Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Schrappen vakantiegeld

24-03-2020 07:49 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vakbond FNV heeft bevestigd dat het schrappen van het vakantiegeld op tafel ligt. Dit zou een uiterste optie zijn om bedrijven te redden die niet genoeg hebben aan het noodplan van de overheid.

Dit lijkt me toch ook wel een hele heftige maatregel. Ik calculeer mijn vakantie echt in voor rekeningen of onverwachte hoge kosten. Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen en kan dit moeilijk missen! En zo zullen er velen zijn. Het heet dan wel vakantiegeld, maar een groot deel gebruikt dit niet voor een vakantie.
Laat ze het vakantiegeld dan schrappen van de Hoge inkomens. €50.000 pj of meer, iets in die richting...

Plus dat het de economie straks ook weer een boost geeft als mensen geld te besteden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-03-2020 08:52
Ja hoor, en maar weer wijzen met het vingertje naar de hogere inkomens.
Als mensen zoals jij elke keer hun zin kregen waren er al helemaal geen hoge inkomens meer over, want alles moet maar van hen af. Dat ze vaak ook heel wat harder en meer werken wordt over gezwegen. Zulke salarissen zijn vaak banen waarbij je 24/7 bereikbaar en verantwoordelijk bent.

Zeur niet zo. Deze periode is voor iedereen heel zwaar. Denk even niet alleen aan jezelf. Als we hier straks uitkomen en iedereens werkgever is failliet, dan komen we pas in de problemen. Het is nu eenmaal een hele bijzondere en nare periode. We zullen hier allemaal door heen moeten.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit zo'n fan van dit soort discussies, omdat er - zoals Phloxx terecht aangeeft - dan snel wordt gewezen naar mensen met hoge inkomens en 'bedrijven'. Alsof bedrijven vaak ook niet ontsproten zijn uit de ondernemerszin van één persoon.

Ik vraag me dan wel serieus af of mensen in de gaten hebben dat juist die ondernemers, die bedrijven en die grootverdieners de belasting afdragen die er nu voor zorgt dat veel mensen tóch doorbetaald kunnen worden, ondanks dat ze thuis zitten. Dat zij zorgen voor de banen, waardoor meer mensen belasting betalen en een bijdrage kunnen leveren aan de economie? Dat zij ervoor zorgen dat er geld in de economie wordt gepompt?

'De overheid' is niet een soort onuitputtelijke bankrekening. Uitkeringen komen niet uit een bodemloos gat. Alle voorzieningen waar we nu met z'n allen vast heel dankbaar voor zijn, zijn bij elkaar gebracht door belastingbetalers. En ja, grootverdieners hebben daar een grotere bijdrage aan geleverd.

On topic: ik begrijp dat mensen rekening houden met vakantiegeld en dat het heel vervelend is - zo niet problematisch - als dat ineens niet wordt uitgekeerd. Maar realistisch gezien is een baan en later vakantiegeld altijd nog beter dan géén baan en mogelijk ook je vakantiegeld kwijt.

Dit lijkt me dan wel een héél goed moment om nu vast te beginnen met gaten dichten die je straks verwacht. Ik zie veel mensen opruimen; misschien eens een extra rondje Marktplaats? Kijken of je op andere manieren wat bij kunt verdienen om de ergste klap voor jezelf op te vangen? Wie weet komen er tegen die tijd ook nog wel regelingen die het makkelijker maken. Als er dan nog geld in de pot zit...
Alle reacties Link kopieren
anne8965 schreef:
24-03-2020 09:02
Ik ben nooit zo'n fan van dit soort discussies, omdat er - zoals Phloxx terecht aangeeft - dan snel wordt gewezen naar mensen met hoge inkomens en 'bedrijven'. Alsof bedrijven vaak ook niet ontsproten zijn uit de ondernemerszin van één persoon.

Ik vraag me dan wel serieus af of mensen in de gaten hebben dat juist die ondernemers, die bedrijven en die grootverdieners de belasting afdragen die er nu voor zorgt dat veel mensen tóch doorbetaald kunnen worden, ondanks dat ze thuis zitten. Dat zij zorgen voor de banen, waardoor meer mensen belasting betalen en een bijdrage kunnen leveren aan de economie? Dat zij ervoor zorgen dat er geld in de economie wordt gepompt?

'De overheid' is niet een soort onuitputtelijke bankrekening. Uitkeringen komen niet uit een bodemloos gat. Alle voorzieningen waar we nu met z'n allen vast heel dankbaar voor zijn, zijn bij elkaar gebracht door belastingbetalers. En ja, grootverdieners hebben daar een grotere bijdrage aan geleverd.

On topic: ik begrijp dat mensen rekening houden met vakantiegeld en dat het heel vervelend is - zo niet problematisch - als dat ineens niet wordt uitgekeerd. Maar realistisch gezien is een baan en later vakantiegeld altijd nog beter dan géén baan en mogelijk ook je vakantiegeld kwijt.

Dit lijkt me dan wel een héél goed moment om nu vast te beginnen met gaten dichten die je straks verwacht. Ik zie veel mensen opruimen; misschien eens een extra rondje Marktplaats? Kijken of je op andere manieren wat bij kunt verdienen om de ergste klap voor jezelf op te vangen? Wie weet komen er tegen die tijd ook nog wel regelingen die het makkelijker maken. Als er dan nog geld in de pot zit...
Er zijn ook mensen die niet thuis zitten. Mijn man is zo iemand met een inkomen boven de 50.000, maar die zit nu niet thuis maar is op zijn werk en wordt 24/7 gebeld met problemen, ziekmeldingen enz.
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 07:49
Vakbond FNV heeft bevestigd dat het schrappen van het vakantiegeld op tafel ligt.



Waar heeft de FNV dat bevestigd?
Ik mag hopen van niet. Mijn man heeft de komende maanden vanwege de coronamaatregelen geen inkomsten maar wel doorlopende kosten (eigen bedrijf) en mijn vakantiegeld kunnen wij goed gebruiken. Al was het maar om abonnementen en sportclubs van de kinderen niet te hoeven opzeggen en daar anderen weer mee in het ongeluk te storten.
makreel schreef:
24-03-2020 08:34
Jeetje dat is lekker!
Maar goed, dit topic ging over bedrijven die misschien later vakantiegeld uitbetalen, en TO die dat vakantiegeld echt niet kan missen, dus de relevantie ontgaat me een beetje.
Ik zou het ook niet willen missen. En kunnen missen is een groot woord. Het is ook weer niet zo dat ik bakken over heb.
Alle reacties Link kopieren
Je post is fake, dit is bron: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algeme ... kantiegeld
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hemel mensen geloof toch niet alles wat je op een digitale wandeling tegenkomt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
inkomen van mijn man >50.000 (bruto dus we betalen lekker veel belasting , waarvan de maatregelen indirect betaalt worden )

Hij werkt er dan ook hard genoeg voor en zien wij hem normaliter dan ook 8 a 9 maanden per jaar niet of nauwelijks. In 2019 zat hij meer als 200 dagen in buitenland voor werk.

Maar hij zou dan volgens TO zijn vakantiegeld wel kunnen missen ? Wat denk je zelf ?

Ons vakantiegeld geven we net zo uit als ieder ander.

En als uitstel betekent dat een bedrijf door kan dan win je meer dan alleen je vakantiegeld ..

Wij hebben een faillissement meegemaakt vorig jaar en dat was geen pretje. Het heeft ons een hoop gekost. Niet alleen financieel maar mentaal was het ook niet fijn. Als dat voorkomen had kunnen worden door later of niet het vakantiegeld uit te betalen dan had ik dat liever gehad dan dat de boel omviel.

En wat heeft het er mee te maken dat je een alleenstaande moeder bent van 3 kinderen ? Heb je dan meer recht op vakantiegeld dan een ander ???

Lekker egoïstisch !
Dit is niet waar maar als het waar zou zijn zou het eerlijk zijn. Want iedereen zonder vaste loondienst heeft nu helemaal geen inkomen
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 07:49
vakantie.
Laat ze het vakantiegeld dan schrappen van de Hoge inkomens. €50.000 pj of meer, iets in die richting...

Tuurlijk joh, nog meer solidariteit van de hogere inkomens eisen.

Solidariteit doe je met zijn allen, iedereen hetzelfde percentage inleveren lijkt mij meer op zijn plaats.
Ik word altijd een beetje pissig om dit soort opmerkingen. Niet iedere hoge inkomen kan maar makkelijk alles missen. Hier heeft man >bruto 50.000
We leven niet wild, sparen wel, maar daarentegen bespreken we elke €50 + die wordt uitgegeven. Het komt niet aanwaaien. Hij werkt hard, te hard soms, en heeft veel verantwoording wat we eens gepaard gaat met een zelfde portie stress.

Waarom zou iemand die toevallig alleenstaand en wat kinderen meer heeft dan wij meer geld moeten vangen terwijl wij allebei volle werkweken maken?
Sorry, maar die inkomens betalen al genoeg.
Shiitake schreef:
24-03-2020 09:45
Ik word altijd een beetje pissig om dit soort opmerkingen. Niet iedere hoge inkomen kan maar makkelijk alles missen. Hier heeft man >bruto 50.000
We leven niet wild, sparen wel, maar daarentegen bespreken we elke €50 + die wordt uitgegeven. Het komt niet aanwaaien. Hij werkt hard, te hard soms, en heeft veel verantwoording wat we eens gepaard gaat met een zelfde portie stress.

Waarom zou iemand die toevallig alleenstaand en wat kinderen meer heeft dan wij meer geld moeten vangen terwijl wij allebei volle werkweken maken?
Sorry, maar die inkomens betalen al genoeg.

Mee eens.

Het is zo makkelijk om te blèren dat de hogere inkomens dan maar hun poen moeten afstaan, omdat jij geen buffertje hebt en als alleenstaande drie kinderen groot brengt. Die hogere inkomens hebben vaak ook een gezin met bijbehorende lasten. Daarnaast betalen ze al flink meer belasting, dus wat moeten ze nog mee doen? Zich schamen omdat ze meer dan €40K verdienen?
Andersom schreef:
24-03-2020 09:45
Tuurlijk joh, nog meer solidariteit van de hogere inkomens eisen.

Solidariteit doe je met zijn allen, iedereen hetzelfde percentage inleveren lijkt mij meer op zijn plaats.
Ook mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is het fake!
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
24-03-2020 08:46
Deze crisis treft iedereen en alles. Wij als mensen, maar ook organisaties, bedrijven en Nederland.

We kunnen de lasten niet alleen bij de overheid en bedrijven neerleggen.

Niet alleen kijken naar nu, dit jaar, maar ook op langer termijn. Wanneer bedrijven moeten sluiten, dan komen nog veel meer mensen in de bedrijven.

Organisaties en bedrijven hebben nu vooral liquide middelen (geld) nodig om de lopende kosten (zoals personeelskosten bijvoorbeeld) te betalen. Door op dit moment het vakantiegeld niet uit te betalen, hebben ze geld vrij om te blijven ondernemen.

Heel vervelend voor mensen die gehoopt hadden om op korte termijn het vakantiegeld te krijgen.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Neemt niet weg dat ik begrijp dat het vervelend is nu je vakantiegeld te missen, maar er zijn in een periode als deze nou eenmaal dingen die belangrijker zijn.
Het is altijd makkelijk om als meerderheid te roepen dat de minderheid het maar voor hen moet betalen.
Shiitake schreef:
24-03-2020 09:45
Ik word altijd een beetje pissig om dit soort opmerkingen. Niet iedere hoge inkomen kan maar makkelijk alles missen. Hier heeft man >bruto 50.000
We leven niet wild, sparen wel, maar daarentegen bespreken we elke €50 + die wordt uitgegeven. Het komt niet aanwaaien. Hij werkt hard, te hard soms, en heeft veel verantwoording wat we eens gepaard gaat met een zelfde portie stress.

Waarom zou iemand die toevallig alleenstaand en wat kinderen meer heeft dan wij meer geld moeten vangen terwijl wij allebei volle werkweken maken?
Sorry, maar die inkomens betalen al genoeg.
bruto 50k is een heel prima inkomen, het ongeveer 2,5 keer meer dan het sociaal minimum. En ja ook die mensen werken hard.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een eigen bedrijf en nu al ruim een week helemaal geen geld.

Vaste lasten lopen door, zowel voor de zaak als privé, als dit langer dan twee maanden duurt zijn wij (en velen met ons) alles kwijt.

Sorry dat ik me even niet druk kan maken over vakantiegeld van mensen die nog steeds iedere maand een vast salaris ontvangen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Phloxx schreef:
24-03-2020 08:52
Ja hoor, en maar weer wijzen met het vingertje naar de hogere inkomens.
Als mensen zoals jij elke keer hun zin kregen waren er al helemaal geen hoge inkomens meer over, want alles moet maar van hen af. Dat ze vaak ook heel wat harder en meer werken wordt over gezwegen. Zulke salarissen zijn vaak banen waarbij je 24/7 bereikbaar en verantwoordelijk bent.

Zeur niet zo. Deze periode is voor iedereen heel zwaar. Denk even niet alleen aan jezelf. Als we hier straks uitkomen en iedereens werkgever is failliet, dan komen we pas in de problemen. Het is nu eenmaal een hele bijzondere en nare periode. We zullen hier allemaal door heen moeten.
Niet om het een of ander, ik zie nu hier veel jonge mannen hard aan het werk die ook een gezin hebben te onderhouden, alsof die stratenmakers scheppen met geld verdienen..
viva-amber schreef:
24-03-2020 08:08
Het gaat helemaal niet om schrappen maar om uitstel en/of een overname van de betaling door het UWV zodat bedrijven later mogen betalen.
Precies, wat een paniek weer.
Tiana_76 schreef:
24-03-2020 07:56
Als het bedrijf failliet gaat, zit je pas echt in de problemen. Dan maar een klein offer brengen toch? Dat moeten er veel meer.
Ik vinf het van de zotte dat de grootverdieners geen offer brengen.
We zijn met zijn allen weer net zo dom als bij de vorige 'crisis'.
Klappen en juichen voor alle zorgmedewerkers, boos doen over mensen die zich naar gedragen naar winkelmedewerkers.
Drie keer raden wie de volgende crisis gaan betalen en wie er stinkend rijk worden. De mensen die veilig thuis zitten en een paar ton per jaar verdienen aan wat de uitvoerende mensen met gevaar voor eigen leven nu aan het doen zijn.
En dan hier ook nog gelaten 'als je ermee kunt helpen'.
Niemamd helpt jou hoor, degenen die het zouden kunnen zijn nu hun eigen schaapjes op het droge aan het brengen.
VAKANTIEGELD WORD OF GEWOON BETAALD (overgenomen tijdelijk door UWV) OF LATER UITBETAALD. Niet geschrapt!

Zo.
*TanteSjaan* schreef:
24-03-2020 09:52
Mee eens.

Het is zo makkelijk om te blèren dat de hogere inkomens dan maar hun poen moeten afstaan, omdat jij geen buffertje hebt en als alleenstaande drie kinderen groot brengt. Die hogere inkomens hebben vaak ook een gezin met bijbehorende lasten. Daarnaast betalen ze al flink meer belasting, dus wat moeten ze nog mee doen? Zich schamen omdat ze meer dan €40K verdienen?
Ik was niet echt van plan mijn vakantiegeld in te leveren, als er weer een bank omvalt zodat bepaalde mensen hun 'vaste lasten' (villa etc) kunnen blijven betalen. Maar nobel hoor, dat men ook aan deze mensen denkt en dan een alleenstaande moeder beticht van lichtzinnig met geld omgaan omdat ze haar vakantiegeld niet kan missen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-03-2020 08:52
Ja hoor, en maar weer wijzen met het vingertje naar de hogere inkomens.
Als mensen zoals jij elke keer hun zin kregen waren er al helemaal geen hoge inkomens meer over, want alles moet maar van hen af. Dat ze vaak ook heel wat harder en meer werken wordt over gezwegen. Zulke salarissen zijn vaak banen waarbij je 24/7 bereikbaar en verantwoordelijk bent.

Zeur niet zo. Deze periode is voor iedereen heel zwaar. Denk even niet alleen aan jezelf. Als we hier straks uitkomen en iedereens werkgever is failliet, dan komen we pas in de problemen. Het is nu eenmaal een hele bijzondere en nare periode. We zullen hier allemaal door heen moeten.
Pardon? Mensen zoals ik?? Hun zin krijgen?

1. ik heb 3 kinderen in de basisschool leeftijd en werk voor mijn geld in de zorg. Dus ja ook 24/7 inzetbaar en betrokken bij mijn werk. En reken
maar dat dit ook een pittige baan is. Zwaarte van je werk is niet altijd te meten met inkomen dat erbij hoort.
2. ik hoef niks, ik vraag niks en ik hoef al helemaal mijn zin niet
3. eerder schreef ik al, ik heb ook mijn buffer wel en red het ook zonder vakantiegeld. Het ging mij om de mensen die echt krap zitten en leven
100 euro per week. Die hun rekeningen en achterstanden willen inlossen van hun vakantiegeld en er niet perse hun 2e vakantie dat jaar
voor willen boeken. Dus nee ik denk juist niet aan mezelf...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven