Orde in mijn huis

13-09-2011 11:39 2432 berichten
Een topic voor iedereen die mee wil schrijven over het huishouden. Het is bedoeld als kletstopic. Niet zozeer als hulpvraag

Ik ben geen geweldige huisvrouw. Als eindelijk de was is weggewerkt, zie ik dat er nog een hele berg afwas staat. Is de afwas weg dan valt het me op dat overal folders liggen die weg moeten. Heb ik al het oud papier verzameld, dan zie ik dat er nodig weer gestofzuigd en gedweild moet worden...

Eigenlijk loop ik altijd achter. En daardoor blijven grotere klussen (zoals stoelen opknappen die ik op MP gekocht heb) liggen.

Ik hoop dat een topic mij helpt om het iets leuker te maken. De meeste dingen worden leuker als ik er over kan schrijven

Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, maar het blijkt dat lezen alleen niet helpt. Het werkt juist contra-productief. Als ik alle tijd die ik lees over een opgeruimd huis zou besteden aan mijn huis, zou ik geen probleem hebben.
Home is where your wifi connects automatically.
Ik herken het moonlight. Het helpt bij mij heel erg om met mezelf af te spreken: Ik ga nu een uur opruimen, daarna ga ik even wat anders leuks doen. Als je dat een klein dagje doet, ben je zo je hele huis door. Ik ren dan echt als een speer door het huis en dan is het zo netjes dat stoffen, zuigen en dweilen eigenlijk niet zoveel werk meer is. Als het goed is gaan we van het weekend lekker schilderen, ik hoop dat dat ook wat helpt om het wat netter te houden.
Ik ben ook zo'n lekkere chaoot in huis.

Zo heb ik nog een droogrekje met was staan (geen wasdroger helaas) die ik zaterdagochtend heb opgehangen. De was is al lang droog, en je zou denken: hij staat in de weg, maar ik verzin telkens weer smoesjes om het niet op te ruimen. (zoals forummen haha, maar ook: eerst dingen voor school doen, en dan ben ik daar mee bezig komt er nog wat anders tussendoor, of...)

Afwas heb ik gelukkig ondervangen, door toen ik op mezelf ging wonen een tweedehands afwasmachine te kopen. Daar kan ik ook nog wel eens het een en ander in gooien als ik nodig af moet stoffen maar weinig tijd heb, zodat in ieder geval die dingen (zoals twee bierkelken die leuk staan te zijn in mijn vensterbank etc) schoon zijn.
Och, ik heb maar een klein appartementje en heb het zo ingericht dat het niet op de winkel van sinckel lijkt. Ik doe elke dag een kleinigheidje enomdat ik alleen woon, is dat voldoende om in een redelijk thuis te wonen.

Je oud papier valt me op. Het eerste dat ik gedaan heb is een bezoekje gebracht aan de gemeente en een nee/nee sticker gehaald, zodat de brievenbus niet dagelijks wordt volgestort met papier. Ik kijk de folders na via het internet en dat bevalt veel beter.

De was doe ik dagelijks, maar als deze droog is, dan hang/leg in deze gewoon in de kast en strijk kleding pas als ik het aan wil, meestal de avond er voor, maar zoals gezegd, ik leef alleen en dan kunnen die dingen, met een gezin wordt dat een stuk lastiger, dan sta je nog elke avond een uur te strijken.

Ik zou overigens gewoon de tijd nemen om die stoelen op te knappen, dan zou ik de vloer nog even laten wachten, erger kan het dan toch niet echt worden.Beetje stof, pfff.
Kijk eens op deze topics!

een schoon en opgeruimd huis

en nog zo een

Staan vol met tips en ook veel mensen die er iets aan hebben om te melden wat ze gaan doen en het topic dan ook als stok achter de deur gebruiken.

(zoals ik!)
Heel herkenbaar ! Heb ik braaf al mijn oud papier verzameld, is er geen doos om het in te doen. Stofzuigen is pas handig als de caviakooi en kattebak (1 x per week dan) zijn verschoond.

Gister heb ik eindelijk mijn kledingkast opgeruimd, heerlijk ! Alleen ligt nu de berging vol met kleding ;). Georganiseerde chaos zal ik maar zeggen.
Ik heb ook gemerkt dat forummen alleen niet genoeg is om mijn huis netjes te krijgen

Maar weet wel dat als ik meld te gaan afwassen en mensen vragen daarna of het gelukt is, dat dat me meer stimuleert dan gewoon in mijn eentje de afwas doen.

Net als bij een klein kind eigenlijk
Ho wat gaat het snel ineens. Mijn reactie was nog op de eerste post hier.
Ik ben ook geen geweldige huisvrouw. Heb ik eindelijk de wasmanden leeg gewassen, ligt alles nog op een grote berg om opgevouwen en opgeruimd te worden.

De laatste tijd gaat het iets beter, vooral omdat mijn kinderen wat groter worden heb ik het idee.

En samen met mijn man heb ik de garage uitgemest, waardoor we daar eindelijk weer kunnen lopen en dingen opbergen, die eerst noodgedwongen in de woonkamer of keuken bleven staan.

Maar ik ben er nog lang niet: de zolder is een puinhoop (wil kasten laten maken achter het knieschot, maar tot nu toe alleen een veel te hoge offerte binnen), onze werkkamer is ook structureel stoffig (we werken allebei vanuit huis), slaapkamers zijn rommelig, badkamer net zo. Alleen de benedenverdieping valt de laatste tijd wel mee

Maar zolder en tuin blijven dus ook meestal liggen, doordat ik bezig ben met alle dagelijkse huishoudelijke dingen (en kinderen en werk).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Regels eens een huishoudster voor 1 keer ofzo.

Kost 25 euro ofzo en dan heb je weer ff rust.
Ik heb ook een nee-nee sticker op de brievenbus, maar nog steeds allerlei oud papier hoor. Gelezen tijdschriften, geadresseerde folders, reclame van bedrijven waar je klant bent, verpakkingen.. Maar wel een stuk minder dan zonder sticker. We hebben ook geen krantenabonnement, die belandden meestal ongelezen bij het oud papier.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik weet dat er al topics voor zijn, maar worden dat op den duur niet meer kletsgroepjes? (vooroordeel hoor, heb ze niet gelezen)

De folders gebruik ik wel. (vandaar dat ze niet netjes op een stapel blijven liggen ) maar moet ze eigenlijk meteen weggooien en wegbrengen als ik er mee klaar ben.
ik zou beginnen met elke dag de afwas doen. Scheelt alweer een hoop ergenis.
Maja gewoon via internet/MP, die huishoudster?
quote:vlinder72 schreef op 13 september 2011 @ 11:59:

ik zou beginnen met elke dag de afwas doen. Scheelt alweer een hoop ergenis.Ja, dat heb ik mezelf aangeleerd, de afwas is zo klein dat ik met tien minuten klaar ben. Laat ik hem staan dan wordt het wel ineens een tijdvreter.
Ik haat huishouden.

Ik zet meestal een kookwekker en maak er een wedstrijd van.

Binnen 10 minuten afwassen, of 20 minuten 3 wassen wegvouwen, dat soort dingen.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:Moonlight82 schreef op 13 september 2011 @ 11:59:

Maja gewoon via internet/MP, die huishoudster?

Briefje in de supermarkt

viavia: Ken je bijvoorbeeld op de sportclub een dame van rond de 50 die in de verzorging oid werkt? Vraag haar of ze iemand weet.

Moeder, tante, vriendin. In ruil voor een lunch.
25 euro voor een schoonmaakster? Voor dat geld kan ze niet je huis aan kant maken, ben ik bang. Kost zomaar een tientje per uur.
Als je voor dat geld samen 2 uur aan het poetsen en opruimen gaat heb je al een heel mooi begin. Zien poetsen, doet poetsen. (bij mij dan)

(mijne kost 25 euro voor 2 uur. en dan is de ene keer de hele beneden verdieping gedaan en de andere keer de bovenverdieping)
quote:Quacker schreef op 13 september 2011 @ 12:12:

25 euro voor een schoonmaakster? Voor dat geld kan ze niet je huis aan kant maken, ben ik bang. Kost zomaar een tientje per uur.Ik zou aan twee en een half uur wel genoeg hebben, zeker als we het samen doen, want samen is het toch weer een stuk gezelliger dan alleen.
En heb je een opgeruimd leven met ADHD al eens gelezen. Ook handig voor chaoten zonder diagnose.
quote:Spininhoek schreef op 13 september 2011 @ 12:00:

Ik haat huishouden.

Ik zet meestal een kookwekker en maak er een wedstrijd van.

Binnen 10 minuten afwassen, of 20 minuten 3 wassen wegvouwen, dat soort dingen.En als je het dan niet redt in die tijd?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nou, naar aanleiding van dit topic ben ik toch even hard bezig geweest

Was weg geborgen, wasrekje weer opgevouwen achter de slaapkamerdeur... Het oud papier is opgeruimd, lege flessen liggen nu in de schuur, ik heb de stofzuiger door mijn appartementje gehaald... En een portie macaroni uit de vriezer gehaald om vanavond op te kunnen warmen, en vlees/soepgroenten zodat ik morgen verse nasi kan maken, zodat ik weer even wat anders eet dan noodles omdat ik vergeten ben dingen te ontvriezen

Ik heb gelukkig, net als Cateautje, een eenpersoonshuishouden en ik woon klein. Dus als ik me kwaad maak kom ik een heel eind. Maar dat moet ik dus wel doen.
quote:Alynia schreef op 13 september 2011 @ 12:27:

Nou, naar aanleiding van dit topic ben ik toch even hard bezig geweest

Was weg geborgen, wasrekje weer opgevouwen achter de slaapkamerdeur... Het oud papier is opgeruimd, lege flessen liggen nu in de schuur, ik heb de stofzuiger door mijn appartementje gehaald... En een portie macaroni uit de vriezer gehaald om vanavond op te kunnen warmen, en vlees/soepgroenten zodat ik morgen verse nasi kan maken, zodat ik weer even wat anders eet dan noodles omdat ik vergeten ben dingen te ontvriezen

Ik heb gelukkig, net als Cateautje, een eenpersoonshuishouden en ik woon klein. Dus als ik me kwaad maak kom ik een heel eind. Maar dat moet ik dus wel doen.

Frank Sinatra helpt mij altijd mee met het huishouden en ik moet zeggen, hij doet het niet slecht.

Misschien heb jij ook zo iemand die mee kan helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven