Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/DBb082QwZrE Peter Vlemmix over zijn documentaire 'Euromania'
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
25-01-2019 13:49
Precies. Maar gewoon op de VVD blijven stemmen, want die zijn tenminste niet links.

Ik heb nog noooooooit op de VVD gestemd.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
25-01-2019 13:57
Ik heb nog noooooooit op de VVD gestemd.

Ik zei het in het algemeen (omdat veel mensen klagen maar de VVD steeds wel weer veel stemmen krijgt), ik bedoelde niet jou persoonlijk hoor.

En verder ben ik zelf echt geen warm voorstander van "Europa", behalve op gebied van handel. Maar ze hoeven van mij echt niet te proberen om er één happy family van te maken, want dat is gedoemd om te mislukken. Ik hou me alleen graag bij de feiten. Dus als je bronnen hebt om je beweringen te staven, dan sta ik daar zeker voor open.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
25-01-2019 13:47
De armoede in de gezondheidszorg in NL is veroorzaakt doordat ziekenhuizen en zorgorganisaties moesten gaan concurreren. (Semi)-privatisering is altijd het doel van de VVD geweest. Daar plukken we nu de zure vruchten van.
(Semi)privatisering is nooit een specifiek VVD-doel geweest, maar een opgelegde verplichting door Europa. Toen de EU begin jaren '90 beklonken was, is er onder andere bepaald dat overheidsbedrijven e.d. de vrije markt op moesten, omdat overheidsbedrijven niet in het plaatje van de vrije markt zouden passen. En dus zijn toen nuts-voorzieningen (gas-licht-water), ziektekostenverzekeringen en zorginstellingen, openbaar vervoerbedrijven, noem de hele rataplan maar op, in rap tempo geprivatiseerd. Vrije mededinging was het evangelie. En we zouden er als burgers beter van worden, zei men, want immers, vrije concurrentie. Er is echter nog nooit een bewijs van geleverd dat die grootscheepse privatiseringen die door de EU werden geïnitieerd, zo niet opgelegd, tot enig voordeel voor de burger/consument hebben geleid.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-01-2019 19:25
(Semi)privatisering is nooit een specifiek VVD-doel geweest, maar een opgelegde verplichting door Europa. Toen de EU begin jaren '90 beklonken was, is er onder andere bepaald dat overheidsbedrijven e.d. de vrije markt op moesten, omdat overheidsbedrijven niet in het plaatje van de vrije markt zouden passen. En dus zijn toen nuts-voorzieningen (gas-licht-water), ziektekostenverzekeringen en zorginstellingen, openbaar vervoerbedrijven, noem de hele rataplan maar op, in rap tempo geprivatiseerd. Vrije mededinging was het evangelie. En we zouden er als burgers beter van worden, zei men, want immers, vrije concurrentie. Er is echter nog nooit een bewijs van geleverd dat die grootscheepse privatiseringen die door de EU werden geïnitieerd, zo niet opgelegd, tot enig voordeel voor de burger/consument hebben geleid.
Deels geinstigeerd door de EU. Er zijn door de EU geen deadlines en/of te bereiken resultaten opgelegd.
Echter, de Nederlandse politiek was weer eens het ijverigste jongetje van de klas en privatisering werd met weinig visie in snel tempo gerealiseerd.
Veel sneller en op veel grotere schaal dan in overige EU-landen.
Overigens heeft ongebonden Noorwegen ook van harte aan deze trend meegedaan.

Bron: commissie Roel Kuiper 2012
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-01-2019 11:01
Deels geinstigeerd door de EU. Er zijn door de EU geen deadlines en/of te bereiken resultaten opgelegd.
Echter, de Nederlandse politiek was weer eens het ijverigste jongetje van de klas en privatisering werd met weinig visie in snel tempo gerealiseerd.
Veel sneller en op veel grotere schaal dan in overige EU-landen.
Overigens heeft ongebonden Noorwegen ook van harte aan deze trend meegedaan.

Bron: commissie Roel Kuiper 2012
En dus, omdat Noorwegen het voorbeeld heeft gevolgd, is het een goede ontwikkeling? Linksom of rechtsom is het een EU-plan en of Nederland nou het braafste kind van de klas was of niet, het is op EU-gronden gedaan. En vaak niet ten voordele van de burger.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-01-2019 11:08
En dus, omdat Noorwegen het voorbeeld heeft gevolgd, is het een goede ontwikkeling? Linksom of rechtsom is het een EU-plan en of Nederland nou het braafste kind van de klas was of niet, het is op EU-gronden gedaan. En vaak niet ten voordele van de burger.

Zeker niet ten voordele van de burger.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het me goed herinner heeft Thatcher de privatiseringsgolf in het VK op gang gebracht in de jaren 80, lang voordat daar sprake van was is de rest van de EU.
Dat was deel van haar neoliberale agenda.
nounou
amarna schreef:
26-01-2019 11:01
Deels geinstigeerd door de EU. Er zijn door de EU geen deadlines en/of te bereiken resultaten opgelegd.
Echter, de Nederlandse politiek was weer eens het ijverigste jongetje van de klas en privatisering werd met weinig visie in snel tempo gerealiseerd.
Veel sneller en op veel grotere schaal dan in overige EU-landen.
Overigens heeft ongebonden Noorwegen ook van harte aan deze trend meegedaan.

Bron: commissie Roel Kuiper 2012

Het paste idd prima in het straatje van de VVD. Daarbij hebben bezuinigingsmaatregelen zoals het sluiten van bejaardentehuizen daar weinig mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
26-01-2019 16:03
Het paste idd prima in het straatje van de VVD. Daarbij hebben bezuinigingsmaatregelen zoals het sluiten van bejaardentehuizen daar weinig mee te maken.
Zeker wel. Bejaardenhuizen werden geexploiteerd door dezelfde organisaties die thuiszorg leverden. Thuiszorg leek goedkoper. Inmiddels weten we dat dat niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
26-01-2019 16:03
Het paste idd prima in het straatje van de VVD. Daarbij hebben bezuinigingsmaatregelen zoals het sluiten van bejaardentehuizen daar weinig mee te maken.
Zeker wel. Bejaardenhuizen werden geexploiteerd door dezelfde organisaties die thuiszorg leverden. Thuiszorg leek goedkoper. Inmiddels weten we dat dat niet zo is.
amarna schreef:
26-01-2019 16:15
Zeker wel. Bejaardenhuizen werden geexploiteerd door dezelfde organisaties die thuiszorg leverden. Thuiszorg leek goedkoper. Inmiddels weten we dat dat niet zo is.
Mijn fout, ik dacht dat dit regeringsbeleid was omdat het zo breed werd uitgedragen als het nieuwe ideaal. Maar dan nog, zou de regering volgens mij in de wet kunnen vastleggen dat bepaalde voorzieningen beschikbaar moeten blijven. Van wat ik om me heen zie, is het voor lang niet alle ouderen goed om maar zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
26-01-2019 16:24
Mijn fout, ik dacht dat dit regeringsbeleid was omdat het zo breed werd uitgedragen als het nieuwe ideaal. Maar dan nog, zou de regering volgens mij in de wet kunnen vastleggen dat bepaalde voorzieningen beschikbaar moeten blijven. Van wat ik om me heen zie, is het voor lang niet alle ouderen goed om maar zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.
Het was het resultaat van deels bezuinigen en deels concurrerend werken.
Het is zeker niet goed, en ook soms niet mogelijk, voor alle ouderen om zo lang mogelijk thuis te wonen. Er is niet voldoende personeel in thuiszorg en bovendien heeft niet iedereen mantelzorgers om de hoek wonen.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-01-2019 16:30
Het was het resultaat van deels bezuinigen en deels concurrerend werken.
Het is zeker niet goed, en ook soms niet mogelijk, voor alle ouderen om zo lang mogelijk thuis te wonen. Er is niet voldoende personeel in thuiszorg en bovendien heeft niet iedereen mantelzorgers om de hoek wonen.
Dat niet alleen, maar mantelzorgers sterven uit. We zitten nu in het staartje van de generatie waarbij één kostwinnaar (meestal de man) uit werken gaat en de vrouw in staat is om een aantal dagdelen per week mantelzorg te verlenen aan een ouder, een oude tante, een bejaarde buur. Maar over enkele jaren zijn die mantelzorgers er niet meer, puur omdat ze dan tot hun 67e moeten werken en dus niet overdag beschikbaar zijn om even boodschappen te doen voor een oude buurvrouw, of om een ochtendje te gaan poetsen bij hun bejaarde moeder. Het is NU al een gegeven dat het aantal mensen dat dat soort vrijwilligerswerk doet, drastisch terugloopt, omdat het aantal mensen dat daar tijd voor heeft, eenvoudigweg afneemt. Het vrijwilligerswerk dat jaren lang draaide op (voornamelijk) huisvrouwen die een paar middagen in de week insprongen, ziet alleen maar een opdrogende poel van kandidaten. Het probleem is tevens dat verschillende functies in de zorg die nog niet zo lang geleden betaalde banen waren (activiteitenbegeleider, hulp in de keuken, hulp bij eten en koffie, enz.) inmiddels zijn wegbezuinigd en zijn ingevuld door niet-betaalde vrijwilligers, en nu ook die groep aan vrijwilligers uitdunt, is er dus een probleem.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kostwinner het is geen winnaar,
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-01-2019 17:35
Dat niet alleen, maar mantelzorgers sterven uit. We zitten nu in het staartje van de generatie waarbij één kostwinnaar (meestal de man) uit werken gaat en de vrouw in staat is om een aantal dagdelen per week mantelzorg te verlenen aan een ouder, een oude tante, een bejaarde buur. Maar over enkele jaren zijn die mantelzorgers er niet meer, puur omdat ze dan tot hun 67e moeten werken en dus niet overdag beschikbaar zijn om even boodschappen te doen voor een oude buurvrouw, of om een ochtendje te gaan poetsen bij hun bejaarde moeder. Het is NU al een gegeven dat het aantal mensen dat dat soort vrijwilligerswerk doet, drastisch terugloopt, omdat het aantal mensen dat daar tijd voor heeft, eenvoudigweg afneemt. Het vrijwilligerswerk dat jaren lang draaide op (voornamelijk) huisvrouwen die een paar middagen in de week insprongen, ziet alleen maar een opdrogende poel van kandidaten. Het probleem is tevens dat verschillende functies in de zorg die nog niet zo lang geleden betaalde banen waren (activiteitenbegeleider, hulp in de keuken, hulp bij eten en koffie, enz.) inmiddels zijn wegbezuinigd en zijn ingevuld door niet-betaalde vrijwilligers, en nu ook die groep aan vrijwilligers uitdunt, is er dus een probleem.
Ik ben 60 en werk 32 uur. De 5e dag mantelzorg ik bij mn moeder. Best zwaar want thuis doe ik alles alleen omdat mijn man (hopelijk tijdelijk) minder mobiel is.
Moeder heeft thuiszorg maar onvoldoende uren.
Ik zie het niet zitten om op deze manier tot 67 en 8 maanden door te werken, dat houd ik niet vol.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
26-01-2019 19:14
Kostwinner het is geen winnaar,
Je hebt gelijk. Soms is een antwoord schrijven terwijl je ondertussen ook met andere zaken bezig bent geen succes. En inhoudelijk had je verder ook nog iets bij te dragen of was je bijdrage puur bedoeld om een foutje in de terminologie aan te wijzen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-01-2019 19:24
Je hebt gelijk. Soms is een antwoord schrijven terwijl je ondertussen ook met andere zaken bezig bent geen succes. En inhoudelijk had je verder ook nog iets bij te dragen of was je bijdrage puur bedoeld om een foutje in de terminologie aan te wijzen?
Nee, was inderdaad puur omdat ik me eraan stoorde.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-01-2019 19:24
Ik ben 60 en werk 32 uur. De 5e dag mantelzorg ik bij mn moeder. Best zwaar want thuis doe ik alles alleen omdat mijn man (hopelijk tijdelijk) minder mobiel is.
Moeder heeft thuiszorg maar onvoldoende uren.
Ik zie het niet zitten om op deze manier tot 67 en 8 maanden door te werken, dat houd ik niet vol.

Dat begrijp ik heel goed. Maar niettemin heeft de regering grootscheeps ingezet op mantelzorg, nu allerlei andere voorzieningen voor bejaarden opgeheven zijn en mensen dus langer thuis moeten wonen. Tegelijkertijd heeft men de groep die die mantelzorg zou moeten verlenen (de kinderen) getrakteerd op een uitgesteld pensioen en dus minder tijd om die mantelzorg te verlenen. Afgelopen week was al in het nieuws dat heel veel (gedwongen) nog zelfstandig wonende bejaarden in de knel komen vanwege een tekort aan adequate zorg en een verhoogd risico lopen op ongevallen in huis (vallen, ongelukjes in de keuken, enz.) vanwege dat gebrek aan zorg. Mensen die niet goed meer voor zichzelf kunnen zorgen vanwege de voortgeschreden leeftijd, maar tegelijkertijd geen zware medische aandoening hebben, wonen nog gedwongen zelfstandig omdat de "tussenvorm" tussen verpleeghuis en zelfstandig (het bejaardentehuis) afgeschaft is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
@( De EU zorgt voor enorme verdeeldheid.


'Geen kans op no-dealbrexit' http://a.msn.com/01/nl-nl/BBSPS9z?ocid=se
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
En dan noem ik nog niet eens het voortschrijdende aantal grootouders dat niet meer in staat zal zijn om op hun kleinkinderen te passen terwijl hun kinderen werken. Want ook op die rol van de grootouders wordt ingezet. Maar steeds meer stellen/vrouwen kiezen ervoor de kinderwens uit te stellen tot ze bijna 40 zijn. Hun ouders zijn dan waarschijnlijk 70-75plus. Dus niet meer de grootouders van niet zo lang geleden, die op hun 50e of 55e grootouder werden en dus nog genoeg pit in hun lijf hadden om één of meerdere dagen per week de peuters van hun dochter of zoon op te kunnen vangen. Opa en oma moeten tegenwoordig ook tot hun 67e werken, en tegen de tijd dat hun dochter of zoon aan kinderen begint, zijn ze waarschijnlijk al aardig over de 70.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2013 worden 800 bejaardehuizen gesloten. De bejaardenwoning (verzorgingstehuis) waar ze eerst terecht konden als ze wilden of als het nodig was was te duur zei men. Terwijl de bewoners toch echt zelf huur en zorg betaalden.

Het bejaardenhuis weg, want kabinet Rutte vind dat de oudere hulpbehoevende langer thuis moet blijven wonen en aan zelfredzaamheid moet doen, in hun eentje in het grote huis dus, terwijl jonge gezinnen graag een grotere woning hebben. O wat ook in 2013 veranderde was dat iedereen nu automatisch de wet op-de-langst-levende heeft. En sinds 2013 word gekeken naar het vermogen als je verpleeghuiszorg nodig hebt.

Als het thuis dan niet meer gaat, want zelfredzaamheid en eenzaamheid werkt nadelig voor ouderen, word ma opgenomen in het dure verpleeghuis, het huis gaat dan op aan de zorg, want ook al woont ma niet meer thuis, met de wet op-de-langst-levende is het huis zolang zij leeft van ma (dus voor het verpleeghuis)

LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
'Theresa May overweegt verkiezingen in juni' http://a.msn.com/01/nl-nl/BBT6GsT?ocid=se

Verkiezingen houden tot dat ze een uitslag hebben die ze wil hebben is zo ondemocratisch als maar kan.

Dat zorgt voor tweestrijd net zoals in Oekraïne, toen de pro-Rus-president op het laatste moment weigerde om met de EU in zee te gaan werd hij beschuldigd en verjaagd, en werd een pro-EU-president op de presidentstoel gezet.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-01-2019 19:21
En dan noem ik nog niet eens het voortschrijdende aantal grootouders dat niet meer in staat zal zijn om op hun kleinkinderen te passen terwijl hun kinderen werken. Want ook op die rol van de grootouders wordt ingezet. Maar steeds meer stellen/vrouwen kiezen ervoor de kinderwens uit te stellen tot ze bijna 40 zijn. Hun ouders zijn dan waarschijnlijk 70-75plus. Dus niet meer de grootouders van niet zo lang geleden, die op hun 50e of 55e grootouder werden en dus nog genoeg pit in hun lijf hadden om één of meerdere dagen per week de peuters van hun dochter of zoon op te kunnen vangen. Opa en oma moeten tegenwoordig ook tot hun 67e werken, en tegen de tijd dat hun dochter of zoon aan kinderen begint, zijn ze waarschijnlijk al aardig over de 70.
En wat heeft dit in vredesnaam met Brexit te maken???? Of denk je werkelijk dat dit allemaal op slag wordt opgelost als wij ook uit de EU stappen? En zo ja: door welke EU richtlijn wordt dit dan veroorzaakt waar we dan opeens van af zijn?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-01-2019 19:39
Dat begrijp ik heel goed. Maar niettemin heeft de regering grootscheeps ingezet op mantelzorg, nu allerlei andere voorzieningen voor bejaarden opgeheven zijn en mensen dus langer thuis moeten wonen. Tegelijkertijd heeft men de groep die die mantelzorg zou moeten verlenen (de kinderen) getrakteerd op een uitgesteld pensioen en dus minder tijd om die mantelzorg te verlenen. Afgelopen week was al in het nieuws dat heel veel (gedwongen) nog zelfstandig wonende bejaarden in de knel komen vanwege een tekort aan adequate zorg en een verhoogd risico lopen op ongevallen in huis (vallen, ongelukjes in de keuken, enz.) vanwege dat gebrek aan zorg. Mensen die niet goed meer voor zichzelf kunnen zorgen vanwege de voortgeschreden leeftijd, maar tegelijkertijd geen zware medische aandoening hebben, wonen nog gedwongen zelfstandig omdat de "tussenvorm" tussen verpleeghuis en zelfstandig (het bejaardentehuis) afgeschaft is.
Volgens mij snap ik het niet helemaal. Ik ben er dan ook niet helemaal in thuis.
Mijn oma zat vroeger in een bejaardenhuis, verschrikkelijk. Een kamertje van 3 bij 4. Lange gangen en die lucht kan ik mij ook nog goed herinneren. Haar 1 persoonsbed stond in datzelfde kamertje.
Mijn schoonmoeder nu woont in een zogenaamd verzorgingshuis. Ze heeft een huiskamertje met aangrenzend een keukentje,, een apart slaapkamertje en een ruime badkamer. Net als mijn oma mag ze niet koken.
Eerlijk gezegd wilde ik dat mijn oma het zo goed had gehad als mijn schoonmoeder nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven