Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
03-02-2019 19:36
Volgens mij snap ik het niet helemaal. Ik ben er dan ook niet helemaal in thuis.
Mijn oma zat vroeger in een bejaardenhuis, verschrikkelijk. Een kamertje van 3 bij 4. Lange gangen en die lucht kan ik mij ook nog goed herinneren. Haar 1 persoonsbed stond in datzelfde kamertje.
Mijn schoonmoeder nu woont in een zogenaamd verzorgingshuis. Ze heeft een huiskamertje met aangrenzend een keukentje,, een apart slaapkamertje en een ruime badkamer. Net als mijn oma mag ze niet koken.
Eerlijk gezegd wilde ik dat mijn oma het zo goed had gehad als mijn schoonmoeder nu.
De bejaardentehuizen oude vorm (een slaapkamertje van 3 bij 4 en verder niks) waren in de jaren '90 al zo goed als verleden tijd. Maar feit is dat die tussenvorm tussen volkomen zelfstandig leven en leven met zorg in huis indien nodig, niet meer bestaat vrijwel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
03-02-2019 19:36
"...Mijn oma zat vroeger in een bejaardenhuis, verschrikkelijk. Een kamertje van 3 bij 4. Lange gangen en die lucht kan ik mij ook nog goed herinneren. Haar 1 persoonsbed stond in datzelfde kamertje.

Eerlijk gezegd wilde ik dat mijn oma het zo goed had gehad als mijn schoonmoeder nu..."
Precies zoals mijn oma er bij zat van 1964 tot haar overlijden in 1978: lange gang, dan kwam je eerst in een halletje met een toilet en aan de andere kant een plank met waterkoker. Eten in de eetzaal en 1 x per week douchen/in bad in een speciale badkamer aan de overkant van de gang.
Een paar jaar later maakte men in dat bejaardenhuis één nieuwe wooneenheid van 2 voormalige wooneenheden. Het was veilig wonen, wie verzorging nodig had kon dat krijgen (en veel efficiënter om al die steunkousen deur-voor-deur te doen), mensen aten goed, er was altijd gezelschap.
Dus er waren ook zeker voordelen boven de afgedwongen en verplicht gestelde 'zelfredzaamheid' van nu.

Dat geld is nu allemaal nodig om de 'zelfredzaamheid' te kunnen betalen van mensen van verre die hier dankzij de EU met open grenzen allemaal komen wonen en allemaal recht hebben om, volledig op onze kosten, hier een zogenaamd 'zelfredzaam' leven te komen leiden.

De huisvesting van toen zou ik niet willen vergelijken met die van nu.
Toen die oma's van destijds in dat bejaardenhuis woonden, lagen de normen en eisen voor iedere woonsituatie heel anders dan nu.
Heel veel gezinnen woonden destijds met vijf personen in een huis van zo'n 70 m2, zonder douche (alleen een lavet) en één moederhaard (of zelfs nog een kolenkachel) met 2 slaapkamertjes; de ouders schoven 's avonds de eettafel opzij en sliepen dan in een opklapbed.
Woningnood is geen nieuw verschijnsel.

Veel ouderen gaan vanaf 60+ fysiek achteruit en worden bang om alleen te wonen. Maar we kunnen het niet meer betalen om, hoe klein ook, (en zelfs als die mensen gewoon een fatsoenlijke huur e.d. betalen), de ouderen een enigszins normale, sociale en veilige woonomgeving te bieden.
Daar komt misschien ooit pas weer zicht op als iedereen in Europa 'allemaal even arm' is.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-02-2019 19:49
De bejaardentehuizen oude vorm (een slaapkamertje van 3 bij 4 en verder niks) waren in de jaren '90 al zo goed als verleden tijd. Maar feit is dat die tussenvorm tussen volkomen zelfstandig leven en leven met zorg in huis indien nodig, niet meer bestaat vrijwel.
Nog maar een keer mijn schoonmoeder. Voordat zij in het verzorgingshuis kwam had ze 3 keer per week huishoudelijke hulp. ( ze betaalde daar een kleine bijdrage voor) elke dag rond het middaguur een soort tafeltje dekje en elke ochtend en avond iemand die haar de kousen aan en uit kwam trekken. Dit was vorig jaar.
Ze leeft van AOW en een klein pensioentje. Ze had een indicatie voor deze hulp. Weet niet precies hoe dat zat.
Hulp zat dus.
Sara9876 schreef:
03-02-2019 17:03
En wat heeft dit in vredesnaam met Brexit te maken???? Of denk je werkelijk dat dit allemaal op slag wordt opgelost als wij ook uit de EU stappen? En zo ja: door welke EU richtlijn wordt dit dan veroorzaakt waar we dan opeens van af zijn?
Geen hol natuurlijk. Dat de Nederlandse politiek stoelt op het Angelsaksisch model is al lang geweten, maar elke reden is goed om even op de vijandige EU te zeiken.
Eigenlijk, als dit een werkelijke klacht is van pk, dan is dit tevens een voorbeeld van waarom we de Brexit zouden moeten steunen; doorgedreven privatisering van de gezondheidszorg wordt namelijk ondersteund door de uk. Eenmaal de uk buiten de eu ligt, kunnen we misschien vaker afwijken van die neoliberale doctrine.
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
03-02-2019 21:48
Geen hol natuurlijk. Dat de Nederlandse politiek stoelt op het Angelsaksisch model is al lang geweten, maar elke reden is goed om even op de vijandige EU te zeiken.
Eigenlijk, als dit een werkelijke klacht is van pk, dan is dit tevens een voorbeeld van waarom we de Brexit zouden moeten steunen; doorgedreven privatisering van de gezondheidszorg wordt namelijk ondersteund door de uk. Eenmaal de uk buiten de eu ligt, kunnen we misschien vaker afwijken van die neoliberale doctrine.
Jaa maar voor de EU en alles was er gewoon veel betere ouderenzorg. Toen gingen mensen gewoon nog lekker vroeg dood aan kanker of oorlog en hadden ze gewoon nog tijd voor je als je in een bejaardenhuis terecht kwam.

Door de schuld van de EU is dat gewoon allemaal niet meer, wij begrijpen dat gewoon niet. Echt heus waar.
...
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
03-02-2019 19:36
Volgens mij snap ik het niet helemaal. Ik ben er dan ook niet helemaal in thuis.
Mijn oma zat vroeger in een bejaardenhuis, verschrikkelijk. Een kamertje van 3 bij 4. Lange gangen en die lucht kan ik mij ook nog goed herinneren. Haar 1 persoonsbed stond in datzelfde kamertje.
Mijn schoonmoeder nu woont in een zogenaamd verzorgingshuis. Ze heeft een huiskamertje met aangrenzend een keukentje,, een apart slaapkamertje en een ruime badkamer. Net als mijn oma mag ze niet koken.
Eerlijk gezegd wilde ik dat mijn oma het zo goed had gehad als mijn schoonmoeder nu.
De naam bejaardenhuis word niet meer gebruikt dat is verzorgingstehuis geworden. Bij een verzorgingstehuis zijn vaak aanleunwoningen gebouwd waar mensen zelfstandig kunnen wonen maar als nodig de zorg van het verzorgingstehuis kunnen krijgen.

De oudere bejaardentehuizen met kleinere kamertjes waren wel gezellig maar zijn allang veranderd. Van twee kleine kamertjes is een groter appartement gemaakt. Eigen ruime badkamer met toilet, een aanrecht voor de afwas, een koelkast, eventueel magnetron en koffiezetter of waterkoker, een woonkamertje met tv en er aan vast een slaapvertrek. De tehuizen waar geen ouderen meer terecht kunnen zijn nu bewoond door statushouders, alleenstaanden en studenten, en die zijn maar wat blij met zo'n mooi appartement.

Logisch dat de ouderen niet zelf mogen koken in een verzorgingstehuis, ze zitten daar niet voor de joeks, en vergeetachtigheid kan het hele tehuis in gevaar brengen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
03-02-2019 21:12
Nog maar een keer mijn schoonmoeder. Voordat zij in het verzorgingshuis kwam had ze 3 keer per week huishoudelijke hulp. ( ze betaalde daar een kleine bijdrage voor) elke dag rond het middaguur een soort tafeltje dekje en elke ochtend en avond iemand die haar de kousen aan en uit kwam trekken. Dit was vorig jaar.
Ze leeft van AOW en een klein pensioentje. Ze had een indicatie voor deze hulp. Weet niet precies hoe dat zat.
Hulp zat dus.
Nee dus. Want in iedere gemeente is die hulp anders geregeld. De ene gemeente is daar veel "guller" mee dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
03-02-2019 19:36
Volgens mij snap ik het niet helemaal. Ik ben er dan ook niet helemaal in thuis.
Mijn oma zat vroeger in een bejaardenhuis, verschrikkelijk. Een kamertje van 3 bij 4. Lange gangen en die lucht kan ik mij ook nog goed herinneren. Haar 1 persoonsbed stond in datzelfde kamertje.
Mijn schoonmoeder nu woont in een zogenaamd verzorgingshuis. Ze heeft een huiskamertje met aangrenzend een keukentje,, een apart slaapkamertje en een ruime badkamer. Net als mijn oma mag ze niet koken.
Eerlijk gezegd wilde ik dat mijn oma het zo goed had gehad als mijn schoonmoeder nu.

ps. die lucht had oma wellicht ook in haar gang hangen als ze in haar eigen huis was blijven wonen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
03-02-2019 19:49
De bejaardentehuizen oude vorm (een slaapkamertje van 3 bij 4 en verder niks) waren in de jaren '90 al zo goed als verleden tijd. Maar feit is dat die tussenvorm tussen volkomen zelfstandig leven en leven met zorg in huis indien nodig, niet meer bestaat vrijwel.

Dit dus.
LOEP ME MAAR aub.
koko67 schreef:
03-02-2019 19:36
Volgens mij snap ik het niet helemaal. Ik ben er dan ook niet helemaal in thuis.
Mijn oma zat vroeger in een bejaardenhuis, verschrikkelijk. Een kamertje van 3 bij 4. Lange gangen en die lucht kan ik mij ook nog goed herinneren. Haar 1 persoonsbed stond in datzelfde kamertje.
Mijn schoonmoeder nu woont in een zogenaamd verzorgingshuis. Ze heeft een huiskamertje met aangrenzend een keukentje,, een apart slaapkamertje en een ruime badkamer. Net als mijn oma mag ze niet koken.
Eerlijk gezegd wilde ik dat mijn oma het zo goed had gehad als mijn schoonmoeder nu.

Eind jaren zeventig/begin jaren tachtig woonde mijn oma in een serviceflat. Dat was zelfstandig wonen (woonkamer, slaapkamer, keuken, badkamer), zelf koken en overal voor zorgen, maar een beroep op zorg kunnen doen als dit nodig was. Er was ook een recreatiezaal waar ze koffie kon gaan drinken en waar dingen georganiseerd werden. Mijn oma had alleen AOW, dus het was niet speciaal iets voor rijke mensen. De oma van mijn man woonde in de jaren tachtig in een bejaardenflat. Ze had een zit/slaapkamer, een klein keukentje en een badkamer. Koken deed ze niet zelf, maar ze kon wel zelf kleine dingetjes klaarmaken als ze wilde. Als we op bezoek kwamen dan moesten we haar gaan zoeken, want ze zat altijd wel ergens in een gang op een gezellig zitje met anderen koffie te drinken, te breien en te kletsen. Ze had het daar prima naar haar zin en was nooit eenzaam. Het zal wel per huis verschillend zijn geweest, maar het was echt niet allemaal kommer en kwel in al die huizen hoor, al wordt dat nu wel vaak zo voorgedaan.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
03-02-2019 19:36
Volgens mij snap ik het niet helemaal. Ik ben er dan ook niet helemaal in thuis.
Mijn oma zat vroeger in een bejaardenhuis, verschrikkelijk. Een kamertje van 3 bij 4. Lange gangen en die lucht kan ik mij ook nog goed herinneren. Haar 1 persoonsbed stond in datzelfde kamertje.
Mijn schoonmoeder nu woont in een zogenaamd verzorgingshuis. Ze heeft een huiskamertje met aangrenzend een keukentje,, een apart slaapkamertje en een ruime badkamer. Net als mijn oma mag ze niet koken.
Eerlijk gezegd wilde ik dat mijn oma het zo goed had gehad als mijn schoonmoeder nu.
De verzorgingshuizen zoals van jouw
schoonmoeder zijn/worden gesloten.
Hier in Rotterdam en omgeving is er niet een meer. Ouderen die niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen kunnen een beroep doen op thuiszorg, die sinds 2016 door de gemeente wordt geregeld, en waar, ondanks de grote vraag er naar, enorm op is bezuinigd.
Mijn moeder is van 6 uur huishoudelijke hulp teruggegaan naar 1,5 uur. Net niet niks, eigenlijk.
Maaltijdservice wordt alleen nog prive (duur) aangeboden.
Volledige verzorging kan alleen nog in een verpleeghuis. Maar dan moet je echt lichamelijk heel ziek zijn of al ernstig aan Alzheimer lijden.
Mijn moeder zou enorm opknappen van een bejaardenhuis als in de jaren 90. Maar helaas, dat is geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
04-02-2019 09:10
Eind jaren zeventig/begin jaren tachtig woonde mijn oma in een serviceflat. Dat was zelfstandig wonen (woonkamer, slaapkamer, keuken, badkamer), zelf koken en overal voor zorgen, maar een beroep op zorg kunnen doen als dit nodig was. Er was ook een recreatiezaal waar ze koffie kon gaan drinken en waar dingen georganiseerd werden. Mijn oma had alleen AOW, dus het was niet speciaal iets voor rijke mensen. De oma van mijn man woonde in de jaren tachtig in een bejaardenflat. Ze had een zit/slaapkamer, een klein keukentje en een badkamer. Koken deed ze niet zelf, maar ze kon wel zelf kleine dingetjes klaarmaken als ze wilde. Als we op bezoek kwamen dan moesten we haar gaan zoeken, want ze zat altijd wel ergens in een gang op een gezellig zitje met anderen koffie te drinken, te breien en te kletsen. Ze had het daar prima naar haar zin en was nooit eenzaam. Het zal wel per huis verschillend zijn geweest, maar het was echt niet allemaal kommer en kwel in al die huizen hoor, al wordt dat nu wel vaak zo voorgedaan.
De bejaardenhuizen met die piepkleine kamertjes (kippenhokken noemden we die) zijn in de jaren '80 allemaal verbouwd. Meestal is van 2 kamertjes 1 appartement gemaakt. En inmiddels zijn deze verzorgingshuizen, waar de bewoners (zoals diverse oudtantes van mij) het meestal enorm naar hun zin hadden en er van alles werd georganiseerd, nagenoeg verdwenen.
amarna schreef:
04-02-2019 11:39
De bejaardenhuizen met die piepkleine kamertjes (kippenhokken noemden we die) zijn in de jaren '80 allemaal verbouwd. Meestal is van 2 kamertjes 1 appartement gemaakt. En inmiddels zijn deze verzorgingshuizen, waar de bewoners (zoals diverse oudtantes van mij) het meestal enorm naar hun zin hadden en er van alles werd georganiseerd, nagenoeg verdwenen.
Ik vraag me af of het allemaal nu echt zoveel goedkoper en efficiënter is. Ik hoor van mensen waar een heel leger aan hulpverleners over de vloer komt. Die moeten dan weer van hot naar haar fietsen om iedereen te helpen. Ik zou het zelf denk ik echt vreselijk vinden, de hele dag vreemden die mijn huis in en uit lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
04-02-2019 13:30
Ik vraag me af of het allemaal nu echt zoveel goedkoper en efficiënter is. Ik hoor van mensen waar een heel leger aan hulpverleners over de vloer komt. Die moeten dan weer van hot naar haar fietsen om iedereen te helpen. Ik zou het zelf denk ik echt vreselijk vinden, de hele dag vreemden die mijn huis in en uit lopen.
In een recent onderzoek is aangetoond dat de WMO in totaliteit niet goedkoper is dan de exploitatie van serviceflats, aanleunwoningen en bejaardenhuizen zoals deze een paar jaar geleden nog bestonden.
DG2015, heb je al geprobeerd settled status aan te vragen?

Ik heb het vanochtend geprobeerd met de telefoon van een collega, aangezien zij Android heeft en de app nog niet beschikbaar is voor iPhone.

Na bijna een uur opgegeven, want mijn paspoort kan niet gescand worden. Via de website verder gaan kan ook niet, want er verschijnen alleen maar foutmeldingen. De oplossing: het paspoort opsturen per post. Ik dacht het niet. :nope:

Sort it out, UK government.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij gerucht gehoord dat vanaf de BREXIT-datum BBC1 en BBC2 in Nederland en Belgie niet meer te ontvangen zijn. Heeft met het aanvragen van nieuwe vergunningen te maken.
Dat zou ik echt heel erg vinden! Ik kijk bijna uitsluitend naar BBC-programma's...
:cry:
Alle reacties Link kopieren
:O

Britse premier May stelt cruciale Brexit-stemming weer uit http://a.msn.com/00/nl-nl/BBU0q2R?ocid=se
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ach, kan prima. Het is nog maar liefst 30 dagen tot 29 maart. Meer dan genoeg tijd om alles nog te regelen. Dat alle partijen van paniek uit elkaar dreigen te vallen en de boel compleet stil komt te liggen maakt niet uit. Ze kunnen straks tenminste wel een blauw paspoort (made in France, want zelfs dat kunnen ze niet zelf) krijgen! Daar doe je het toch allemaal voor.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
13-02-2019 11:15
DG2015, heb je al geprobeerd settled status aan te vragen?

Ik heb het vanochtend geprobeerd met de telefoon van een collega, aangezien zij Android heeft en de app nog niet beschikbaar is voor iPhone.

Na bijna een uur opgegeven, want mijn paspoort kan niet gescand worden. Via de website verder gaan kan ook niet, want er verschijnen alleen maar foutmeldingen. De oplossing: het paspoort opsturen per post. Ik dacht het niet. :nope:

Sort it out, UK government.
Sorry, ik ben hier nu pas weer. Ja, ik heb m’n settled status al. Het proces zelf was een makkie. Scannen en dergelijke duurde tien minuutjes. (Je moet trouwens ook een selfie maken die opgeslagen wordt en in de toekomst zichtbaar is voor werkgevers en huisbazen en dergelijke.) Moest wel nog bewijzen uploaden omdat er bij HMRC niet voldoende info beschikbaar was. Daarvoor heb ik utility bills gebruikt. Een werkdag later al bevestiging.

Op de facebookpagina uk citizenship european nationals ukcen staan heel veel tips met betrekking tot dit proces. Misschien dat je daar dé truc vindt.
Daar las ik volgens mij ook dat na Brexit day, als dit officieel opent (dit is eigenlijk pas een testfase van het proces), plekken geopend worden waar je paspoort voor je gescand kan worden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
De app komt waarschijnlijk ook niet beschikbaar voor iPhones, omdat Apple weigert die functionaliteit toegankelijk te maken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
13-02-2019 11:15
DG2015, heb je al geprobeerd settled status aan te vragen?

Ik heb het vanochtend geprobeerd met de telefoon van een collega, aangezien zij Android heeft en de app nog niet beschikbaar is voor iPhone.

Na bijna een uur opgegeven, want mijn paspoort kan niet gescand worden. Via de website verder gaan kan ook niet, want er verschijnen alleen maar foutmeldingen. De oplossing: het paspoort opsturen per post. Ik dacht het niet. :nope:

Sort it out, UK government.
Dat is nu wel het laatste wat je van die klungels kunt verwachten...
Ik gok dat ze straks een bedrijf uit een ander EU land in gaan huren om het op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
25-02-2019 09:10
Dat is nu wel het laatste wat je van die klungels kunt verwachten...
Ik gok dat ze straks een bedrijf uit een ander EU land in gaan huren om het op te lossen.
Ik heb er ook erg weinig vertrouwen in dat ze zelf betere handelsverdragen met alle afzonderlijke landen kunnen sluiten dan de EU als geheel. Dat is toch wat ze zeiden te gaan doen tijdens de leave-campaign.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Sara9876 schreef:
25-02-2019 09:10
Dat is nu wel het laatste wat je van die klungels kunt verwachten...
Ik gok dat ze straks een bedrijf uit een ander EU land in gaan huren om het op te lossen.

Oh ja, dat denk ik ook wel.
DG2015 schreef:
24-02-2019 19:34
Sorry, ik ben hier nu pas weer. Ja, ik heb m’n settled status al. Het proces zelf was een makkie. Scannen en dergelijke duurde tien minuutjes. (Je moet trouwens ook een selfie maken die opgeslagen wordt en in de toekomst zichtbaar is voor werkgevers en huisbazen en dergelijke.) Moest wel nog bewijzen uploaden omdat er bij HMRC niet voldoende info beschikbaar was. Daarvoor heb ik utility bills gebruikt. Een werkdag later al bevestiging.

Op de facebookpagina uk citizenship european nationals ukcen staan heel veel tips met betrekking tot dit proces. Misschien dat je daar dé truc vindt.
Daar las ik volgens mij ook dat na Brexit day, als dit officieel opent (dit is eigenlijk pas een testfase van het proces), plekken geopend worden waar je paspoort voor je gescand kan worden.

Fijn dat het jou gelukt is!

Ja, ik weet dat het nu nog in de testfase zit, maar ik wilde het graag voor elkaar hebben. Ik ga van de week nog eens proberen met de telefoon van een andere collega. Misschien dat het aan de telefoon ligt.

Er zijn nu al ook al plekken waar je je paspoort kunt laten scannen, maar dan wel tegen betaling. :nope: Ik vraag me of dat na Brexit ook nog steeds tegen betaling zal zijn.
DG2015 schreef:
24-02-2019 19:37
De app komt waarschijnlijk ook niet beschikbaar voor iPhones, omdat Apple weigert die functionaliteit toegankelijk te maken.

Fijn hoor, Apple! En dat terwijl (zoals ik ergens las) de meerderheid van de mensen een iPhone bezit...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven