Solliciteren & angst

13-09-2011 20:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben sinds enkele weken op zoek naar een nieuwe baan (wegens verhuizing oude baan opgezegd).

Ik woon nu echter in een heel ander deel van NL, met een totaal ander accent. Zelf kom ik uit Zuid-Limburg, waardoor ik wel een erg zuidelijk accent heb, maar ook weer niet zo heel erg als je vaak op tv hoort (dat vind ik zelfs verschrikkelijk;)).

Nu ben ik eigenlijk onzekerder dan dat ik zou zijn als ik zou gaan solliciteren in Limburg; ik ben bang om afgewezen te worden op mijn accent...Ik ben bang dat ik word opgebeld en dat het bedrijf dan al zoiets heeft van dit wordt 'm niet...

Ik ben sowieso erg faalangstig, bang om fouten te maken, domme dingen te zeggen, dicht te klappen, dom over te komen etc. Ik krijg vanuit mijn omgeving vaak de opmerking dat mensen niet echt aan mij merken dat ik heel onzeker ben op een bepaald moment, echter van binnen ben ik helemaal onrustig, tril ik, gaat mijn hart enorm tekeer en ben ik maar aan het denken wat ze van me zullen denken.

Ik ben echt bang om op sollicitatie te gaan, ben al nerveus elke dag dat ze kunnen bellen en of dat dan wel goed gaat. Ik ken niet veel in de omgeving, dus dat speelt ook mee qua onzekerheid; waar is het, hoe zijn de mensen daar etc.

Mijn vraag is hoe ik hier een beetje vanaf kan komen zodat het een gezonde spanning is, wat vrij normaal is bij dit soort dingen...Hoe gaan anderen die dit herkennen hiermee om? Ik heb in het verleden enkele sollicitatiegesprekken gehad, maar daar was ik na 1 of 2 gesprekken aangenomen (ik denk dat dit te maken heeft met de functie, aangezien ik enkele keren in de verkoop gewerkt hebt). Tijdens mijn stagezoektocht enkele jaren geleden ben ik wel een paar keer afgewezen en dat heb ik me heel persoonlijk aangetrokken, terwijl ik dan weet dat dat niets persoonlijks is, maar toch... het voelt niet goed allemaal en ik zou zo blij zijn als ik een baan zou hebben en van dit vervelende gevoel af zou zijn...!
Je hebt best gelijk hoor, in grote delen van Nederland wordt je met een Zuid-Limburgs accent echt niet serieus genomen.

Maar net zoals zo veel mensen kun je toch leren om gewoon ABN te spreken?
quote:jo12345 schreef op 13 september 2011 @ 20:36:

Je hebt best gelijk hoor, in grote delen van Nederland wordt je met een Zuid-Limburgs accent echt niet serieus genomen.

Maar net zoals zo veel mensen kun je toch leren om gewoon ABN te spreken?

HUH?!?!? Welk boerengehucht kom jij vandaan?! Lekker kortzichtig.

Sorry hoor maar als ik twee sollicitanten heb, de een iets beter dan de ander maar met accent neem ik gelijk en zonder twijfel die met accent.
En TO, je klint inderdaad een beetje faalangstig, heb je wel eens met een coach oid gepraat?
quote:cosmopolitan2208 schreef op 13 september 2011 @ 20:38:

[...]

HUH?!?!? Welk boerengehucht kom jij vandaan?! Lekker kortzichtig.

Sorry hoor maar als ik twee sollicitanen heb, de een iets beter dan de ander maar met accent neem ik gelijk en zonder twijfel nr 2.Lekker duidelijk.
verba volant, scripta manent.
Misschien is het een idee om eens langs een logopedist te gaan voor een aantal tips als je dat fijn vind? Succes!
Bedenk tijdens je sollicitatie hoe graag je daar wil werken, hoe geschikt die baan voor je is, wat je voor het bedrijf kan betekenen.

Dat straal je dan uit en dit verhoogt je kans.
quote:cosmopolitan2208 schreef op 13 september 2011 @ 20:38:

[...]

HUH?!?!? Uit welk boerengehucht kom jij vandaan?!

Sorry hoor maar als ik twee sollicitanen heb, de een ies beter dan de ander maar me accent neem ik gelijk enzonder twijfel nr 2..

Je bent het dus met mij eens?

Als nummer één beter is maar een accent heeft dan neem jij dus ook nr 2. Dat bedoel ik dus ook. Daar hoef je niet voor uit een boerengehucht te komen hoor!
quote:jo12345 schreef op 13 september 2011 @ 20:41:

[...]

Je bent het dus met mij eens?

Als nummer één beter is maar een accent heeft dan neem jij dus ook nr 2. Dat bedoel ik dus ook. Daar hoef je niet voor uit een boerengehucht te komen hoor!

Mijn antwoord was verwarrend, heb het aangepast

Nee ik ben het zeker niet met je eens. En het is een vooroordeel maar mijn ervaring is dat mensen die gelijk zo veroordelend zijn nav een accentje meestal niet al te werelds zijn.
Helaas is het zo dat de meeste randstedelingen de zachte G of de E die wordt uitgesproken als een A (zas mansen in plaats van zes mensen) een beetje dom vinden klinken. Dat geldt overigens voor iedere streektaal. Per slot van rekening leren we op school allemaal ABN.
Ongelofelijk dat er aangeraden wordt om iets aan het accent te doen. Alsof een accent iets zegt over je capaciteiten en je persoonlijkheid. Ook ik kom uit Zuid-Limburg, maar woon in de Randstad en het heeft me echt nog nooit in mijn werk, studie of tijdens sollicitaties belemmerd. Sterker nog, de meesten reageren er positief op en ik heb nooit moeite gehad met het vinden van een baan. Het is toch van de zotte dat jij je moet aanpassen aan iemand anders, omdat die ander niks gewend is. Sommige mensen moeten er misschien nog aan wennen, maar er is echt meer in Nederland dan de Randstad en het ABN. Meid, geloof in je zelf en dan kan je het overal maken!
Sja. misschien moet je je ook afvragen of je bij een bedrijf WILT werken waar de recruiters zich door dat soort dingen laten leiden.

Persoonlijk vind ik zuidelijke accenten juist altijd mooi zacht en gezellig klinken. Accenten uit het oosten vind ik niks maar als diegene verstaanbaar is (dat zal voor jou toch wel gelden TO ) en degene is gewoon de beste, dan is mijn keuze snel gemaakt.
Neem nou zo'n Camiel Eurlings, die kan je toch niet serieus nemen?

Hij zal best veel kwaliteiten hebben hoor, maar in zijn presentatie is zijn accent echt iets waar je niet om heen kunt en wat de aandacht afleidt van zaken waar hij over spreekt.

Het verbaasde mij dan ook niet dat hij een buitenlandse vriendin had, die kon dat accent niet horen.
Ik denk dat het een goed idee is om ABN te leren spreken. Het zal niet alleen je kansen op de arbeidsmarkt vergroten, maar ook je zelfverzekerdheid.

En waarom ben je verder eigenlijk zo zenuwachtig? Wát vind je zo spannend?

Misschien is het een goed idee om te oefenen met sollicitatiegesprekken met bijv. een goede vriendin? Dan ''speelt'' zij de werkgever en jij de sollicitant. Zo word je iets meer bedreven in het voeren van gesprekken en dat zorgt er misschien ook voor dat je daarin dus zekerder wordt.

En wat je ook zou kunnen doen is je laten inschrijven bij zoveel mogelijk uitzendbureaus. Bij sommige bureaus heeft de intake namelijk wel wat weg van een sollicitatiegesprek en kun je dus ook weer oefenen. En misschien nadien tips/feedback vragen aan de intercedent?

En ga verder eens aan de slag met ademhalingsoefeningen voor je ergens op gesprek gaat. Oh en als je toch heel zenuwachtig blijft, mag je dit ook best aangeven bij je gesprekspartner hoor. Hij/zij kan er dan wellicht rekening mee houden of je gerust stellen en het neemt misschien de ergste spanning weg.

Succes!
quote:xxchicaxx schreef op 13 september 2011 @ 20:47:

Ongelofelijk dat er aangeraden wordt om iets aan het accent te doen. Alsof een accent iets zegt over je capaciteiten en je persoonlijkheid. Ook ik kom uit Zuid-Limburg, maar woon in de Randstad en het heeft me echt nog nooit in mijn werk, studie of tijdens sollicitaties belemmerd. Sterker nog, de meesten reageren er positief op en ik heb nooit moeite gehad met het vinden van een baan. Het is toch van de zotte dat jij je moet aanpassen aan iemand anders, omdat die ander niks gewend is. Sommige mensen moeten er misschien nog aan wennen, maar er is echt meer in Nederland dan de Randstad en het ABN. Meid, geloof in je zelf en dan kan je het overal maken!Randstedelingen worden in alle delen van het land verstaan, omgekeerd is dat niet het geval. Ik (en vele anderen met mij) heb moeite met Limburgs, Brabants, Achterhoeks, Drents, Fries, Gronings enzovoort. Het gaat overigens niet om een accent, dat is niet zo erg, maar om een dialect of een streektaal. Dat hoef je niet af te leren maar het is ten behoeve van een goede communicatie wel zo handig als je gewoon Nederlands spreekt.
Wat betreft de discussie over het accent; het is (helaas) bewezen uit diverse onderzoeken dat mensen met een accent gewoon minder serieus worden genomen dan mensen zonder accent. Tja das rot, maar het is helaas wel de realiteit. Dus waarom zou je er dan niet iets aan gaan doen? Daarnaast kan het voor sommige beroepen (waarbij je veel klantencontacten hebt bijv.) niet alleen wenselijk maar ook noodzakelijk zijn om ABN te spreken.
quote:jo12345 schreef op 13 september 2011 @ 20:50:

Neem nou zo'n Camiel Eurlings, die kan je toch niet serieus nemen?

Dat lag m.i. niet aan zijn accent...

Chan: solliciteren is niemands hobby. Dat je er onzeker over bent: geeft niet, dat heeft (vrijwel) iedereen. Als je je goed hebt voorbereid en op de hoogte bent van de dingen die je moet weten, dan komt het wel goed. En als je afgewezen wordt: tja, dat kan iedereen overkomen. Het zegt echt niets over jou. Stel dat je wordt afgewezen op je accent, op je huidskleur, op het feit dat je een vrouw in de vruchtbare leeftijd bent, omdat je lijkt op de ex van degene bij wie je het gesprek hebt, noem maar op: de beslissing daarover ligt niet bij jou. En zou je dan nog voor zo iemand willen werken?

Wat ik hiermee wil zeggen is: men lijdt het meest door het lijden dat men vreest
quote:MarianneDavids schreef op 13 september 2011 @ 20:51:

[...]

Randstedelingen worden in alle delen van het land verstaan, omgekeerd is dat niet het geval. Ik (en vele anderen met mij) heb moeite met Limburgs, Brabants, Achterhoeks, Drents, Fries, Gronings enzovoort. Het gaat overigens niet om een accent, dat is niet zo erg, maar om een dialect of een streektaal. Dat hoef je niet af te leren maar het is ten behoeve van een goede communicatie wel zo handig als je gewoon Nederlands spreekt.Iedereen spreekt toch gewoon Nederlands?? Een dialect zegt toch niets over het al dan niet correct Nederlands spreken? Ik spreek toch ook geen dialect met iemand in de Randstad. Dat spreek je binnen de huiselijke sfeer of wanneer je in je 'eigen' omgeving (lees: Limburg) bent. Dat hoef jij toch niet te kunnen verstaan of te beheersen? Als een dialect de taalbeheersing beïnvloedt, waarom wint er dan praktisch ieder jaar een Belg het Nederlands Groot Dictee? Ik spreek correct Nederlands, maar MET een accent.
Wij hebben zelf 2 bedrijven in Brabant en hebben zeker Limburgers rondlopen in het bedrijf. Het enige wat wij van ze verlangen is dat ze ABN spreken tegen de klanten. Dat ze zingen (Limburger zingen nogal tijdens het spreken) interesseert ons niet, zolang ze maar Algemeen Beschaafd Nederlands kunnen spreken.

We hebben er één tussen gehad die dit regelmatig vergat en dit kregen we van onze klanten ook te horen. Ze vinden dit niet kunnen in het Brabantse land.

Zingen mag maar dan wel op zijn ABN's
quote:xxchicaxx schreef op 13 september 2011 @ 21:00:

[...]

Iedereen spreekt toch gewoon Nederlands?? Een dialect zegt toch niets over het al dan niet correct Nederlands spreken? Ik spreek toch ook geen dialect met iemand in de Randstad. Dat spreek je binnen de huiselijke sfeer of wanneer je in je 'eigen' omgeving (lees: Limburg) bent. Dat hoef jij toch niet te kunnen verstaan of te beheersen? Als een dialect de taalbeheersing beïnvloedt, waarom wint er dan praktisch ieder jaar een Belg het Nederlands Groot Dictee? Ik spreek correct Nederlands, maar MET een accent.Ik woon in een stad waar veel toeristen komen, ik spreek een aantal talen vloeiend maar als iemand uit Limburg of Brabant me de weg vraagt naar een bepaalde straat heb ik dikwijls geen idee waar hij of zij het over heeft. "Weet gij waar de hroene waahg is?" Leg mij maar eens uit wat iemand met de "hroene waahg" kan bedoelen. Ik ben er inmiddels achter omdat die jongen een kaartje uit zijn zak viste, daarop stond iets heel anders.
Eh... met een accent heeft ABN dus niet zoveel te maken. Het is letterlijk het accent dat je op woorden of uitspraak legt en niet hoe goed je de nederlandse taal kan spreken. Dat ligt meer aan andere dingen. Op school staat de juf/meester nou eenmaal niet Bea - taal te dicteren. Het zou er maar kleurloos van worden in Nederland. Ik ken maar weinig mensen die accentloos Nederlands spreken.

Tuurlijk, een erg dik accent kan ervoor zorgen dat je niet goed verstaanbaar bent maar je schrijft zelf al dat dat niet het geval is.

Volgens mij verschilt het ook per persoon hoe goed je mensen met (een zwaar) accent verstaat. Ik heb daar echt bijna nooit moeite mee gehad, ook niet als het om een buitenlandse taal gaat die ik spreek.

Maak je daar alsjeblieft niet te druk over. Sorry voor de offtopic trouwens Maarre.. Is natuurlijk ook spannend, solliciteren en in een nieuwe omgeving wonen die je nog niet zo goed kent. En als je onzeker bent, of dat nou door een afwijzing komt of vanuit jezelf, kun je soms een beetje in een negatieve spiraal raken.

Dan moet je echt bij nul beginnen. Zorgen dat je je op je gemak voelt als je belt. Even opschrijven wat je wilt gaan zeggen. Vooraf het gesprek heel goed voorbereiden, info zoeken over het bedrijf, etc. Er staan ook best veel goede tips op internet, ook mbt bellen en het gesprek zelf. Zoek je nu ook iets in de verkoopwereld?
Ik mag trouwens graag plat proat'n op zien tied, maar dat is dan weer dialect
Even ter verduidelijking; ik spreek ABN, geen dialect of wat dan ook ;) Ik spreek de O, E, A gewoon normaal uit. Het is zelfs zo dat ze de O en de E apart uitspreken waar ik nu woon ;)
quote:eefje1980 schreef op 13 september 2011 @ 21:18:

Ik mag trouwens graag plat proat'n op zien tied, maar dat is dan weer dialect Waar kom jij vandaan? Ik woon nu dus in de Achterhoek, daar spreken ze vaak erger dan waar ik vandaan kom...ik ben goed verstaanbaar :P Ik ben op zoek naar verkoop,administratie, kinderopvang:)
quote:MarianneDavids schreef op 13 september 2011 @ 21:13:

[...]

Ik woon in een stad waar veel toeristen komen, ik spreek een aantal talen vloeiend maar als iemand uit Limburg of Brabant me de weg vraagt naar een bepaalde straat heb ik dikwijls geen idee waar hij of zij het over heeft. "Weet gij waar de hroene waahg is?" Leg mij maar eens uit wat iemand met de "hroene waahg" kan bedoelen. Ik ben er inmiddels achter omdat die jongen een kaartje uit zijn zak viste, daarop stond iets heel anders.Hahahaha, nou zo praat ik echt niet, vanuit thuis heb ik ook nooit dialect gesproken ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven