 keer ooit op schoot is gekomen en er helemaal niet om geeft of het leuk vindt.

Wat vinden (veel) katten nou zo lekker aan op schoot liggen. De warmte, de gezelligheid?
Ik heb geen idee wat ze er precies zo lekker aan vinden, alhoewel op schoot liggen betekend automatisch dat er wordt gekroeld en dat is altijd fijn.

Hier ook 2 kroelkippen als ik een luie dag heb dan luieren ze met mij mee, helaas houdt dat in dat ik als hun hangplek fungeer. Als ik het zat ben dan gooi ik ze er ook af, maar dat werkt niet langer dan 10 minuten
wij hebben een 'bezoekkat' een kat die alleen bij bezoek op schoot gaat...onze schoten zijn niet lekker genoeg :D

denk dat ze het lekker zacht vinden, je bovenbenen. icm met de aai-massage...klinkt toch best goed
Mijn katten liggen nooit op schoot. Toen ze nog jonger waren wel, maar sinds we verhuisd zijn niet meer (ze zijn nu 10 jaar) Ze liggen wel altijd dicht bij ons, op rugleuning van de bank, maar op schoot doen ze niet meer. Mijn vorige kat vond het juist heerlijk op schoot!
De ene kat zit graag op schoot, de andere niet. Onze vorige kat zat graag in de buurt, nooit op schoot. En ons huidige (ras)kat, waarvan bekend is dat het geen schootkatten zijn, zit heel graag op schoot. Vind hij gezellig, warm, je kan hem zo goed aaien en je kan nergens naar toe.
Ik heb 2 poezen, zusjes. De ene doet niets liever dan de hele dag achter mij aanlopen en als ik ga zitten dan zit ze al op schoot terwijl haar zus nog nooit bij iemand op schoot heeft gezeten. Ze houdt er ook niet van om geaaid te worden, 2 uitersten dus.
Hier een kat die niet op schoot ligt (tenzij we buiten zitten, dan telt die regel blijkbaar niet); een die het af en toe wil en er dan erg van kan genieten en een die boos wordt als je niet snel genoeg een schoot maakt als je zit en hij er aan komt en het uren kan volhouden op schoot. Ook allemaal erg wisselend dus.
Het scheelt gewoon heel erg door hun ervaring/condiotionering met schoten en door het verschil in karakters hoe schoterig of aanhankelijk ze zijn.

Kater 1 klimt bij mij heel makkelijk op schoot en blijft ook liggen, kater 2 doet een poging maar stapt snel weer op en de poes ligt nooit op schoot en liever naast me (tenzij ze helemaal in mijn badjas kan kruipen).
Ik heb er een, een stokoude, die komt alleen op schoot stáán. Staat 'ie lekker te staan, zich met zijn eigen zaken te bemoeien. Op schoot. En spinnen he.

De andere zes zijn of wel of niet een schootkat, half om half, drie wel en drie niet.
quote:iris1969 schreef op 12 september 2011 @ 14:00:

Kater 1 klimt bij mij heel makkelijk op schoot en blijft ook liggen, kater 2 doet een poging maar stapt snel weer op en de poes ligt nooit op schoot en liever naast me (tenzij ze helemaal in mijn badjas kan kruipen).Die van mij heeft mijn badjas al haast gesloopt ! Dan komt ze op schoot en gaat dan lekker zitten "prakken", gelijk allemaal halen ! En als ik ze niet snel genoeg aai dan duwt ze haar kop in mijn mouw en dan even lekker met haar tanden over mijn arm heen
Mijn inmiddels overleden poes zit zat erg graag op schoot. Maar nog veel liever in doosjes. Het liefst doosjes die eigenlijk te klein waren. Propte ze haar vier pootjes erin en dan met haar kont en borst op de rand blijven hangen. Vond ze heerlijk...

Mijn huidige poes zit graag náást schoot. Vooral niet erop. Soms loopt ze per ongeluk met een pootje over je schoot heen, en dan zie je haar schrikken: 'oeps, wat doe ik nu???' Als ik haar op mijn schoot zet, blijft ze staan. En zolang ik kroel blijft ze, maar zodra ik stop is ze weer weg. Om vervolgens weer naast me te komen zitten op de leuning. Aaien kan niet hard genoeg, het liefst dat de vlokken haar door de lucht vliegen.

Mijn kater is echt een schootkat. Het liefst ligt hij op zijn rug op je arm, als een baby. Heb ik hem niet aangeleerd, hij deed dat zelf gewoon op een gegeven moment. Als hij op (of eigenlijk IN) je schoot kruipt prutst hij ook net zo lang totdat hij weer op zijn rug ligt. Aaien of niet aaien, maakt hem niet uit. Als hij er maar kan liggen...
anoniem_102366 wijzigde dit bericht op 12-09-2011 14:36
Reden: was het nog maar zo...
% gewijzigd
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Kokolientje schreef op 12 september 2011 @ 14:16:

[...]

Die van mij heeft mijn badjas al haast gesloopt ! Dan komt ze op schoot en gaat dan lekker zitten "prakken", gelijk allemaal halen ! En als ik ze niet snel genoeg aai dan duwt ze haar kop in mijn mouw en dan even lekker met haar tanden over mijn arm heen Die van mij wil persé naar binnen, al moeten het met grof geweld via een te krappe mouw .
quote:Soezie81 schreef op 12 september 2011 @ 14:34:

Mijn inmiddels overleden poes zit zat erg graag op schoot. Maar nog veel liever in doosjes. Het liefst doosjes die eigenlijk te klein waren. Propte ze haar vier pootjes erin en dan met haar kont en borst op de rand blijven hangen. Vond ze heerlijk...

Mijn huidige poes zit graag náást schoot. Vooral niet erop. Soms loopt ze per ongeluk met een pootje over je schoot heen, en dan zie je haar schrikken: 'oeps, wat doe ik nu???' Als ik haar op mijn schoot zet, blijft ze staan. En zolang ik kroel blijft ze, maar zodra ik stop is ze weer weg. Om vervolgens weer naast me te komen zitten op de leuning. Aaien kan niet hard genoeg, het liefst dat de vlokken haar door de lucht vliegen.

Mijn kater is echt een schootkat. Het liefst ligt hij op zijn rug op je arm, als een baby. Heb ik hem niet aangeleerd, hij deed dat zelf gewoon op een gegeven moment. Als hij op (of eigenlijk IN) je schoot kruipt prutst hij ook net zo lang totdat hij weer op zijn rug ligt. Aaien of niet aaien, maakt hem niet uit. Als hij er maar kan liggen...Zo herkenbaar: krappe doosjes, hard aaien, op hun rug liggen. Katten .
Ik heb 2 zusjes waarvan eentje graag is waar ik ben en altijd op schoot. Tot en met de plee!

De ander is altijd in mijn kielzog, maar nooit op schoot!

Een keertje (de allerenigste keer) had ze zichzelf overwonnen en kwam lekker bij me liggen.... gaat haar aanhankelijke (en hele brutale zus) bovenop haar liggen met een blik van "dit is mijn plek!"
Wat zijn ze toch leuk die katten !

Als die ene die niet van kroelen houd zich toch eens laat aaien krijgt ze gelijk een lel van d'r jaloerse zus haha !
Hier 2 enooooorme kroelerts, het liefst liggen ze de hele dag bovenop je. Maar aangezien ze samen ruim 12 kg wegen (en niet geheel eerlijk verdeeld ), heb ik er niet altijd zin in. De ene is ook een ontzettende volhouder: links eraf gezet -> rondje lopen en rechts er gelijk weer op springen, tot vervelens toe soms En als de ene bijna in mijn hals ligt, moet de andere daar nog voor zodat ik dan met 2 katten bijna op mijn gezicht zit (en dan bij voorkeur als ik op de bank tv lig te kijken). Kátten...zucht...en ik ben er zo gek op
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:Kokolientje schreef op 12 september 2011 @ 14:39:

Wat zijn ze toch leuk die katten !

Als die ene die niet van kroelen houd zich toch eens laat aaien krijgt ze gelijk een lel van d'r jaloerse zus haha !

Dat is geen jaloezie, maar dan overtreedt ze de regels die ze samen hebben afgesproken en dus wordt ze gecorrigeerd.

Vaak wordt de niet-kroeler pas ook een kroeler als die zus weg is en ze de ruimte krijgt.
quote:iris1969 schreef op 12 september 2011 @ 14:51:

[...]

Dat is geen jaloezie, maar dan overtreedt ze de regels die ze samen hebben afgesproken en dus wordt ze gecorrigeerd.

Vaak wordt de niet-kroeler pas ook een kroeler als die zus weg is en ze de ruimte krijgt.Ahaaa, dus hier hebben ze samen overleg over gehad? Zie het helemaal voor me... s'nachts ... als wij te bedde liggen hebben ze onderonsjes over de pikorde.
quote:iris1969 schreef op 12 september 2011 @ 14:51:

[...]

Vaak wordt de niet-kroeler pas ook een kroeler als die zus weg is en ze de ruimte krijgt.

Hahaha, Iris, ik zie ze al helemaal zitten, 's avonds laat als we slapen... Met zijn tweeën aan de keukentafel, contractje erbij...

Hier trouwens wel een duidelijk voorbeeld van hoe de verhoudingen kunnen veranderen, sinds die oudere poes overleden is neemt de andere poes haar 'taken' over. Miauwde ze eerder nooit (dat deed die oude poes (te) veel), doet ze nu een stuk meer. Ook veel aanhankelijker, en kan ineens goed opschieten met de kater. Was eerder twee (poezen) tegen één (kater)...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Bergje65 schreef op 12 september 2011 @ 14:56:

[...]

Ahaaa, dus hier hebben ze samen overleg over gehad? Zie het helemaal voor me... s'nachts ... als wij te bedde liggen hebben ze onderonsjes over de pikorde.Hahaha zelfde idee als ik dus
quote:Bergje65 schreef op 12 september 2011 @ 14:56:

[...]

Ahaaa, dus hier hebben ze samen overleg over gehad? Zie het helemaal voor me... s'nachts ... als wij te bedde liggen hebben ze onderonsjes over de pikorde.

Haha ja zo gaat dat en dat heet timesharing. Dat doen ze over alles. De verdeling van hun territorium, de looppaden, de tijdstippen van dingen en het delen van het baasje.

Informatie timesharing
Ongelofelijk slim die beesten.

De ene is bij mij dus een regelrechte underdog.

Ze krijgen 's avonds elk een bakje eten. Mevrouw dominante vreet het op en jaagt haar zus vervolgens weg om op haar bakje over te gaan. Vreselijk toch?

En de ander accepteert dat. Als ik het zie zet ik haar even op de gang maar ik zie het natuurlijk niet altijd. Vind het altijd zo zielig omdat zuslief dan naar het lege bakjes loopt om te kijken of er daar nog iets voor haar is. Niet dus!
quote:Bergje65 schreef op 12 september 2011 @ 15:02:

Ongelofelijk slim die beesten.

De ene is bij mij dus een regelrechte underdog.

Ze krijgen 's avonds elk een bakje eten. Mevrouw dominante vreet het op en jaagt haar zus vervolgens weg om op haar bakje over te gaan. Vreselijk toch?

En de ander accepteert dat. Als ik het zie zet ik haar even op de gang maar ik zie het natuurlijk niet altijd. Vind het altijd zo zielig omdat zuslief dan naar het lege bakjes loopt om te kijken of er daar nog iets voor haar is. Niet dus!Tja zo is het leven, maar als het te gortig wordt (de ene dik en de andere dun) kun je ze beter gescheiden eten geven. Scheelt ook tegen te haastig schrokken van beide katten.
quote:Bergje65 schreef op 12 september 2011 @ 15:02:

En de ander accepteert dat. Als ik het zie zet ik haar even op de gang maar ik zie het natuurlijk niet altijd. Vind het altijd zo zielig omdat zuslief dan naar het lege bakjes loopt om te kijken of er daar nog iets voor haar is. Niet dus!Mijn kater eet (vreet) veel sneller dan mijn poes, zodra hij zijn vlees op heeft, duwt hij haar aan de kant en eet haar eten op. Zij loopt dan gewoon weg. Aangezien ik dat niet bepaald leuk vind (helemaal niet omdat hij dik genoeg is en zij nogal dunnetjes) blijf ik er gewoon bij staan tot ze het beide op hebben. Zo weet ik zeker, dat zij ook genoeg vlees krijgt. Brokjes staan er trouwens de hele dag door (2 bakjes) en dat gaat prima samen.
quote:Mundy schreef op 12 september 2011 @ 15:43:

[...]

Mijn kater eet (vreet) veel sneller dan mijn poes, zodra hij zijn vlees op heeft, duwt hij haar aan de kant en eet haar eten op. Zij loopt dan gewoon weg. Aangezien ik dat niet bepaald leuk vind (helemaal niet omdat hij dik genoeg is en zij nogal dunnetjes) blijf ik er gewoon bij staan tot ze het beide op hebben. Zo weet ik zeker, dat zij ook genoeg vlees krijgt. Brokjes staan er trouwens de hele dag door (2 bakjes) en dat gaat prima samen.En toch kies je dan partij voor de zwakste en verstoor je hun timesharing. Dan kun je ze beter direct apart eten geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven