
Preffered Banking status
vrijdag 16 september 2011 om 11:28
Op een dag ontving ik een brief van mijn bank dat gezien mijn huidige gezinsinkomen, spaar- of bellegingssaldo ik een andere status bij de bank heb gekregen. Ik heb sinds die dag DE preffered banking status. Ongevraagd en alleen maar op basis van mijn gezinsinkomen dat maandelijks netto op mijn bank gestort wordt ben ik dus nu een "betere" klant voor DE bank.
Ik heb de brief even gelaten voor wat het was en heb het even afgewacht wat hieruit zou volgen. En de eerste aktie kwam van de week, ineens ontving ik een dik glossy magazine door de brievenbus, ook al ongevraagd.
Vanochtend had ik tijd om eens te bellen met mijn eigen preffered banker. Ik heb aangegeven dat ik wat verbaast ben over mijn statuswijziging, ik eigenlijk niet aan de norm voldoe (incl. kinderopvangtoeslag, voorlopige teruggave en kinderbijslag net aan) en dat ik eigenlijk geen prijs stel op alle mail, telefoontjes of tijdschriften die uit mijn vernieuwde status vloeien. Dat kon aangepast worden, geen probleem hoor. Maar ik kreeg wel het advies om het telefoonnummer dat ik nu gebeld had te noteren omdat dit wel de directe ingang was voor mijn bankvragen. Anders moet ik een betaald 0900 nummer bellen, net als alle andere bankshop klanten. Ik wist niet wat ik hoorde. Dus op basis van mijn inkomen heb ik meer voordelen dan de gewone jan-met-de-pet klant? Terwijl wij hetzelfde tarief betalen voor de bankproducten.
Ik ga er eens over nadenken of ik wel bij een dergelijke bank mijn geld wil laten staan. Maar ik ben ook benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Vinden jullie dit nou niet raar?
Ik heb de brief even gelaten voor wat het was en heb het even afgewacht wat hieruit zou volgen. En de eerste aktie kwam van de week, ineens ontving ik een dik glossy magazine door de brievenbus, ook al ongevraagd.
Vanochtend had ik tijd om eens te bellen met mijn eigen preffered banker. Ik heb aangegeven dat ik wat verbaast ben over mijn statuswijziging, ik eigenlijk niet aan de norm voldoe (incl. kinderopvangtoeslag, voorlopige teruggave en kinderbijslag net aan) en dat ik eigenlijk geen prijs stel op alle mail, telefoontjes of tijdschriften die uit mijn vernieuwde status vloeien. Dat kon aangepast worden, geen probleem hoor. Maar ik kreeg wel het advies om het telefoonnummer dat ik nu gebeld had te noteren omdat dit wel de directe ingang was voor mijn bankvragen. Anders moet ik een betaald 0900 nummer bellen, net als alle andere bankshop klanten. Ik wist niet wat ik hoorde. Dus op basis van mijn inkomen heb ik meer voordelen dan de gewone jan-met-de-pet klant? Terwijl wij hetzelfde tarief betalen voor de bankproducten.
Ik ga er eens over nadenken of ik wel bij een dergelijke bank mijn geld wil laten staan. Maar ik ben ook benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Vinden jullie dit nou niet raar?
Ik doe mijn best

vrijdag 16 september 2011 om 13:59
Het ging overigens niet alleen om jouw reactie, ik vind het gewoon allemaal vrij logisch dat 'goede klanten' beter behandeld worden dan minder goede klanten. Dat kun je vervelend vinden of raar of onethisch, maar zo werkt het gewoon.
En eerlijk gezegd vind ik iedereen die verbaasd is nogal wereldvreemd of naïef.
En néé, ik val niet overal onder 'goede klant' en bulk niet van het geld.
Maar als ik dat vind, dan kan ik misschien beter niet op dit topic reageren.
En eerlijk gezegd vind ik iedereen die verbaasd is nogal wereldvreemd of naïef.
En néé, ik val niet overal onder 'goede klant' en bulk niet van het geld.
Maar als ik dat vind, dan kan ik misschien beter niet op dit topic reageren.
vrijdag 16 september 2011 om 14:03
Ik hou wel van een voorkeursbehandeling. Waarom niet?
Ik ben ook Frequent Flyer bij de KLM, mag overal gratis in de lounges gaan hangen en krijg betere stoelen, snellere upgrades e.d.
Ik geniet ervan. Vind het wel vervelend voor de mensen die uren op een plastic stoeltje moeten hangen en lang moeten wachten, maar dat heb ik zelf ook jarenlang gedaan.
Ik denk dat ik me maar eens ga melden bij de ABN!
Ik ben ook Frequent Flyer bij de KLM, mag overal gratis in de lounges gaan hangen en krijg betere stoelen, snellere upgrades e.d.
Ik geniet ervan. Vind het wel vervelend voor de mensen die uren op een plastic stoeltje moeten hangen en lang moeten wachten, maar dat heb ik zelf ook jarenlang gedaan.
Ik denk dat ik me maar eens ga melden bij de ABN!
vrijdag 16 september 2011 om 14:05
quote:molly74 schreef op 16 september 2011 @ 13:42:
Nou, dus als klein klantje betaal je dan om te mogen bellen. En als grote klant is het gratis? Dan blijf je als klein klantje klein he, want je geld gaat dan daarheen.
En de grote jongens kunnen dan groter worden, want die mogen gratis bellen (nota bene degenen die de bel-tik best kunnen missen).
Weet je, ik heb alle inkomensklassen gehad in mijn leven. Van heel weinig geld, moest elke cent drie keer omdraaien (bleef in goede conditie, omdat alle goedkope spullen in de super onderop staan en ik bleef bukken - en mijn boodschappen bij drie verschillende supers deed voor de aanbiedingen), tot modaal en nu behoorlijk daarboven. Ik werk daar ook gewoon voor en betaal een sloot belasting. Geen punt.
Het gaat hier echt niet alleen maar om 'grote jongens die nog groter moeten worden'.
Nou, dus als klein klantje betaal je dan om te mogen bellen. En als grote klant is het gratis? Dan blijf je als klein klantje klein he, want je geld gaat dan daarheen.
En de grote jongens kunnen dan groter worden, want die mogen gratis bellen (nota bene degenen die de bel-tik best kunnen missen).
Weet je, ik heb alle inkomensklassen gehad in mijn leven. Van heel weinig geld, moest elke cent drie keer omdraaien (bleef in goede conditie, omdat alle goedkope spullen in de super onderop staan en ik bleef bukken - en mijn boodschappen bij drie verschillende supers deed voor de aanbiedingen), tot modaal en nu behoorlijk daarboven. Ik werk daar ook gewoon voor en betaal een sloot belasting. Geen punt.
Het gaat hier echt niet alleen maar om 'grote jongens die nog groter moeten worden'.

vrijdag 16 september 2011 om 14:57
quote:molly74 schreef op 16 september 2011 @ 14:28:
"Het gaat hier echt niet alleen maar om 'grote jongens die nog groter moeten worden."
Ik denk dat ik toch nog meer smiley-poppetjes moet gaan gebruiken...
Officieel is het misschien een knipoogje, maar zo komt 'ie niet over. Als knipoog stond hij in schril contrast met je post.
Ik vind jou erg dom, ongenuanceerd en afgunstig reageren. .
Er staat een knipoog achter, hoor!
"Het gaat hier echt niet alleen maar om 'grote jongens die nog groter moeten worden."
Ik denk dat ik toch nog meer smiley-poppetjes moet gaan gebruiken...
Officieel is het misschien een knipoogje, maar zo komt 'ie niet over. Als knipoog stond hij in schril contrast met je post.
Ik vind jou erg dom, ongenuanceerd en afgunstig reageren. .
Er staat een knipoog achter, hoor!

vrijdag 16 september 2011 om 15:10
Ach Mel, je kent me (en mijn schrijfwijze) of je kent me niet. Jouw reactie zegt genoeg.
En trouwens: hoe kán iemand die tekst níet met een knipoog lezen: alsof iemand door gratis te bellen een groot vermogen kan creëren of laten groeien....
On topic!!! Het is zakelijk gezien misschien logisch dat ze meer geld en aandacht besteden aan mensen waar ook meer te halen valt. Maar servicegericht en sociaal naar jan-met-de-pet is het niet inderdaad.
Dat is ook zo met het binnenhalen van nieuwe klanten (of het nu een bank is of een telefoonprovider): nieuwkomers krijgen x maanden gratis, krijgen een knuffel, korting, noem maar op. Terwijl ze bestaande klanten juist moeten waarderen en dan ook moeten belonen daarvoor, ongeacht de afname- (of inbreng)grootte.
En trouwens: hoe kán iemand die tekst níet met een knipoog lezen: alsof iemand door gratis te bellen een groot vermogen kan creëren of laten groeien....
On topic!!! Het is zakelijk gezien misschien logisch dat ze meer geld en aandacht besteden aan mensen waar ook meer te halen valt. Maar servicegericht en sociaal naar jan-met-de-pet is het niet inderdaad.
Dat is ook zo met het binnenhalen van nieuwe klanten (of het nu een bank is of een telefoonprovider): nieuwkomers krijgen x maanden gratis, krijgen een knuffel, korting, noem maar op. Terwijl ze bestaande klanten juist moeten waarderen en dan ook moeten belonen daarvoor, ongeacht de afname- (of inbreng)grootte.

vrijdag 16 september 2011 om 15:17
Banken werken met dat geld van hun grote klanten. Dan is het natuurlijk zaak om dat te waarderen, denk je niet?
Ik heb lang bij een bank gewerkt, én eveneens in elke inkomensgroep gezeten, maar vond en vindt er niets vreemds aan. Lijkt wel afgunst. Net zoals die mensen die gelijk alles afkeuren wat er bezuinigd gaat worden. Zolang zij er maar niks van voelen, is het goed...
Ik heb lang bij een bank gewerkt, én eveneens in elke inkomensgroep gezeten, maar vond en vindt er niets vreemds aan. Lijkt wel afgunst. Net zoals die mensen die gelijk alles afkeuren wat er bezuinigd gaat worden. Zolang zij er maar niks van voelen, is het goed...
vrijdag 16 september 2011 om 15:24
quote:marthesyl schreef op 16 september 2011 @ 13:41:
[...]
Zo bizar vind ik dat niet, je hoeft het geld niet zelf te hebben als bedrijf, maar ze willen natuurlijk wel weten of je het terug kunt betalen.
De bank gaat die gok natuurlijk niet nemen anders, zij zijn niet de ondernemer.
Op het moment is het niet meer zo simpel.
Een bepaalde cashflow zorgt er niet meer voor dat je een krediet krijgt. Een krediet dat je al een jaar of vijf hebt, geen veranderde cashflow en het krediet wordt ingetrokken, omdat het in de branche slecht gaat.
Ze willen nu echt, dat ik het geld zelf heb privé voor ze het als krediet gaan verstrekken.
[...]
Zo bizar vind ik dat niet, je hoeft het geld niet zelf te hebben als bedrijf, maar ze willen natuurlijk wel weten of je het terug kunt betalen.
De bank gaat die gok natuurlijk niet nemen anders, zij zijn niet de ondernemer.
Op het moment is het niet meer zo simpel.
Een bepaalde cashflow zorgt er niet meer voor dat je een krediet krijgt. Een krediet dat je al een jaar of vijf hebt, geen veranderde cashflow en het krediet wordt ingetrokken, omdat het in de branche slecht gaat.
Ze willen nu echt, dat ik het geld zelf heb privé voor ze het als krediet gaan verstrekken.
vrijdag 16 september 2011 om 15:57
@Stabilo: de markt is onzekerder geworden, dus ook de toekomst van jouw bedrijf.
Ik kan me echt niet voorstellen dat de bank je krediet íntrekt terwijl je prima aan alle verplichtingen voldoet. Bij een nieuwe kredietaanvraag is het een ander verhaal, dan bekijkt de bank opnieuw je kredietwaardigheid, het risico dat ze lopen, en dan kan ik me voorstellen dat de bank nu het risico niet wil nemen.
Ik heb enige inside-information over zakelijk bankieren, anders zit je echt bij de verkeerde bank Stabilo...
Ik kan me echt niet voorstellen dat de bank je krediet íntrekt terwijl je prima aan alle verplichtingen voldoet. Bij een nieuwe kredietaanvraag is het een ander verhaal, dan bekijkt de bank opnieuw je kredietwaardigheid, het risico dat ze lopen, en dan kan ik me voorstellen dat de bank nu het risico niet wil nemen.
Ik heb enige inside-information over zakelijk bankieren, anders zit je echt bij de verkeerde bank Stabilo...
vrijdag 16 september 2011 om 16:01
quote:molly74 schreef op 16 september 2011 @ 15:10:
On topic!!! Het is zakelijk gezien misschien logisch dat ze meer geld en aandacht besteden aan mensen waar ook meer te halen valt. Maar servicegericht en sociaal naar jan-met-de-pet is het niet inderdaad.Bedrijven zijn geen sociale instellingen. En dat is nieuws voor wie precies?
On topic!!! Het is zakelijk gezien misschien logisch dat ze meer geld en aandacht besteden aan mensen waar ook meer te halen valt. Maar servicegericht en sociaal naar jan-met-de-pet is het niet inderdaad.Bedrijven zijn geen sociale instellingen. En dat is nieuws voor wie precies?

vrijdag 16 september 2011 om 17:29
Hier is echt niets nieuws aan.
Ik heb ook zo'n status. Ik vind het handig om een vast contactpersoon te hebben, zodat ik niets steeds alles hoef uit te leggen wat ik wel en niet wil. Ik krijg ook regelmatig post met zgn. aanbiedingen. Zo interessant zijn die vaak niet. Maar een bedrijf is toch vrij om zelf te bepalen wat hij/zij welke klanten aanbiedt? Ik heb hun meer te bieden en daar mogen ze best wat tegenover stellen.
Ik heb ook zo'n status. Ik vind het handig om een vast contactpersoon te hebben, zodat ik niets steeds alles hoef uit te leggen wat ik wel en niet wil. Ik krijg ook regelmatig post met zgn. aanbiedingen. Zo interessant zijn die vaak niet. Maar een bedrijf is toch vrij om zelf te bepalen wat hij/zij welke klanten aanbiedt? Ik heb hun meer te bieden en daar mogen ze best wat tegenover stellen.

vrijdag 16 september 2011 om 17:33
vrijdag 16 september 2011 om 17:34
quote:marthesyl schreef op 16 september 2011 @ 15:57:
@Stabilo: de markt is onzekerder geworden, dus ook de toekomst van jouw bedrijf.
Ik kan me echt niet voorstellen dat de bank je krediet íntrekt terwijl je prima aan alle verplichtingen voldoet. Bij een nieuwe kredietaanvraag is het een ander verhaal, dan bekijkt de bank opnieuw je kredietwaardigheid, het risico dat ze lopen, en dan kan ik me voorstellen dat de bank nu het risico niet wil nemen.
Ik heb enige inside-information over zakelijk bankieren, anders zit je echt bij de verkeerde bank Stabilo...Dit gebeurt wel, inderdaad op basis van verwachtingen/ ontwikkelingen in de bedrijfstak. Kwestie van risico inschatting door de bank/ account manager. Lijkt me inderdaad heel vervelend als altijd keurig is betaald en geen wijzigingen in de cash flow zijn geweest. Blijkbaar is de bank nu op zoek naar meer zekerheden waardoor je met je persoonlijk vermogen garant moet staan.
@Stabilo: de markt is onzekerder geworden, dus ook de toekomst van jouw bedrijf.
Ik kan me echt niet voorstellen dat de bank je krediet íntrekt terwijl je prima aan alle verplichtingen voldoet. Bij een nieuwe kredietaanvraag is het een ander verhaal, dan bekijkt de bank opnieuw je kredietwaardigheid, het risico dat ze lopen, en dan kan ik me voorstellen dat de bank nu het risico niet wil nemen.
Ik heb enige inside-information over zakelijk bankieren, anders zit je echt bij de verkeerde bank Stabilo...Dit gebeurt wel, inderdaad op basis van verwachtingen/ ontwikkelingen in de bedrijfstak. Kwestie van risico inschatting door de bank/ account manager. Lijkt me inderdaad heel vervelend als altijd keurig is betaald en geen wijzigingen in de cash flow zijn geweest. Blijkbaar is de bank nu op zoek naar meer zekerheden waardoor je met je persoonlijk vermogen garant moet staan.
vrijdag 16 september 2011 om 23:52
quote:modus schreef op 16 september 2011 @ 17:34:
[...]
Dit gebeurt wel, inderdaad op basis van verwachtingen/ ontwikkelingen in de bedrijfstak. Kwestie van risico inschatting door de bank/ account manager. Lijkt me inderdaad heel vervelend als altijd keurig is betaald en geen wijzigingen in de cash flow zijn geweest. Blijkbaar is de bank nu op zoek naar meer zekerheden waardoor je met je persoonlijk vermogen garant moet staan.Inderdaad, het gebeurt aan de lopende band. Vrij logisch ook, er zijn wat dingetjes verandert de laatste jaren.
[...]
Dit gebeurt wel, inderdaad op basis van verwachtingen/ ontwikkelingen in de bedrijfstak. Kwestie van risico inschatting door de bank/ account manager. Lijkt me inderdaad heel vervelend als altijd keurig is betaald en geen wijzigingen in de cash flow zijn geweest. Blijkbaar is de bank nu op zoek naar meer zekerheden waardoor je met je persoonlijk vermogen garant moet staan.Inderdaad, het gebeurt aan de lopende band. Vrij logisch ook, er zijn wat dingetjes verandert de laatste jaren.


zaterdag 17 september 2011 om 07:09
Ik begrijp ook niet zo waar TO zich druk om maakt, big deal. Ik heb ook die status en idd is een vast contact persoon prettig, zeker als je je bankzaken vanuit het buitenland moet doen.
Hier in Hong Kong gaan ze nog een stapje verder. De eisen zijn strenger maar als je bvb. "premier" status hebt bij HSBC dan heb je speciale filialen, speciale wachtruimten met koffie e.d., speciale credit cards en ga zo maar door. Kortom, je wordt waar mogelijk in de watten gelegd als "goede" klant. Ik vind het prima en voel mij totaal niet bezwaard. Ik werk er bijzonder hard voor en er zullen altijd mensen zijn die (veel) meer geld of juist (veel) minder geld hebben dan ikzelf. Such is life!
Hier in Hong Kong gaan ze nog een stapje verder. De eisen zijn strenger maar als je bvb. "premier" status hebt bij HSBC dan heb je speciale filialen, speciale wachtruimten met koffie e.d., speciale credit cards en ga zo maar door. Kortom, je wordt waar mogelijk in de watten gelegd als "goede" klant. Ik vind het prima en voel mij totaal niet bezwaard. Ik werk er bijzonder hard voor en er zullen altijd mensen zijn die (veel) meer geld of juist (veel) minder geld hebben dan ikzelf. Such is life!
zaterdag 17 september 2011 om 12:17
quote:molly74 schreef op 16 september 2011 @ 17:33:
Voor TO (en vele anderen) die hier zelf niet eerder mee te maken heeft gehad, kan het allemaal opeens wel als nieuws aankomen. Het kan dus feitelijk geen nieuws zijn, maar zodra het je eigen leven, je eigen geld, etc. betreft, besef je vaak pas hoe krom (of recht) iets is. Dan voel je het pas.Ik wist niet dat rationeel nadenken over iets pas kan als je het aan den lijve hebt ondervonden. Rare redenatie hou je er op na Molly.
Voor TO (en vele anderen) die hier zelf niet eerder mee te maken heeft gehad, kan het allemaal opeens wel als nieuws aankomen. Het kan dus feitelijk geen nieuws zijn, maar zodra het je eigen leven, je eigen geld, etc. betreft, besef je vaak pas hoe krom (of recht) iets is. Dan voel je het pas.Ik wist niet dat rationeel nadenken over iets pas kan als je het aan den lijve hebt ondervonden. Rare redenatie hou je er op na Molly.
zaterdag 17 september 2011 om 16:04