EAUSM: vertalers, citaten, unbannables, glazen bollen

08-09-2011 06:58 3302 berichten
Eauff topic gezwets past er niet meer bij in de topictitel.

En de vorige was vol, dus in overleg met de koningin van de eauff topic ben ik maar zo vrij geweest een nieuwe te openen.

Anyway, de strekking is duidelijk
Er kan een massa lopen. De massa loopt.Een massa zal morgen lopen. Een massa loopt vandaag.De massa loopt morgen.

Een massa kan lopen.

De massa loopt.
quote:Cateautje schreef op 14 september 2011 @ 10:55:

Er kan een massa lopen. De massa loopt.Een massa zal morgen lopen. Een massa loopt vandaag.De massa loopt morgen.

Een massa kan lopen.

De massa loopt. Cateau you're losing it, dit slaat nergens op. Een neus kan ook lopen, blijft het nog wel enkelvoud: de neus loopt.
quote:nouschi schreef op 14 september 2011 @ 10:55:

[...]

Een stel heeft het huis gekocht.

Een stel mensen hebben het huis gekocht.

Een stelletje is naast ons komen wonen.

Een stelletje mensen zijn naast ons komen wonen.

Ik ken een stel die na een one night stand nu na 30 jaar nog steeds bij elkaar zijn.

DIE ZIJN, daar ging het om. Er werd gezegd het moet DAT IS zijn,

Maar meervoud is gewoon goed in dit geval en dat is wat er bedoelt wordt met deze quote:

De volgende woorden hebben een status die beter vergelijkbaar is met een aantal dan met een groep: een handjevol, een massa, een stel(letje) en een -tal (bijvoorbeeld een twintigtal). Een onderwerp dat een van deze woorden bevat, kan zowel met een enkelvoudige als met een meervoudige persoonsvorm gecombineerd worden.

Het ligt natuurlijk wel aan je zinsopbouw. Het kan niet altijd.
quote:Murdoch schreef op 14 september 2011 @ 10:57:

[...]

Cateau you're losing it, dit slaat nergens op. Een neus kan ook lopen, blijft het nog wel enkelvoud: de neus loopt.Een neus kan ook niet in meervoud gebruikt worden, tenzij je er twee hebt. Een massa kan op enkelvoud wijzen, zoals een massa zand, maar als het om een massa mensen gaat dan is meervoud in een bepaalde zinsopbouw gewoon goed.
Ja, maar dan moet je wel het woord 'mensen' erbij hebben staan in het onderwerp volgens mij.

Eens met Nouschi dus:

Er lopen een stel mensen over straat is goed, maar:

Dat stel heeft een huis gekocht.
Ja, maar een stel die op vakantie zijn gegaan is ook goed.

Een massa die op vakantie zijn gegaan is ook goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 14 september 2011 @ 10:55:

Een massa kan lopen.

De massa loopt.

Ehh.

In al bovenstaande voorbeelden is de of een massa nog steeds enkelvoud.
"De massa lopen over straat?" "Het stel slapen uit?"

Nee dat klopt niet, maar ik laat het erbij.

(Back off topic people)
In meervoud zou het zijn :

Er kunnen een massa lopen. De massa lopen. Een massa zullen morgen lopen. Een massa lopen vandaag. De massa lopen morgen.

Het zal dan grammaticaal wel mogen, maar het klinkt fouter dan fout.
Het is ook fout dus het mag ook niet. Omdat het niet goed is. Vandaar dat het dus ook incorrect is. Het is niet volgens de regels van de taal.

Ook al zou je de regels niet kennen, voel je toch wel een beetje aan dat het niet klopt?
On/off topic:

Heel licht bloedverlies, dat je denkt... ja, ik ga mn tampons maar weer ns in mn tas stoppen.

Damn.. ik stop ze (1 tegelijk uiteraard) dan toch echt heel ergens anders in.
quote:justme27 schreef op 14 september 2011 @ 11:12:

In meervoud zou het zijn :

Er kunnen een massa lopen. De massa lopen. Een massa zullen morgen lopen. Een massa lopen vandaag. De massa lopen morgen.

Het zal dan grammaticaal wel mogen, maar het klinkt fouter dan fout.

Dat is een ander verhaal.

Het ligt ook gewoon aan de zinsopbouw. Als je ieder zin tot in het minieme gaat vereenvoudigen, dan zijn er zoveel dingen die dan ineens niet kunnen.
quote:Cateautje schreef op 14 september 2011 @ 11:15:

[...]

Dat is een ander verhaal.

Het ligt ook gewoon aan de zinsopbouw. Als je ieder zin tot in het minieme gaat vereenvoudigen, dan zijn er zoveel dingen die dan ineens niet kunnen.Natuurlijk niet volgens deze regels (waarmee jij je gelijk hebt gekregen):

De volgende woorden hebben een status die beter vergelijkbaar is met een aantal dan met een groep: een handjevol, een massa, een stel(letje) en een -tal (bijvoorbeeld een twintigtal). Een onderwerp dat een van deze woorden bevat, kan zowel met een enkelvoudige als met een meervoudige persoonsvorm gecombineerd worden.

Het maakt verder helemaal niets uit hoe eenvoudig of ingewikkeld een zin(sopbouw) is, het onderwerp blijft het onderwerp en het gezegde het gezegde.

Let's agree to disagree
Over tot de orde van de dag.
Ik vind dat cadeautjesgedoe zo'n onzin. Als je afscheid neemt of jarig bent oke maar verder? Zo kun je voor ieder wissewasje wel wat verzinnen.

Hun worden ook gewoon betaald voor hen diensten.

Dat gezij(k) ook altijd.
Er loopt een stel over straat: een stel is onderwerp en enkelvoud dus de persoonsvorm (loopt) krijgt ook enkelvoud.

Er lopen een stel mensen over straat: mensen is onderwerp en meervoud dus de persoonsvorm krijgt ook meervoud.

In de laatste zin is een stel op te vatten als een onbepaald hoofdtelwoord en bijvoeglijk gebruikt, terwijl in de eerste zin het stel zelfstandig gebruikt is. Dat er in die zin een stel mensen bedoeld wordt doet niet ter zake, het gaat niet om wat er bedoeld wordt maar om wat er staat.

Edit: mooi betoog maar mosterd. Sorry .
Moest ik uit rellen, per 10 gaan verpakken.

Daar kreeg ik bijvoorbeeld ¤2,50 per door voor.

Betaald rellen, dat was zeker niet bij Viva?
quote:Cateautje schreef op 13 september 2011 @ 17:42:

Hier nog niet gezogen, doe ik zo na het eten als kind achter de tv sesamstraat kijkt.

Twee voor de prijs van één.

Hij is prachtig.Dank u!
quote:groentsoep2 schreef op 14 september 2011 @ 12:10:

Er loopt een stel over straat: een stel is onderwerp en enkelvoud dus de persoonsvorm (loopt) krijgt ook enkelvoud.

Er lopen een stel mensen over straat: mensen is onderwerp en meervoud dus de persoonsvorm krijgt ook meervoud.

Hier is het onderwerp niet mensen, maar een stel mensen en ik vermoed dat dat ook enkelvoud is. Er loopt een stel mensen over straat klinkt beter hoor. In de laatste zin is een stel op te vatten als een onbepaald hoofdtelwoord en bijvoeglijk gebruikt, terwijl in de eerste zin het stel zelfstandig gebruikt is. Dat er in die zin een stel mensen bedoeld wordt doet niet ter zake, het gaat niet om wat er bedoeld wordt maar om wat er staat.

Edit: mooi betoog maar mosterd. Sorry .
We storen allebei een gedeelte voor vaste lasten en boodschappen etc.

Ah.. bij ons is het vaker gelegen.
Nu ben ik het zo zat dat ik er eigenlijk echt helemaal klaar mee ben.

En ik ben het zo beu dat ik er genoeg van heb, met als gevolg dat ik het helemaal gehad heb.
[quote]Murdoch schreef op 14 september 2011 @ 14:08:

Nu ben ik het zo zat dat ik er eigenlijk echt helemaal klaar mee ben.

En ik ben het zo beu dat ik er genoeg van heb, met als gevolg dat ik het helemaal gehad heb.[/quote]

Nou Murdoch, dan zet je er toch een streep onder!
Ik ben een luxepaardje, vanaf schimmel ik dingen niet meer.

Ik schimmel meestal maar raak, maar ik ben dan ook meer een werkpaardje.
quote:2Italy2 schreef op 12 september 2011 @ 19:22:

...ik was stil en was sluw en had 1 maand mijn mondje dicht en observeer hem...

Nu is To dan ook gestorven van de honger, stilletjes maar o zo slimmmmm.

Dat commentaar

Ik heb m nou al een paar keer achter elkaar gelezen en telkens weer moet ik hardop lachen. Zo kun je je zieke zelf wel vermaken
Ik ga binnekort naar een van zijn shows in het theater, in de hoop om zelf natuurlijk ook een 'reading' te krijgen..

Mijn vraag was: is iemand al eerder naar peter van der hurk geweest? en hoe was jou ervaring?

Misschien kun je hem vragen of hij kan zien waar je shift-toets gebleven is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven