Jongensnamentopic
maandag 13 september 2010 om 13:40
Het is weer tijd voor een nieuw deel!
Het vorige deel vind je hier: Viva Angel5 in "Jongensnamentopic!"
Het vorige deel vind je hier: Viva Angel5 in "Jongensnamentopic!"
E-mail | redactievivaforum@gmail.com
dinsdag 1 mei 2012 om 19:52
Ook op het jongensnamen-topic mijn hulpvraag. Momenteel ben ik 17 weken zwanger en zijn mijn vriend en ik druk aan het nadenken over namen. Het geslacht willen we niet weten, dus er moet een jongensnaam en een meisjesnaam komen.
Graag willen we ons eerste kindje vernoemen naar mijn overleden ouders, Wiebe en Marijke/Marrigje. We houden van Hollandse (meestal korte) namen. Het enige waar ik op kan komen is voor een jongetje Wiebe Mark, roepnaam Bram (alle letters komen voort uit de eerste namen) maar vrienden van ons hebben hun overleden kindje (miskraam) ook zo genoemd en voelt dus niet heel goed. Ondanks dat we de naam Bram erg leuk vinden...
Wie helpt me verder voor zowel een jongens- als meisjesnaam?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Graag willen we ons eerste kindje vernoemen naar mijn overleden ouders, Wiebe en Marijke/Marrigje. We houden van Hollandse (meestal korte) namen. Het enige waar ik op kan komen is voor een jongetje Wiebe Mark, roepnaam Bram (alle letters komen voort uit de eerste namen) maar vrienden van ons hebben hun overleden kindje (miskraam) ook zo genoemd en voelt dus niet heel goed. Ondanks dat we de naam Bram erg leuk vinden...
Wie helpt me verder voor zowel een jongens- als meisjesnaam?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

dinsdag 1 mei 2012 om 19:58
Wat moeilijk! Het ligt er denk ik aan hoe dicht je bij deze vrienden staat of dat het eerder kennissen zijn. Ik ben geneigd te zeggen om de naam te kiezen die je het mooist vindt, ongeacht of anderen hun kindje al zo hebben genoemd... maar in de praktijk zou ik denk ik zelf ook twijfels krijgen.
Wiebe Mark vind ik leuk gevonden.
Wat vind je van:
Bas
Thijs
Job
Loek
Tijn
Guus
Gijs
Finn
Rens
Sam
Lars
Daan
Tim
Koen
Wiebe Mark vind ik leuk gevonden.
Wat vind je van:
Bas
Thijs
Job
Loek
Tijn
Guus
Gijs
Finn
Rens
Sam
Lars
Daan
Tim
Koen
dinsdag 1 mei 2012 om 21:11
@NYC Dank je wel, de namen op zich zijn leuk & Hollands maar ik wil wel graag "echt" vernoemen. Daarmee bedoel ik:
- dat de roepnaam een samenvoeging/te herleiden is naar de doopnamen bijv. Wiebe Bertrand roepnaam Wilbert
- of dat je husselt met beide doopnamen en daar een roepnaam uithaalt zoals in Wiebe Mark, roepnaam Bram.
En daarom vind ik het ook zo lastig om tot leuke namen te komen!
Als het kennissen waren vond ik de naam Bram ook geen probleem maar het is 1 van mijn beste vriendinnen...
- dat de roepnaam een samenvoeging/te herleiden is naar de doopnamen bijv. Wiebe Bertrand roepnaam Wilbert
- of dat je husselt met beide doopnamen en daar een roepnaam uithaalt zoals in Wiebe Mark, roepnaam Bram.
En daarom vind ik het ook zo lastig om tot leuke namen te komen!
Als het kennissen waren vond ik de naam Bram ook geen probleem maar het is 1 van mijn beste vriendinnen...

dinsdag 1 mei 2012 om 22:26
Wow wat veel reacties, bedankt allemaal. Ik heb bij Ilay niet aan een meisjesnaam gedacht, komt omdat we een heel leuk stoer jongetje met die naam zijn tegengekomen en die naam daardoor is blijven hangen. Maar Ilay is idd wel wat zachter/vrouwelijk. Naam komt van Eli (in engels uitgeproken).
Lennox is wat harder, maar het leuke is dat we hem kunnen afkorten naar Lenn. Om alleen Lenn te doen past niet bij onze achternaam (die is nog korter dan Lenn ) en willen daarom een voornaam met minimaal 2 lettergrepen. Lastige keus maar we hebben gelukkig nog even.
Lennox is wat harder, maar het leuke is dat we hem kunnen afkorten naar Lenn. Om alleen Lenn te doen past niet bij onze achternaam (die is nog korter dan Lenn ) en willen daarom een voornaam met minimaal 2 lettergrepen. Lastige keus maar we hebben gelukkig nog even.

dinsdag 1 mei 2012 om 22:30
@ Plien: wat mooi dat je jullie kindje naar je ouders gaan vernoemen. Wel verdrietig dat allebei je ouders zijn overleden
Wat vind je van Wiemar voor een jongetje (ik ken een Diemar en vind het met een W ook leuk!). En ipv Mark, zou je ook voor Rijk kunnen kiezen.
En voor een meisje misschien Marwie of Marie
Wat vind je van Wiemar voor een jongetje (ik ken een Diemar en vind het met een W ook leuk!). En ipv Mark, zou je ook voor Rijk kunnen kiezen.
En voor een meisje misschien Marwie of Marie
dinsdag 1 mei 2012 om 22:35
MissShopping:
Waarom doe je niet gewoon Eli? Ik vind de schrijfwijze van Ilay erg ordi en ook vergezocht aandoen, terwijl Eli echt een hele toffe klassieke naam is.
Ik heb zowel Lennox als Eli op mijn jongensnamen lijstje staan, dus ik vind het verder beide onwijs toffe namen, alleen de schrijfwijze Ilay dus niet. Vind ik erg ghetto of ordi.
Waarom doe je niet gewoon Eli? Ik vind de schrijfwijze van Ilay erg ordi en ook vergezocht aandoen, terwijl Eli echt een hele toffe klassieke naam is.
Ik heb zowel Lennox als Eli op mijn jongensnamen lijstje staan, dus ik vind het verder beide onwijs toffe namen, alleen de schrijfwijze Ilay dus niet. Vind ik erg ghetto of ordi.
Am Yisrael Chai!

woensdag 2 mei 2012 om 12:17
@Miss: Allebei hele leuke namen! Ik moet zeggen dat ik zelf nog nooit van Ilay gehoord had, maar vind het mooi klinken. Heb dus geen associaties, maar klinkt mijns inziens inderdaad wat klassieker en zangeriger. Ik vind Lennox ook een hele leuke naam (idd stoer) en weet dat je die naam een jaar geleden of zo al genoemd hebt. Als die al zo lang op je lijstje staat is dat misschien toch een doorslaggevende factor?