Reizen
alle pijlers
Verzekering online aangevraagd Frankrijk, herroepen?
woensdag 15 juli 2020 00:26
Ik verhuis over een paar weken naar Frankrijk en moet momenteel nogal veel regelen. Van mijn verhuurder hoorde ik dat ik zsm een assurance habitation moest afsluiten. In NLD is dat zo gepiept dus ik dacht: dat fix ik wel even. Maar aangezien ik nog niet in Frankrijk woon is het toch wat lastiger dan ik dacht. Ik heb geprobeerd online een verzekering af te sluiten, maar toen bleek ik ineens een frans telefoonnummer nodig te hebben waarmee ik een code zou ontvangen waarmee ik het contract online kon versturen. Ik kon dus niet verder met de aanvraag. Het vervelende is dat ik toen al betaald had, met mijn credit card want daar werd naar gevraagd. Ik heb toen opnieuw het formulier ingevuld waarbij ik opnieuw moest betalen en probeerde het contract via de email te verzenden. Toen bleek het emailadres niet te werken. Ik heb nu 2 keer betaald, maar ik kon beide contracten niet online of per email versturen en ik heb nu besloten om voor een andere verzekeringsmaatschappij te kiezen. Eentje waarbij alles wat soepeler verloopt en de website tevens in het engels is.
Ik weet nu alleen niet of ik nou een verzekering heb afgesloten of niet. Het contract is niet getekend, maar ik moest wel direct al betalen voor de 1e 2 maanden. Daarbij heb ik ook 2 contracten toegestuurd gekregen omdat de eerste poging vast liep. Staan er nu 2 contracten op mijn naam? Ik probeer een emailadres te vinden, maar ik kan alleen via een vaag menu op de site in contact komen met de verzekeringsmaatschappij. Mocht ik 2 verzekeringen hebben afgesloten, dan zou ik die kunnen herroepen maar die optie vind ik nergens op de site.
Ik heb al contact gezocht met de klantenservice, maar die waren vandaag gesloten vanwege 14 juillet en mijn Frans is nog niet op het nivo dat ik hierover zou kunnen bellen. Ik ben natuurlijk Frans aan het leren, maar ik merk dat ik communiceren over dit soort dingen echt nog te lastig vind. Zeker via de telefoon, waarbij de verbinding vaak niet optimaal is.
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Ik weet nu alleen niet of ik nou een verzekering heb afgesloten of niet. Het contract is niet getekend, maar ik moest wel direct al betalen voor de 1e 2 maanden. Daarbij heb ik ook 2 contracten toegestuurd gekregen omdat de eerste poging vast liep. Staan er nu 2 contracten op mijn naam? Ik probeer een emailadres te vinden, maar ik kan alleen via een vaag menu op de site in contact komen met de verzekeringsmaatschappij. Mocht ik 2 verzekeringen hebben afgesloten, dan zou ik die kunnen herroepen maar die optie vind ik nergens op de site.
Ik heb al contact gezocht met de klantenservice, maar die waren vandaag gesloten vanwege 14 juillet en mijn Frans is nog niet op het nivo dat ik hierover zou kunnen bellen. Ik ben natuurlijk Frans aan het leren, maar ik merk dat ik communiceren over dit soort dingen echt nog te lastig vind. Zeker via de telefoon, waarbij de verbinding vaak niet optimaal is.
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
woensdag 15 juli 2020 06:42
woensdag 15 juli 2020 07:51
Dat laatstemamavanvier schreef: ↑15-07-2020 06:42Je hebt betaald met credit card zeg je. Staan die bedragen gereserveerd of echt afgeschreven. Als je persé een Frans telefoon nr. moet hebben, dan is de kans groot dat de overeenkomst niet compleet is. Ik zou toch bellen vandaag en spreek Engels met ze, dat lukt meestel wel. Succes
Vraag je collega die laatst voor je tolkte anders nog een keer om hulp. Of stuur ze een mail of misschien hebben ze wel zon chatfunctie. Dan krijg je direct antwoord maar kun je wel rustig hun antwoord tot je nemen of nog wat opzoeken op googletranslate.
woensdag 15 juli 2020 13:54
Ik las inderdaad dat je het contract binnen 14 dagen kan annuleren, dat moet dan wel aangetekend aangebeuren. Ik vraag me af of er überhaupt een overeenkomst tot stand is gekomen aangezien ik het contract + machtiging niet heb ondertekend, Wel is het bedrag nu 2 keer van mijn rekening afgeschreven, maar dat kan ik eventueel terug laten halen door mijn bank.
Bellen vind ik zoo eng. Meestal spreken ze nauwelijks engels en kan ik ze door de telefoon niet verstaan. Doe ik alleen als het niet anders kan. Nu maar even wachten op de mail die ik ze heb gestuurd.
Disney, dat wist ik niet. Maar het huurcontract is al ingegaan en ik woon nu nog niet in Frankrijk, ik heb ook nog geen Franse bankrekening. Die ga ik aanvragen als ik er ben. Schijnt ook niet zo gemakkelijk te zijn heb ik gelezen.
Bellen vind ik zoo eng. Meestal spreken ze nauwelijks engels en kan ik ze door de telefoon niet verstaan. Doe ik alleen als het niet anders kan. Nu maar even wachten op de mail die ik ze heb gestuurd.
Disney, dat wist ik niet. Maar het huurcontract is al ingegaan en ik woon nu nog niet in Frankrijk, ik heb ook nog geen Franse bankrekening. Die ga ik aanvragen als ik er ben. Schijnt ook niet zo gemakkelijk te zijn heb ik gelezen.
woensdag 15 juli 2020 16:47
Ik vind sommige dingen zo onlogisch in Frankrijk. Hoezo moet je eerst betalen en blijkt daarna dat het emailadres helemaal niet werkt? Of dat je een frans nummer moet hebben om het via de website te kunnen versturen? Zo omslachtig, want nu moeten ze dat geld óf terugstorten óf ik moet het zelf terug laten halen door mijn bank.
En dit is niet het eerste waar ik tegenaan loop waarbij ik denk: hoezo moet dat zo omslachtig?
Voor de rest erg blij dat ik er naartoe verhuis hoor
En dit is niet het eerste waar ik tegenaan loop waarbij ik denk: hoezo moet dat zo omslachtig?
Voor de rest erg blij dat ik er naartoe verhuis hoor
woensdag 15 juli 2020 19:05
haha, gelukkig is die nog even geldig. En tegen de tijd dat hij verlengd moet worden ben ik hopelijk genoeg ingeburgerd
En zeker heeft ieder land andere regels, maar in Duitsland waar ik nu al een tijdje woon gaan dingen er wel wat georganiseerder aan toe. Scheelt ook wel dat ik de taal spreek natuurlijk. In Frankrijk ben ik nu al tegen zoveel dingen aangelopen in korte tijd dat ik me een beetje zorgen begin te maken hehe. Maar het land is fantastisch dus ik heb het er voor over
En zeker heeft ieder land andere regels, maar in Duitsland waar ik nu al een tijdje woon gaan dingen er wel wat georganiseerder aan toe. Scheelt ook wel dat ik de taal spreek natuurlijk. In Frankrijk ben ik nu al tegen zoveel dingen aangelopen in korte tijd dat ik me een beetje zorgen begin te maken hehe. Maar het land is fantastisch dus ik heb het er voor over
woensdag 15 juli 2020 19:40
Vergeet niet een carte vitale aan te vragen als je je numéro sécurité sociale hebt.
En de mutuel ( aanvullende) gaat via de werkgever.
Zoek een vaste dokter, médecin traitant.
Je kan ook naar andere gaan maar de vaste dokter wordt ietsjes meer vergoed.
Kijk of je recht hebt op de prime d'activité of huurtoeslag etc . Dus schrijf je in bij de CAF. Ligt er ook aan hoeveel je verdient.
En laat je niet oplichten door de Franse providers
En sla een hoop maskers in aangezien die vanaf 1 augustus verplicht zijn in alle gesloten ruimtes.
En de mutuel ( aanvullende) gaat via de werkgever.
Zoek een vaste dokter, médecin traitant.
Je kan ook naar andere gaan maar de vaste dokter wordt ietsjes meer vergoed.
Kijk of je recht hebt op de prime d'activité of huurtoeslag etc . Dus schrijf je in bij de CAF. Ligt er ook aan hoeveel je verdient.
En laat je niet oplichten door de Franse providers
En sla een hoop maskers in aangezien die vanaf 1 augustus verplicht zijn in alle gesloten ruimtes.
donderdag 16 juli 2020 19:25
Ik zou het bedrag meteen terug laten boeken. Je hebt tenslotte een goede reden ervoor: Ze laten je het contract niet verder afsluiten.GelaarsdeKat schreef: ↑15-07-2020 13:54Ik las inderdaad dat je het contract binnen 14 dagen kan annuleren, dat moet dan wel aangetekend aangebeuren. Ik vraag me af of er überhaupt een overeenkomst tot stand is gekomen aangezien ik het contract + machtiging niet heb ondertekend, Wel is het bedrag nu 2 keer van mijn rekening afgeschreven, maar dat kan ik eventueel terug laten halen door mijn bank.
Wat betreft dat aangetekende: Als ze hun geld niet krijgen hoef jij het ook niet op je knietjes terug te bedelen.
Check de regels in Frankrijk eens; hier geldt over het algemeen de regel dat je iets op kunt zeggen op dezelfde manier als dat je het kon aangaan (om te voorkomen dat abonnementen ineens alleen maar aangetekend op oneven maandagen kunnen worden opgezegd).
Weet niet zeker of dat ook voor verzekeringen geldt... maar zoiets zou wel eens uit een Europese richtlijn kunnen komen, dus interessant om te weten hoe Frankrijk dat in een wet heeft gegoten.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
donderdag 16 juli 2020 22:36
OK, ik laat het terugboeken Maar ik kan me zo voorstellen dat er nu iets in gang is gezet waar ik niet zo makkelijk meer onderuit kom. Wettelijk gezien is er niets aan de hand aangezien ik niet getekend heb. Maar als ik nu in de computer sta met 2 contracten, dan kan het best zijn dat ik nu in het systeem geregistreerd sta met 2 contracten aangezien ik al door de hele aanvraagprocedure heen was. En ik dus ook al direct moest betalen.
Ik ga morgen toch maar even bellen en dan maar hopen dat ze engels kunnen. Op mijn email heb ik nog geen reactie gekregen.
En blaastest in je auto?? Das nieuw. Maar gelukkig ben ik niet van plan om daar auto te gaan rijden
Ik ga morgen toch maar even bellen en dan maar hopen dat ze engels kunnen. Op mijn email heb ik nog geen reactie gekregen.
En blaastest in je auto?? Das nieuw. Maar gelukkig ben ik niet van plan om daar auto te gaan rijden
vrijdag 24 juli 2020 15:08
Bonjour à tous,
even een ander vraagje: ik noemde eerder al dat ik zonder frans mobiel nummer geen verzekering kan aanvragen, maar nu blijkt dat ik sowieso erg weinig kan zonder frans nummer. Ik wilde bijvoorbeeld internet aanvragen maar daar heb ik ook een frans nummer voor nodig. Ik wilde het eigenlijk regelen voordat ik volgende week ga verhuizen. Kan ik vanaf hier een frans mobiel nummer aanvragen of moet ik dan echt eerst in Frankrijk zijn?
even een ander vraagje: ik noemde eerder al dat ik zonder frans mobiel nummer geen verzekering kan aanvragen, maar nu blijkt dat ik sowieso erg weinig kan zonder frans nummer. Ik wilde bijvoorbeeld internet aanvragen maar daar heb ik ook een frans nummer voor nodig. Ik wilde het eigenlijk regelen voordat ik volgende week ga verhuizen. Kan ik vanaf hier een frans mobiel nummer aanvragen of moet ik dan echt eerst in Frankrijk zijn?
vrijdag 24 juli 2020 21:35
Ik geloof niet dat dat een probleem is. Mijn bankrekeningnummer kan ik overal wel invullen. Tis alleen dat mobiele nummer dat ik niet heb waardoor ik bij geen enkele provider door het bestelproces kom, grrrr.
Misschien dat vrienden van me die daar al wonen me kunnen helpen. En anders moet ik het ter plekke allemaal gaan regelen.
Misschien dat vrienden van me die daar al wonen me kunnen helpen. En anders moet ik het ter plekke allemaal gaan regelen.