Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.



Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )



En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.



En droomt een blinde in beelden?



En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?



En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?



En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )





Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 12 december 2015 @ 17:06:

[...]





Volgens mij heb ik ooit gehoord dat die vlekjes in je oog zitten. Een soort onzuiverheden in het vocht van je oogbol. Normaal zie je ze niet, omdat je er langs kijkt omdat je ergens anders op gefocust bent, en ze dus wegvallen, want niet belangrijk. maar door het kijken naar een effen achtergrond zie je ze wel omdat er niets anders is om naar te kijken

Maar als ze in het glasachtig lichaam v je oog zouden zitten, in de bol, dan zouden ze niet v richting veranderen na een knipper.

Ik heb het idee dat ze een beetje verschuiven, opgehesen worden na een keer knipperen, daarom denk ik dat ze in je traanvocht, op je hoornvlies, drijven.
Alle reacties Link kopieren
Onlangs was er een bommelding in de zoo van Antwerpen. De bezoekers werden toen geëvacueerd, de dieren niet. In de krant stond echter dat er wel een evacuatieplan was voor dieren in geval van nood. Toen vroeg ik me af hoe in godsnaam?



Gaat er iemand met een netje de vlindertuin in?



Laten ze alle pinguïns een touwtje vasthouden om hen zo op een rijtje naar buiten te laten waggelen?



Staan de giraffen allemaal op een kluitje bij elkaar hun nek te strekken om maar niets te moeten missen van het spektakel?



Vriend kwam met de oplossing dat er geheime gangen liepen naar het station van Antwerpen en dat de dieren rechtstreeks de trein opgezet werden naar andere dierentuinen. Toen ik hem vroeg hoe ze dan een giraffe door die gangen zouden loodsen, kon hij niet meer verder met zijn theorie
Alle reacties Link kopieren
k vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )



ik zou haar dat maar even afraden nog te doen. onderzoek bij mannen heeft aangetoond dat die haartrend om hoog achter op je hoofd een strakke knot te maken, leidt tot beschadiging van de haarfolikels en vroegtijdige kaalheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:tien_voor_tien schreef op 12 december 2015 @ 17:11:

Onlangs was er een bommelding in de zoo van Antwerpen. De bezoekers werden toen geëvacueerd, de dieren niet. In de krant stond echter dat er wel een evacuatieplan was voor dieren in geval van nood. Toen vroeg ik me af hoe in godsnaam?



Gaat er iemand met een netje de vlinderstruik in?

Laten ze alle pinguïns een touwtje vasthouden om hen zo op een rijtje naar buiten te laten waggelen?



Staan de giraffen allemaal op een kluitje bij elkaar hun nek te strekken om maar niets te moeten missen van het spektakel?



Vriend kwam met de oplossing dat er geheime gangen liepen naar het station van Antwerpen en dat de dieren rechtstreeks de trein opgezet werden naar andere dierentuinen. Toen ik hem vroeg hoe ze dan een giraffe door die gangen zouden loodsen, kon hij niet meer verder met zijn theorie ze worden ook allemaal gered behalve die giraffes. triest maar waar.
quote:pien6 schreef op 12 december 2015 @ 16:47:

Ik vraag me wel eens af, als het buiten licht is en je staart een tijdje omhoog, dan zie je hele kleine stipjes/ zwarte vlekjes bewegen. Echt heel klein. Wat zijn dat? Ik vraag t wel eens aan anderen en die zien het ook.. Maar wat het is?Bedoel je Mouches volantes?
Alle reacties Link kopieren
quote:tien_voor_tien schreef op 12 december 2015 @ 17:11:

Onlangs was er een bommelding in de zoo van Antwerpen. De bezoekers werden toen geëvacueerd, de dieren niet. In de krant stond echter dat er wel een evacuatieplan was voor dieren in geval van nood. Toen vroeg ik me af hoe in godsnaam?



Gaat er iemand met een netje de vlindertuin in?



Laten ze alle pinguïns een touwtje vasthouden om hen zo op een rijtje naar buiten te laten waggelen?



Staan de giraffen allemaal op een kluitje bij elkaar hun nek te strekken om maar niets te moeten missen van het spektakel?



Vriend kwam met de oplossing dat er geheime gangen liepen naar het station van Antwerpen en dat de dieren rechtstreeks de trein opgezet werden naar andere dierentuinen. Toen ik hem vroeg hoe ze dan een giraffe door die gangen zouden loodsen, kon hij niet meer verder met zijn theorie Hahaha! Zie het wel voor me
Alle reacties Link kopieren
quote:foeksia72 schreef op 12 december 2015 @ 16:56:

Naar aanleiding van de kleurenblind-vraag kwam de volgende vraag bij mij op.

Zienden kunnen blind worden, sommigen kunnen (al dan niet na een operatie) ziende worden. Kan dat ook met kleurenblindheid? Kun je in je leven kleurenblind worden? Of kun je ineens kleurenblind-af zijn?Kleuren zie je d.m.v de kegeltjes en staafjes in je ogen. Die zullen niet zomaar aangroeien of afsterven. De dokter kan ze niet implanteren. Blind zijn of worden heeft meer oorzaken, kan in het oog zitten of in de zenuw van het oog naar de hersenen. Daar kan soms wel iets aan gedaan worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:apiejapie schreef op 12 december 2015 @ 17:08:

Smaken dingen bij ander en hetzelfde als bij mij, of helemaal anders? Zijn de smaakpapillen bij iedereen gelijk, of zit er verschil in, zoals je ook verschil in haarkleur hebt bij mensen?Anders, dat heeft volgens mij ook met je genen te maken. Sommige mensen proeven zoet beter, anderen juist weer niet bijv.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 12 december 2015 @ 17:12:

[...]





Bedoel je Mouches volantes?Heet dat zo..?
Alle reacties Link kopieren
quote:pien6 schreef op 12 december 2015 @ 16:47:

Ik vraag me wel eens af, als het buiten licht is en je staart een tijdje omhoog, dan zie je hele kleine stipjes/ zwarte vlekjes bewegen. Echt heel klein. Wat zijn dat? Ik vraag t wel eens aan anderen en die zien het ook.. Maar wat het is?via google:

http://www.oogartsen.nl/o ... belingen_vlekken_flitsen/



je weet al wel wat google is ?



echt handig om te gebruiken
quote:ikbenik schreef op 12 december 2015 @ 17:04:

[...]



JA!!! Herkenbaar en heeeel raar!

Hier hetzelfde; ongeveer 60 a 70 cm onder de plafonnière blijven ze rondvliegen.

In ons vorige huis hing een rijstpapieren bol lamp. Daar zaten ze altijd op. Omdat we dat vies vonden hebben we m vervangen voor een gewone plafondlamp. Gingen ze er onder rondjes vliegen. (?)Het zal toch wel iets te maken hebben met hele lichte elektriciteit die van een lamp of aansluiting afkomt. Maar hoe dat precies werkt is me een raadsel.
quote:apiejapie schreef op 12 december 2015 @ 17:08:

Waarom vinden mensen Jandino leuk??? Vraag ik me echt af....Ik snapte vroeger niet waarom Madonna zoveel fans had. Ik vond haar helemaal geen goede zangeres. Maar populairste jongen van de klas vond haar fantastisch, dus ik durfde niets te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenik schreef op 12 december 2015 @ 17:10:

[...]



Maar als ze in het glasachtig lichaam v je oog zouden zitten, in de bol, dan zouden ze niet v richting veranderen na een knipper.

Ik heb het idee dat ze een beetje verschuiven, opgehesen worden na een keer knipperen, daarom denk ik dat ze in je traanvocht, op je hoornvlies, drijven.Nee, net zoals clemence zegt: mouche volants, google maar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hebben meer mensen soms zomaar ergens pijn of een steek?

Ben ik de enige die soms op 2 plekken tegelijk een 'steek' heeft, en zeker weet dat die plekken "bij elkaar" horen? Volgens mij hangt dat samen met hoe je zenuwstelsel opgebouwd is. Dat één zenuwtak zich vertakt en beide plekken 'bedient'.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:_Doortje_ schreef op 12 december 2015 @ 16:22:

Zeewater moet je filteren toch? Hoe weet ik ook niet hoor Regenwater opvangen lijkt me het slimst in zo'n geval.tent maken, zeewater in de bodem, verdampt door de zon op het tentdoek, het zout blijft achter op de bodem en de druppels water opvangen die vanaf het tentdoek druppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:apiejapie schreef op 12 december 2015 @ 17:08:

Smaken dingen bij ander en hetzelfde als bij mij, of helemaal anders? Zijn de smaakpapillen bij iedereen gelijk, of zit er verschil in, zoals je ook verschil in haarkleur hebt bij mensen?Anders, zet een groepje mensen maar eens verse korianderblaadjes voor. Dan zal een deel niet snappen wat de rest er lekker aan vindt, zij proeven echt een duidelijke zeepsmaak
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Net ff gegoogled. Ja, mouches volantes dus..!

Maar bij mij is het niets ergs, of hinderlijks hoor. Ik zie het alleen tegen een strakblauwe hemel, als ik op een zonnige dag wat naar boven staar. Had het als kind al. Toen dacht ik dat ik ZO'N goede ogen had, dat ik de bacteriën in mijn ogen kon zien zwemmen
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet ik zeker, als het oversteken nèt goed gaat, dat het echt goed ging of dat ik intussen in een parallel universum verder leef?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:wandelschoen schreef op 12 december 2015 @ 16:44:

Zonder lenzen of bril kijk ik scheel en ja, dan zie ik alles dubbel. Maar volgens mij corrigeren je hersenen het als je altijd scheel kijkt, dus dan zal dat wel niet meer zo zijn. Gelukkig is het voor mij genoeg om lenzen in te doen of bril op te zetten om niet meer scheel te kijken.Je hersenen corrigeren het zelfs als je een tijdje een bril opzet die alles op zijn kop zet. Na een tijdje snappen je hersenen dat ze de boel om moeten draaien. Zet je dan die bril af dan moeten je hersenen weer wennen voor ze het beeld weer bijdraaien . Ik denk net zoiets als je evenwichtsgevoel dat van slag is als je een dagje op een boot gezeten hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 12 december 2015 @ 17:20:

Hoe weet ik zeker, als het oversteken nèt goed gaat, dat het echt goed ging of dat ik intussen in een parallel universum verder leef?





En met die opmerking van op 2 plekken pijn tegelijkertijd, denk ik ook idd dat dat iets met je opbouw v je zenuwen te maken heeft.
quote:ikbenik schreef op 12 december 2015 @ 17:24:

[...]







En met die opmerking van op 2 plekken pijn tegelijkertijd, denk ik ook idd dat dat iets met je opbouw v je zenuwen te maken heeft.Of gewoon dat je stoned bent!
Alle reacties Link kopieren
quote:tien_voor_tien schreef op 12 december 2015 @ 17:11:

Onlangs was er een bommelding in de zoo van Antwerpen. De bezoekers werden toen geëvacueerd, de dieren niet. In de krant stond echter dat er wel een evacuatieplan was voor dieren in geval van nood. Toen vroeg ik me af hoe in godsnaam?



Gaat er iemand met een netje de vlindertuin in?



Laten ze alle pinguïns een touwtje vasthouden om hen zo op een rijtje naar buiten te laten waggelen?



Staan de giraffen allemaal op een kluitje bij elkaar hun nek te strekken om maar niets te moeten missen van het spektakel?



Vriend kwam met de oplossing dat er geheime gangen liepen naar het station van Antwerpen en dat de dieren rechtstreeks de trein opgezet werden naar andere dierentuinen. Toen ik hem vroeg hoe ze dan een giraffe door die gangen zouden loodsen, kon hij niet meer verder met zijn theorie Ze hebben een ark ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 12 december 2015 @ 16:54:

[...]



Erwt komt van het Latijnse ‘‘arwa’‘. Dat woord is door de Germanen overgenomen. zij hebben er ‘‘erwit’’ van gemaakt. De Nederlanders hebben dat overgenomen, en in de loop der jaren is de ‘‘i’’ weggevallen.Ahhh zodoende. Klinkt aannemelijk dankje.
quote:Leeuwin- schreef op 12 december 2015 @ 17:14:

[...]



Ik snapte vroeger niet waarom Madonna zoveel fans had. Ik vond haar helemaal geen goede zangeres. Maar populairste jongen van de klas vond haar fantastisch, dus ik durfde niets te zeggen.



.

Dat stukje dat ze live in Parijs zong.

Ik hoor dan werkelijk waar een boel mensen mooi zingen en dan een valse noot erdoorheen van een mooi opgemaakte dame, die er heel enthousiast bij kijkt.

Onbegrijpelijk.

Net als dat ze dan live gaat zingen met alleen haar gitaar. Ik vond het aandoenlijk maar stiekem ook komisch.
quote:Leeuwin- schreef op 12 december 2015 @ 17:14:

[...]



Ik snapte vroeger niet waarom Madonna zoveel fans had. Ik vond haar helemaal geen goede zangeres. Maar populairste jongen van de klas vond haar fantastisch, dus ik durfde niets te zeggen.



Indertijd (jaren 80) was zij heel verrassend en verfrissend, taboedoorbrekend met liedjes over seks, en ze hing naakt aan een kruis etc.



Nu kijken we niet meer op van al die twerkende snollen op het podium, maar toen was dat echt nieuw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven