Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Avondklok

13-01-2021 10:31 3257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af waarom mensen zo tegen een avondklok zijn. Wat voor beperkingen hebben mensen dan? Ik kan mij voorstellen dat je dan bijvoorbeeld savonds niet meer de hond kan uitlaten. Maar wat nog meer?

Voor mij persoonlijk maakt het niet uit of er een avondklok komt. Door de lockdown ben ik altijd thuis savonds omdat alles toch dicht is. Voor mij zou het dan geen impact hebben. Ik ben benieuwd voor wie dat wel zo is. Ik ga er van uit dat er een uitzondering komt voor mensen met een crusiaal beroep, die moeten natuurlijk naar hun werk kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
13-01-2021 12:10
Ik blijf al zoveel mogelijk thuis, ik werk thuis, ik zie al bijna niemand.
Ik hoorde wel van een kennis dat de zoon van haar buurvrouw bijna elke avond een stuk of 4, 5 vrienden uitnodigt om te gaan sporten in zijn zelfgebouwde gym. Ja, dat soort dingen vind ik erg jammer. En dan baal ik dat door dat soort mensen een avondklok misschien nodig is.
Volgens de huidige maatregelen mag dit al niet. Dus wat zou een avondklok dan nog toevoegen?
smulrol schreef:
13-01-2021 12:13
het draait niet om jou he?
Er wordt niet gekat op mensen die voor de lichaamsbeweging een rondje willen wandelen, want dat doet iedereen wel eens. In realiteit doet bijna niemand dat na 23 uur.
Er wordt gefrustreerd gereageerd op mensen die enorme drama's maken omdat ze zichzelf altijd als de uitzondering zien en elke maatregel per definitie afschrijven omdat (insert willekeurige uitzondering)
Er zíjn natuurlijk ook gewoon wel echt uitzonderingen.

Een uitzondering omdat je 'gewoon een wandeling' wil maken is natuurlijk ook de grootste onzin en níet essentieel. In mijn ogen is enkel essentieel: mensen die van/naar werk gaan, ziekenhuisbezoek en spoed-dierenartsbezoek, naar iemand die op sterven ligt of om een of andere reden essentiele hulp nodig heeft in de nacht en mensen die in hun eentje hun hond laten plassen tegen de boom aan de overkant van de straat.
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 13-01-2021 12:19
3.16% gewijzigd
Ugli schreef:
13-01-2021 12:15
Tot de meeste mensen hun vaccinatie hebben gehad, dus we mogen een half jaar tot een jaar opgehokt? Thanks but no thanks.
En dan is het nog maar de vraag of er voldoende mensen zijn ingeënt om de maatregelen te versoepelen. En of de vaccinatie wel lang genoeg werkzaam is. Etc, etc, etc...
Getaway_Car_59 schreef:
13-01-2021 12:08
Door de zure appel heen bijten?

Jij stapt er wel heel makkelijk overheen. Ik kan, wil en doe dat niet.

Een avondklok gaat veel en veel te ver.

Ik denk aan het belang van iedereen, niet aan mijn verwende eisen wat ik nog wil doen na 22 uur.
Als iedereen zich aan de maatregelen houdt, zoveel mogelijk thuis blijft en contacten maximaal beperkt dan zijn we er het snelste van af en gaan de cijfers het snelste naar beneden.
Maar het is alleen maar "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke" hier.
smulrol schreef:
13-01-2021 12:13
het draait niet om jou he?
Er wordt niet gekat op mensen die voor de lichaamsbeweging een rondje willen wandelen, want dat doet iedereen wel eens. In realiteit doet bijna niemand dat na 23 uur.
Er wordt gefrustreerd gereageerd op mensen die enorme drama's maken omdat ze zichzelf altijd als de uitzondering zien en elke maatregel per definitie afschrijven omdat (insert willekeurige uitzondering)

Inderdaad.
Ugli schreef:
13-01-2021 12:15
Tot de meeste mensen hun vaccinatie hebben gehad, dus we mogen een half jaar tot een jaar opgehokt? Thanks but no thanks.

Opgehokt? Overdrijven is ook een vak he. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
13-01-2021 12:15
Ik denk sowieso dat deze discussie nauwelijks zin heeft zolang we niet met elkaar consensus hebben over wat die avondklok precies ophoudt. Je ziet mensen die de avondklok verdedigen als argument gebruiken dat deze om 23:00 in gaat, om de ''tegens'' argumenten uit handen te nemen. (''Want wie gaat er nou om 22:00 nog buiten wandelen?''). Maar het is helemaal niet uitgesloten dat zo'n avondklok om bijvoorbeeld 08:00 in de avond in gaat. Dat verandert de hele discussie en beargumentering.
Vind ik ook! Vanaf 23.00 kan ik er mee leven, wat moet dat moet. Maar om 20.00? No way, dan kan ik dus tijdens werkdagen helemaal niet naar buiten. De mensen die vinden dat dat oké is werken niet of hebben een tuin waar ze lekker in naar buiten kunnen, ik kan me niet voorstellen dat mensen het oké vinden om helemaal alleen opgesloten te zitten in een appartement 5 werkdagen lang.
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 12:17
Ik denk aan het belang van iedereen, niet aan mijn verwende eisen wat ik nog wil doen na 22 uur.
Als iedereen zich aan de maatregelen houdt, zoveel mogelijk thuis blijft en contacten maximaal beperkt dan zijn we er het snelste van af en gaan de cijfers het snelste naar beneden.
Maar het is alleen maar "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke" hier.
Dit is gewoon niet waar helaas. Vooral nu met de Britse variant. Je zit gewoon met dit virus en zeer zware maatregelen, tot er voldoende groepsimmuniteit is.

Het is een illusie om te denken dat je met deze variant die rondsluimert in het land, hetzelfde kunt doen als in mei 2020.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
13-01-2021 12:15
Volgens de huidige maatregelen mag dit al niet. Dus wat zou een avondklok dan nog toevoegen?
Ja, dat vraag ik me ook af. Hier wordt al niet op gehandhaafd.
't Is al met al een heel gedoe
Ik lees hier over opsluiten en ophokken...My god wat een overdreven en verwend gedoe! :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 12:15
Een uitzondering omdat je 'gewoon een wandeling' wil maken is natuurlijk ook de grootste onzin en níet essentieel. In mijn ogen is enkel essentieel: mensen die van/naar werk gaan, ziekenhuisbezoek en spoed-dierenartsbezoek, naar iemand die op sterven ligt of om een of andere reden essentiele hulp nodig heeft in de nacht en mensen die in hun eentje hun hond laten plassen tegen de boom aan de overkant van de straat.

Gewoon een wandeling maken is wel degelijk essentieel als je het niet op een ander tijdstip kan doen. Hoe slecht denk je dat gebrek aan buitenlucht en beweging wel niet is voor je gezondheid?

Avondklok vind ik okee, maar dan wel een echt late zoals van 22 tot 5 zodat je er niet de avondwandelaars of vroege ochtend hardlopers mee pakt. Het moet echt puur dienen om grote feesten tegen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 12:16
En dan is het nog maar de vraag of er voldoende mensen zijn ingeënt om de maatregelen te versoepelen. En of de vaccinatie wel lang genoeg werkzaam is. Etc, etc, etc...
Juist! Het kan ook zomaar een jaar worden...
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 12:15
Er zíjn natuurlijk ook gewoon wel echt uitzonderingen.

Een uitzondering omdat je 'gewoon een wandeling' wil maken is natuurlijk ook de grootste onzin en níet essentieel. In mijn ogen is enkel essentieel: mensen die van/naar werk gaan, ziekenhuisbezoek en spoed-dierenartsbezoek, naar iemand die op sterven ligt of om een of andere reden essentiele hulp nodig heeft in de nacht en mensen die in hun eentje hun hond laten plassen tegen de boom aan de overkant van de straat.
Het lijkt mij dat je voor die zaken ook gewoon naar buiten mag.

Er wordt vaak heel smalend gedaan, 'iedereen ziet zichzelf als uitzondering' maar wat jij zegt: soms is iets ook gewoon een uitzondering.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
rosadebree schreef:
13-01-2021 12:20
Gewoon een wandeling maken is wel degelijk essentieel als je het niet op een ander tijdstip kan doen. Hoe slecht denk je dat gebrek aan buitenlucht en beweging wel niet is voor je gezondheid?

Avondklok vind ik okee, maar dan wel een echt late zoals van 22 tot 5 zodat je er niet de avondwandelaars of vroege ochtend hardlopers mee pakt. Het moet echt puur dienen om grote feesten tegen te gaan.
Als je een wandeling essentieel vind, kun je toch ook een uurtje eerder opstaan?
Ugli schreef:
13-01-2021 12:20
Juist! Het kan ook zomaar een jaar worden...

Die avondklok zal heus geen jaar hoeven te gelden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
13-01-2021 11:59
Als ik voor mezelf spreek, is het nogal een logische reden.

Ik werk thuis, fulltime. Als in 5 dagen per week. Natuurlijk kan in theoretisch gezien ook overdag, dus tijdens mijn werkdag, naar buiten. Maar dat voelt echt heel anders. Immers : overdag ben ik ingelogd. En als ik niet ingelogd ben, verwachten mijn collega's wel dat ik bereikbaar/ingelogd ben. Of je moet op tijdstip X weer terug zijn voor een bespreking. Of je loopt lekker te luisteren naar een muziekje, en opeens gaat je telefoon omdat een collega belt.

'S avonds ben ik écht vrij. Dan sluimert er ook geen onrust van bereikbaar moeten zijn. Daarom ga ik juist savonds graag een rondje lopen / naar buiten. Sterker nog : dat rondje 's avonds maakt juist dat ik het tot nu toe nog nét te doen vind, om al vanaf maart thuis te werken.

als dat niet meer zou mogen, dan zou daarmee wel echt mijn laatste ''lekkere'''momentje van de dag worden afgenomen. En als je dan al ziet wat er allemaal niet meer is, dan is dit het laatste restje.

Vandaar dag ik eigenlijk ook best boos kan worden om mensen zoals TO. ''Wat is er nou zo erg aan...[..] Wat moet je nou buiten na […]. Alsof zo'n avondklok de enige maatregel is, en je overdag verder gewoon kunt doen wat je wil. Dat is natuurlijk niet het geval. Het is letterlijk het laatste restje.
Dit.

En avondklok of niet, ik blijf de mantelzorg voor mijn bijna-blinde Pa op me nemen. Sommige dingen kan hij niet meer zelf.
Hij is 80, dus ik weet niet hoe lang ik hem nog om me heen heb.

En als ik daar dan voor beboet word, so be it.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 11:49
Het probleem is juist de menselijke contacten en het op bezoek gaan!
Willen mensen het nu niet snappen of zijn ze nu echt zo dom?! Wat is er niet te begrijpen aan: "BLIJF THUIS"? :facepalm:
Het feit dat zoveel mensen bezoekjes afleggen op doordeweekse avonden laat al zien dat een avondklok waarschijnlijk wel nuttig is om het aantal contacten te beperken. Ervan uitgaande dat je tot 18u werkt, is er echt wel ruimte om voor 21u een wandeling te maken of iets te kopen bij de supermarkt. In de zomer zou ik een avondklok bezwaarlijker vinden maar tegen de tijd dat het om 21u nog licht is hebben we het over mei.

Ik woon overigens ook alleen en werk thuis, en ja ik heb dus de afgelopen 10 dagen niemand fysiek gesproken. Leuk is dat niet, maar ondraaglijk ook zeker niet. Ik heb eten, boeken, netflix, telefoon om vrienden en familie te bellen, een internet vol met muziek en sportvideos. Wees blij dat je niet in 1921 of 1421 in lockdown zit en doe niet zo verwend.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 12:20
Ik lees hier over opsluiten en ophokken...My god wat een overdreven en verwend gedoe! :facepalm:
Dat is toch wat de definitie van opsluiten is? Iemand verplicht in een afgesloten ruimte laten verblijven.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 12:24
Die avondklok zal heus geen jaar hoeven te gelden hoor.
Wie zegt dat we "de meeste mensen hebben ingeent" met een half jaar? Ik hoop het van harte hoor, maar ik dacht vorig jaar maart dat ik gewoon kerst kon gaan vieren en op wintersport kon en dat zat er ook al niet in, dus ik verwacht helemaal niks meer. Ik hou er rekening mee dat die avondklok heel lang gaat duren. En in de zomer is het nog 50x erger om 's avonds niet naar buiten te mogen.
ugli wijzigde dit bericht op 13-01-2021 12:27
7.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
13-01-2021 11:40
Ja precies, daar hoor je heel weinig over. Bedrijf waar mijn werkt is dat net zo. Wel cruciale sector, maar ook de mensen die prima thuis zouden kunnen werken, zitten op kantoor. Mensen worden gewoon onderdruk gezet om te komen.

En dan zou ik straks niet meer mijn rondje kunnen hardlopen ‘s avonds, terwijl dat soms mijn enige uitje van de dag is.
Precies dit!
Rutte is echt niet streng genoeg voor bedrijven/werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
13-01-2021 12:27
Precies dit!
Rutte is echt niet streng genoeg voor bedrijven/werkgevers.
Dit! Ik heb kenissen die nu op kantoor werken achter een computer scherm. De 1e 2 maanden werkten ze thuis, maar ja "nu staat het raar als je niet op komt dagen" dus iedereen zit gewoon weer op kantoor. Laten we dáár eens eerst naar kijken!
Ugli schreef:
13-01-2021 12:24
Dat is toch wat de definitie van opsluiten is? Iemand verplicht in een afgesloten ruimte laten verblijven.

Van misschien 22 tot 6 uur he, tjemig! Wat een dramaqueens hier!
Alle reacties Link kopieren
Oef. Ik ben tot nu toe echt wel heel begripvol en meegaand geweest met alle besluiten die gemaakt zijn maar een avondklok vind ik echt te ver gaan. Het zou op mij verder geen effect hebben want ik ben sowieso 's avonds thuis maar dan ben ik eerder voor een strengere aanpak van illegale feestgangers en werkgevers die hun medewerkers naar kantoor laten komen terwijl het werk prima thuis gedaan kan worden.
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
13-01-2021 12:24
Het feit dat zoveel mensen bezoekjes afleggen op doordeweekse avonden laat al zien dat een avondklok waarschijnlijk wel nuttig is om het aantal contacten te beperken.
Want als je om 15:00 uur bij iemand op de thee gaat, is het niet gevaarlijk, maar om 21:30 ineens wel?? Zeg dan dat je helemaal geen bezoek meer mag ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 12:28
Van misschien 22 tot 6 uur he, tjemig! Wat een dramaqueens hier!
Nee, mijn argumenten zijn gebaseerd op een avondklok vanaf 20.00 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven