Jongensnamentopic
maandag 13 september 2010 om 13:40
Het is weer tijd voor een nieuw deel!
Het vorige deel vind je hier: Viva Angel5 in "Jongensnamentopic!"
Het vorige deel vind je hier: Viva Angel5 in "Jongensnamentopic!"
E-mail | redactievivaforum@gmail.com
vrijdag 9 september 2011 om 21:55
Haha bedankt voor de reacties. Ik heb zelf drie voornamen en een roepnaam die niet als initiaal is meegenomen en niet lijkt op mn voornamen. We zijn nu wat aan t husselen. Het maakt me eerlijk gezegd echt niet uit hoe het zit met eventuele vernoemingsregels. Misschien moeten we eerst maar eens uit de roepnaam komen en valt alles dan vanzelf op z'n plaats. Thanks anyway!
vrijdag 9 september 2011 om 22:10
quote:biekoe schreef op 09 september 2011 @ 21:11:
Sake? Hoe spreek je dat uit? Saaku, Sakee (drank), Seek??? Oprecht geen idee, ik vind het niet zo, sorryBij alle Sakes die ik ken (lang in Friesland gewoond, dus dat zijn er best een paar) spreek je het uit als Saakuh.
Sake? Hoe spreek je dat uit? Saaku, Sakee (drank), Seek??? Oprecht geen idee, ik vind het niet zo, sorryBij alle Sakes die ik ken (lang in Friesland gewoond, dus dat zijn er best een paar) spreek je het uit als Saakuh.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
maandag 12 september 2011 om 21:02
Hallo allemaal,
Aangezien onze zoon de mooiste jongensnaam van allemaal heeft, is het heel lastig om nu een jongensnaam te verzinnen voor baby #2… Ik heb volgens mij alle namenwebsites en -topics gehad, maar toch komen we er nog niet uit; willen jullie met me meedenken?
- We houden van hollandse namen (hoeft niet extreem hollands te zijn)
- Twee lettergrepen
- Naam mag niet beginnen met een J of een W
- Naam mag niet eindigen op –us of –is
- Geen ‘originele’ spellingen: als je de naam leest moet je snappen hoe hij uitgesproken moet worden, en als je de naam hoort moet je snappen hoe je hem schrijft
- Het maakt me niet uit of een naam wel of niet in de top-zoveel staat
- Het maakt me niet uit dat een naam rijmt op mogelijke scheldwoorden (hoop dat ik meer bereik met mijn kind een grote dosis zelfvertrouwen mee te geven dan een niet-rijmbare naam…)
Onze lievelingsnaam is x, maar om uiteenlopende redenen kan dat hem helaas écht niet worden. Runner-up is y, prachtige naam maar heeft om één of andere reden toch net niet die ‘wauw’ die x wel heeft.
Andere potentiële namen die het net niet zijn:
- Simon
- Hugo
- Hidde
- Pim
- Lucas
- Abel
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt voor het meedenken!
Aangezien onze zoon de mooiste jongensnaam van allemaal heeft, is het heel lastig om nu een jongensnaam te verzinnen voor baby #2… Ik heb volgens mij alle namenwebsites en -topics gehad, maar toch komen we er nog niet uit; willen jullie met me meedenken?
- We houden van hollandse namen (hoeft niet extreem hollands te zijn)
- Twee lettergrepen
- Naam mag niet beginnen met een J of een W
- Naam mag niet eindigen op –us of –is
- Geen ‘originele’ spellingen: als je de naam leest moet je snappen hoe hij uitgesproken moet worden, en als je de naam hoort moet je snappen hoe je hem schrijft
- Het maakt me niet uit of een naam wel of niet in de top-zoveel staat
- Het maakt me niet uit dat een naam rijmt op mogelijke scheldwoorden (hoop dat ik meer bereik met mijn kind een grote dosis zelfvertrouwen mee te geven dan een niet-rijmbare naam…)
Onze lievelingsnaam is x, maar om uiteenlopende redenen kan dat hem helaas écht niet worden. Runner-up is y, prachtige naam maar heeft om één of andere reden toch net niet die ‘wauw’ die x wel heeft.
Andere potentiële namen die het net niet zijn:
- Simon
- Hugo
- Hidde
- Pim
- Lucas
- Abel
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt voor het meedenken!
maandag 12 september 2011 om 22:08
quote:new_in_town schreef op 12 september 2011 @ 21:29:
Mooi hoor, x en y. Hier nog een paar ideeën:
Aaron - mooi, maar wordt het dan Aron of Aaron?
Ruben - wel aardig, beetje te braaf
Adam - mwah, iets te veel a's
Douwe - te fries
Melle - bekt niet bij achternaam
Aram - te apart
Niklas - niet mooi
Leon - niet mooi
Maurits - te bekakt (we hebben ook nog een vrij bekakte achternaam)
Laurens - te bekakt
Luciën - niet mooi
Boaz - mooi, maar helaas al een hond in de familie die zo heet
Fabian - niet mooi
Maxim - te bekakt
Jacob - wel aardig, maar begint met een J en valt dus echt af
Nathan - wel aardig, maar te veel a's
Hessel - niet mooi
Maarten - te braaf
Onno - niet mooi
Toby - niet mooi voor een volwassen kerel
Timon - niet mooi
Roman - te apart (en waar leg je de klemtoon)
Tristan - te 'soft'
Silas - mooi! Die ga ik voorleggen aan echtgenootDankjewel (ook voor je compliment over x en y)! A(a)ron en Silas gaan op het lijstje Ik vind het vervelend om zoveel van je suggesties af te kraken, maar wellicht wordt zo mijn smaak/denkwijze wat duidelijker...
Mooi hoor, x en y. Hier nog een paar ideeën:
Aaron - mooi, maar wordt het dan Aron of Aaron?
Ruben - wel aardig, beetje te braaf
Adam - mwah, iets te veel a's
Douwe - te fries
Aram - te apart
Niklas - niet mooi
Leon - niet mooi
Maurits - te bekakt (we hebben ook nog een vrij bekakte achternaam)
Laurens - te bekakt
Luciën - niet mooi
Boaz - mooi, maar helaas al een hond in de familie die zo heet
Fabian - niet mooi
Maxim - te bekakt
Jacob - wel aardig, maar begint met een J en valt dus echt af
Nathan - wel aardig, maar te veel a's
Hessel - niet mooi
Maarten - te braaf
Onno - niet mooi
Toby - niet mooi voor een volwassen kerel
Timon - niet mooi
Roman - te apart (en waar leg je de klemtoon)
Tristan - te 'soft'
Silas - mooi! Die ga ik voorleggen aan echtgenootDankjewel (ook voor je compliment over x en y)! A(a)ron en Silas gaan op het lijstje Ik vind het vervelend om zoveel van je suggesties af te kraken, maar wellicht wordt zo mijn smaak/denkwijze wat duidelijker...
maandag 12 september 2011 om 22:13
quote:Cejo schreef op 12 september 2011 @ 21:34:
@ welles
Casper - niet mooi
Ewout - niet mooi
Felix - niet mooi (ivm 'oeh, dat smaakt')
Lennart - niet mooi
Pepijn - wel aardig, maar veel te bekakt icm achternaam
Thijmen - mwah, niet zo super, en te veel schrijfwijzes
Merijn - te 'soft'
Duco - niet mooi
Thomas - beetje te braaf
Jorrit - niet mooi
Laurens - te bekakt
Aron - mooi! (maar wordt het dan Aaron of Aron?)
Alex - vond ik nog wel aardig, maar man vindt het niks
Karsten - niet mooi
Leon - niet mooi
Emiel - niet mooi
Ivan - niet mooiJij ook bedankt voor je suggesties, voelt echt rot om zo vaak 'niet mooi' erbij te zetten... Maar A(a)ron gaat op het lijstje!
@ welles
Casper - niet mooi
Ewout - niet mooi
Felix - niet mooi (ivm 'oeh, dat smaakt')
Lennart - niet mooi
Pepijn - wel aardig, maar veel te bekakt icm achternaam
Thijmen - mwah, niet zo super, en te veel schrijfwijzes
Merijn - te 'soft'
Duco - niet mooi
Thomas - beetje te braaf
Jorrit - niet mooi
Laurens - te bekakt
Aron - mooi! (maar wordt het dan Aaron of Aron?)
Alex - vond ik nog wel aardig, maar man vindt het niks
Karsten - niet mooi
Leon - niet mooi
Emiel - niet mooi
Ivan - niet mooiJij ook bedankt voor je suggesties, voelt echt rot om zo vaak 'niet mooi' erbij te zetten... Maar A(a)ron gaat op het lijstje!
maandag 12 september 2011 om 22:43
Haha, ik zet zijn naam hier liever niet neer, maar ik denk dat je zou 'schrikken'
. Zijn naam is veel hollandser, minder bijbels, meer leesplankje. Eén lettergreep, een vrolijke, opgewekte naam. In de categorie 'Pim' zeg maar.
Voordat ik zwanger werd van zoon1 had ik altijd in mijn hoofd dat ik een zoon Lucas wilde noemen, maar toen ik eenmaal zwanger was vond ik die naam helemaal niet meer kloppen, en moest het een lichte, vrolijke naam worden. Deze zwangerschap heb ik veel meer het gevoel dat het een rustige, evenwichtige naam moet worden zeg maar. Ik ben helemaal geen zweefteef (totaal niet zelfs), maar op de één of andere manier denk ik dat mijn gevoel gaat kloppen met het karakter van het kind.
Daarnaast vind ik het niet zo heel belangrijk of de namen van mijn kinderen bij elkaar passen; ze hebben er zelf niets aan en zullen het grootste deel van hun leven niet in één adem genoemd worden met broer of zus. Wel vind ik het belangrijk dat de namen niet 'vloeken'.
Maar goed, voorlopig hoop ik maar dat het een meisje is (20-weken-echo zit er aan te komen); die naam ligt al helemaal klaar, terwijl ik nog steeds geen jongensnaam heb gevonden die Midas kan evenaren...

Voordat ik zwanger werd van zoon1 had ik altijd in mijn hoofd dat ik een zoon Lucas wilde noemen, maar toen ik eenmaal zwanger was vond ik die naam helemaal niet meer kloppen, en moest het een lichte, vrolijke naam worden. Deze zwangerschap heb ik veel meer het gevoel dat het een rustige, evenwichtige naam moet worden zeg maar. Ik ben helemaal geen zweefteef (totaal niet zelfs), maar op de één of andere manier denk ik dat mijn gevoel gaat kloppen met het karakter van het kind.
Daarnaast vind ik het niet zo heel belangrijk of de namen van mijn kinderen bij elkaar passen; ze hebben er zelf niets aan en zullen het grootste deel van hun leven niet in één adem genoemd worden met broer of zus. Wel vind ik het belangrijk dat de namen niet 'vloeken'.
Maar goed, voorlopig hoop ik maar dat het een meisje is (20-weken-echo zit er aan te komen); die naam ligt al helemaal klaar, terwijl ik nog steeds geen jongensnaam heb gevonden die Midas kan evenaren...
dinsdag 13 september 2011 om 10:24
Mijn zoon past inderdaad erg goed bij zijn naam, en zijn naam past weer erg goed bij de (extra) vrolijkheid die in huis is sinds zijn komst
Man vindt Silas iets té apart, waar ik me wel in kan vinden. Aaron komt qua mooiheid toch nog na x en y. Toch maar 'gewoon' y doen dan? Oooh, kon ik y maar vergeten...
Nog iemand een briljante ingeving?
Man vindt Silas iets té apart, waar ik me wel in kan vinden. Aaron komt qua mooiheid toch nog na x en y. Toch maar 'gewoon' y doen dan? Oooh, kon ik y maar vergeten...
Nog iemand een briljante ingeving?

dinsdag 13 september 2011 om 12:11
Wat heerlijk dat jullie zo meedenken! Helaas zit er nog steeds geen wauw-naam tussen jullie suggesties (alhoewel ik echt zie dat jullie in mijn straatje denken!)
Silvijn vind ik te 'zijig'.
Tja, wat mij betreft zou x echt wel kunnen, maar man krijgt het niet voor elkaar om vrede te hebben met de 'minpunten', hoe mooi hij de naam ook vindt. Ik blijf de naam zo nu en dan in de groep gooien (wie weet went hij er tóch nog aan), maar tot dusver lijkt dat niet te werken. Hij kan de associatie met de naam zoals hij in gebruik is niet opzij zetten en is daarnaast ook nog eens bang voor wat onze omgeving ervan zal vinden. Ik vind het eerlijk gezegd best frustrerend, omdat ik vrij zeker weet dat man de associaties niet meer zal maken als het kind er eenmaal is en zo heet, en dat de omgeving ook niet 'anders dan anders' naar het kind zal kijken (al geloof ik best dat ze 'verrast' zouden zijn als we de naam bekend zouden maken). Maar ja, we zijn nou eenmaal met z'n tweeën! (Iemand ervaring met het ompraten/chanteren van echtgenoten? )

Tja, wat mij betreft zou x echt wel kunnen, maar man krijgt het niet voor elkaar om vrede te hebben met de 'minpunten', hoe mooi hij de naam ook vindt. Ik blijf de naam zo nu en dan in de groep gooien (wie weet went hij er tóch nog aan), maar tot dusver lijkt dat niet te werken. Hij kan de associatie met de naam zoals hij in gebruik is niet opzij zetten en is daarnaast ook nog eens bang voor wat onze omgeving ervan zal vinden. Ik vind het eerlijk gezegd best frustrerend, omdat ik vrij zeker weet dat man de associaties niet meer zal maken als het kind er eenmaal is en zo heet, en dat de omgeving ook niet 'anders dan anders' naar het kind zal kijken (al geloof ik best dat ze 'verrast' zouden zijn als we de naam bekend zouden maken). Maar ja, we zijn nou eenmaal met z'n tweeën! (Iemand ervaring met het ompraten/chanteren van echtgenoten? )

dinsdag 13 september 2011 om 12:21