Werk & Studie alle pijlers

Waarom ben jij opgestroomd?

06-11-2019 13:35 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vaak dat mensen via het vmbo met veel moeite zijn opgestroomd naar de universiteit. Nu snap ik het als je een moeilijke jeugd had en school daardoor geen prioriteit was, maar als je uit een normaal gezin komt, gezond was, geen leerstoornis had en de hersens had, waarom ben je dan zo laag begonnen? Hoe kan het dat iemand met wo-niveau op kader geplaatst wordt?

Als je zwaar dyslectisch bent en er thuis altijd hommeles was is het begrijpelijk, maar anders?
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-11-2019 18:15
Ik geloof dat die groei soms gewoon een plafond heeft. En dat is ook oke. Soms ligt het ook aan de leraar bvb, ik heb bij 1 vak onder verschillende leraren totaal andere cijfers gehaald. Omdat de ene gewoon voor mij een hele abstracte manier van uitleggen had en daar ook niet vanaf week. De ander deed veel meer zijn best om zijn manier van uitleg aan te passen op de scholier.

Maar voor 1 vak, hoe hard ik ook mijn best deed, heb ik nooit hoger gehaald dan een 6. En ik werkte daar keihard voor. Nou, dan ligt daar gewoon mijn talent niet. Prima toch?
Ja prima, hoewel ik gewoon zin heb om alles te ontkrachten wat je zegt, doe ik het toch maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 18:16
Ja prima, hoewel ik gewoon zin heb om alles te ontkrachten wat je zegt, doe ik het toch maar niet.
Nee, want je kent de situatie niet dus daar kun je ook niet iets over zeggen ;-) Als iemand zichzelf tot het uiterste en daar voorbij pusht dan ben ik het wel. Daarbij, ik moet er toch niet aan denken om van dat vak mijn werk te maken dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben geen plafond in leren, mensen leren iedere dag. Misschien dat mensen met sommige ontwikkelingsstoornissen een plafond hebben, maar gezonde mensen niet.

Mensen kunnen hooguit een plafond ervaren in het behalen van extern opgelegde leerdoelstellingen, zoals op scholen. Maar de manier waarop scholen leren organiseren is alleen maar dat: een manier om leren te organiseren. Het is níet wat leren is.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-11-2019 18:20
Nee, want je kent de situatie niet dus daar kun je ook niet iets over zeggen ;-) Als iemand zichzelf tot het uiterste en daar voorbij pusht dan ben ik het wel. Daarbij, ik moet er toch niet aan denken om van dat vak mijn werk te maken dus dat scheelt.
Nou ja, je had het over slechte leerkrachten. Dan zit je nog niet aan je plafond hoor, dan heb je gewoon verkeerde begeleiding gekregen. Is nog steeds niet erg, ik heb ook niet van alles mijn baan gemaakt.

Ik had wat jij schreef 25 jaar geleden zó kunnen typen trouwens. Maakt nog steeds niks uit.

Hè verdorie, zit ik het toch te ontkrachten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 18:36
Nou ja, je had het over slechte leerkrachten. Dan zit je nog niet aan je plafond hoor, dan heb je gewoon verkeerde begeleiding gekregen. Is nog steeds niet erg, ik heb ook niet van alles mijn baan gemaakt.

Ik had wat jij schreef 25 jaar geleden zó kunnen typen trouwens. Maakt nog steeds niks uit.

Hè verdorie, zit ik het toch te ontkrachten.
In eerste instanties met 3'tjes en een vervelende docent wel ja, daarna werden het met fijne leerkracht en heeeel hard leren en bijlessen zesjes. Dus ik denk dat ik dan best kan zeggen dat ik dat vak niet op het gymnasium had kunnen behalen bvb. Wat ook prima is.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
06-11-2019 13:40
Dat geef ik toch aan? Ik snap gewoon niet hoe iemand met een hoog iq moeite heeft met mavostof.
Wie zegt dat zij daar moeite mee hebben? Soms gaat het om goede cijfers te halen zonder moeite en zo dús het systeem doorlopen. Waardoor er idd ruimte blijft om zich in een moeizame gezinssituatie (of anders) staande te houden. Geen moeite dus met het niveau wel met het onderwijs -en sociale systeem. Omdat ze ouder worden en daardoor afstand nemen van een situatie komt er ruimte om wel aan de kwalificatie eisen ons onderwijssysteem te kunnen voldoen. En wat doet het onderwijssysteem meer en meer? De wegen tot stapelen afsluiten en zo groeit kansenongelijkheid ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
06-11-2019 18:34
Maar de manier waarop scholen leren organiseren is alleen maar dat: een manier om leren te organiseren. Het is níet wat leren is.
Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hmm, hier een opstromer. Maar ik heb niet het idee dat het nou komt omdat ik me er met zoveel moeite doorheen heb geworsteld... Een te laag advies? Het zou kunnen, maar mijn leer-/werkhouding was op de basisschool nou niet bepaald best...

Op de middelbare school (mavo) bleek dat ik eigenlijk al vrij snel een hoger niveau zou aankunnen, dit is destijds ook wel voorgesteld door mijn docenten, maar ik was inmiddels als de dood dat vroegtijdig doorstromen zou kunnen betekenen dat ik een drop-out zou kunnen worden, zonder diploma de middelbare school zou verlaten.
Het mbo voelde voor mij als een veiligere (en makkelijkere) keuze ten opzichte van havo, dus toen ik wist welke hbo-opleiding ik wilde doen, was mbo voor mij puur "de gemakkelijkste weg". Doorstromen naar hbo ging ook moeiteloos. Op het hbo liep ik echter gigantisch vast tijdens mijn stages (basisonderwijs en nee niet de reken- en taaltoetsen maar op zaken als bordschrijven en handwerken...) en ook tijdens mijn werk in de kinderopvang liep ik voortdurend tegen zaken aan als niet kunnen samenwerken etc.)

Universiteit was voor mij een verademing, vooral mijn tweede studie waar ik VIER jaar lang gewoon alleen theorie tot mij kon nemen. Colleges volgen, discussiëren in werkgroepen, tentamens maken, essays schrijven)
Nog nooit zo gelukkig geweest... Dat heb ik daarna - na mijn afstuderen - ook nog nooit ergens in werk teruggevonden.

Dus waar het heel goed mogelijk is dat de één bij voorbaat al te laag in ingeschat, de ander allerlei kutproblemen heeft gehad en een derde weer keihard gewerkt en geknokt heeft om tot universitair niveau te komen, zie ik het voor mijzelf voornamelijk als dat ik voortdurend de makkelijkste weg aan het zoeken ben...
Betty_Slocombe schreef:
06-11-2019 16:06
Nee, 2019.
Ah, dat verklaart het. Ik leef nog in 1974.
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld : oud studie genoot van mij van het mbo kwam vanaf kader. Kader had ze prima gedaan waardoor ze naar mbo niveau 4 mocht. Hierin kwam ze er achter dat communicatie echt haar ding was. Na het mbo is ze naar het hbo gedaan : communicatie. Aangezien ze zo gemotiveerd en geïnteresseerd was is ze met haar P naar de universiteit gegaan. Inmiddels doet ze haar universitaire master en gaat vanaf volgend jaar promoveren. Puur en alleen omdat het haar interessegebied was + daardoor gemotiveerd is ze zover gekomen. Ik merk vaak zelf dat motivatie een probleem bij mensen waardoor ze op lagere niveaus eindigen dan wellicht mogelijk was als ze wel gemotiveerd en geïnteresseerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat mensen zich blijven ontwikkelen. Blijkbaar sta jij nog aan het begin van dat proces.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een laatbloeier. Enige wat ik nog weet van m’n middelbare schooltijd is dat ik altijd aan het einde van een lesdag heel erg moe was en geen energie meer over had voor huiswerk. Uiteindelijk via het volwassenen-onderwijs havo en vwo gedaan en erna naar de universiteit gegaan en zonder problemen gestudeerd.

Voor mij geldt: ik moet het zelf kunnen indelen, dan lukt het goed omdat ik dan een soort hyperfocus krijg en urenlang bezig kan zijn met dezelfde stof. Dat merk ik nu nog steeds in m’n werk. Ik heb productievere werkdagen wanneer vergaderingen om
09:00 of 16:00 staan en niet wanneer ze om
11:00 of 14:00 staan.

Ik ben gewoon niet zo gemaakt voor het schoolse systeem van iedere 45 minuten omschakelen naar een ander vak en telkens “energizers” tussendoor of schakelen tussen klassikaal en zelfstandig werken. Dat vind ik echt doodvermoeiend.
Ghost79 schreef:
06-11-2019 21:34
Misschien omdat mensen zich blijven ontwikkelen. Blijkbaar sta jij nog aan het begin van dat proces.
Die zit.
Alle reacties Link kopieren
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status vaker een lager vo schooladvies krijgen.

In dit artikel lees je hoe bij hen dit advies vaker wordt bijgesteld, maar ik kan me voorstellen dat een groot deel van de structureel te lage adviezen ook niet wordt bijgesteld en daarmee kinderen op een lager niveau aan hun academische loopbaan beginnen dan ze in principe aankunnen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/41 ... e-inkomens

Daarnaast denk ik dat je niet heel specifiek bent in de definities die je gebruikt. Wat betekent het om wo-niveau te hebben? Je haalt IQ aan, maar er bestaat geen causaal verband tussen IQ en onderwijsniveau. Er bestaat een correlatie, waarin je kunt zien dat de meeste personen die een bepaald onderwijsniveau afronden een bepaald IQ hebben, maar correlatie=/=causaliteit
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
07-11-2019 23:11
Ik ben een laatbloeier. Enige wat ik nog weet van m’n middelbare schooltijd is dat ik altijd aan het einde van een lesdag heel erg moe was en geen energie meer over had voor huiswerk. Uiteindelijk via het volwassenen-onderwijs havo en vwo gedaan en erna naar de universiteit gegaan en zonder problemen gestudeerd.

Voor mij geldt: ik moet het zelf kunnen indelen, dan lukt het goed omdat ik dan een soort hyperfocus krijg en urenlang bezig kan zijn met dezelfde stof. Dat merk ik nu nog steeds in m’n werk. Ik heb productievere werkdagen wanneer vergaderingen om
09:00 of 16:00 staan en niet wanneer ze om
11:00 of 14:00 staan.

Ik ben gewoon niet zo gemaakt voor het schoolse systeem van iedere 45 minuten omschakelen naar een ander vak en telkens “energizers” tussendoor of schakelen tussen klassikaal en zelfstandig werken. Dat vind ik echt doodvermoeiend.
dit zie ik best veel, jongeren die als kind gewoon wat later waren met motivatie, werkhouding en vermogen om op het tempo te leren wat van hen verwacht werd. Later lopen ze dat weer in en dan gaan ze dus na een eerste opleiding opstromen.
Vanwege motivatie misschien? Mijn man begon ook op kader beroeps ofzo en heeft nu HBO afgerond. Hij had er gewoon geen zin in..
Lethe schreef:
06-11-2019 13:40
Dat geef ik toch aan? Ik snap gewoon niet hoe iemand met een hoog iq moeite heeft met mavostof.
Sommige mensen zijn nou eenmaal laatbloeiers, of kiezen gewoon een andere weg. Niets mis mee en altijd fijn een heleboel ervaring op meer praktisch onderwijs.
Lethe schreef:
06-11-2019 13:40
Dat geef ik toch aan? Ik snap gewoon niet hoe iemand met een hoog iq moeite heeft met mavostof.
En niet iedereen die mavo doet (of dat nou een gemiddeld of hoger IQ is) heeft moeite met de stof (of met die van een hoger niveau). Of is met heel hard werken en ploeteren opgestoomd...
Ik ken iemand die vmbo, mbo (groenschool ben effe kwijt hoe het nu heet) daarna hbo en daarna uni, en nu veearts is. Maar weet wel zeker dat hij baat heeft gehad bij die praktijkschool.
Alle reacties Link kopieren
Voor sommigen met een heel hoog iq lijkt de Mavo één grote strikvraag.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 10:09
2.86% gewijzigd
X
anoniem_385494 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 06:48
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vind ik de vraag van TO wel interessant.
Mij lijkt ook normaal dat mensen die een te laag advies krijgen of van huis niet gestimuleerd worden, pas op latere leeftijd ontdekken dat de best naar een universiteit kunnen gaan.

Als mensen gewoon geen zin in school hebben tot ze een praktische opleiding doen, snap ik ook wel dat ze met het vmbo beginnen.

Dan blijven nog een paar interessante uitzonderingen, bijv. mensen die in een schools systeem niet goed leren.
(bijv. Lauroar hierboven)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
08-11-2019 07:34
Vanwege motivatie misschien? Mijn man begon ook op kader beroeps ofzo en heeft nu HBO afgerond. Hij had er gewoon geen zin in..
TO lijkt een beetje naar de bekende weg te vragen.

Maar dat vind ik geen reden voor de reactie hieronder
Hatchi schreef:
08-11-2019 10:03
Ik ben juist zo benieuwd hoe het in godsnaam mogelijk is dat jij een universitaire studie hebt afgerond, terwijl je de simpelste dingen niet begrijpt en zo bagger Nederlands schrijft. En hoe is het mogelijk dat je geen rooie rotcent hebt voor een woning, terwijl je die fantastische studie hebt afgerond? Met een goede studie heb je toch altijd een goede baan met dito salaris? Of misschien wel niet TO? En is die stelling net zo dom als jouw OP?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
De vraag zou interessant zijn geweest als TO het anders geformuleerd zou hebben en zelf ander gedrag zou hebben getoond in andere berichten. TO stelt geen vraag, TO deelt een mening.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
06-11-2019 13:35
Ik lees vaak dat mensen via het vmbo met veel moeite zijn opgestroomd naar de universiteit. Nu snap ik het als je een moeilijke jeugd had en school daardoor geen prioriteit was, maar als je uit een normaal gezin komt, gezond was, geen leerstoornis had en de hersens had, waarom ben je dan zo laag begonnen? Hoe kan het dat iemand met wo-niveau op kader geplaatst wordt?

Als je zwaar dyslectisch bent en er thuis altijd hommeles was is het begrijpelijk, maar anders?
Ik ben na de Cito-toets door overleg op de basisschool toch geplaatst op HAVO, terwijl het eigenlijk VMBO was. Ik kom uit een goed gezin, veel aandacht en tijd voor elkaar, ben gezond, heb geen leerstoornis en durf onderhand wel te zeggen dat ik hersens heb, haha. En toch was de middelbare school voor mij geen prioriteit. Ik was echt een schijt puber, had nergens zin in behalve als het iets gezelligs was. Dacht dat ik het allemaal wel zou redden. Viel toch vies tegen. Ik vond de vakken niet interessant en theorie leren ging maar moeizaam. Zonder diploma dus naar het MBO gegaan, gelukkig wel een enorm duidelijke voorkeur voor welke opleiding ik wilde doen.

En hier ging echt een wereld voor mij open! Alles ging vanzelf, ik had het onwijs naar mijn zin, vond (bijna, haha) alle vakken leuk en voordat ik het wist had ik mijn afstudeerproject gehaald met een 8,5.. Nu inmiddels op het HBO en hier gaat het ook makkelijker dan verwacht. Door de middelbare school dacht ik altijd dat ik het niet aan zou kunnen, maar gelukkig is mijn pubertijd al even voorbij en is de motivatie hoger dan ooit.

Je zegt het zelf al: dat leerlingen van kader met moeite zijn opgestroomd naar de uni. Dat wil dus zeggen dat ze er erg hun best voor hebben moeten doen en het niet altijd vanzelfsprekend was dat zij dit niveau al hadden ;) Ik denk dus dat deze vraag/stelling/mening van jou meer zegt over motivatie/instelling/eventueel pubertijd dan iemands gezinssituatie of een leerstoornis. Alsof iedereen met een slechte thuissituatie een slechte leerling is en andersom. Tuurlijk kan het een rol spelen, maar vind je post nogal makkelijk en kort door de bocht. Maar dat is mijn mening, natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven