Misdragingen in de privétijd bij een voorbeeldfunctie

23-07-2019 00:37 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie mening:

Een basisschool juf die in haar vrije tijd graag extreem de bloemetjes buiten zet en dit vol trots deelt (en visualiseert d.m.v. foto’s) op social media.

Privé is privé, maar is het wel zo zwart wit?
Hoe zouden jullie hier als ouder in staan?
lemoos2 schreef:
23-07-2019 20:50
Jeetje. Ooit op een kamp van alle leerlingen de nepwapens (van die BB guns en pistolen) in beslag genomen omdat die in NL net waren verboden en daar strikt op werd gecontroleerd bij de grens het voorgaande jaar. Schoolleiding ‘thuis’ wilde weten om hoeveel stuks het dan ging en ik heb voor de leut die wapens dusdanig op een vloer verdeeld zodat het leek op zo’n inbeslagname van de politie. Van 95 leerlingen waren dat best veel ‘wapens’.
Leerling komt het lerarenhuisje binnen, ziet mij het arsenaal sorteren en maakt een foto. Plaatst de foto op Instagram met als ondertitel: “Mevrouw Lemoos, overdag een doodgewone lerares, s’nachts runt zij met Mevrouw GeeftFrans een sideline hussle #lerarenstaking #mo money #breaking bad”. Heel netjes nog.

En dan kreeg ik later echt van één ‘verontruste’ moeder serieus de vraag (via mail, dan voel je zelf ook wel aan je theewater aan dat je jezelf anders compleet belachelijk maakt als je dit face to face gaat vragen) of ik ‘dit niet beter had kunnen aanpakken daar de kinderen anders konden denken dat dit nog grappig was ook of mij niet meer durfden te vertrouwen” :facepalm:
Dit is herkenbaar, ik zou het weghalen
Selisela schreef:
24-07-2019 00:38
Dit is herkenbaar, ik zou het weghalen
Haha! Dan moet je het ook uit je quote halen. Dit geeft trouwens geen resultaten op insta hoor.
Alle reacties Link kopieren
Selisela schreef:
24-07-2019 00:38
Dit is herkenbaar, ik zou het weghalen
Nee niet nodig. Is al jaren geleden. En als zij zich er in zou herkennen, mijn piece of mind heb ik destijds al gegeven en is dus bekend. Betreffende leerlingen (en moeder) zijn niet herleidbaar (and if so, er staat niets in mijn post waarmee een minderjarige noch collega te kijk staat of benadeeld is geworden).
lemoos2 wijzigde dit bericht op 24-07-2019 12:46
0.94% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Privé is inderdaad privé. Maar als je het deelt op social media dan vraag je er ook om dat anderen daar wat van vinden. Anders schreef je het wel in je dagboek. Niet iedereen vindt-dat-leuk.

Het zou liggen aan wat ik al van de juf vindt, wat ik ervan vind, denk ik. Of stom (bevestiging), of ik zou het ook stoer kunnen vinden en denken: “O, zo houdt ze het dus vol doordeweeks.”
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
23-07-2019 20:50
...
Leerling komt het lerarenhuisje binnen, ziet mij het arsenaal sorteren en maakt een foto. Plaatst de foto op Instagram met als ondertitel: “Mevrouw Lemoos, overdag een doodgewone lerares, s’nachts runt zij met Mevrouw GeeftFrans een sideline hussle #lerarenstaking #mo money #breaking bad”. Heel netjes nog.

En dan kreeg ik later echt van één ‘verontruste’ moeder ... daar de kinderen anders konden denken dat dit nog grappig was ...
:rofl: Je zou maar denken dat dat grappig is.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in het onderwijs ging werken werd ik mij wel enorm bewust van mijn voorbeeldfunctie. In eerste instantie werkte ik op een school in de buurt (eigen oude middelbare).
Stond ik bij de snackbar: hoi mevrouw! Stond ik in de kroeg: hoi mevrouw!
Stond ik te zoenen met mijn vriend: hoi mevrouw!
Mijn uitgaanskleding werd anders, topless zonnen deed ik niet meer en stiekem in de natuur een potje vrijen ook maar niet meer.
Lekker uit mijn dak gaan, tsja, als er mogelijk leerlingen waren dan toch maar iets minder uit mijn dak gaan.
Waar collega’s alcohol drinken waar leerlingen bij zijn doe ik dan zeker niet. Ik vind dat gewoon niet kunnen omdat je als je met leerlingen op stap bent je verantwoordelijk voor ze bent. Heb toch regelmatig met een leerling bij de huisartsenpost gezeten tijdens een uitstapje.
Maar eerlijk gezegd zal het me een fluit wezen wat collega’s in hun vrije tijd doen of wat de leerkrachten van mijn kinderen in hijn vrije tijd doen. Ik weet van een aantal dat ze swingers zijn en een aantal die regelmatig wat gebruiken in het weekend en iemand die nudist is. So What?

Ik heb overigens alleen oud-leerlingen waar ik een goede band mee heb op mijn fb. Ik heb wel leerkrachten van mijn kinderen op fb, maar dat zijn oud klasgenoten of studiegenoten :D
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Frenky1983 schreef:
23-07-2019 08:51
Mag zei geen leuke dingen doen in haar vrijetijd? Jij doet toch ook leuke dingen als je vrij hebt!!
Mag zei?????
Of bedoel je zij???
We zullen het allemaal nooit meer te weten komen...
claireredfield schreef:
24-07-2019 12:27
Mag zei?????
Of bedoel je zij???
Heb jij een kansloos leven? Volgens mij wel!
Alle reacties Link kopieren
Frenky1983 schreef:
26-07-2019 09:13
Heb jij een kansloos leven? Volgens mij wel!
Ja ik ben terminaal.
Dus kansloos inderdaad!
Ja jammer dat je niet specifiek zegt wat er is gebeurd To...
claireredfield schreef:
26-07-2019 09:33
Ja ik ben terminaal.
Dus kansloos inderdaad!
Terminaal zijn is geen reden of excuus om zo onaardig te doen hoor...wat minder agressief reageren mag ook
Je toon en woordkeuze doet mij vermoeden dat je zelf of erg degelijk bent, of een beetje verzuurd bent, of beide.

Ze gaat ws gewoon veel op stap, en plaatst daar foto’s van al dan niet met drank en of drugs op...tenminste, zoiets neem ik aan. Dat jij dat kwalificeert als ‘misdragen’ wil niet zeggen dat ze zich ook daadwerkelijk misdraagt, ze moet het lekker zelf weten wat ze doet in haar vrije tijd. Zolang ze haar werk goed uitvoert heb jij je daar niet mee te bemoeien.

En dat ‘vol trots deelt’ ect, joh je hoeft haar niet te bespieden op social media hè? Je kunt ook gewoon niet kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je in bepaalde functies wel degelijk een voorbeeld functie hebt. Ook in je vrije tijd als dat zichtbaar is voor je directe omgeving.

En ik weet van heel veel bedrijven dat ze een sociale media code hebben.
Daar hoor je dus niet op in totaal beschonken toestand, al kotsend of ontkleed. En zeker niet met drugs (wat gewoon verboden is).

Ook een juf die criminele contacten heeft, op de websites van verboden "motorclubs" staat of zich op openbare wijze ernstig misdraagt zal door een school worden aangesproken. Zeker als er klachten komen van ouders. Zo'n juf is niet langer serieus te nemen, leerlingen krijgen dit vanzelf te horen en ze is chantabel.

Ik heb het dus niet over foto's van juf met een cocktail op het strand! Of gezellig dansend op een feestje.
Het-groepje schreef:
23-07-2019 19:45
Teveel drank ook.
Jij wilt het niet snappen
Alle reacties Link kopieren
Ik werk na jaren weer in dezelfde stad als waar ik woon. (als juf) Af en toe vind ik dat best lastig. Ik ga namelijk graag naar festivalletjes, zit in mijn vrije tijd graag op het terras en/of ga leuke dingen doen met mijn kind. Ik kom dus behoorlijk vaak leerlingen tegen en hoewel ik op die tijdstippen vaak nog heel fatsoenlijk overkom ;-) vind ik het toch niet altijd prettig. Zelfde als die keer dat ik een uitspatting had en toen opeens 'Heeeee MevrouwTomatensoep!' hoorde, bleken mijn oom en tante daar te staan. Het zit bij mij wel altijd een beetje in mijn achterhoofd.
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven