Misdragingen in de privétijd bij een voorbeeldfunctie

23-07-2019 00:37 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie mening:

Een basisschool juf die in haar vrije tijd graag extreem de bloemetjes buiten zet en dit vol trots deelt (en visualiseert d.m.v. foto’s) op social media.

Privé is privé, maar is het wel zo zwart wit?
Hoe zouden jullie hier als ouder in staan?
Alle reacties Link kopieren
Vroeger deden juffen, dokters, politie agenten etc ook vanalles in hun privé tijd.. Alleen wisten we dat niet en konden we er niks van vinden. Met de komst van social media weten we ineens dingen waarvan je gerust iets mag vinden.. Maar wees niet zo hypocriet om dan ook gelijk te twijfelen aan de beroeps uitoefening.

Ik zuip ook wel eens een fles wijn leeg in het weekend, kan aardig twerken en ben verpleegkundige. De kwaliteit van zorg richting m'n patiënten heeft hier niks onder te lijden.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
23-07-2019 13:21
Niemand mag de wet overtreden. Maar als jij met 200 km/h over de snelweg rijdt, dan nemen ze je rijbewijs af, en mag je voortaan met de bus naar je werk. Maar als de directeur van veilig verkeer nederland dat doet, dan heeft hij de dag erna geen werk meer.
Ja ik snap hoe bepaalde acties gevolgen kunnen hebben. En dat in de ene functie een bepaald vergrijp zwaarder weegt dan in een andere functie. Maar dat is iets heel anders dan met z'n allen juf Marieke lopen bashen omdat zij met een man naar bed gaat die zich van wat te ruime vrijheden bedient in zijn huwelijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom wel ouders tegen op festivals e.d. Afhankelijk van welke ouders dat zijn feesten we samen verder of groeten we enkel.
De tijd van samen lallend naar de fiets is wel voorbij, daar zou ik me (nu wel) ongemakkelijk bij voelen.

Vroeger rookte ik openlijk rondom school, de laatste jaren doe ik dat toch meer uit zicht. Maar als ik leerlingen tegenkwam op een andere plek deed ik verder niet stiekem.

Ik ben best hard in mijn oordeel naar publieke figuren die zich in mijn ogen hebben misdragen in hun privéleven. Bijvoorbeeld Rob Oudkerk heeft voor mij eeuwig afgedaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 14:10
Ja ik snap hoe bepaalde acties gevolgen kunnen hebben. En dat in de ene functie een bepaald vergrijp zwaarder weegt dan in een andere functie. Maar dat is iets heel anders dan met z'n allen juf Marieke lopen bashen omdat zij met een man naar bed gaat die zich van wat te ruime vrijheden bedient in zijn huwelijk.
Ik begrijp niet zo goed waarom je dan zegt dat je het niet met mee eens bent.

Elke functie heeft zijn eigen dingen niet 'niet mogen' (naast/boven de wet). Een vvn-directeur mag niet te hard rijden, de voorzitter van de blauwe knoop mag zich niet lamzuipen, de directeur van de gereformeerde basisschool mag niet buiten de deur neuken, en een schooljuf mag geen blogs over kutkinderen schrijven. En elk van diegenen mag de andere dingen wel (behalve de directeur van de geref basisschool, die mag niks denk ik, maarja, wie wordt dat dan ook?)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het toch zijn dat er zoveel mensen denken dat die juf iets wel of niet zou mogen doen in haar privé tijd. Haar functie houdt op als de kids uit school zijn, dat het misschien niet slim is dat mensen het kunnen zien is haar probleem maar zij heeft net zoveel recht als een willekeurig ander persoon om de dingen te doen die zij doet.

Waarom hou je je niet lekker bezig met je eigen leven en laat je het leven van iemand waar je totaal niks mee te maken hebt lekker met rust.
Apart weer hoe iemand een topic opent om vervolgens weg te blijven. O_o
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
23-07-2019 14:18
Ik begrijp niet zo goed waarom je dan zegt dat je het niet met mee eens bent.

Elke functie heeft zijn eigen dingen niet 'niet mogen' (naast/boven de wet). Een vvn-directeur mag niet te hard rijden, de voorzitter van de blauwe knoop mag zich niet lamzuipen, de directeur van de gereformeerde basisschool mag niet buiten de deur neuken, en een schooljuf mag geen blogs over kutkinderen schrijven. En elk van diegenen mag de andere dingen wel (behalve de directeur van de geref basisschool, die mag niks denk ik, maarja, wie wordt dat dan ook?)
Nou, ik vind dus dat de directeur van de gereformeerde basisschool best buiten de deur mag neuken en als ik al zou vinden dat HIJ dat niet mocht dan zou ik dat toch zéker de JUF niet aanrekenen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 14:41
Nou, ik vind dus dat de directeur van de gereformeerde basisschool best buiten de deur mag neuken en als ik al zou vinden dat HIJ dat niet mocht dan zou ik dat toch zéker de JUF niet aanrekenen.
Het gaat er denk ik om dat die directeur (en de juf trouwens ook) binnen een gereformeerde gemeenschap grote kans heeft zijn baan kwijt te raken als er zoiets aan het licht komt. Of dat volgens de wet mag weet ik niet maar hij (en zij) zullen er veel harder op aangekeken worden dan wanneer ze op een openbare school zouden werken.
Wat jij of ik daar van vindt maakt daar in vrij weinig uit.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-07-2019 14:50
Het gaat er denk ik om dat die directeur (en de juf trouwens ook) binnen een gereformeerde gemeenschap grote kans heeft zijn baan kwijt te raken als er zoiets aan het licht komt. Of dat volgens de wet mag weet ik niet maar hij (en zij) zullen er veel harder op aangekeken worden dan wanneer ze op een openbare school zouden werken.
Wat jij of ik daar van vindt maakt daar in vrij weinig uit.
Ja, dat snap ik. En ik vind dat een slechte zaak. Ook al maakt hen dat inderdaad waarschijnlijk weinig uit.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 14:56
Ja, dat snap ik. En ik vind dat een slechte zaak. Ook al maakt hen dat inderdaad waarschijnlijk weinig uit.
Mja aan de ene kant een slechte zaak omdat het prive is, aan de andere kant: zij kiezen er zelf voor om bij een school met een bepaalde levensstijl te werken.
Dan moet je jezelf, in ieder geval voor de buitenwereld, daar ook aan conformeren.
Wat vind jij dan van het voorbeeld van een dronken medewerker van de AA? Of een roekeloos rijdende voorzitter van de vereninging voor verkeersveilighed?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-07-2019 15:03
Mja aan de ene kant een slechte zaak omdat het prive is, aan de andere kant: zij kiezen er zelf voor om bij een school met een bepaalde levensstijl te werken.
Dan moet je jezelf, in ieder geval voor de buitenwereld, daar ook aan conformeren.
Wat vind jij dan van het voorbeeld van een dronken medewerker van de AA? Of een roekeloos rijdende voorzitter van de vereninging voor verkeersveilighed?
Als je 200km per uur rijdt pleeg je een strafbaar feit. Van mij zou hij zijn baan er niet voor hoeven kwijtraken, maar het mag niet, en dan moet je de consequenties aanvaarden. Bij de AA werken volgens mij alleen ex-alcoholisten dus een AA'er die dronken is lijkt me niet handig. Maar als een verslavingspsychiater straalkacheltjelam van het kerstdiner komt en een week later gewoon broodnuchter tegenover zijn patiënten zit en zijn werk doet, dan vind ik daar helemaal niks van. Nou ja, ik hoop dat het kerstdiner leuk was en de kater niet al te erg. Maar ik zie niet in waarom je niet zou mogen drinken als je met verslaafden werkt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 15:12
Als je 200km per uur rijdt pleeg je een strafbaar feit. Van mij zou hij zijn baan er niet voor hoeven kwijtraken, maar het mag niet, en dan moet je de consequenties aanvaarden. Bij de AA werken volgens mij alleen ex-alcoholisten dus een AA'er die dronken is lijkt me niet handig. Maar als een verslavingspsychiater straalkacheltjelam van het kerstdiner komt en een week later gewoon broodnuchter tegenover zijn patiënten zit en zijn werk doet, dan vind ik daar helemaal niks van. Nou ja, ik hoop dat het kerstdiner leuk was en de kater niet al te erg. Maar ik zie niet in waarom je niet zou mogen drinken als je met verslaafden werkt.
Daar heb je wel gelijk in inderdaad.
Maar in die voorbeelden zou ik nog steeds extra mijn best doen om die zaken niet te openbaar te doen, juist omdat je dan in je baan niet meer serieus wordt genomen. Dus als die verslavingspsychiater dan na het kerstdiner kacheltjelam op stap gaat waar zijn patienten ook zijn te vinden dan snap ik wel dat hij daar op wordt aangesproken door zijn manager.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
23-07-2019 08:26
Waarom kijk je naar het etaleren? Precies toch waarom er zo geëtaleerd wordt? Pot-ketel- enzo

Afijn, ik ben een saaie op Facebook. Heb geen perfecte leventjes, kindjes, jurkjes, partnertjes, tuintjes, reisjes, dagjes wegjes en dies wat meer zij. En ook geen ruw woest wild uitgaansleven. Aan aan mij kan niemand zich verheerlijken en ergeren tegelijkertijd, zo jammer.
Ik zie soms dingen op Facebook langskomen die ik echt niet hoef te zien.
Ik vind het bij ons zo hypocriet dat drank wel mag (wij hebben meest meerderjarige leerlingen) bij toevallig tegenkomen maar drugs niet.
Komen Abdel, D'Shaun en Jovanio meester op zaterdag dronken tegen dan is dat een leuke anekdote, zien ze de meester een lijntje snuiven dan mag meester maandag naar p&o en wordt geschorst/ontslagen.
Zo achterlijk.
En nee ik ben geheelonthouder maar het principe.
Vrije tijd is vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 15:12
Als je 200km per uur rijdt pleeg je een strafbaar feit. Van mij zou hij zijn baan er niet voor hoeven kwijtraken, maar het mag niet, en dan moet je de consequenties aanvaarden. Bij de AA werken volgens mij alleen ex-alcoholisten dus een AA'er die dronken is lijkt me niet handig. Maar als een verslavingspsychiater straalkacheltjelam van het kerstdiner komt en een week later gewoon broodnuchter tegenover zijn patiënten zit en zijn werk doet, dan vind ik daar helemaal niks van. Nou ja, ik hoop dat het kerstdiner leuk was en de kater niet al te erg. Maar ik zie niet in waarom je niet zou mogen drinken als je met verslaafden werkt.
Ik snap nu beter wat je bedoelt, maar zo werkt het niet in de praktijk. Het gaat er niet alleen om of iets 'strafbaar' is of niet, maar ook of je geloofwaardigheid in je baan in het geding komt.

Een dronken verslavingspsychiater, een greenpeace-medewerker die elk weekend naar dubai vliegt, een predikant die de satanskerk bezoekt of een heineken-directeur die grolsch drinkt, ze hebben echt een probleem. "Je werk houdt op bij de deur van je werk" geldt gewoon niet voor mensen die een voorbeeldfunctie hebben. Dat kun je ongezond of ongewenst vinden, maar zo werkt het wel. En dat mag ook gewoon, je mag mensen echt ontslaan om zulke redenen.

En zoals ik al aangaf, dat kan ook voor een schooljuf gelden. Niet voor sexueel wangedrag of dronkenschap, daarvoor is haar positie niet belangirjk genoeg en dat gaat weinig mensen wat aan. Maar een schooljuf met een blog 'kutkinderen en hoe je ze klein houdt'? Die kan naar huis, heel simpel. Heeft niets illegaals gedaan, maar maakt wel haar positie onhoudbaar.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
23-07-2019 14:39
Apart weer hoe iemand een topic opent om vervolgens weg te blijven. O_o
Tja niemand is het met haar eens dus durft ze niet terug te komen :P
Het-groepje schreef:
23-07-2019 16:37
Ik vind het bij ons zo hypocriet dat drank wel mag (wij hebben meest meerderjarige leerlingen) bij toevallig tegenkomen maar drugs niet.
Komen Abdel, D'Shaun en Jovanio meester op zaterdag dronken tegen dan is dat een leuke anekdote, zien ze de meester een lijntje snuiven dan mag meester maandag naar p&o en wordt geschorst/ontslagen.
Zo achterlijk.
En nee ik ben geheelonthouder maar het principe.
Vrije tijd is vrije tijd.
Alcohol is niet illegaal. Coke wel.
-Darkside- schreef:
23-07-2019 17:43
Alcohol is niet illegaal. Coke wel.
Simpel toch.
Maar niet iedereen ziet het
:-D
Het-groepje schreef:
23-07-2019 16:37
Ik vind het bij ons zo hypocriet dat drank wel mag (wij hebben meest meerderjarige leerlingen) bij toevallig tegenkomen maar drugs niet.
Komen Abdel, D'Shaun en Jovanio meester op zaterdag dronken tegen dan is dat een leuke anekdote, zien ze de meester een lijntje snuiven dan mag meester maandag naar p&o en wordt geschorst/ontslagen.
Zo achterlijk.
En nee ik ben geheelonthouder maar het principe.
Vrije tijd is vrije tijd.
Jij zit in het onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
23-07-2019 17:35
Tja niemand is het met haar eens dus durft ze niet terug te komen :P
Dat was ook niet de vraag.

Maar frappant dat er meteen aannames worden gedaan wanneer er een open vraagstelling wordt neergezet 🥴

Om wat breder in te gaan op de ‘bloemetjes buiten zetten’: laten we zeggen dat de juf uit het voorbeeld flink de bloemetjes buiten zet met jongens van 16 en jonger. Is het dan nog steeds zo zwart en wit? Wat je als lerares in het onderwijs in je privétijd doet moet geen moer uitmaken?

Hoe zit het met integriteit en geloofwaardigheid?
Een leerkracht heeft toch een maatschappelijke voorbeeldfunctie.

Je gaat toch ook niet in behandeling bij een diëtist die zelf 200 kilo weegt? Hoeveel kennis hij/zij dan ook heeft.
Alle reacties Link kopieren
Gaat ze er mee op stap of gebeurt er meer dan dat?
Want anders is het gewoon illegaal en volgens mij is iedereen het er over eens dat dat niet kan. Maar dat heeft niks met wel of geen juf te maken.
Alle reacties Link kopieren
naatb schreef:
23-07-2019 18:37
Dat was ook niet de vraag.

Maar frappant dat er meteen aannames worden gedaan wanneer er een open vraagstelling wordt neergezet 🥴

Om wat breder in te gaan op de ‘bloemetjes buiten zetten’: laten we zeggen dat de juf uit het voorbeeld flink de bloemetjes buiten zet met jongens van 16 en jonger. Is het dan nog steeds zo zwart en wit? Wat je als lerares in het onderwijs in je privétijd doet moet geen moer uitmaken?

Hoe zit het met integriteit en geloofwaardigheid?
Een leerkracht heeft toch een maatschappelijke voorbeeldfunctie.

Je gaat toch ook niet in behandeling bij een diëtist die zelf 200 kilo weegt? Hoeveel kennis hij/zij dan ook heeft.
"Laten we zeggen dat..."

Is dat zo of maak je dit er nu van omdat de reacties je niet aanstaan?
Geef eens gewoon een concreet voorbeeld. Ik heb namelijk het idee dat je nu ter plekke een of ander hypothetisch verhaal verzint.
Je had beter gelijk in je OP kunnen zeggen dat dit de bloemetjes buiten zetten waren. Dan was het topic anders gelopen. Maar dat heb je niet gedaan en bovendien heb je niets meer van je laten horen na je OP. Ieys dat ik ook nogal raar vind.

En als juf inderdaad met een jongen van 14 date dan kan dat inderdaad niet. Maar dan moet je het zeker weten. Niet dat ze een kiekje maakt op een familiefeestje met haar neefje.
anoniem_119974 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 18:48
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je niet gewoon wat er aan de hand is in plaats van zo’n vage term als “de bloemetjes buiten zetten”
Het lijkt nu net alsof het gaat om seks met jonge jongens. Nou dat zou ik nou niet “de bloemetjes buiten zetten” noemen maar gewoon seksueel misbruik
Alle reacties Link kopieren
Na anderhalve dag radiostilte komt de aap uit de mouw en is juf ineens een pedofiel. En dan dan ook nog extra vragen of we iets willen vinden van integriteit en voorbeeldfunctie.

En zeuren dat we je OP niet begrijpen, terwijl ie zelf niet duidelijk bent.
De gemiddelde mens denkt bij de bloemetjes flink buiten zetten aan een beetje zuipen in het weekend of wat veel scharrels. Maar jij hebt het over seksueel zwaar overschrijdend gedrag...

Hallo vivastagiair is je inspiratie op?
Het-groepje schreef:
23-07-2019 16:37
Ik vind het bij ons zo hypocriet dat drank wel mag (wij hebben meest meerderjarige leerlingen) bij toevallig tegenkomen maar drugs niet.
Komen Abdel, D'Shaun en Jovanio meester op zaterdag dronken tegen dan is dat een leuke anekdote, zien ze de meester een lijntje snuiven dan mag meester maandag naar p&o en wordt geschorst/ontslagen.
Zo achterlijk.
En nee ik ben geheelonthouder maar het principe.
Vrije tijd is vrije tijd.
Oeff.

Ok, het is duidelijk dat je geheel onthouder bent. Ik heb 1x in mijn leven gesnoven(ook meteen er van bekomen). En ik zou echt niet weten hoe je dan op maandag weer helder voor de klas moet staan.

Je hebt gelijk dat men hypocriet is maar je kan niet alle drugs over een kam schuiven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven