Grrrr zo boos op collega! Terecht?

07-06-2020 02:16 364 berichten
Ik werk in een café met meerdere zalen. In elke zaal mag 30 man zitten.
Mijn zaal was vol. Omdat er mensen in en uit liepen, en ik intussen ook nog gasten moest helpen, deed ik de deuren dicht. Zo kon ik beter overzicht houden.
De ingang dicht, de uitgang open. Als er dan 2 mensen uit gingen, kon ik weer 2 mensen binnenlaten dacht ik.

Komt mijn leidinggevende naar me toe; "de deur moet open blijven".
Ik zeg; "maar zo kan ik beter overzicht houden".
Zegt ie op exact dezelfde manier nog een keer; "de deur moet open blijven".
En toen liep hij weg!

Ik kan daar dus echt HEEL slecht tegen.
Dat commanderende, dat ontzettend ongelijkwaardige.
Heb ik gelijk dat ik daar zó boos van word?

Dit is niet eerste keer dat ik dit met hem meemaak, trouwens.
anoniem_397653 wijzigde dit bericht op 07-06-2020 03:09
6.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij is 20 jaar jonger dan jij. Iedereen kan doorgroeien naar teamhoofd, zonder opleiding. Waarom is hij dan gepromoveerd en jij niet? Met 20 jaar meer (levens)ervaring. Ik zou me dat eens heel serieus gaan afvragen.
Lillybit schreef:
07-06-2020 09:59
Als de kinderen met ja maar komen, herhaal ik ook altijd mijn zin nog een keer.
ja met iets meer nadruk
en een LG is LG en niet gelijkwaardig. Hij staat boven jou in de hierarchie
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 09:58
Nee, ik heb gezegd dat ik het fijn vond dat hij erop terug kwam.
Ik werd pas weer boos toen ik er thuis weer aan dacht.
Het is toch uitgepraat? Waar ben je nu nog boos om?
S-Meds schreef:
07-06-2020 10:01
ja met iets meer nadruk
Precies :-D
Alle reacties Link kopieren
Misschien accepteren dat de beste man simpelweg wat kort is (en dan met name onder druk)? Hij biedt vervolgens wel zijn excuses aan, dus mi is er sprake van goede intenties. Ik zou het wat meer van je laten afglijden en het niet zo persoonlijk nemen. Normaliter kun je mensen uit de weg gaan die niet zo passend zijn bij jouw persoonlijkheid maar in werk heb je deze luxe helaas niet (of iig een stuk minder), je wordt niet voor niets betaald.
SjaanRoeispaan schreef:
07-06-2020 10:00
Hij is 20 jaar jonger dan jij. Iedereen kan doorgroeien naar teamhoofd, zonder opleiding. Waarom is hij dan gepromoveerd en jij niet? Met 20 jaar meer (levens)ervaring. Ik zou me dat eens heel serieus gaan afvragen.
Blijkbaar was de meneer een betere optie.
Zie dan ook het deurensluit incident.
nessemeisje schreef:
07-06-2020 09:57
Over ' respect' beginnen omdat je helder te verstaan gegeven wordt dat je gewoon de freakin' deur open moet laten. Hij is je leidinggevende en heeft de verantwoordelijkheid op de vloer. Jij moet gewoon doen wat hij zegt. " Ja, maar.." zijn zowat de irritantste woorden die er zijn in een werkomgeving.
Echt? Ik ben het hier dus écht niet mee eens.
Is er dan verder niemand die vind dat je gewoon op gelijkwaardige toon met elkaar hoort te praten?
Lillybit schreef:
07-06-2020 09:59
Als de kinderen met ja maar komen, herhaal ik ook altijd mijn zin nog een keer.
Ik ben geen kind meer.

Dat is precies het probleem.
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:05
Echt? Ik ben het hier dus écht niet mee eens.
Is er dan verder niemand die vind dat je gewoon op gelijkwaardige toon met elkaar hoort te praten?
Schreeuwde hij tegen je ofzo?
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:05
Echt? Ik ben het hier dus écht niet mee eens.
Is er dan verder niemand die vind dat je gewoon op gelijkwaardige toon met elkaar hoort te praten?
nee
Lillybit schreef:
07-06-2020 10:05
Blijkbaar was de meneer een betere optie.
Zie dan ook het deurensluit incident.
Niet zo snel met je oordeel hoor...
Ik wil die functie niet dus heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Simpel he.
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:05
Echt? Ik ben het hier dus écht niet mee eens.
Is er dan verder niemand die vind dat je gewoon op gelijkwaardige toon met elkaar hoort te praten?
Tijdens de dienst? Terwijl jij in discussie wil gaan?
Nee.
Jij bent eigenwijs en wil de deur dicht doen, omdat jij anders geen overzicht hebt. Deur moest open. Punt. Het gaat niet (altijd) om jou (en je gevoelentjes) , maar om de zaak en de gasten.
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:05
Echt? Ik ben het hier dus écht niet mee eens.
Is er dan verder niemand die vind dat je gewoon op gelijkwaardige toon met elkaar hoort te praten?

Op een werkvloer met klanten om je heen ga je niet in discussie. Dus geen "ja maar", maar gewoon doen en eventueel later op terugkomen. En in de stress kan een opmerking er weleens wat botter uitkomen dan bedoeld. En dat heeft je leidinggevende goed aangevoeld want hij is er zelf op teruggekomen en heeft zijn excuses aangeboden.
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:05
Echt? Ik ben het hier dus écht niet mee eens.
Is er dan verder niemand die vind dat je gewoon op gelijkwaardige toon met elkaar hoort te praten?
Grappig, ik heb ooit een dag meegelopen in Italië in een eettent en als je daar 1x -ja maarde- dan vloog je letterlijk de laan uit. Baas stond drie uur lang te roeptoeteren en het personeel stond in een rij met de armen over elkaar te luisteren. En niemand die het maar in zijn hoofd haalde om iets te zeggen.

En natuurlijk zijn we hier in Nederland, maar hier is over het algemeen al heel veel ruimte om een weerwoord te geven aan leidinggevenden. Ik snap dat het fijner is als alles gelijkwaardig is, maar zou de zaak dan niet omvallen? Ik snap dat het vervelend is, maar ik denk dat dit het niet waard is om je zo over op te winden.
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:07
Ik ben geen kind meer.

Dat is precies het probleem.
Dan moet je je ook niet als een kind gedragen en zonder overleg een deur sluiten en een discussie willen aangaan als er wordt aangegeven dat de deur open moet.
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 09:58
Nee, ik heb gezegd dat ik het fijn vond dat hij erop terug kwam.
Ik werd pas weer boos toen ik er thuis weer aan dacht.
Dat is dan jouw probleem. Hij heeft uitgelegd dat het er soms anders uit komt dan hij bedoelt. Dus je woede is onterecht. In plaats van te eisen dat hij zijn toon aanpast, kan je ook accepteren dat hij op een andere manier communiceert dan jij zou doen.
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:05
Echt? Ik ben het hier dus écht niet mee eens.
Is er dan verder niemand die vind dat je gewoon op gelijkwaardige toon met elkaar hoort te praten?
Hij is verantwoordelijk en het is druk. Ook is het niet gastvrij om op de werkvloer een discussie te starten. Dus dat is niet het moment en de plaats om te gaan ja maaren over het sluiten van een deur.
Dit is het eerste weekend dat de horeca weer open mag met allemaal gekke regels. Dat is spannend voor iedereen. Hij heeft zijn excuses aangeboden (wat ik al overbodig vind), het zou je sieren als jij de eerstvolgende keer ook je excuses aanbiedt.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Whateffa schreef:
07-06-2020 10:03
Misschien accepteren dat de beste man simpelweg wat kort is (en dan met name onder druk)? Hij biedt vervolgens wel zijn excuses aan, dus mi is er sprake van goede intenties. Ik zou het wat meer van je laten afglijden en het niet zo persoonlijk nemen. Normaliter kun je mensen uit de weg gaan die niet zo passend zijn bij jouw persoonlijkheid maar in werk heb je deze luxe helaas niet (of iig een stuk minder), je wordt niet voor niets betaald.
Dit doet hij idd alleen als ie onder druk staat. Nu ik het een paar keer heb meegemaakt zal ik maar proberen om er de volgende keer op voorbereid te zijn dat hij zo kan doen. Hopelijk slaat bij mij dan ook minder snel de vlam in de pan.
Alle reacties Link kopieren
Je leidinggevende staat een trede hoger dan jij, dus ik denk niet dat je in dit geval kan spreken van 'gelijkwaardig'.
Daarnaast begrijp ik dat het druk was op dat moment (30 man in de zaal, dus vandaar de zaal dicht). Waarom wilde je op dat moment het gesprek aan gaan? Kennelijk was het minder druk, zodat er voor jou tijd en ruimte was voor een gesprek. En eigenlijk vind ik het niet zo professioneel om - in het bijzijn van de klanten - over die deur met je leidinggevende in discussie te gaan. Doe dat alsjeblieft op een geschikt moment (na werk), achter de schermen en waar dus geen klanten bij zijn.

En wat ook al eerder is aangegeven: 'ja, maar...' getuigt in mijn ogen niet echt van veel respect voor je leidinggevende (als ik 'ja, maar...' hoor, dan is dat doorgaans van kinderen). Al heb je het besproken, toch was je bij thuiskomst weer boos. Terwijl je van je leidinggevende verwacht dat hij wel respect heeft voor jou?

Waarom wil je zo graag je gelijk halen?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Als leidinggevende heb je nu eenmaal het laatste woord. Dat jij een oplossing bedacht is top, maar die had je even moeten overleggen. 'Ik zou graag de deur dichtdoen, want... '
Nu heb je het uit jezelf gedaan, hij wilde het niet hebben. Klaar. De manier waarop is dus uitgesproken, heb je ook gevraagd naar het waarom? En uitgelegd waarom je het wilde doen? Lijkt me handig voor je volgende drukke dienst.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Britskorthaartje schreef:
07-06-2020 10:10
Grappig, ik heb ooit een dag meegelopen in Italië in een eettent en als je daar 1x -ja maarde- dan vloog je letterlijk de laan uit. Baas stond drie uur lang te roeptoeteren en het personeel stond in een rij met de armen over elkaar te luisteren. En niemand die het maar in zijn hoofd haalde om iets te zeggen.

En natuurlijk zijn we hier in Nederland, maar hier is over het algemeen al heel veel ruimte om een weerwoord te geven aan leidinggevenden. Ik snap dat het fijner is als alles gelijkwaardig is, maar zou de zaak dan niet omvallen? Ik snap dat het vervelend is, maar ik denk dat dit het niet waard is om je zo over op te winden.
En vonden de gasten dat prettig om naar te kijken en te luisteren..?
Ik was zelf al vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:07
Ik ben geen kind meer.

Dat is precies het probleem.
Dan had je ook op een volwassen manier kunnen overleggen op welke manier je beter overzicht zou kunnen houden. Een binnenruimte afsluiten, vind ik als klant nogal vreemd.
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 09:43
Ik zei "he, wie heeft die deur weer open gezet?"
Antwoord: "die deur moet open blijven".


Tot hier ging er helemaal niets mis in de communicatie. Jij stelde een vraag en je kreeg gewoon een normaal antwoord.

"Ja maar het overzicht".


“Ja maar” zeggen kinderen. Een volwassen reactie is de deur open houden en bij jezelf denken “goh, straks toch eens vragen waarom”

"Die deur moet open blijven".


Dat is inderdaad een kinderachtig antwoord, en die volgen meestal op kinderachtige reacties.
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 10:13
Dit doet hij idd alleen als ie onder druk staat. Nu ik het een paar keer heb meegemaakt zal ik maar proberen om er de volgende keer op voorbereid te zijn dat hij zo kan doen. Hopelijk slaat bij mij dan ook minder snel de vlam in de pan.

Vind je echt zo gek dat mensen kortaf zijn als ze stress hebben? Ik ben niet anders gewend en zelf ben ik ook niet echt een zonnestraaltje als ik het erg druk heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven