
garantietermijn en kapot
woensdag 14 september 2011 om 15:24
Aangezien hier nogal wat mensen met ervaring zitten met van alles en nog wat, eens even kijken wat jullie zouden doen.
Wij hebben een kast gekocht die geleverd is in januari 2007. De garantietermijn was 3 jaar en is dus verlopen.
Het is een buffetkast met onder kastjes en lades en boven twee grote glazen schuifdeuren. Nu is het glas in een van de deuren verschoven, zo dat je dus aan de zijkant de rand van het glas ziet. Er zit een klein kiertje tussen het glas en het kozijn. Ik zie dit probleem vandaag. Het is er zeker nog geen week. We hebben niets raars gedaan met die deur behalve open en dicht gemaakt.
Nu bel ik de winkel (keten) en die willen wel iemand sturen. Voorrijkosten 25 euro en daarna bijna 50 euro per uur. Daar had ik dus even niet op gerekend.
Wat zijn mijn rechten hierin? Heeft de winkel gelijk?
Wij hebben een kast gekocht die geleverd is in januari 2007. De garantietermijn was 3 jaar en is dus verlopen.
Het is een buffetkast met onder kastjes en lades en boven twee grote glazen schuifdeuren. Nu is het glas in een van de deuren verschoven, zo dat je dus aan de zijkant de rand van het glas ziet. Er zit een klein kiertje tussen het glas en het kozijn. Ik zie dit probleem vandaag. Het is er zeker nog geen week. We hebben niets raars gedaan met die deur behalve open en dicht gemaakt.
Nu bel ik de winkel (keten) en die willen wel iemand sturen. Voorrijkosten 25 euro en daarna bijna 50 euro per uur. Daar had ik dus even niet op gerekend.
Wat zijn mijn rechten hierin? Heeft de winkel gelijk?

woensdag 14 september 2011 om 15:44
Ik twijfel een beetje, aan de ene kant heb ik de neiging te denken dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, maar eigenlijk heb je wel gelijk. Een dressoir zou geen 4,5 maar 40,5 jaar mee moeten gaan (tenzij Leenbakker ofzo) bij normaal gebruik.
Ik zou nogmaals opbellen en zeggen dat je veel meer geneigd zou zijn nog eens terug te komen voor nieuwe meubels als ze dit gewoon even netjes oplossen.
Ik zou nogmaals opbellen en zeggen dat je veel meer geneigd zou zijn nog eens terug te komen voor nieuwe meubels als ze dit gewoon even netjes oplossen.
woensdag 14 september 2011 om 15:51
Bedankt voor jullie reacties.
De reden dat ik ervan baal is inderdaad omdat die kast niet goedkoop was. En wat Kaaaaatje zegt: een kast zou gewoon langer mee moeten gaan dan 5 jaar. Het is een eiken kast en kostte zo'n 2500 euro.
Ik zeur niet over een kras op mijn tafel, die maak ik (en zoon) er nota bene zelf in. Maar dit is voor mij een ondeugdelijkheid. Die lijm is niet goed, of het glas is te krap waardoor er speling op komt.
Ik begrijp ook de reacties van mensen die zeggen: jij maakt een grapje zeker, garantietermijn is garantietermijn. (Om me maar een beetje te gaan zitten uitlachen, dat vind ik dan weer niet zo aardig.) Dat is ook de reden dat ik dit hier vroeg, om te kijken of ik inderdaad zo'n krent ben. Volgens de meesten wel dus.
Conclusie: ik heb geen rechten.
De reden dat ik ervan baal is inderdaad omdat die kast niet goedkoop was. En wat Kaaaaatje zegt: een kast zou gewoon langer mee moeten gaan dan 5 jaar. Het is een eiken kast en kostte zo'n 2500 euro.
Ik zeur niet over een kras op mijn tafel, die maak ik (en zoon) er nota bene zelf in. Maar dit is voor mij een ondeugdelijkheid. Die lijm is niet goed, of het glas is te krap waardoor er speling op komt.
Ik begrijp ook de reacties van mensen die zeggen: jij maakt een grapje zeker, garantietermijn is garantietermijn. (Om me maar een beetje te gaan zitten uitlachen, dat vind ik dan weer niet zo aardig.) Dat is ook de reden dat ik dit hier vroeg, om te kijken of ik inderdaad zo'n krent ben. Volgens de meesten wel dus.
Conclusie: ik heb geen rechten.

woensdag 14 september 2011 om 15:53
Er is toch niets stuk, dressoir is in principe niets mis mee. Glas weer op z'n plek schuiven/zetten en klaar.
Je garantietermijn is verstreken en een verschoven glas kun je niet gooien op "ondeugdelijk product".
Als je het zelf niet kan zou ik een handige buurman ofzo vragen, ik vind niet dat je dit de winkel kunt aanrekenen.
Je garantietermijn is verstreken en een verschoven glas kun je niet gooien op "ondeugdelijk product".
Als je het zelf niet kan zou ik een handige buurman ofzo vragen, ik vind niet dat je dit de winkel kunt aanrekenen.

woensdag 14 september 2011 om 16:48
Je kunt het natuurlijk altijd proberen. Ik kan me best voorstellen dat als je bijvoorbeeld veel bij dezelfde winkel koopt ze je best tegemoet zouden willen komen mits je ze vriendelijk behandeld en niet boos gaat worden.
Heb zelf ook wel eens gehad dat de garantie was verlopen of weken na aankoop terug gegaan naar de winkel om iets om te ruilen omdat het toch niet werkte. Vaak gewoon vergoed, of een nieuw exemplaar mee gekregen.
Heb zelf ook wel eens gehad dat de garantie was verlopen of weken na aankoop terug gegaan naar de winkel om iets om te ruilen omdat het toch niet werkte. Vaak gewoon vergoed, of een nieuw exemplaar mee gekregen.