Onbeschoft neefje nichtje

24-09-2017 20:00 154 berichten
Even aan vraagje aan jullie om te zien of ik het aan mij ligt of niet.

Mijn neefje en nichtje zijn twaalf en tweeling en net op de middelbare school. Zijn net uit eten geweest omdat er een familielid jarig was. Mijn zus eiste dat het diner om 5uur zou beginnen want ze moeten op tijd op bed liggen. Ik vind dat een beetje vreemd als er een familielid jarig is maar goed.

Zijn we dus net uit eten geweest:
- die kinderen zitten continu op hun mobiel, ook tijdens het eten;
- ze starten geen gesprek, vragen niks;
- als de serveerster langskomt kijken ze haar niet aan als ze iets vraagt en zeggen geen dank je wel;
- ze bijten elkaar in hun hand als ze er klaar mee zijn;
- krijgen ze een pizza schrapen ze meteen alle groente er van af;
- als je iets aanbied: nee dat ken ik niet dat is vies;
- als ik een vraag stel over de middelbare school krijg je alleen maar antwoorden van 1 woord.

Nu heb ik geen kinderen, dus dat moet ik meenemen in mijn beoordeling, en ze zijn aan het puberen maar ik vind ze eigenlijk vrij onbeschoft en ergerde me heel erg. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Enn schreef:
24-09-2017 20:08
Kan, dit gedrag flikken mijn kinderen mij maar één keer; zijn ze nou helemaal? Als je met een groep aan tafel zit zijn er geen telefoons present, praat je op een normale wijze met anderen en eet je wat de pot schaft.
Bij sommige mensen kun je het niet snel goed doen. Ik vind het prima als kinderen eten wat ze lusten, mits er niet gemiept wordt over het aanbod. Dus als tante aardappels, broccoli en kip serveert, hoeven ze van mij die broccoli niet op te scheppen. Zelf eet ik ook geen eten dat ik niet lekker vind, tenzij ik erg veel trek heb en het me niet heel erg tegenstaat (dus rode kool wel, als het moet, maar bietjes zeker niet).
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
24-09-2017 20:12
Als ik het eten 'uitpluizen' weg laat en het woord puber, dan beschrijft badmeester bijna 50% van de hedendaagse volwassenen.
Dan ben ik blijkbaar bejaard ;-D
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
De serveerster niet aankijken en niet netjes je keuze doorgeven is inderdaad onbeschoft. Je zus laat wel wat steken vallen zeg.
lemoos2 schreef:
24-09-2017 20:12
Als ik het eten 'uitpluizen' weg laat en het woord puber, dan beschrijft badmeester bijna 50% van de hedendaagse volwassenen.
Op het handbijten na, hoop ik. :P
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
24-09-2017 20:13
Bij sommige mensen kun je het niet snel goed doen. Ik vind het prima als kinderen eten wat ze lusten, mits er niet gemiept wordt over het aanbod. Dus als tante aardappels, broccoli en kip serveert, hoeven ze van mij die broccoli niet op te scheppen. Zelf eet ik ook geen eten dat ik niet lekker vind, tenzij ik erg veel trek heb en het me niet heel erg tegenstaat (dus rode kool wel, als het moet, maar bietjes zeker niet).
Ze schrapen zaken van een geserveerd pizza, zodra er keuze is maakt ieder die zelf.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vrij raar dat de ouders de mobiel bij een etentje op deze manier toelaten.
Zou mijn prepuber toch niet aan moeten beginnen.

Daarnaast zijn middelbare schoolkids vaak niet heel open over school e.d.
yourlocalhero wijzigde dit bericht op 24-09-2017 20:16
0.48% gewijzigd
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
24-09-2017 20:14
Op het handbijten na, hoop ik. :P
Ja, vreemd aspect.

@TO ik heb daar net al vragen over gesteld en ben echt benieuwd naar de antwoorden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Onbeschoft. Tijdens het eten sowieso geen telefoon, thuis ook niet. En als je twaalf bent verwacht ik op zijn minst dat je fatsoenlijk antwoord kunt geven. Met meer dan 1 woord. Ik zou hier zeker wat van gezegd hebben tegen mijn kinderen. En ja, ik heb pubers, 3 stuks.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
24-09-2017 20:14
Dan ben ik blijkbaar bejaard ;-D
Ik ben gekleurd nu, kom net terug van een kinderverjaardag waar je alleen met de kinderen een gesprek kon voeren. Die zaten niet op de meest onmogelijke plekken voor WiFibereik en piepten en trilden niet om de minuut. Die kinderen hadden tenminste door dat ik ze aansprak, bij de volwassenen moest je drie keer een naam noemen of aanstoten. Heb mij behoorlijk geërgerd. Maar ik ben dan ook 'ouderwets' volgens mijn man.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
"die kinderen zitten continu op hun mobiel, ook tijdens het eten; Mag als het eten op is.
- ze starten geen gesprek, vragen niks; Hoeft niet
- als de serveerster langskomt kijken ze haar niet aan als ze iets vraagt en zeggen geen dank je wel; Moet
- ze bijten elkaar in hun hand als ze er klaar mee zijn; Kan

- krijgen ze een pizza schrapen ze meteen alle groente er van af; Raar
- als je iets aanbied: nee dat ken ik niet dat is vies; Mag niet
- als ik een vraag stel over de middelbare school krijg je alleen maar antwoorden van 1 woord." Kan
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
24-09-2017 20:16
Ik ben gekleurd nu, kom net terug van een kinderverjaardag waar je alleen met de kinderen een gesprek kon voeren. Die zaten niet op de meest onmogelijke plekken voor WiFibereik en piepten en trilden niet om de minuut. Die kinderen hadden tenminste door dat ik ze aansprak, bij de volwassenen moest je drie keer een naam noemen of aanstoten. Heb mij behoorlijk geërgerd. Maar ik ben dan ook 'ouderwets' volgens mijn man.
O_o

Serieus, ik ga alvast een rollator bestellen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
lemoos2 schreef:
24-09-2017 20:16
Ik ben gekleurd nu, kom net terug van een kinderverjaardag waar je alleen met de kinderen een gesprek kon voeren. Die zaten niet op de meest onmogelijke plekken voor WiFibereik en piepten en trilden niet om de minuut. Die kinderen hadden tenminste door dat ik ze aansprak, bij de volwassenen moest je drie keer een naam noemen of aanstoten. Heb mij behoorlijk geërgerd. Maar ik ben dan ook 'ouderwets' volgens mijn man.
:proud:
Herkenbaar. Ik praat tegenwoordig alleen nog maar met bejaarden en kinderen op verjaardagen. Ik heb geen zin om mijn best te doen een verhaal te volgen als iemand tegelijkertijd een hilarisch appgesprek met de buurvrouw heeft.
Dat ze op zondagavond vroeg naar bed gaan vanwege school vind ik niet gek.

Wat zeiden de ouders van de mobiel aan tafel en het onbeschofte gedrag tegen over het personeel?
Enn schreef:
24-09-2017 20:06
Maar ..... zei bijten elkaar in hun hand?

Begrijp ik nu goed dat als ze klaar zijn met eten ze vervolgens de ander in de hand bijten?
Ze kregen een beetje ruzie en gingen na heen en weer duwen vervolgens elkaar in de hand lopen bijten. Pa moest ze tot 4 keer toe eraan herinneren dat dat niet netjes is in een restaurant.
vrouwjagersma schreef:
24-09-2017 20:18
:proud:
Herkenbaar. Ik praat tegenwoordig alleen nog maar met bejaarden en kinderen op verjaardagen. Ik heb geen zin om mijn best te doen een verhaal te volgen als iemand tegelijkertijd een hilarisch appgesprek met de buurvrouw heeft.
Precies. Blijf dan thuis als je steeds wilt gaan appen.

TO, ik zou het gesprek met je zus aangaan en vertellen hoe je de avond ervaren hebt. Het is ook jouw avondje uit.
Voel je niet onzeker omdat je zelf geen pubers hebt. Jij hebt gewoon recht van spreken.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
24-09-2017 20:20
Dat ze op zondagavond vroeg naar bed gaan vanwege school vind ik niet gek.

Vind ik ook niet gek.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
elske1975 schreef:
24-09-2017 20:20
Dat ze op zondagavond vroeg naar bed gaan vanwege school vind ik niet gek.

Wat zeiden de ouders van de mobiel aan tafel en het onbeschofte gedrag tegen over het personeel?
Niet zoveel. Pas toen er werd gebeten werd er wat van gezegd.

Maar er speelt ook iets mee wat een en ander kan verklaren volgens mij: zus en ik hebben een niet zo goede jeugd gehad dus nu moeten ze alle liefde krijgen. Haar woorden. En ze doet een opleiding tot psychiater en probeert dat toe te passen op haar zoon.

En ze was van mening dat ik wel client bij haar kon worden maar ik kreeg haar niet aan haar verstand gepeuterd dat dat niet zon goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
badmeester schreef:
24-09-2017 20:25
Niet zoveel. Pas toen er werd gebeten werd er wat van gezegd.

Maar er speelt ook iets mee wat een en ander kan verklaren volgens mij: zus en ik hebben een niet zo goede jeugd gehad dus nu moeten ze alle liefde krijgen. Haar woorden. En ze doet een opleiding tot psychiater en probeert dat toe te passen op haar zoon.

En ze was van mening dat ik wel client bij haar kon worden maar ik kreeg haar niet aan haar verstand gepeuterd dat dat niet zon goed idee is.
De meerderheid ziet het en corrigeert. Dus wanhoop niet, dit is niet de nieuwe standaard (je hebt toch een kleintje op komst? Wellicht dat je daarom wat meer aandacht hebt voor opvoedkundige zaken :-)).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Dat een pubers geen gesprek met je beginnen en weinig antwoorden, begrijp ik nog. Dat is vaak gewoon de leeftijd (en we zijn allemaal jong geweest :proud: ).
Maar de rest vind ik ronduit onbeleefd/onbeschoft en verwend gedrag. Gisteren ook met o.a. twee kinderen (waarvan 1 puber en 1 halverwege basisschool) uit eten geweest; die mochten geen telefoon, iPad o.d. mee. In het restaurant hadden ze wel spelletjes. Dus een spelletje Mikado gedaan. Dat vind ik dan toch wat anders. Dan doe je samen iets in plaats van jezelf af te zonderen met een schermpje. Bovendien zaten we toen ook al een flinke tijd.
Bij volwassenen is de telefoon ook alleen even gepakt om een foto te laten maken van ons allen. Daarna is de mobiel ook direct weer in de tas gestopt.
Begrijp wel dat er op zondag eerder gegeten wordt als kinderen volgende dag naar school moeten en men nog een eind moet reizen.
Maar ben wel van mening dat de ouder dit niet kan eisen. Het is het feest van de jarige, dus die nodigt je uit volgens zijn wensen. Komt het je als ouder dan niet uit, is de consequentie dat je evt. niet mee uit eten gaat.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 21:48
22.03% gewijzigd
badmeester schreef:
24-09-2017 20:25

Maar er speelt ook iets mee wat een en ander kan verklaren volgens mij: zus en ik hebben een niet zo goede jeugd gehad dus nu moeten ze alle liefde krijgen. Haar woorden.
Liefde is juist je kind zo opvoeden dat hij/zij goed opgewassen is tegen het leven. Alleen veel liefde geven is niet genoeg.
- Zelfvertrouwen en zelfrespect hebben doordat je ouders je uitdagingen geven waarin je begeleid kan vallen en opstaan
- Kunnen omgaan met teleurstellingen
- Kunnen omgaan met regels, gezag en andere dingen die je in deze maatschappij moet
- Zich zo kunnen gedragen dat ze door andere mensen als aangenaam gezelschap gezien worden
- Hun eigen grenzen op een goede manier kunnen aangeven
etc.
vrouwjagersma schreef:
24-09-2017 20:18
:proud:
Herkenbaar. Ik praat tegenwoordig alleen nog maar met bejaarden en kinderen op verjaardagen. Ik heb geen zin om mijn best te doen een verhaal te volgen als iemand tegelijkertijd een hilarisch appgesprek met de buurvrouw heeft.
Dit! Echt opvallend.
Ik zat laatst met oa een paar pubers lunchen, en die waren vol belangstelling/nieuwsgierig en hadden zelf ook echt leuke dingen te vertellen. Echt bijzonder.
Ik ken er ook eentje die gewoon niks te zeggen heeft. Maar die schijnt thuis ook alleen maar te grommen en zegt wel de gewone beleefdheidsdingen.
lemoos2 schreef:
24-09-2017 20:30
De meerderheid ziet het en corrigeert. Dus wanhoop niet, dit is niet de nieuwe standaard (je hebt toch een kleintje op komst? Wellicht dat je daarom wat meer aandacht hebt voor opvoedkundige zaken :-)).
Ik zie een klein causaal verband tussen aanstaand vaderschap en bovengenoemd gedrag:-)

Moet wel zeggen: kinderen zijn kinderen, ik snap ook wel dat dat geen ideaalplaatje is. Het ging mij meer om alle factoren bij elkaar.
Lavendel_Madelief schreef:
24-09-2017 20:31
Liefde is juist je kind zo opvoeden dat hij/zij goed opgewassen is tegen het leven. Alleen veel liefde geven is niet genoeg.
- Zelfvertrouwen en zelfrespect hebben doordat je ouders je uitdagingen geven waarin je begeleid kan vallen en opstaan
- Kunnen omgaan met teleurstellingen
- Kunnen omgaan met regels, gezag en andere dingen die je in deze maatschappij moet
- Zich zo kunnen gedragen dat ze door andere mensen als aangenaam gezelschap gezien worden
- Hun eigen grenzen op een goede manier kunnen aangeven
etc.
+1
badmeester schreef:
24-09-2017 20:25
Niet zoveel. Pas toen er werd gebeten werd er wat van gezegd.

Maar er speelt ook iets mee wat een en ander kan verklaren volgens mij: zus en ik hebben een niet zo goede jeugd gehad dus nu moeten ze alle liefde krijgen. Haar woorden. En ze doet een opleiding tot psychiater en probeert dat toe te passen op haar zoon.

En ze was van mening dat ik wel client bij haar kon worden maar ik kreeg haar niet aan haar verstand gepeuterd dat dat niet zon goed idee is.
Vervelend dat jullie geen goede jeugd hebben gehad. Dat kun je immers nooit meer over doen.
Dat je een kind liefde wil geven, lijkt me logisch. Maar liefde is m.i. ook grenzen stellen.
Nooit in therapie gaan bij je familie; dat gaat volgens mij echt niet werken. Je gaat dan echt niet alles bespreken. Net zoals ik ook mijn famlielid ook niet als huisarts o.d. zou willen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven