Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Avondklok

13-01-2021 10:31 3257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af waarom mensen zo tegen een avondklok zijn. Wat voor beperkingen hebben mensen dan? Ik kan mij voorstellen dat je dan bijvoorbeeld savonds niet meer de hond kan uitlaten. Maar wat nog meer?

Voor mij persoonlijk maakt het niet uit of er een avondklok komt. Door de lockdown ben ik altijd thuis savonds omdat alles toch dicht is. Voor mij zou het dan geen impact hebben. Ik ben benieuwd voor wie dat wel zo is. Ik ga er van uit dat er een uitzondering komt voor mensen met een crusiaal beroep, die moeten natuurlijk naar hun werk kunnen.
Ugli schreef:
13-01-2021 12:27
maar ik dacht vorig jaar maart dat ik gewoon kerst kon gaan vieren en op wintersport kon en dat zat er ook al niet in, dus ik verwacht helemaal niks meer.

Dat had je kunnen weten want dat was voorspeld en hebben de virologen ook gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
13-01-2021 12:27
Wie zegt dat we "de meeste mensen hebben ingeent" met een half jaar? Ik hoop het van harte hoor, maar ik dacht vorig jaar maart dat ik gewoon kerst kon gaan vieren en op wintersport kon en dat zat er ook al niet in, dus ik verwacht helemaal niks meer. Ik hou er rekening mee dat die avondklok heel lang gaat duren. En in de zomer is het nog 50x erger om 's avonds niet naar buiten te mogen.
Volgens mij was het vorig jaar in maart wel redelijk duidelijk dat corona niet voorbij zou zijn tot er een vaccin of groepsimmuniteit was en hebben ze ons ook nooit iets anders voorgehouden dan dat. Hooguit was er de hoop dat de tweede golf relatief mee zou vallen.

Dat we nu nog steeds in de shit zitten, maakt mijn hoop dat het vaccineren zoals gepland verloopt echt niet minder, want niemand had ons iets anders beloofd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
13-01-2021 12:28
Dit! Ik heb kenissen die nu op kantoor werken achter een computer scherm. De 1e 2 maanden werkten ze thuis, maar ja "nu staat het raar als je niet op komt dagen" dus iedereen zit gewoon weer op kantoor. Laten we dáár eens eerst naar kijken!
Ja, echt belachelijk. Rutte noemt het even heel kort in een bijzin. Terwijl als alleen al een kwart van die mensen die nu naar kantoor gaan (ik heb het dus over kantoor, niet over banen waar je thuiswerken gewoon niet kan), thuis zouden blijven, zou dat volgens mij een veel groter effect hebben dan de avondklok. Ik vind het sowieso heel irritant hoe heilig bedrijven/ondernemers zijn volgens Rutte.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 12:23
Als je een wandeling essentieel vind, kun je toch ook een uurtje eerder opstaan?

Dat is best lastig als je een baby hebt die om 6 uur wakker wordt, om maar wat te noemen.
Miek_ schreef:
13-01-2021 11:57
Ik vind het niet oké om een middel te gebruiken die iedereen raakt omdat een kleine groep zich niet aan de regels houdt. Volgens mij hebben ze voldoende grond voor handhaving binnen het samenscholingsverbod.



Ik vind het dus wel lekker om na een hele dag werken naar buiten te gaan om een rondje te gaan lopen. Ook heb ik graag nog (binnen de maatregelen) vrienden te eten of ga ik graag naar vrienden toe. Ik voel mij al genoeg opgesloten, werk al sinds maart thuis en kom amper ergens. Die sociale contacten die zijn die hou ik graag. Ik denk dat ik met een avondklok mijzelf nog meer opgesloten ga voelen dan ik dat nu al doe. Ik denk dat mensen hier mentaal ook echt last van krijgen.
Ja hier hetzelfde hoor. Overdag werk ik en word ik constant gebeld/heb veel besprekingen in combinatie met twee kinderen. ‘s Avonds liggen ze in bed en word ik niet steeds gebeld.
Procne schreef:
13-01-2021 12:28
Want als je om 15:00 uur bij iemand op de thee gaat, is het niet gevaarlijk, maar om 21:30 ineens wel?? Zeg dan dat je helemaal geen bezoek meer mag ontvangen.

Dat zou inderdaad het meest effectief zijn.
Of de regels zoals in België. Max. 1 knuffelcontact. Dat werkt wel.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
13-01-2021 12:30
Ja, echt belachelijk. Rutte noemt het even heel kort in een bijzin. Terwijl als alleen al een kwart van die mensen die nu naar kantoor gaan (ik heb het dus over kantoor, niet over banen waar je thuiswerken gewoon niet kan), thuis zouden blijven, zou dat volgens mij een veel groter effect hebben dan de avondklok. Ik vind het sowieso heel irritant hoe heilig bedrijven/ondernemers zijn volgens Rutte.
Ja echt hoor. Één van mijn kennissen had een collega die besmet is geraakt met corona. Diezelfde collega zat de dag ervoor nog pal naast kennis de hele dag. Dit is zo onnodig in mijn ogen.
Susan schreef:
13-01-2021 12:30
Volgens mij was het vorig jaar in maart wel redelijk duidelijk dat corona niet voorbij zou zijn tot er een vaccin of groepsimmuniteit was en hebben ze ons ook nooit iets anders voorgehouden dan dat. Hooguit was er de hoop dat de tweede golf relatief mee zou vallen.

Dat we nu nog steeds in de shit zitten, maakt mijn hoop dat het vaccineren zoals gepland verloopt echt niet minder, want niemand had ons iets anders beloofd.

Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
13-01-2021 12:28
Dit! Ik heb kenissen die nu op kantoor werken achter een computer scherm. De 1e 2 maanden werkten ze thuis, maar ja "nu staat het raar als je niet op komt dagen" dus iedereen zit gewoon weer op kantoor. Laten we dáár eens eerst naar kijken!

Nou zeg dat.
Ik woon in de buurt van een groot bedrijventerrein (waar ook de supermarkt zit) en daar zitten bij verschillen de multinationals gewoon de kantoren vol hoor.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
13-01-2021 12:27
Wie zegt dat we "de meeste mensen hebben ingeent" met een half jaar? Ik hoop het van harte hoor, maar ik dacht vorig jaar maart dat ik gewoon kerst kon gaan vieren en op wintersport kon en dat zat er ook al niet in, dus ik verwacht helemaal niks meer. Ik hou er rekening mee dat die avondklok heel lang gaat duren. En in de zomer is het nog 50x erger om 's avonds niet naar buiten te mogen.
Terwijl een tweede golf in de winter 20/21 gewoon voorspeld was in maart en men eigenlijk vanaf het begin altijd heeft gezegd dat alleen een vaccin ons echt kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-01-2021 12:30
Volgens mij was het vorig jaar in maart wel redelijk duidelijk dat corona niet voorbij zou zijn tot er een vaccin of groepsimmuniteit was en hebben ze ons ook nooit iets anders voorgehouden dan dat. Hooguit was er de hoop dat de tweede golf relatief mee zou vallen.

Dat we nu nog steeds in de shit zitten, maakt mijn hoop dat het vaccineren zoals gepland verloopt echt niet minder, want niemand had ons iets anders beloofd.
Ik had verwacht dat het virus er nog steeds zou zijn, maar dat we het na de 1e golf onder controle konden houden en redelijk normaal konden doorleven, niet dat we nu alweer maanden in een volgende lockdown zitten straks. Misschien naïef van mij inderdaad, maar daarom houd ik nu de verwachtingen laag. Ik heb wel grote hoop dat vaccinaties het beter gaan maken, al was het maar dat gevaccineerden straks weer meer mogen dan niet gevaccineerden of iets in die trant.
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 12:15
Er zíjn natuurlijk ook gewoon wel echt uitzonderingen.

Een uitzondering omdat je 'gewoon een wandeling' wil maken is natuurlijk ook de grootste onzin en níet essentieel. In mijn ogen is enkel essentieel: mensen die van/naar werk gaan, ziekenhuisbezoek en spoed-dierenartsbezoek, naar iemand die op sterven ligt of om een of andere reden essentiele hulp nodig heeft in de nacht en mensen die in hun eentje hun hond laten plassen tegen de boom aan de overkant van de straat.
Maar iemand die in zijn eentje een avondwandeling maakt om even zijn hoofd leeg te maken voor het slapengaan levert natuurlijk geen enkele bijdrage aan de verspreiding van het virus.
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 12:17
Ik denk aan het belang van iedereen, niet aan mijn verwende eisen wat ik nog wil doen na 22 uur.
Als iedereen zich aan de maatregelen houdt, zoveel mogelijk thuis blijft en contacten maximaal beperkt dan zijn we er het snelste van af en gaan de cijfers het snelste naar beneden.
Maar het is alleen maar "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke" hier.
Het gaat niet om ikke, ikke, ikke!
Het is in ieder belang als we opkomen voor onze vrijheid! Wat is anders de volgende stap?
Susan schreef:
13-01-2021 12:30
Volgens mij was het vorig jaar in maart wel redelijk duidelijk dat corona niet voorbij zou zijn tot er een vaccin of groepsimmuniteit was en hebben ze ons ook nooit iets anders voorgehouden dan dat. Hooguit was er de hoop dat de tweede golf relatief mee zou vallen.

Dat we nu nog steeds in de shit zitten, maakt mijn hoop dat het vaccineren zoals gepland verloopt echt niet minder, want niemand had ons iets anders beloofd.
Ik denk eerlijk gezegd dat niemand, ook bij de overheid, had verwacht anno maart/april 2020 dat we in dit stadium nog in deze mate in de crisis zouden zitten. Dat corona niet zou verdwijnen was toen al wel helder, maar dat de lockdown van maart 2020 tot april eigenlijk nog maar een lachertje was t.o.v. waarmee we later in de winter te maken zouden krijgen, dat had het kabinet nooit verwacht. Dat kan ik alleen al afleiden aan de ietwat laconieke houding tijdens de zomer van 2020.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
13-01-2021 12:34
Maar iemand die in zijn eentje een avondwandeling maakt om even zijn hoofd leeg te maken voor het slapengaan levert natuurlijk geen enkele bijdrage aan de verspreiding van het virus.
En is goed voor de mentale gezondheid.

Ik heb de luxe dat ik mijn eigen werkdag vaak wel in kan vullen. Ik ga overdag meestal een uur naar buiten en dat doet me goed. Ik zit verder 23 uur per dag in mijn vissenkom.

Als je overdag druk bent met kinderen en werk heb je weinig keuze dan 's avonds te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
13-01-2021 12:35
Ik denk eerlijk gezegd dat niemand, ook bij de overheid, had verwacht anno maart/april 2020 dat we in dit stadium nog in deze mate in de crisis zouden zitten. Dat corona niet zou verdwijnen was toen al wel helder, maar dat de lockdown van maart 2020 tot april eigenlijk nog maar een lachertje was t.o.v. waarmee we later in de winter te maken zouden krijgen, dat had het kabinet nooit verwacht. Dat kan ik alleen al afleiden aan de ietwat laconieke houding tijdens de zomer van 2020.
Precies dit ja, dat maart/april/mei het ergste was en dat het daarna niet hetzelfde zou zijn maar niet zo erg als toen. Helemaal omdat die zomer zo ontzettend goed ging een tijdje.
Karratha schreef:
13-01-2021 12:35
Ik denk eerlijk gezegd dat niemand, ook bij de overheid, had verwacht anno maart/april 2020 dat we in dit stadium nog in deze mate in de crisis zouden zitten. Dat corona niet zou verdwijnen was toen al wel helder, maar dat de lockdown van maart 2020 tot april eigenlijk nog maar een lachertje was t.o.v. waarmee we later in de winter te maken zouden krijgen, dat had het kabinet nooit verwacht. Dat kan ik alleen al afleiden aan de ietwat laconieke houding tijdens de zomer van 2020.

De virologen hebben wel keer op keer gezegd dat ze vreesde voor de herfst en de winter en dat de winter wel eens heel zwaar zou kunnen zijn.
Hond uitlaten mag dan gewoon

https://www.ad.nl/politiek/zo-zou-een-a ... ~af9411a9/
Ugli schreef:
13-01-2021 12:37
Precies dit ja, dat maart/april/mei het ergste was en dat het daarna niet hetzelfde zou zijn maar niet zo erg als toen. Helemaal omdat die zomer zo ontzettend goed ging een tijdje.

Dan heb je niet goed opgelet. Een zware winter was al voorspeld.
Julus schreef:
13-01-2021 12:39
Hond uitlaten mag dan gewoon

https://www.ad.nl/politiek/zo-zou-een-a ... ~af9411a9/

Er is wel een verschil met de hond even uitlaten en met de hond gaan wandelen.
LAgirl82 schreef:
13-01-2021 12:38
De virologen hebben wel keer op keer gezegd dat ze vreesde voor de herfst en de winter en dat de winter wel eens heel zwaar zou kunnen zijn.
“De virologen” zijn zelden heel eensgezind geweest hoor, en dit onderwerp was geen uitzondering.
En een wandeling moet gewoon kunnen. Het gaat er om dat er geen samenscholingen meer kunnen plaatsvinden. We moeten het niet dramatischer maken dan het is vind ik.

Natuurlijk doet niemand moeilijk als je even een ommetje maakt in je eentje, of met je kind.
Er wordt hier ook nogal schamper gedaan over het nut van een avondwandeling. Ik ga vaak na 10u naar buiten, en ik merk dat dat heel goed is voor mijn mentale en lichamelijke gezondheid.
En met mij nog meer mensen. Bijvoorbeeld moeders die de hele dag 3 hoog achter met 4 kinderen opgescheept zitten. Ik geef het je te doen!
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
13-01-2021 10:38
Ik zie het nut gewoon niet echt. De meeste mensen die in de avond buiten zijn zullen dat met een reden doen. Op weg terug van werk (of werk uitvoeren), hond uitlaten, boodschappen doen etc.

Je gaat de mensen die je met een avondklok wil tegenhouden (mensen die feestjes bezoeken/organiseren etc) toch niet op deze manier bereiken. Ze houden zich al niet aan de regel van 1,5 meter afstand, met max 2 mensen buiten of binnen afspreken, dus die gaan zich ook niet houden aan een avondklok. Je kan niet genoeg handhaving neerzetten om dit echt te kunnen handhaven, dus ik zie het nut gewoon niet hiervan.
Nee inderdaad, die mensen die naar feestjes gaan, gaan dan wel voordat het feest begint of doen gewoon wat ze willen.

Bovendien, als er een avondklok is, dan gaat iedereen zich met het laatste openbaar vervoer naar huis snellen en dan zitten die dus vol, in plaats van dat mensen meer verspreid naar huis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kut, hier spreken ze over 20.00 uur. Dat vind ik echt te vroeg. Dat gaat inderdaad op ophokken lijken.
't Is al met al een heel gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven