Werk & Studie
alle pijlers
Waarom ben jij opgestroomd?
woensdag 6 november 2019 13:35
Ik lees vaak dat mensen via het vmbo met veel moeite zijn opgestroomd naar de universiteit. Nu snap ik het als je een moeilijke jeugd had en school daardoor geen prioriteit was, maar als je uit een normaal gezin komt, gezond was, geen leerstoornis had en de hersens had, waarom ben je dan zo laag begonnen? Hoe kan het dat iemand met wo-niveau op kader geplaatst wordt?
Als je zwaar dyslectisch bent en er thuis altijd hommeles was is het begrijpelijk, maar anders?
Als je zwaar dyslectisch bent en er thuis altijd hommeles was is het begrijpelijk, maar anders?
woensdag 6 november 2019 14:15
Ik heb overigens een paar keer leerlingen gehad die binnen een paar jaar enorme stappen maakten in het VO (dus 1basis-2mavo-3havo of 1kader-2-havo-3vwo). Het past bij mijn stokpaard, maar bij al deze leerlingen was er sprake van ofwel een allochtone achtergrond, ofwel afkomst uit een economisch zwakker milieu.
Het is heel moeilijk na te gaan of de beslissing deze kinderen op het startniveau te plaatsen op dat moment een logische keuze was of min of meer werd ingegeven door vooroordelen, maar het is echt iets waar leerkrachten en docenten heel kritisch over na moeten denken.
Het is heel moeilijk na te gaan of de beslissing deze kinderen op het startniveau te plaatsen op dat moment een logische keuze was of min of meer werd ingegeven door vooroordelen, maar het is echt iets waar leerkrachten en docenten heel kritisch over na moeten denken.
woensdag 6 november 2019 14:19
Ikzelf brugklas vmbot, vanaf jaar 2 havo. Vervolgens HBO afgerond en inmiddels een inmiddels universitaire master op zak.
Waarom ik begonnen ben op vmbo? Geen idee. In groep 7 in het topklasje, cito minder goed gemaakt dus vmbot advies. Maar ik vond school en leren in de vorm zoals aangeboden geweldig.
Helaas is de vorm van het huidige onderwijs niet voor iedereen weggelegd. Dus is een vriend afgestroomd van vwo naar vmbo-t. Verschillende factoren zoals leren uit boeken, veel vakken die niet aansloten bij zijn persoonlijke interesses, gewoon een lekker dwarse puber speelden een rol.
Toen hij ouder was zo een volwassentoets gemaakt en een universitaire master behaald in de richting waar hij gelukkig van
Ik denk dat de standaard vorm van onderwijs niet voor iedereen geschikt is. Helaas resulteert dit voor deze mensen vaak in afstromen.
Waarom ik begonnen ben op vmbo? Geen idee. In groep 7 in het topklasje, cito minder goed gemaakt dus vmbot advies. Maar ik vond school en leren in de vorm zoals aangeboden geweldig.
Helaas is de vorm van het huidige onderwijs niet voor iedereen weggelegd. Dus is een vriend afgestroomd van vwo naar vmbo-t. Verschillende factoren zoals leren uit boeken, veel vakken die niet aansloten bij zijn persoonlijke interesses, gewoon een lekker dwarse puber speelden een rol.
Toen hij ouder was zo een volwassentoets gemaakt en een universitaire master behaald in de richting waar hij gelukkig van
Ik denk dat de standaard vorm van onderwijs niet voor iedereen geschikt is. Helaas resulteert dit voor deze mensen vaak in afstromen.
woensdag 6 november 2019 15:05
Sommige typen onderwijs zijn er alleen op vmbo niveau te krijgen, zoals speciaal onderwijs, dat soms 1 jaar nodig is om daarna een normaal leven te hebben (zonder begeleiding etc, ipv geen vso en daarna veel begeleiding). Terwijl er door de basisschool wel een vwo advies gegeven is, daarna gaat de leerling naar havo en daarna vwo bijvoorbeeld.
Of een dysharmonische intelligentie waardoor sommige vakken heel moeilijk zijn en sommige heel makkelijk.
Of een dysharmonische intelligentie waardoor sommige vakken heel moeilijk zijn en sommige heel makkelijk.
woensdag 6 november 2019 15:54
Ik ben begonnen op het VWO, daarna havo en daarna mavo. Na de mavo naar het MBO gegaan en daarna HBO. Ik zou nog wel graag een universitaire master doen maar in mijn vakgebied wordt het werk er niet echt leuker op, dus dat laat ik lekker zitten.
Waarom ik ben afgestroomd? Motivatie en niets uitvoeren.
Waarom ik ben opgestroomd? Ik dacht dat ik nog wel meer kon, dus eigenlijk ook motivatie
Waarom ik ben afgestroomd? Motivatie en niets uitvoeren.
Waarom ik ben opgestroomd? Ik dacht dat ik nog wel meer kon, dus eigenlijk ook motivatie
woensdag 6 november 2019 16:34
En ik vind het ook heeel aanmatigend dat toontje van je.
Middelbare school moet je in alle vakken voldoendes halen. Maar wat als je nu een kei bent in talen maar helemaal niks hebt met wiskunde? Dan kan het dus best dat je uiteindelijk hbo of uni doet, op taalgebied. Maar tijdens middelbare schooltijd vmbo moet doen ivm wiskunde.
Middelbare school moet je in alle vakken voldoendes halen. Maar wat als je nu een kei bent in talen maar helemaal niks hebt met wiskunde? Dan kan het dus best dat je uiteindelijk hbo of uni doet, op taalgebied. Maar tijdens middelbare schooltijd vmbo moet doen ivm wiskunde.
woensdag 6 november 2019 17:19
VBO-T , MBO 4, HBO, Post-HBO
Op het HBO kwam ik erachter dyslectisch te zijn.
Sinds enkele maanden weet ik dat ik ADHD met een hoog IQ heb.
Vroegah vonden ze mij geen hoogvlieger en werd er al snel bedacht dat ik beter niet kon leren maar gewoon “lekker moest gaan werken”. Daar dacht ik zelf anders over. Het was niet makkelijk maar met heel hard doorzetten toch behaald. Ik denk ook dat ik wat later uit de verf kwam dan gemiddelde leeftijdgenootjes.
Op het HBO kwam ik erachter dyslectisch te zijn.
Sinds enkele maanden weet ik dat ik ADHD met een hoog IQ heb.
Vroegah vonden ze mij geen hoogvlieger en werd er al snel bedacht dat ik beter niet kon leren maar gewoon “lekker moest gaan werken”. Daar dacht ik zelf anders over. Het was niet makkelijk maar met heel hard doorzetten toch behaald. Ik denk ook dat ik wat later uit de verf kwam dan gemiddelde leeftijdgenootjes.
woensdag 6 november 2019 17:20
Niet zelf, maar ik ken wel een jongen die tot zijn 15e, 16e gewoon nog veel te speels was en nog niet geschikt om te leren uit boeken. Hij haalde zijn MAVO (tegenwoordig VMBO?). Pas later vond hij dat het belangrijker worden en deed hij HAVO en toen VWO, en daarna een universitaire opleiding.
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 6 november 2019 17:22
Vaak is het zelfs andersom. Want van talen heb je er meerdere en dus grotere kans op slechte rapporten. Wiskunde is maar 1 van de vele vakken. Mijn dyslectische zusje was knettergoed in Wiskunde maar ja Nederlands, Engels en Duits, allemaal onvoldoendes. Tegenover die ene 10 voor wiskunde. En je kan vaak pas later een vak laten vallen.Bee_Kind schreef: ↑06-11-2019 16:34En ik vind het ook heeel aanmatigend dat toontje van je.
Middelbare school moet je in alle vakken voldoendes halen. Maar wat als je nu een kei bent in talen maar helemaal niks hebt met wiskunde? Dan kan het dus best dat je uiteindelijk hbo of uni doet, op taalgebied. Maar tijdens middelbare schooltijd vmbo moet doen ivm wiskunde.
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 6 november 2019 17:25
Soms loopt het leven gewoon zo.
Ik vind opgestroomd trouwens een heel dom woord, maar dat zal aan mijn beperkte intelligentie liggen natuurlijk.
Ik ben begonnen op de Mavo en heb nu een HBO bachelor. IK zit erover te denken een master te gaan doen.
je hebt je levensloop niet altijd voor het kiezen. Oh ja, ik heb een prima jeugd gehad.
Ik vind opgestroomd trouwens een heel dom woord, maar dat zal aan mijn beperkte intelligentie liggen natuurlijk.
Ik ben begonnen op de Mavo en heb nu een HBO bachelor. IK zit erover te denken een master te gaan doen.
je hebt je levensloop niet altijd voor het kiezen. Oh ja, ik heb een prima jeugd gehad.
woensdag 6 november 2019 17:38
Echt onzin.Lampreitje schreef: ↑06-11-2019 15:05Sommige typen onderwijs zijn er alleen op vmbo niveau te krijgen, zoals speciaal onderwijs, dat soms 1 jaar nodig is om daarna een normaal leven te hebben (zonder begeleiding etc, ipv geen vso en daarna veel begeleiding). Terwijl er door de basisschool wel een vwo advies gegeven is, daarna gaat de leerling naar havo en daarna vwo bijvoorbeeld.
Of een dysharmonische intelligentie waardoor sommige vakken heel moeilijk zijn en sommige heel makkelijk.
woensdag 6 november 2019 17:43
Ik was een heel vroege leerling: 11 op de middelbare en op mijn 15de mijn eerste diploma. Ook lichte vorm van woordblindheid. Ik ben echt een laatbloeier. Via Mavo, Havo, paar jaar werken, deeltijd HBO daarnaast 32 uur werken en Post HBO en daarnaast 36 uur werken. Studies in geld en tijd zelf betaald, 4 jaar HBO in 3 gedaan, ...ect gewoon heel hard werken en geen sociaal leven.
Echter, het zit er in of niet. Bij ernstige (leer)problemen is wellicht alleen een vakdiploma haalbaar maar wat is daar erg aan? Technici, zorg, buschauffeurs, ...etc hebben we ook keihard nodig. Doe iets waar je talent ligt.
Echter, het zit er in of niet. Bij ernstige (leer)problemen is wellicht alleen een vakdiploma haalbaar maar wat is daar erg aan? Technici, zorg, buschauffeurs, ...etc hebben we ook keihard nodig. Doe iets waar je talent ligt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 6 november 2019 17:56
Nou lethe ik heb helaas te dealen met.complexe ptss, ik heb geen leerstoornis, maar kwam uit een zeer geweldadige situatie dat jaaaaaaren heeft geduurd het lukte me niet op school geen concentratie niets dag nacht angst nou dan lukt zelfs mavo stof niet.... Ik betaal nu nog de.prijs, ik.doe nu pas de Hbo, ik ben van vbo naar mbo2 van mbo 2 door naar mbo 4.jaren later.piekeren naar de hbo en ja het.kost.me moeite waarom mega laag zelf beeld en faalangst, maar ook dit gaat mij lukken.
Niet alles wat je ziet is ook werkelijk zo. Of een leerstoornis.
Niet alles wat je ziet is ook werkelijk zo. Of een leerstoornis.
woensdag 6 november 2019 18:08
Ja kan inderdaad beide kanten op! Hoewel vaak mensen die niet zo goed zijn in wiskunde ook minder goed zijn in natuur- en scheikunde bvb en dergelijke vakken. Niet altijd natuurlijk! In een ideale wereld zou je eigenlijk op verschillende niveaus verschillende vakken kunnen volgen.patsy--stone schreef: ↑06-11-2019 17:22Vaak is het zelfs andersom. Want van talen heb je er meerdere en dus grotere kans op slechte rapporten. Wiskunde is maar 1 van de vele vakken. Mijn dyslectische zusje was knettergoed in Wiskunde maar ja Nederlands, Engels en Duits, allemaal onvoldoendes. Tegenover die ene 10 voor wiskunde. En je kan vaak pas later een vak laten vallen.
woensdag 6 november 2019 18:12
woensdag 6 november 2019 18:12
Ik heb van mijn slechtste vak op het havo (blijven zitten met een 4) mijn beroep gemaakt. Op de universiteit nooit lager dan een 7.5 gehaald.Bee_Kind schreef: ↑06-11-2019 18:08Ja kan inderdaad beide kanten op! Hoewel vaak mensen die niet zo goed zijn in wiskunde ook minder goed zijn in natuur- en scheikunde bvb en dergelijke vakken. Niet altijd natuurlijk! In een ideale wereld zou je eigenlijk op verschillende niveaus verschillende vakken kunnen volgen.
Ik geloof daarom ook in groei en niet zo in gewoon wel of niet kunnen. Tot op het irritante af misschien.
woensdag 6 november 2019 18:15
Ik geloof dat die groei soms gewoon een plafond heeft. En dat is ook oke. Soms ligt het ook aan de leraar bvb, ik heb bij 1 vak onder verschillende leraren totaal andere cijfers gehaald. Omdat de ene gewoon voor mij een hele abstracte manier van uitleggen had en daar ook niet vanaf week. De ander deed veel meer zijn best om zijn manier van uitleg aan te passen op de scholier.
Maar voor 1 vak, hoe hard ik ook mijn best deed, heb ik nooit hoger gehaald dan een 6. En ik werkte daar keihard voor. Nou, dan ligt daar gewoon mijn talent niet. Prima toch?