Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:



- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...



Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...



Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ahh hier was een soortgelijk topic over 'Slecht in smalltalk' of iets in die trant. Daarin vertelde ik ook dat ik op mijn werk heel goed ben in smalltalk, mensen opbeuren, troosten of een verdrietige beladen situatie doorbreken met een grapje. Maar zodra ik buiten ben of er niet op 'voorbereid' klap ik dicht en moet ik er soms niks van hebben. Maar de persoon die ik ben op mijn werk is absoluut geen act of rol. Zo ben ik echt en kan ik echt zijn !

Dus in zekere zin ben ik best introvert, en socially awkward. Ik kan ook enorm op zien tegen geplande afspraakjes of verjaardagen.

Ik heb me daar ook heel lang tegen verzet en vond dat ik ook normaal moest doen, zoals jij beschrijft TO. Maar inmiddels weet ik hoe ik ben en kan zijn en dat is oké, vind ik
Zo herkenbaar! Laat mij maar lekker alleen zijn hoor, daar geniet ik het meeste van.



Het ergste vond ik altijd het commentaar: "wat ben je stil, je moet wat meer praten met iedereen, jij bent echt niet sociaal, etc etc".

Nee, ik word doodmoe van jullie drukke gedoe en het continu maar altijd praten en lawaai maken. Kunnen jullie nou nooit eens gewoon stil zijn, alleen zijn en mij met rust laten?



Dus, tot zover mijn frustratiemomentje
Herkenbaar!!!



Nog eentje

Dat ik... liever niet alleen binnen kom op een feestje/ verjaardag. Weet me dan echt even geen houding te geven!



Vroeger forceerde ik heel veel. Wilde net als mijn vriendinnen een 'sociale tijger' zijn. Nu kan ik er vrede mee hebben dat dat gewoon niet bij mij past. Ben graag op mezelf of in kleine gezelschappen.
Alle reacties Link kopieren
Jaa.. Hier nog 1, speciaal een account gemaakt om mee te praten ;)..



Tijden gedacht dat ik iets mankeerde omdat ik de 'anderen' niet bij kon houden.. En waarom was ik zo moe na een feestje? Of iets met een groep..

Uiteindelijk heel wat prikkels links laten liggen en geaccepteerd dat ik kan genieten van een bakkie, achter mijn halfdichte gordijnen terwijl de wereld en de anderen buiten lekker doorrazen..



En tsja.. De opmerkingen van.. Ben je depri? Of doe je wel eens wat leuks?

Nee, niet depri, en ja, ik doe wat ik leuk vind! Zou je ook eens moeten doen
Hoi! Niet introvert hier, maar ik zag je topic en ik moest denken aan iets wat ik laatst tegen kwam.

Introvert Doodles, ik vond ze wel leuk











Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar.

Sociaal doen in groepssituatie, heb er een hekel aan. Kan maar heel slecht meedoen in een gesprek, vaak omdat het me ook geen zak interesseerd al die small talk.

En omdat het zo druk is en iedereen door elkaar praat dat je bijna niets kan volgen.

Combineer dat met ADD en het gevolg is dat ik liever in een hoekje ga zitten en niets meer zeg. Of lekker me bezig ga houden met de kinderen, die spelen gewoon en houden zich niet bezig met al dat onzinnige geklets.

Gezellig een avond met 1 of 2 man filosoferen is dan meer aan me besteed.
Alle reacties Link kopieren
God ja, die tweede! Dacht dat aan mij lag.. Dan heb ik me er al op ingesteld dat ik nu alleen ga zijn, en dan moet ik nog langer gezellig doen...

Heel veel herkenning hier!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
die cartoons!
Ah fijn dat er meer mensen zijn hier!

.

quote:NouchToTheBouch schreef op 11 december 2015 @ 10:26:

En waarom was ik zo moe na een feestje? Of iets met een groep..

Als ik een dag met teveel sociale activiteiten heb gehad, kan ik me soms echt uitgewoond voelen. Dat voelt behoorlijk shit. Ondankbaar ofzo. Waarom kan ik niet gewoon genieten van 'leuke dingen'?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft er heel veel moeite mee dat ik zo introvert ben. "Je bent nooit gezellig!" op de zoveelste kringverjaardag waar ik met heel veel tegenzin zit omdat ik ruzie krijg als ik niet kom.
Alle reacties Link kopieren
Die cartoons zijn idd wel heel herkenbaar.
quote:Leighton schreef op 11 december 2015 @ 10:35:

Mijn moeder heeft er heel veel moeite mee dat ik zo introvert ben. "Je bent nooit gezellig!" op de zoveelste kringverjaardag waar ik met heel veel tegenzin zit omdat ik ruzie krijg als ik niet kom.Ja dit. Ik ga al jarenlang met grote tegenzin naar de verjaardagen van mijn ouders. Ooms die je nauwelijks kent die vreselijk flauwe grapjes maken waar ik dan om ga zitten grimassen, die ongewilde aandacht die ik dan krijg als 'dochter des huizes'... En ik voelde me altijd zo'n zeikerd dat ik hier zo tegen op kon zien! En nu denk ik dus: waarom hou ik niet wat meer rekening met mezelf? Bij de vorige verjaardag van mijn vader ben ik uit mijn werk bij mijn ouders komen eten en vertrokken voordat de visite kwam. Was heel gezellig met zijn drietjes.
Die cartoons



Maar die opmerkingen kan ik me ook aan ergeren... ''doe niet zo ongezellig''

Sommige mensen kunnen niet begrijpen dat je (grote) gezelschappen gewoon echt niet gezellig/ leuk vind!
Alle reacties Link kopieren
Ha, super herkenbaar al die voorbeelden! Ik heb vooral veel moeite met nieuwe mensen of grote groepen/ verjaardagen binnen komen. Deels kan ik accepteren dat ik gewoon zo ben maar ik vind er ook wel een groot nadeel aanzitten omdat het me soms wel belemmerd om dingen te doen die ik wel zou willen. Bijvoorbeeld leren naaien, ik zou heel graag op cursus gaan maar dat is zo'n drempel dat ik het maar laat.. Want grote groep onbekenden, praatjes moeten maken, oncomfortabel voelen, bah. Hierdoor maak ik zelden nieuwe vrienden terwijl ik natuurlijk evengoed behoefte heb aan een goede vriend!

Hebben jullie dat ook? Hoe lossen jullie dat op?
@Pien6, bij mij stond het ook in de weg. Dat was toen ik mezelf niet meer introvert kon noemen, maar het echt een angststoornis werd.
Alle reacties Link kopieren
O ja, herkenbaar!



Ik schrik me altijd wezenloos als de telefoon gaat. En liever schrijven dan praten.

Ook geen behoefte aan adrenaline verhogende activiteiten als achtbanen, parachutespringen e.d.

Introversie schijnt met gevoeligheid voor dopamine te maken. Extraverten zijn relatief ongevoelig voor dopamine. Om toch een kick te ervaren zoeken ze interactie op met anderen en voor hen spannende dingen. Ook schijnt het te zijn dat signaalverwerking in de hersenen langer duurt.

Het probleem in onze westerse maatschappij is dat introversie als licht negatief word ervaren. Maar introverte mensen denken vaker na over besluiten en handelen bedachtzamer. Barack Obama schijnt een introvert te zijn.

Overigens is het zo dat men nooit 100% introvert is of 100% extravert. Ook leeftijd speelt een rol.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geloof ik niet zo introvert als sommigen hier maar wel een beetje. Ik vind sociale activiteiten wel leuk, maar in beperkte mate. In het weekend plan ik altijd 1 dag vrij/thuis om op te laden.



Oh en dat binnenkomen bij een grote groep ja! Ik speel altijd maar een beetje toneel die eerste 5 minuten (het helpt als je je ervan bewust bent dat je toneel speelt) en vervolgens zoek ik snel iemand op met wie ik een goed gesprek kan voeren de rest van de avond.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik niet van de telefoon, wel als er een onbekend/prive nummer belt. Dan neem ik liever niet op tenzij ik iets verwacht..

Daarentegen schrik ik dan wel weer van de deurbel als ik geen bezoek verwacht. ( En ik krijg dus nooit onverwacht bezoek )
@Pien6, ik doe dat soort dingen dus wel. En ja, tegen die eerste keer zie ik dan behoorlijk op en het is vaak ook erg ongemakkelijk. Maar ik heb wel behoefte aan sociaal contact, dus ik dwing mezelf om dit soort drempels over te gaan. Zo ben ik begin dit jaar lid geworden van een 'club' (gedeelde hobby, noem vanwege de herkenbaarheid liever niet wat het is). Vond het de eerste keren best moeilijk om te gaan, maar inmiddels ken ik bijna iedereen en begin ik me er thuis te voelen. Wel op mijn manier, want ook daar ben ik de laatste keer aan het eind van de avond verdwenen zonder iemand gedag te zeggen...
Introverten krijgen energie van alleen zijn, extraverten van omgang met anderen.

Stond vroeger al in mijn rapport: dat ik zo vaak dagdroom ipv op letten.

Voelde me vroeger ook zwaar ongelukkig op kampen, met zijn allen op één zaal slapen en dan niet slapen, maar slap ouwehoeren. Kwam standaard kapot terug.

Ben heel graag alleen en whatsapp vind ik de uitvinding van de eeuw.

Reageer eigenlijk altijd geïrriteerd op een onverwachte bel van deur of telefoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 11 december 2015 @ 10:52:

Introverten krijgen energie van alleen zijn, extraverten van omgang met anderen.

Stond vroeger al in mijn rapport: dat ik zo vaak dagdroom ipv op letten.

Voelde me vroeger ook zwaar ongelukkig op kampen, met zijn allen op één zaal slapen en dan niet slapen, maar slap ouwehoeren. Kwam standaard kapot terug.

Ben heel graag alleen en whatsapp vind ik de uitvinding van de eeuw.

Reageer eigenlijk altijd geïrriteerd op een onverwachte bel van deur of telefoon.

Dit dus.



Ik ben het liefst alleen, hou niet van sociale activiteiten en ga zelden naar feestjes.
Life is short. Eat dessert first.


Ik ben ook niet 100% introvert hoor. Zit denk ik ergens op de 75% ofzo. Maar sommige typische kenmerken van introverten zijn zó herkenbaar! Beter in schrijven dan in praten, tijd alleen nodig hebben om op te laden, een goed gesprek met één persoon in plaats van small talk met tien... En ik ben ook ook geen 'klassieke stille', die mensen meteen herkennen als introvert. Dat heeft er denk ik ook voor gezorgd dat het zo lang geduurd heeft voordat ik een introvert in mezelf herkende.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mezelf niet constant bestempelen als introvert, ik heb een bepaalde selectie mensen waar ik wél mee overweg kan. Maar ik ben wel vaak degene die het eerste naar huis wil bij een feestje en met een gerust hart iets redelijk belangrijks afzegt om me thuis op de bank te verstoppen in een dekentje met mijn twee katten.



En als ik bij (redelijk) onbekenden thuiskom maak ik makkelijker vrienden met hun huisdieren dan met henzelf.



Dus nee, ik ben niet introvert maar ik begrijp jullie heeeeel goed.
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven