Werk & Studie alle pijlers

Veranderen: uit het onderwijs

24-09-2017 00:12 33 berichten
Ouder topic...sorry voor het verwijderen maar te herkenbaar...
anoniem_208025 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 18:25
89.88% gewijzigd
Geen ervaring, wel twijfel om als docent werkzaam te blijven. Tvp'tje dus; ik lees graag mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die onderwijskunde is gaan studeren en daarna bij een educatieve uitgeverij gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas een soortgelijk topic geopend. Inmiddels 5 weken bezig en weer dat gevoel. Met kinderen werken meestal wel ok. Maar de rest eromheen. Ik zou echt niet rouwig zijn als ik niet meer voor de klas zou staan. Maar wat dan he?
Het salaris is ook gewoon goed parttime.
Alle reacties Link kopieren
Docent op een pabo worden?
Ik werk op een mbo en daar gaan docenten soms:
- stagebegeleiding doen
- leerlingbegeleiding
- projecten met drop out of arbeidsmarkt toeleiding doen

Als je iets met oudere leerlingen wil is er op een mbo vaak zat te doen naast lesgeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in het VO gaan werken, maar dan zit je dus nog steeds in het onderwijs. Het bevalt me tot nu toe supergoed.

Je kunt kijken naar individuele begeleiding van leerlingen met gedragsproblemen? of IB'er? Wel dingen in het onderwijs maar wel mogelijk met je diploma's. Ook inderdaad banen in het MBO, die zijn mij ook aangeboden toen ik mijn CV op vacaturesites had staan, zoals leerlingbegeleiding. Dan sta je niet voor de klas maar begeleid je leerlingen met bijvoorbeeld ASS met planning etc.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Lea, ik vond het werken met kinderen nog wel leuk, maar alle eromheen niet meer. Ik begeleid nu vooral individuele leerlingen. Parttime op school en een deel vanuit huis. Bevalt me goed. Ik zou mijn vaste baan nu wel op kunnen zeggen, maar twijfel nog. Ik vind het belangrijk om in het veld te blijven en mijn collega's en zekerheid zijn me ook veel waard. Als ik weer voor de klas zou moeten zou ik meteen ontslag nemen.
binkie schreef:
24-09-2017 07:20
Ik heb pas een soortgelijk topic geopend. Inmiddels 5 weken bezig en weer dat gevoel. Met kinderen werken meestal wel ok. Maar de rest eromheen. Ik zou echt niet rouwig zijn als ik niet meer voor de klas zou staan. Maar wat dan he?
Het salaris is ook gewoon goed parttime.
Heb jij ook concrete stappen gezet, of ben je dat van plan?
CleopatraVII schreef:
24-09-2017 11:09
Ik ben in het VO gaan werken, maar dan zit je dus nog steeds in het onderwijs. Het bevalt me tot nu toe supergoed.

Je kunt kijken naar individuele begeleiding van leerlingen met gedragsproblemen? of IB'er? Wel dingen in het onderwijs maar wel mogelijk met je diploma's. Ook inderdaad banen in het MBO, die zijn mij ook aangeboden toen ik mijn CV op vacaturesites had staan, zoals leerlingbegeleiding. Dan sta je niet voor de klas maar begeleid je leerlingen met bijvoorbeeld ASS met planning etc.
Ik zou, zoals ik er nu tegenaan kijk, het liefst helemaal het onderwijs uit willen. In ieder geval niet meer werken binnen een basisschool.
ekeim schreef:
24-09-2017 07:17
Ik ken iemand die onderwijskunde is gaan studeren en daarna bij een educatieve uitgeverij gaan werken.
Dat kan ook zonder onderwijskunde te gaan studeren.
Solske schreef:
24-09-2017 11:49
Ik begeleid nu vooral individuele leerlingen. Parttime op school en een deel vanuit huis.
Heb jij een soort praktijk opgezet? Hoe kom jij aan 'klanten'?
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
24-09-2017 07:20
Ik heb pas een soortgelijk topic geopend. Inmiddels 5 weken bezig en weer dat gevoel. Met kinderen werken meestal wel ok. Maar de rest eromheen. Ik zou echt niet rouwig zijn als ik niet meer voor de klas zou staan. Maar wat dan he?
Het salaris is ook gewoon goed parttime.
Die rest eromheen heb je in iedere branche. Verkijk je daar niet op. Het gras is niet altijd groener aan de andere kant.
Mijn buurvrouw is in de plaatselijke invalpool gegaan. Nu geeft ze dus wel les, maar heeft niet 'de rest eromheen'. Ze vindt ht heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde helaas. 13 Jaar in basisonderwijs, maar met steeds meer tegenzin. Het lesgeven is leuk, de kinderen zijn geweldig, maar de rest...
Net 4 weken in het nieuwe schooljaar en zie nu alweer tegen de maandagen op...
Ben ook aan het rondkijken naar wat ik anders zou kunnen doen, dus lees graag mee ;-)
Een lerarenbeurs aanvragen en voor een master kiezen waarmee je ook buiten het onderwijs kans op een leuke baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
24-09-2017 18:22
Die rest eromheen heb je in iedere branche. Verkijk je daar niet op. Het gras is niet altijd groener aan de andere kant.
Geloof ik meteen.
Maar ik vind het best lastig als ik vergelijk hoe het 16 jaar geleden ging toen ik begon en nu.
Hoe ouders ook veranderd zijn en zoveel van je verwachten. Al het documenteren .
Alle extra 'probleemkinderen ' die nu blijven in tegenstelling tot voorheen.
Alle reacties Link kopieren
- Coach in de kinderopvang
- (Assistent) leidinggevende kinderopvang
- Bemiddelingsmedewerker gastouderbureau
- Stagebegeleiding op het MBO
- Inspectie kinderopvang bij de GGD (wel aanvullende cursus/studie wetten nodig)
- Educatieve functie museum

Bij sommige van bovenstaande beroepen verdien je wel minder dan in het basisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Lea32 schreef:
24-09-2017 17:55
Heb jij ook concrete stappen gezet, of ben je dat van plan?
Ik hou mijn ogen open tot er een leuke vacature voorbij komt op een andere school. Het lastige is dat mijn kinderen ook nog jong zijn en zoals het nu geregeld is is handig. Het is makkelijker switchen als zij wat zelfstandiger zijn.

Maar komt er echt iets voorbij dan ga ik heel erg mijn best doen om de baan te krijgen.
Ja, ik heb een eigen praktijk. De meeste klanten krijg ik via via. Ik deel ook veel op Facebook. Daar krijg ik ook klanten vandaan. Ik heb ook het geluk dat ik veel mensen ken hier in het onderwijs en dat er ook naar mij verwezen wordt door collega's van andere scholen. Enige nadeel is dat het bijna altijd na schooltijd is. Dat is onhandig met mijn eigen kinderen. Die zijn thuis met een oppas, want anders komen ze me de hele tijd storen. Als ze ouder en zelfstandiger zijn is het (hoop ik) ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het gevoel! Dit jaar heb ik de stap durven zetten. Ik ben consulente bij een ziekenfonds (in België). Een leuke job waar je eigenlijk toch wel veel aspecten van leerkracht zijn terugvindt. Het is heel sociaal, je moet veel uitleggen, je helpt mensen, je moet luisteren, veel afwisseling , je neemt de touwtjes id handen, je doet een beetje administratie (onder de uren!) . Bevalt me heel goed. Veel minder stress en als ik thuiskom kan ik mij volledig ontspannen en de dingen doen die ik wil doen. En dus nrit voor school werken. Ik wist ook niet wat ik wou eerst, ik ben loopbaanbegeleiding gaan volgen.
Misschien wat bijzondere opties, maar wat denk je van:

*Leerplichtambtenaar: verschilt wel erg per gemeente of dit een leuke job is.
Ene gemeente is zorg gericht en dan kan het qua casuïstiek heel leuk zijn en is jouw achtergrond als docent heel waardevol. Andere gemeenten zijn meer gericht op handhaving en wellicht vind je het in dat geval niet boeiend.

*Lesgeven op een Pabo of een pedagogische MBO of HBO opleiding.

*Beleidsadviseur onderwijs voor een gemeente

*Werken voor een Onderwijsadvies bureau.
Is het het werken in het basisonderwijs (en alle rompslomp er omheen) of is het misschien de school waar je op dit moment werkt? Uit ervaring weet ik dat het per school nogal verschillend kan zijn.
Daarnaast: wil je echt totaal iets anders? Of zou je (als het gedoe er omheen weg is) liever blijven. Misschien iets van Kindercoach? Je hebt waarschijnlijk wel veel connecties in het onderwijs die je hierbij kunnen helpen ('klanten' leveren).
Niet helemaal uit het onderwijs, wel uit het basisonderwijs sinds dit jaar. Ik ben les gaan geven op de pabo. Eerst in combinatie met 2 dagen een groep 3-4, maar na 2 jaar werk ik nu alleen nog maar op de hogeschool. Bevalt mij heel goed!

Hier wordt trouwens wel verwacht dat je een universitaire master hebt, maar ik geloof dat dat niet overal hetzelfde is.

Een vriend van mij is in de kinderopvang gaan werken. Hij doet vooral de peuterspeelzaal en bso.
Een kennis is als consulent kunsteducatie gaan werken bij een instelling.
Een andere kennis heeft haar eigen bijles en huiswerkbegeleidingsinstituut op gezet.
En mijn schoonmoeder is leerlingen met rugzakjes in het vo gaan begeleiden.

Je kant nog best wat kanten op, maar dan moet je cv wel wat spannender zijn dan alleen een pabo-diploma.
Alle reacties Link kopieren
Oud-leraren kom je overal tegen, dus kennelijk kan er toch wel wat. En een constatering van het ministerie: wie eenmaal het onderwijs verlaten heeft, komt nooit meer terug. Kennelijk ontdekken mensen dan dus hoeveel beter het kan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven