Geld & Recht alle pijlers

Kosten bruiloft

03-06-2020 20:21 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar hier, omdat het onderwerp écht over geld gaat.
Trouwen, wat kost dat nou? Ik realiseer me dat je het zo gek en zo duur kunt maken als je wil, maar wat is jullie ervaring?

Zoals wij het graag zouden willen: trouwen en een feest. Dan allerlei dingen af te wegen, want: mijn vriend vindt het toch ook wel veel geld kosten en daar kunnen we nog zoveel andere dingen voor doen etcetera... Best een grote vriendenkring en familie (dan tel ik een paar collega's en goede studievrienden mee: Dan kom je toch wel op 80 a 100 man misschien met aanhang totaal.
Dus wat ik zei: trouwen, met getuigen, mag kleinschalig, maar dan later op de dag een feest, wel of niet dineren samen en met wie dan? Is zoiets te bedenken en samen te stellen voor maximaal tienduizend euro? Wij vinden dat nog wel schappelijk, maar hebben werkelijk geen idee van de tarieven.
Lees graag hoe jullie dat deden of zouden willen!
Alle reacties Link kopieren
Evin schreef:
05-06-2020 09:48
Laat ik nu net niet van goud houden, dus dat scheelt ook weer ;-)
Ik kan me helemaal voorstellen dat ik ook prima kan slagen met zo'n prijs voor een jurk.
Ik heb blijkbaar een nogal dure smaak qua sieraden. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Wij waren ca 5000 euro kwijt, daar zat in:

-Trouwen (goedkope gemeente in de buurt gekozen met mooie trouwzaal)
-Fotograaf voor shoot van 1 uur en de ceremonie van 45 minuten (die alle gemaakte foto's op dvd afleverde zonder nabewerking. Op het feest gevraagd of mensen zelf wat foto's maakten en naar een emailadres wilde sturen, we hebben zo veel foto's van verschillende groepen, heel grappig )
-eten voor daggasten, ca 25 personen (simpel gehouden, geen 4 gangen maar vooraf luxe borrelplanken met kaas/vlees/noten/bruchetta met drankjes, daarna keuze uit dingen als saté /hamburger/salade. Omdat dat meer bij ons past dan liflafjes. Nagerecht zal de taart zijn)
-taart (1 klein mooi versierd aansnijtaartje en om uit te delen grote plaattaart voor alle 100 feestgangers die in vierkantjes gesneden was met dezelfde vulling als de aansnijtaart)
- feest voor 100 personen (op nacalculatie, want veel personen die niet veel drinken. En alleen (speciaal) bier, wijn, fris, koffie, thee en binnenlands gedestileerd. Want je komt niet om te zuipen maar om het gezellig te hebben. Paar mensen gepikeerd omdat we geen baco of mixdrankjes lieten schenken.. )
-dj
-uitnodigingen (zelf ontworpen en bij de locale copyshop op dik papier laten afdrukken en zelf gevouwen, was max 75 euro voor 75 uitnodigingen)
- trouwboek (notitieboek met mooie kaft bij de boekhandel)
-ringen (samen 800 euro, bij de juwelier die ons serieus nam en binnen ons budget goed heeft mee gezocht. Gladde gouden ringen met voor mij een klein steentje).

De bruidsjurk (750, model vorig seizoen dus afgeprijsd) kreeg ik van mijn ouders en het pak (1300) kreeg mijn man van zijn ouders, dus dat zit er niet in.
Trouwauto was een oldtimer van een vriend,die ook onze chauffeur was.


Uiteindelijk hebben we zo'n 3000 euro aan cadeaugeld mogen ontvangen, dus al met al heeft het bijna niks gekost :)

We vonden 10.000 euro uitgeven niks voor ons, dus hebben we heel goed afwegingen gemaakt en we hebben echt een top dag zonder zorgen gehad. Het feest was ook geweldig, met familie, vrienden en directe collegas.

Doe wat bij je past. En wat voor jou het belangrijkste is. Is dat helemaal volzuipen, of luxe eten of een trouwjurk met briljantjes, doe dat dan ook. Zodat je geen "had ik maar" krijgt.
slagroom-met-dip wijzigde dit bericht op 05-06-2020 11:33
4.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
slagroom-met-dip schreef:
05-06-2020 10:00

Doe wat bij je past. En wat voor jou het belangrijkste is. Is dat helemaal volzuipen, of luxe eten of een trouwjurk met briljantjes, doe dat dan ook. Zodat je geen "had ik maar" krijgt.
Dit idd. Vriendin van mij heeft het anders gedaan dan ze zou willen en die heeft nu nog spijt.
Wij hadden ook neergezet wat wij het belangrijkste vonden, zodat we daar iig niet op gingen besparen.
En stel je dat je graag iets wil en het valt net buiten het budget, dat je daar ook goed over kunt praten met elkaar.
Zo kwamen wij er al snel achter dat ons budget niet heel reëel was voor onze wensen. Nu zijn wij uiteindelijk veeeeeeer over ons budget gegaan, maar alles was precies zoals wij het wilden en ik kijk echt terug op tot nu toe de mooiste en leukste dag uit mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
LeLe schreef:
05-06-2020 09:00
Een bruiloft is toch ook uiterlijke vertoning? De jurk, de make up, de ringen, de locatie etc... Je kan ook gewoon een kroegje afhuren en een gekke dresscode verzinnen. Veel intiemer en waarschijnlijk ook ongedwongener/ natuurlijker dan al die oppervlakkige poespas.
Ja je kunt een kroegje afhuren, maar je kunt het ook in de achtertuin vieren of een kasteel afhuren of gewoon niet trouwen.
Dat jij het intiem vindt doet niet ter zake.
Zo over de top was onze bruiloft trouwens niet. We hadden 77 personen en geen hele gekke dingen gedaan.
Maar goed, al was het wel over de top: het is jouw dag niet. Dus zolang jij je knip niet hoeft te trekken maakt het ook niets uit. En als je het niet ziet zitten blijf je lekker thuis.
Iedereen blij.
Alle reacties Link kopieren
Dé tip is inderdaad om niet te besparen op wat jullie belangrijk vinden, maar wel enorm op alle dingen die jullie niet interesseren. Er zijn allerlei details bij een bruiloft die erbij lijken te horen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Wie zegt dat je bloemen moet hebben? Of een feest? Of een dure jurk?

Ben je dol op lekker eten maar heb je niks met sieraden? Doe je toch geen ringen maar wel een fantastisch diner met over the top taart.

Of juist simpel bbqen maar wel groot feest met veel vrienden als je dat belangrijk vindt.

Kies voor waar jullie happy van worden en negeer de rest.
Alle reacties Link kopieren
Voor 10.000 euro is dit echt prima te doen.
Wij waren 10 jaar gelden 15.000 euro kwijt.
Hadden niet bezuinigd op de kleding, ik wilde heel graag die fantastische jurk 😉
40 mensen als daggast, die de hele dag gegeten en gedronken hebben. 150 avondgasten.
Alle reacties Link kopieren
paggy schreef:
06-06-2020 02:54
Voor 10.000 euro is dit echt prima te doen.
Wij waren 10 jaar gelden 15.000 euro kwijt.
Hadden niet bezuinigd op de kleding, ik wilde heel graag die fantastische jurk 😉
40 mensen als daggast, die de hele dag gegeten en gedronken hebben. 150 avondgasten.
Wij hebben het iets concreter gemaakt: 35 daggasten en 100 avondgasten. Daggasten zouden dan vanaf de ceremonie ergens in de middag aanwezig zijn, daarna borrel en/of taart en diner met 35 man. Feest voor totaal dan 100.
Ben zo benieuwd wat de locatie van onze voorkeur ervoor rekent.
Alle reacties Link kopieren
Kan zomaar een paar duizend euro kosten. Bereid je maar vast voor. ;)
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
06-06-2020 10:25
Kan zomaar een paar duizend euro kosten. Bereid je maar vast voor. ;)
Ja dat zal geen verrassing zijn. Maar nog wel een verschil tussen 5000 of 15000 euro :)
Alle reacties Link kopieren
Ik had een prachtige galajurk, en die heb ik nog steeds. Heb hem daarna nog een keer aangehad, om mijn man te verrassen.$

Heb een vriendin die een jurk kocht voor 3000,- Twee jaar later was ze gescheiden, en heeft ze de jurk weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ongeveer 15.000€ kwijt schat ik, en onze huwelijksreis kost ongeveer 12.500€

Wij zouden deze zomer trouwen in een gezelschap van ongeveer 50 mensen. Dit wordt nu een zeer beperkte kring van 13 mensen met een ceremonie en een BBQ in eigen tuin. Volgend jaar doen we het nog een keertje over met alles d’r op en d’r aan!
Alle reacties Link kopieren
Pukkie12345 schreef:
08-06-2020 18:36
Wij zijn ongeveer 15.000€ kwijt schat ik, en onze huwelijksreis kost ongeveer 12.500€

Wij zouden deze zomer trouwen in een gezelschap van ongeveer 50 mensen. Dit wordt nu een zeer beperkte kring van 13 mensen met een ceremonie en een BBQ in eigen tuin. Volgend jaar doen we het nog een keertje over met alles d’r op en d’r aan!
12.500 euro voor alleen de huwelijksreis?

Jammer dat jullie huwelijk nu niet door kan gaan!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
08-06-2020 20:27
12.500 euro voor alleen de huwelijksreis?

Jammer dat jullie huwelijk nu niet door kan gaan!
Ja heel jammer dat het niet door kan gaan zoals we gepland hadden😪, toch verheugen we ons op de kleine intieme ceremonie, met enkel onze directe familie.

En ja, de huwelijksreis kost 12.500€, maar die gaat dit jaar dus ook niet door😭we zijn allebei reisgek en hebben alle ‘standaard’ honeymoon bestemmingen al gezien, we zouden naar een ecoresort op een afgelegen eiland gaan...
Alle reacties Link kopieren
Pukkie12345 schreef:
08-06-2020 20:32
Ja heel jammer dat het niet door kan gaan zoals we gepland hadden😪, toch verheugen we ons op de kleine intieme ceremonie, met enkel onze directe familie.

En ja, de huwelijksreis kost 12.500€, maar die gaat dit jaar dus ook niet door😭we zijn allebei reisgek en hebben alle ‘standaard’ honeymoon bestemmingen al gezien, we zouden naar een ecoresort op een afgelegen eiland gaan...
Ja, logisch dat je je erop verheugd had. De ceremonie gaat dus wel door en het feest volgend jaar ergens?
Kan me voorstellen dat je er stevig van baalt.

Klinkt goed, jullie huwelijksreis. Naar welk eiland zouden jullie gaan?
Alle reacties Link kopieren
Wij zouden naar Sao Tomé en Principe gaan, hopelijk volgend jaar!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-06-2020 12:20
Ja je kunt een kroegje afhuren, maar je kunt het ook in de achtertuin vieren of een kasteel afhuren of gewoon niet trouwen.
Dat jij het intiem vindt doet niet ter zake.
Zo over de top was onze bruiloft trouwens niet. We hadden 77 personen en geen hele gekke dingen gedaan.
Maar goed, al was het wel over de top: het is jouw dag niet. Dus zolang jij je knip niet hoeft te trekken maakt het ook niets uit. En als je het niet ziet zitten blijf je lekker thuis.
Iedereen blij.
No hard feelings. Al mijn vrienden zijn redelijk weldenkend dus heb zelden zo’n klassieke bruiloft.
Zo dom als je laag- gemiddeld inkomen hebt om daar zoveel geld aan uit te komen. Het gaat om het huwelijk, niet om de bruiloft. Is gewoon uiterlijk vertoon. Of je het nou leuk vindt of niet.
Alle reacties Link kopieren
LeLe schreef:
09-06-2020 08:10
No hard feelings. Al mijn vrienden zijn redelijk weldenkend dus heb zelden zo’n klassieke bruiloft.
Zo dom als je laag- gemiddeld inkomen hebt om daar zoveel geld aan uit te komen. Het gaat om het huwelijk, niet om de bruiloft. Is gewoon uiterlijk vertoon. Of je het nou leuk vindt of niet.
Hoezo dom? Misschien vinden anderen het wel dom als je veel geld uitgeeft aan vakantie, je kan net zo goed gewoon op de camping in Zeeland gaan staan. Naar Bali ga je toch alleen maar om mooie foto’s op je Instagram te kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Onze bruiloft kost trouwens zo rond de 20.000 als alles door kan gaan. Maar dat is inclusief 2 overnachtingen voor onze ‘daggasten’ dus dat tikt wel aan.
Als ons feest niet door kan gaan en er dus ook 1 overnachting wegvalt dan blijft er denk ik zo’n 15.000 over.
We gaan het zien in september...
Alle reacties Link kopieren
LeLe schreef:
09-06-2020 08:10
No hard feelings. Al mijn vrienden zijn redelijk weldenkend dus heb zelden zo’n klassieke bruiloft.
Zo dom als je laag- gemiddeld inkomen hebt om daar zoveel geld aan uit te komen. Het gaat om het huwelijk, niet om de bruiloft. Is gewoon uiterlijk vertoon. Of je het nou leuk vindt of niet.
:rofl:
:facepalm:
‘No hard feelings’ maar wel even jezelf van je meest arrogante kant laten zien.
Nou meid, van harte gefeliciteerd met jouw vriendenkring. Gut, wat zul jij blij zijn dat je je in die kringen begeeft.
Overigens heb je geen enkele weet van andermans inkomen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
09-06-2020 09:18
:rofl:
:facepalm:
‘No hard feelings’ maar wel even jezelf van je meest arrogante kant laten zien.
Nou meid, van harte gefeliciteerd met jouw vriendenkring. Gut, wat zul jij blij zijn dat je je in die kringen begeeft.
Overigens heb je geen enkele weet van andermans inkomen.
Waarom voel jij je meteen op je tenen getrapt? Wat kan jou het schelen wat iemand anders ervan denkt?
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
09-06-2020 09:25
Waarom voel jij je meteen op je tenen getrapt? Wat kan jou het schelen wat iemand anders ervan denkt?
Even goed lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ieder z'n ding en ieder z'n inkomen toch? Zo heeft ieder weer eigen prioriteiten, ook met trouwen en hoeveel geld daaraan uit te geven.

Okay, gezellige modus weer aan? :)

Had ik al gezegd dat ik nog officieel gevraagd moet worden? :P
Alle reacties Link kopieren
Jij kan hem ook vragen :P
Alle reacties Link kopieren
Pukkie12345 schreef:
08-06-2020 20:57
Wij zouden naar Sao Tomé en Principe gaan, hopelijk volgend jaar!
Wow!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
09-06-2020 13:31
Jij kan hem ook vragen :P
Haha neeeee, op dat onderwerp wil ik lekker traditioneel zijn. :) :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven