Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Schrappen vakantiegeld

24-03-2020 07:49 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vakbond FNV heeft bevestigd dat het schrappen van het vakantiegeld op tafel ligt. Dit zou een uiterste optie zijn om bedrijven te redden die niet genoeg hebben aan het noodplan van de overheid.

Dit lijkt me toch ook wel een hele heftige maatregel. Ik calculeer mijn vakantie echt in voor rekeningen of onverwachte hoge kosten. Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen en kan dit moeilijk missen! En zo zullen er velen zijn. Het heet dan wel vakantiegeld, maar een groot deel gebruikt dit niet voor een vakantie.
Laat ze het vakantiegeld dan schrappen van de Hoge inkomens. €50.000 pj of meer, iets in die richting...

Plus dat het de economie straks ook weer een boost geeft als mensen geld te besteden hebben.
Heb je alle potjes gecheckt waar je mogelijk nog recht op hebt?

Wie weet heeft de gemeente bijvoorbeeld nog een potje voor hobby's voor de kinderen. Of voor een deel schoolkosten.

Dat geld spaar je zelf weer uit en kan je gebruiken voor rekeningen.


Ik gok namelijk dat het niet hun bedoeling is dat je straks in de schuldhulp zit omdat je dit jaar geen vakantiegeld krijgt en dus geen budget om de laatste gaten te dichten.
Kost de overheid meer.


Ik vind het niet gek dat je met 3 jonge kinderen niet zomaar voltijds werkt.
Of hebben ze liever dat je straks met een burn-out zit omdat je niet alle ballen hoog kan houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel weer geen vrienden maken, maar ik vind dat als er al vakantiegeld word geschrapt, dan aub niet van hardwerkende mensen.
Misschien kan voor 1x het vakantiegeld van mensen in de bijstand geschrapt kunnen worden, ik weet dat het een kwetsbare groep is, maar er moeten prioriteiten gesteld worden, en ik vind niet dat mensen die zich 3 slagen 8n de rondte werken gedupeerd moeten worden, terwijl mensen in de bijstand in principe minder hoeven te doen voor hun inkomen.

Ik herhaal 1 x vakantiegeld inleveren, zodat er geld overblijft voor de mensen die nu niks dreigen te krijgen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Gelukkig is het nepnieuws.
Dat gezegd hebbende, vind ik twee dingen heel grappig: forummers die zelf niet fulltime werken en die niet eens in de buurt komen van een minimuminkomen die tegen iemand met weinig geld zeggen dat het wel meevalt allemaal en dat je gewoon hard moet werken en niet zeuren en mensen die niet begrijpen dat vakantiegeld niet voor iedereen een fooi voor de 4 keer terrasje zitten in Saint Tropez is.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 24-03-2020 20:27
6.16% gewijzigd
Miskotto schreef:
24-03-2020 20:21
Ik zal wel weer geen vrienden maken, maar ik vind dat als er al vakantiegeld word geschrapt, dan aub niet van hardwerkende mensen.
Misschien kan voor 1x het vakantiegeld van mensen in de bijstand geschrapt kunnen worden, ik weet dat het een kwetsbare groep is, maar er moeten prioriteiten gesteld worden, en ik vind niet dat mensen die zich 3 slagen 8n de rondte werken gedupeerd moeten worden, terwijl mensen in de bijstand in principe minder hoeven te doen voor hun inkomen.

Ik herhaal 1 x vakantiegeld inleveren, zodat er geld overblijft voor de mensen die nu niks dreigen te krijgen.


Wat een belachelijk voorstel. Mensen in de bijstand hebben totaal geen buffer. Zij gaan niet op vakantie van het vakantiegeld. Zij hebben het nodig voor puur noodzakelijke dingen als een wasmachine of een fiets.

Hoe durf je dit voor te stellen.


Gelukkig heeft de FNV het voorstel in de OP echt niet gedaan. Het is dus een non-discussie.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
24-03-2020 20:13
Heb je alle potjes gecheckt waar je mogelijk nog recht op hebt?

Wie weet heeft de gemeente bijvoorbeeld nog een potje voor hobby's voor de kinderen. Of voor een deel schoolkosten.

Dat geld spaar je zelf weer uit en kan je gebruiken voor rekeningen.


Ik gok namelijk dat het niet hun bedoeling is dat je straks in de schuldhulp zit omdat je dit jaar geen vakantiegeld krijgt en dus geen budget om de laatste gaten te dichten.
Kost de overheid meer.


Ik vind het niet gek dat je met 3 jonge kinderen niet zomaar voltijds werkt.
Of hebben ze liever dat je straks met een burn-out zit omdat je niet alle ballen hoog kan houden?
Toemaar potjes ? Ze zit toch niet in de bijstand ofwel ? En als je je kinderen nog allerlei hobby’s / sporten kan laten doen dan zit je niet op de bodem.

En het vakantiegeld wordt gewoon gestort hoor
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-03-2020 20:26
Wat een belachelijk voorstel. Mensen in de bijstand hebben totaal geen buffer. Zij gaan niet op vakantie van het vakantiegeld. Zij hebben het nodig voor puur noodzakelijke dingen als een wasmachine of een fiets.

Hoe durf je dit voor te stellen.


Gelukkig heeft de FNV het voorstel in de OP echt niet gedaan. Het is dus een non-discussie.
Eens.
Sinjoren, jij komt uit België, toch? Daar zijn twee fulltime werkende ouders veel gewoner, en is de maatschappij er meer op ingericht. In Nederland word je echt scheef aangekeken als je je kind vijf volle dagen per week naar de creche brengt. (Er wordt wat af geoordeeld...) Kinderen gaan hier ook veel later pas naar school, de schooldagen zijn korter en ze krijgen geen maaltijd. Ik zeg niet dat dat goed is (voor de emancipatie is het flut), of dat je in Nederland helemaal niet (beide) fulltime zou kunnen werken, maar in de praktijk gebeurt het inderdaad bijna nooit dus wel een belangrijke kanttekening.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-03-2020 20:21

Misschien kan voor 1x het vakantiegeld van mensen in de bijstand geschrapt kunnen worden, ik weet dat het een kwetsbare groep is, maar er moeten prioriteiten gesteld worden, en ik vind niet dat mensen die zich 3 slagen 8n de rondte werken gedupeerd moeten worden, terwijl mensen in de bijstand in principe minder hoeven te doen voor hun inkomen.

Ik herhaal 1 x vakantiegeld inleveren, zodat er geld overblijft voor de mensen die nu niks dreigen te krijgen.
Ook al zo’n belachelijk voorstel. Iedereen heeft gewoon recht op vakantiegeld en als we ondernemers overeind kunnen houden met het uitstellen van vakantiegeld is dat wat mij betreft prima. Niet door het onthouden van vakantiegeld bij wie dan ook.
Adelaide schreef:
24-03-2020 20:54
Sinjoren, jij komt uit België, toch? Daar zijn twee fulltime werkende ouders veel gewoner, en is de maatschappij er meer op ingericht. In Nederland word je echt scheef aangekeken als je je kind vijf volle dagen per week naar de creche brengt. (Er wordt wat af geoordeeld...) Kinderen gaan hier ook veel later pas naar school, de schooldagen zijn korter en ze krijgen geen maaltijd. Ik zeg niet dat dat goed is (voor de emancipatie is het flut), of dat je in Nederland helemaal niet (beide) fulltime zou kunnen werken, maar in de praktijk gebeurt het inderdaad bijna nooit dus wel een belangrijke kanttekening.
Yes, BE hier. En ik ben me er van bewust dat verzameld NL klaar staat om je te veroordelen als je full time gaat werken, maar dat zijn oordelen waar ik letterlijk warm noch koud van word :). Maar goed, verder off topic ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven