Toch maar een SOA-test?

13-09-2011 15:13 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dit weekend seks gehad met een date.... het was heerlijk. Maar tijdens de seks is het condoom afgegleden (5x gedaan, 1x afgegleden). NU: afscheiding ruikt sterker, net kwam er ineens veel uit, toen ik naar de wc ging. Ik heb een of ander spulletje van de drogist tegen bacteriële infecties, maar ik vraag me af of ik niet beter een SOA-test kan doen...?

X KL
voor de zekerheid om jezelf gerust te stellen zou ik het sowieso doen.
Ik zou sowieso een soa-test laten doen als je niet 'veilig' hebt gevreeën. Maak een afspraak bij de GGD, geef aan wat je klachten zijn en dan kun je vaak de week erna al terecht (wel alleen als je aangeeft dat de test niet random is want dan moet je soms weken wachten)

Ben je wel aan de pil?
Altijd doen. En je date ook.
bb
Ik zou even een testje doen. Waarschijnlijk kan dat pas over een paar weken. Moet een bepaalde tijd tussen de seks en de test zitten.
Wat is sneller, bij GGD of huisarts? Ik heb trouwens een Mirena-spiraaltje, dus zwanger lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Ik denk de huisarts. Maar nogmaals, er moet een bepaalde tijd tussen de seks en de test zitten. Ik meen minimaal 3 weken.
Het kan natuurlijk dat dat drogistspul eruit vloeide....?
Hier hebben we een GGD spreekuur in het ziekenhuis, speciaal gericht op soa's. Je kan dan gewoon binnenlopen en aan de arts uitleggen hoe of wat en de test doen.
Bij de GGD moet je inderdaad vaak lang wachten. Maar zoals ik net al aangaf: als je tijdens het maken van de afspraak aangeeft klachten te hebben dan kun je vaak de week erna nog terecht. Kan echt twee maanden schelen!

En bij de huisarts kan altijd natuurlijk! Voordeel van de GGD is dat het anoniem is.
Altijd laten testen, aangezien het een date was en niet je vaste partner
Een SOA test is niet een heel inwendig onderzoek onder narcose hoor, het valt allemaal best mee. Doe het gewoon voor de zekerheid, ook als het wel "het spulletje van de drogist" is dat eruit loopt.

Overigens schijnt het beter te zijn als je je vagina en omliggende regio's niet met zeep / anti-bacteriele goedjes was.
Gewoon voor de zekerheid wel doen, of je nu toevallig meer afscheiding hebt (wat overigens niets hoeft te betekenen) of niet. Dan weet je 100% zeker dat er niets aan de hand is.
Weet iemand eigenlijk of je daarvoor betaald? Wordt het volledig vergoed door de verzekering? Gaat het ook van je eigen risico af?

In het geval van het laatste, wacht ik nog even tot het nieuwe jaar.
@ algebroe Gewoon doen, of je nou je eigen bijdrage vol hebt of niet. das toch geen reden om het niet te doen?

Voor hetzelfde geld loop je rond met een SOA omdat je te gierig bent, dat wil je toch niet?

Nu gaan zou een hoop narigheid kunnen besparen.
Ja het gaat van je eigen risico af, met een beetje minder mazzel betaal je dus de volle mep (ik geloof rond de 100 euro) Als je naar de GGD gaat en je verteld dat je swinger bent, schijnt het gratis te zijn maar als ik hier hoor dat dat weken duurt...

Ik heb het via de HA laten doen, binnen een week had ik de uislag.
OK is geen kattepis dus. Ik krijg niet overtuigd mn strot uit dat ik swinger ben, dus ik doe het in januari wel. Mocht ik dat jaar nog een been breken, dan is die gratis :P

@wifra Ik heb geen reden om te vermoeden dat ik een soa heb hoor! Ik denk alleen dat het met mijn levensstijl nu het niet verkeerd is om het een keer te testen.
Maar algebroe, juist in jan moet je dan toch weer de volle mep betalen? Dan start je toch weer met een schone eigen risico lei? Of zie ik iets over het hoofd?
In de grotere steden heb je speciale soa-poli's. Daar kun je altijd snel en anoniem terecht. Wel doen hoor, zo'n test!
Als je onder de 25 bent is het gratis meende ik. Heb het zelf voor de zekerheid laten doen bij de GGD. Moest wel 3 maand wachten, maar had dan ook geen klachten. Denk inderdaad dat klachten wel voorrang krijgen. En inderdaad anoniem.

Er worden je wat vragen gesteld over wat je op seksgebied hebt gedaan, partners etc. Daarna wordt uitgelegd hoe het werkt, en krijg je een pakketje mee naar huis (met een soort van wattenstaafje).

Vond het erg prettig het gewoon thuis te doen, en kreeg de uitslag zelfs gesmst
quote:Rooss4 schreef op 14 september 2011 @ 16:28:

Maar algebroe, juist in jan moet je dan toch weer de volle mep betalen? Dan start je toch weer met een schone eigen risico lei? Of zie ik iets over het hoofd?

Nee het heeft ermee te maken dat in nu nogsteeds een schone lei heb. Ik heb nog geen ziektekosten geclaimd. Als ik nu de volle mep voor een test betaal, heb ik een paar weken daarna direct weer een schone lei.

Ik hou liever die test in mn eigenrisico van 2012 zodat ik lekker kostenloos een been kan breken dan :P

Heeft er ook mee te maken dat ik het nu toekeloeres druk heb en geen cent te makken bovendien.
Ah, als ik opschiet, heb ik hem nog gratis lees ik nu. Toch maar een keer in verdiepen dus
Ik ben meerdere keren bij de GGD geweest en al die keren was het gratis (ben wel <25, geen idee of dat wat uitmaakt). Toen het uit routine was (ik vrij met dates altijd veilig maar ja, niets is 100% veilig) moest ik een maand of 1,5 - 2 wachten. Toen ik het vermoeden kreeg dat mijn ex vreemdging en ik daar bovenop ook nog eens wat vage klachten kreeg kon in de week na het belletje al terecht.

Ze doen bij klachten overigens wel een uitgebreider onderzoek dan als het random is.
quote:Rooss4 schreef op 14 september 2011 @ 16:08:

Ja het gaat van je eigen risico af, met een beetje minder mazzel betaal je dus de volle mep (ik geloof rond de 100 euro) Als je naar de GGD gaat en je verteld dat je swinger bent, schijnt het gratis te zijn maar als ik hier hoor dat dat weken duurt...

Ik heb het via de HA laten doen, binnen een week had ik de uislag.Hier bij de GGD geweest. Kon dezelfde week al terecht. En gratis ook nog! Uitslag kregen we per sms. En als er wel wat gevonden zou zijn kregen we een telefoontje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven