Geld & Recht alle pijlers

Kosten bruiloft

03-06-2020 20:21 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar hier, omdat het onderwerp écht over geld gaat.
Trouwen, wat kost dat nou? Ik realiseer me dat je het zo gek en zo duur kunt maken als je wil, maar wat is jullie ervaring?

Zoals wij het graag zouden willen: trouwen en een feest. Dan allerlei dingen af te wegen, want: mijn vriend vindt het toch ook wel veel geld kosten en daar kunnen we nog zoveel andere dingen voor doen etcetera... Best een grote vriendenkring en familie (dan tel ik een paar collega's en goede studievrienden mee: Dan kom je toch wel op 80 a 100 man misschien met aanhang totaal.
Dus wat ik zei: trouwen, met getuigen, mag kleinschalig, maar dan later op de dag een feest, wel of niet dineren samen en met wie dan? Is zoiets te bedenken en samen te stellen voor maximaal tienduizend euro? Wij vinden dat nog wel schappelijk, maar hebben werkelijk geen idee van de tarieven.
Lees graag hoe jullie dat deden of zouden willen!
Alle reacties Link kopieren
Evin schreef:
04-06-2020 15:48
Het is meer dat we niet meer dan 10k willen betalen. Want daarna wordt het echt 'zonde', vinden wij.
Je moet keuzes maken. Wil je een (sjiek) diner, of lijkt je barbecueën leuker? Dat scheelt veel in geld. (in ons geval 20 ipv 60 euro pp)
Ook, wil je een receptie? Of doe je alleen een toost met je daggasten? Wil je taart dan serveren, of na de bbq? Wil je überhaupt taart?

Wij hebben bijv de receptie geskipt. Ik zou al niet weten wanneer we die hadden moeten doen qua tijd, en hij zou bijna 2000 euro kosten.... We hebben getoost met cava (we hadden ook geen fancy gasten of zo, gewoon mensen die liever een biertje drinken dan champagne, zeg maar) Taart bij de toost geserveerd.
De drankjes bij de bbq konden we afkopen; tientje pp. Het was ongeveer 28 graden op onze bruiloft (hadden gelukkig een buitenbruiloft gepland) dus dat was wel de moeite, dat afkopen ;)
We hadden geen trouwauto, maar twee taxibusjes gehuurd voor de dag. Voor onze ouders, broers/zussen/kinderen. 2x 175 euro voor de heen-én terugreis. Ik vond een chique trouwauto huren (wat ons wel heel gaaf leek) erg duur, voor enkele reis ;) En zo hoefde onze directe familie ook niet "moeilijk" te doen, of zelf taxi's te bestellen (en betalen).
Ook zijn we "gewoon" naar huis gegaan, na het feest. Ik vond het zonde om +250 euro voor een huwelijkssuite te betalen, terwijl we de volgende ochtend lekker op reis (8 dagen) te gaan. Hoe lang gebruik je die suite nou? Je bent pas om 2.00 in die suite, dan ff snel douchen, volgende ochtend ontbijt, en om 12.00 uiterlijk mag je weer wieberen.... Ontspannen deden we wel in die week die volgde :)


Ik zou een globale dag voor jezelf beschrijven. Wat zou je willen. Hoe lang denk je nodig te hebben per "onderdeel"? En dan wel ruim rekenen ;)
Wat kunnen je gasten "doen" als jij bijvoorbeeld een fotoshoot zou willen doen. Of wil je alleen foto's tussendoor gemaakt?

Wij waren ook 10k kwijt, maar dat was wel incl huwelijksreis :)
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
04-06-2020 15:41
Ik lees hier bedragen van 10000 tot 20000 euro voor een bruiloft!
Ik zal wel heel ouderwets zijn en ben al 100 j geleden getrouwd maar wat voor meerwaarde geeft al die 'pracht en praal' aan een huwelijk?
Een bruiloft duurt 1 dag. Een huwelijk als het goed is levenslang.
Dat staat toch los van elkaar? De een wil graag alles erop en eraan, de ander walgt daarvan, uiteindelijk heb je een wettelijk contract met elkaar afgesloten en sommige mensen willen op de dag dat je dat met elkaar afspreekt, ondertekent, net wat meer geld uitgeven aan een feest dan een ander.
Zolang mensen zich realiseren dat een bruiloft onderdeel is van een huwelijk en wat dat huwelijk inhoudt, maakt het toch niet uit dat er mensen zijn die pracht en praal willen?

Ik heb elke cent ervoor over gehad, ik vond het prachtig en magisch. De geboorte van mijn kinderen en mijn bruiloft zijn tot nog toe de mooiste en fijnste gebeurtenissen uit mijn leven en daar heeft het grote feest, de mooie jurk en geweldige locatie zeker aan bijgedragen.

Vakanties gaan ook over, ook dan heb je alleen maar herinneringen en foto’s. Bovendien zijn wij geen reislustige mensen, maar vonden we onze bruiloft wel heel belangrijk. En zo maakt iedereen andere keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in de vorige eeuw getrouwd zoals ik al schreef koste onze dag 10000 gulden. Bij ons was het ook meteen afscheid nemen van Nederland.

Ik heb altijd een beetje moeite om het de mooiste dag van mijn leven te noemen... want dan blijft er dus niets meer over om voor te leven.

De leukste trouwerij waar ik geweest ben was in een hooischuur, met een catering.
Alle reacties Link kopieren
Het kan toch tot nu toe een van de mooiste momenten/dagen zijn? Tot nu toe, ik ben 31, behoort mijn bruiloft en geboorte van mijn kinderen tot de mooiste momenten. De geboortes van mijn meiden staan op 1 trouwens ;-)

Dit ( kinderen en bruiloft) was in mijn beleving gewoon heel anders qua emotie en gevoel dan enig andere gebeurtenis uit mijn leven tot nu toe.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 17:49
32.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan het voor 10K, hangt van de keuzes af die je maakt, is al veel over gezegd.
Onze fotografen kosten alleen al 4500 euro, dus wij hadden een bruiloft die ongeveer 4x zoveel kostte. En dan hebben ook wij zelfs nog op dingen bespaard.

De locatie is verreweg de grootste hap uit het budget, bij ons kostte een daggast ruim 250 euro en we hadden er 80.
Hadden we dat anders gewild achteraf? Ja en nee, we hebben hier namelijk ook heel lang over gewikt en gewogen en hebben nou eenmaal echt familie en vrienden waarbij je als je de 1 uitnodigt, een ander ook echt wel moet doen. Een kleine en intieme ceremonie was bij ons sowieso al geen optie door het grote gezin waar vriend uit komt en je moeilijk broers of zussen niet kunt uitnodigen. ;)

Als jullie onder de 10K willen blijven, kun je niet verwachten dat het grootste gedeelte van jullie 80-100 gasten de hele dag aanwezig zal zijn, dus daarin wordt het keuzes maken.

Wat bijvoorbeeld ook kan: begin van de middag met getuigen trouwen op het stadhuis, dan foto's maken en dineren met alleen jullie gezinnen en beste vrienden. Vervolgens de rest van de gasten uitnodigen rond een uur of 19:30 voor de ceremonie (door een ceremoniespreker of een goede vriend ofzo die dat goed kan, inclusief weer een soort van ja-woord) en daarna een groot feest.
Alle reacties Link kopieren
Je moet uitgaan van je budget en bepalen welke zaken echt belangrijk zijn.
Maak bv een lijst waarin alles staat van de Cabrio tot de locatie.

Verdeel elk 100 punten over die lijst.

En begin de dingen met de hoogste punten te kopen tot je bij 8000 euro bent. (die laatste 2k komt er zó bij).

En houd daarna op, want er komen een miljoen dingetjes voorbij (bedankkaartjes in de stijl van de bruidsmeisjes, ritje op een ezel die happy birthday kan balken) die leuk zijn maar niet noodzakelijk.

Wat ook kan helpen is achter elk punt op je lijst zetten of het noodzakelijk is, belangrijk of leuk.
Noodzakelijk is het stadhuis, ouders erbij - de dingen die zó belangrijk zijn dat de trouwerij gewoon niet doorgaat als ze ontbreken.
Belangrijk zijn alle dingen die je over 5-10 jaar nog weet.
Leuk is alle gekheid die de bruids-industrie heeft bedacht, alles waarvan je niet wist dat het bestond en alles waarbij je denkt 'leuk!'
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
04-06-2020 15:41
Ik lees hier bedragen van 10000 tot 20000 euro voor een bruiloft!
Ik zal wel heel ouderwets zijn en ben al 100 j geleden getrouwd maar wat voor meerwaarde geeft al die 'pracht en praal' aan een huwelijk?
Een bruiloft duurt 1 dag. Een huwelijk als het goed is levenslang.
Welke ‘pracht en praal’?
Als je je gasten goed wilt verzorgen ben je zo wat geld kwijt en dan hoef je echt niks geks te doen.
Ik vind dit zo zuur klinken. Alsof je het alleen voor de uiterlijke vertoning doet.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
04-06-2020 18:44
Welke ‘pracht en praal’?
Als je je gasten goed wilt verzorgen ben je zo wat geld kwijt en dan hoef je echt niks geks te doen.
Ik vind dit zo zuur klinken. Alsof je het alleen voor de uiterlijke vertoning doet.
Een bruiloft is toch ook uiterlijke vertoning? De jurk, de make up, de ringen, de locatie etc... Je kan ook gewoon een kroegje afhuren en een gekke dresscode verzinnen. Veel intiemer en waarschijnlijk ook ongedwongener/ natuurlijker dan al die oppervlakkige poespas.
Alle reacties Link kopieren
LeLe schreef:
05-06-2020 09:00
Een bruiloft is toch ook uiterlijke vertoning? De jurk, de make up, de ringen, de locatie etc... Je kan ook gewoon een kroegje afhuren en een gekke dresscode verzinnen. Veel intiemer en waarschijnlijk ook ongedwongener/ natuurlijker dan al die oppervlakkige poespas.
Dat jij dat leuker vindt betekent niet dat het andere oppervlakkige poespas is.
Jij hoeft er toch niet voor te betalen?
Ik hoop niet dat jij een van mijn gasten bent want dan hoop ik dat je thuis blijft.
Alle reacties Link kopieren
Meprim schreef:
03-06-2020 20:54
Ik zie een aantal reacties met de tip op de ring te besparen. Juist die ring gaat het langste mee. Die draag je elke dag. Daar zou ik dus juist niet op besparen.
De rest is voor één dag.
Mee eens.
Bij ons worden de ringen by far de grootste uitgave. Zeg echt de helft van wat we eraan uitgeven. Dus ringen à 2500 euro, al het andere (kleding, locatie, notaris e.d.) zo ergens tussen de 2500 en 3000 euro tezamen.
daveotion wijzigde dit bericht op 05-06-2020 09:09
0.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Ceester schreef:
03-06-2020 20:38
Kijk goed in je vrienden en familie kring wie wat kan doen voor jullie bruiloft... Heb je iemand met een groot huis in je omgeving? Ken je iemand die in een band speelt? Etc
.
https://mobile.twitter.com/hashtag/niet ... htag_click
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal wat om familie en vrienden om dat soort gunsten te vragen. Weigeren zullen ze zelden doen uit belrrfdheid, maar zitten er wel mee.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
05-06-2020 09:18
Ik vind het nogal wat om familie en vrienden om dat soort gunsten te vragen. Weigeren zullen ze zelden doen uit belrrfdheid, maar zitten er wel mee.
Heel erg eens. Man en ik zijn professioneel met 'feestjes' bezig. Dus bij elke bruiloft waar we 'dichtbij' zijn wordt zowat verwacht dat hij x en x en x wel kan regelt/doet en ik zo ongeveer de rest want 'voor jullie is dat makkelijk, jullie kunnen dat zo goed/kennen zoveel leveranciers'. Wat vergeten wordt is dat het ontzettend veel werk is, dat het frictie veroorzaakt (Nee ik wil toch....), dat ik niet met het budget van vrienden wil stoeien, dat het een enorme verantwoordelijkheid is (oei, de dj booth is te laat, de cateraar laat steken vallen), dat je altijd de pineut bent als er discussie over betalingen ontstaan, dat wij geen gasten zijn en dat een boeketje als bedankje belachelijk is.
Wij zeggen dus nee. En dat wordt ons vaak verweten. Leuk he? Heb je niets fout gedaan ben je alsnog 'geen goede vriend'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
05-06-2020 09:26
Heel erg eens. Man en ik zijn professioneel met 'feestjes' bezig. Dus bij elke bruiloft waar we 'dichtbij' zijn wordt zowat verwacht dat hij x en x en x wel kan regelt/doet en ik zo ongeveer de rest want 'voor jullie is dat makkelijk, jullie kunnen dat zo goed'. Wat vergeten wordt is dat het ontzettend veel werk is, dat het frictie veroorzaakt (Nee ik wil toch....), dat ik niet met het budget van vrienden wil stoeien, dat het een enorme verantwoordelijkheid is (oei, de dj booth is te laat, de cateraar laat steken vallen), dat je altijd de pineut bent als er discussie over betalingen ontstaan, dat wij geen gasten zijn en dat een boeketje als bedankje belachelijk is.
Wij zeggen dus nee. En dat wordt ons vaak verweten. Leuk he? Heb je niets fout gedaan ben je alsnog 'geen goede vriend'.
Lijkt me inderdaad erg vermoeiend en niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het anders als iemand het specefiek aanbiedt, maar vragen zou ik nooit durven. Zoals mijn schoonzusje die heel graag een deel van onze fotos wil maken.
Ik zou hoogstens eerder een bekende inhuren omdat ik die vertrouw en graag business gun maar dan betaal je er voor.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
05-06-2020 09:08
Mee eens.
Bij ons worden de ringen by far de grootste uitgave. Zeg echt de helft van wat we eraan uitgeven. Dus ringen à 2500 euro, al het andere (kleding, locatie, notaris e.d.) zo ergens tussen de 2500 en 3000 euro tezamen.
No way dat ik met zulke dure sieraden zal lopen. Dus dat zal echt onze keuze niet worden! Zelfde met kleding. Waarom moet dat allemaal zo duur? Hoeft voor ons niet :)
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
05-06-2020 09:26
Heel erg eens. Man en ik zijn professioneel met 'feestjes' bezig. Dus bij elke bruiloft waar we 'dichtbij' zijn wordt zowat verwacht dat hij x en x en x wel kan regelt/doet en ik zo ongeveer de rest want 'voor jullie is dat makkelijk, jullie kunnen dat zo goed/kennen zoveel leveranciers'. Wat vergeten wordt is dat het ontzettend veel werk is, dat het frictie veroorzaakt (Nee ik wil toch....), dat ik niet met het budget van vrienden wil stoeien, dat het een enorme verantwoordelijkheid is (oei, de dj booth is te laat, de cateraar laat steken vallen), dat je altijd de pineut bent als er discussie over betalingen ontstaan, dat wij geen gasten zijn en dat een boeketje als bedankje belachelijk is.
Wij zeggen dus nee. En dat wordt ons vaak verweten. Leuk he? Heb je niets fout gedaan ben je alsnog 'geen goede vriend'.
Eens. Ik zou dat overigens ook niet willen, dat vrienden/familie onderdeel worden van de organisatie. Veel leuker en belangrijker dat zij op ongedwongen wijze mee kunnen doen met de dag en het feest.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn overigens wel fan van een locatie die wij wel echt als trouwlocatie zouden willen! Ik heb ze eergisteren gemaild met vragen over tarieven, maar nog geen reactie.
Alle reacties Link kopieren
Evin schreef:
05-06-2020 09:38
No way dat ik met zulke dure sieraden zal lopen. Dus dat zal echt onze keuze niet worden! Zelfde met kleding. Waarom moet dat allemaal zo duur? Hoeft voor ons niet :)
Daar zit je al gauw aan als je echt goud wilt en steentjes. ;)
Mijn jurk komt gewoon van een modemerk en kost 70 euro en ik kan hem ook nog vaker dragen, want hij is (afgezien van de kleur) totaal niet bruidsjurk-achtig. Een echte bruidsjurk vond ik namelijk zonde van het geld, en die draag je echt maar één keer en is na afloop zo goed als waardeloos geworden. Ringen gaan nog jaren en jaren mee en verliezen hun waarde niet.
Alle reacties Link kopieren
Evin schreef:
05-06-2020 09:38
No way dat ik met zulke dure sieraden zal lopen. Dus dat zal echt onze keuze niet worden! Zelfde met kleding. Waarom moet dat allemaal zo duur? Hoeft voor ons niet :)
Voor ons ook niet. Maar wij geven in het normale leven al weinig geld uit aan kleding.
Mijn witte jurkje was , extreem in de uitverkoop, maar €5,-. En man had een witte korte broek en overhemd. Trouwden op het strand dus geen schoenen verder. Ringen dus bij elkaar €150. Trouwerij was via een weddingplanner daar iets van 150€, papieren €60 geloof ik. De fotograaf was het duurste dat kostte geloof ik 250$. Weet het niet meer precies maar rond die bedragen zaten we.
Gebak hadden wij bij de supermarkt gehaald net als een fles roze bubbels. En dan natuurlijk de reis maar die hadden we toch gedaan en toen dachten we oh dan kunnen we meteen daar even trouwen :P .

Als we hier waren getrouwd hadden we ook echt geen dure trouwkleding aangeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
05-06-2020 09:43
Daar zit je al gauw aan als je echt goud wilt en steentjes. ;)
Mijn jurk komt gewoon van een modemerk en kost 70 euro en ik kan hem ook nog vaker dragen, want hij is (afgezien van de kleur) totaal niet bruidsjurk-achtig. Een echte bruidsjurk vond ik namelijk zonde van het geld, en die draag je echt maar één keer en is na afloop zo goed als waardeloos geworden. Ringen gaan nog jaren en jaren mee en verliezen hun waarde niet.
Laat ik nu net niet van goud houden, dus dat scheelt ook weer ;-)
Ik kan me helemaal voorstellen dat ik ook prima kan slagen met zo'n prijs voor een jurk.
Alle reacties Link kopieren
Evin schreef:
05-06-2020 09:48
Laat ik nu net niet van goud houden, dus dat scheelt ook weer ;-)
Ik kan me helemaal voorstellen dat ik ook prima kan slagen met zo'n prijs voor een jurk.
Ja ik ook. Maar echt niet dat ik 2500€ uit zou geven voor een jurk voor 1 dag.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dan veel leuker om een keer in een mooie gala- of cocktailjurk te investeren.
Alle reacties Link kopieren
Qua jurk zou ik wel echt een andersoortige jurk willen dan we veel zien. Omdat trouwen in het winterseizoen ons aanspreekt past de jurk die ik zou willen daar ook goed bij: met lange mouwen! :heart:
evin wijzigde dit bericht op 05-06-2020 09:58
2.31% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven