Het dédain voor het VIVA forum is veelzeggend

22-06-2021 22:30 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand de tekst van deze column kopiëren?
Stomme betaalmuur.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3fc3a76/
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
23-06-2021 13:23
Het zou een stuk winstgevender zijn als je gewoon via iDeal ofzo een euro kan overmaken voor een artikel.
Ja, zelfs als je dan naar verhouding veel meer neertelt. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om deze optie toe te voegen?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat ook nooit, die alles-of-niets-betaalmuren. Ik zou zeggen: 24 uur toegang tot de hele uitgave voor 1 euro.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
22-06-2021 23:06
Waar ging het over, wat was de stekking ?
Er stond ook een mooie zin in met dat het wel wat zegt dat er met zoveel dédain gesproken wordt over een forum voor vrouwen met onderwerpen die vrouwen aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
Integraal overnemen mag doorgaans niet, quoten wel. Deze?
Het succes van het Viva-forum schuilde dus in het anoniem stellen van vragen die in het echte leven kennelijk niet gesteld konden worden, in het delen van ervaringen die in het echte leven niet gedeeld konden worden, in het delen van leed dat in het echte leven niet gedeeld kon worden. Heel controversieel leek het allemaal niet te zijn, dus je kunt je afvragen wat het over een samenleving zegt als vrouwen niet de ruimte voelen om dit alles persoonlijk te uiten. En ja, het dédain over het Viva-forum is er absoluut een bevestiging van.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Voor velen is/was het Viva forum echt een guilty pleasure.

Denk dat je naast de members minstens evenveel, zo niet meer, meelezers hebt.

Er is echt wel een stille grote groep die het stiekem toch wel gaat missen, het meelezen over het wel en wee van de members.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
23-06-2021 11:48
Helemaal mee eens maar een "altijd opzegbaar" abonnement van 11 euro afsluiten voor 1 artikel is te duur en veel teveel gedoe.
Dat zeggen jullie klanten misschien ook wel over jouw werk. Vind je het dan ook logisch als ze het dan maar op een andere manier gaan regelen?
Alle reacties Link kopieren
SummerIsNear schreef:
23-06-2021 18:24
Integraal overnemen mag doorgaans niet, quoten wel. Deze?
Ja, die.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
23-06-2021 22:34
Dat zeggen jullie klanten misschien ook wel over jouw werk. Vind je het dan ook logisch als ze het dan maar op een andere manier gaan regelen?
Als ik een lekke achterband heb maar mijn fietsenmaker vraagt €20,= per maand zodat ik gebruik kan maken van periodiek racefietsonderhoud dan zoek ik ook liever een mannetje op internet die het kan voor een tientje zonder abo.

Ik ben absoluut bereid om Loes Reijmer een euro of twee toe te stoppen voor dit stukje. Daarnaar hoop ik dat schrijvers minder afhankelijk worden van dit vervelende verdienmodel. Doordat je direct aan een abonnement vastzit mis je daarbij de groep sporadische lezers, de mensen die deze krant normaal gesproken niet zouden lezen maar dit ene artikel wel interessant vinden, en vooral ook de groep die - zoals ik - hun informatie het liefst halen uit verschillende media. Ik ga echter geen tientallen abonnementen afsluiten om uit iedere krant één of twee artikelen te lezen. En zodra je het abonnement stopzet word je gestalkt, dat is echt niet normaal meer.
Alle reacties Link kopieren
SummerIsNear schreef:
23-06-2021 18:24
Integraal overnemen mag doorgaans niet, quoten wel. Deze?
"Het succes van het Viva-forum schuilde dus in het anoniem stellen van vragen die in het echte leven kennelijk niet gesteld konden worden, in het delen van ervaringen die in het echte leven niet gedeeld konden worden, in het delen van leed dat in het echte leven niet gedeeld kon worden. Heel controversieel leek het allemaal niet te zijn, dus je kunt je afvragen wat het over een samenleving zegt als vrouwen niet de ruimte voelen om dit alles persoonlijk te uiten. En ja, het dédain over het Viva-forum is er absoluut een bevestiging van. "
Wauw, dit is wel heel raak (rest van de column kan ik vanwege de betaalmuur niet lezen).
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
23-06-2021 13:23
Het zou een stuk winstgevender zijn als je gewoon via iDeal ofzo een euro kan overmaken voor een artikel.
Een paar jaar geleden kon dit via Blendle, maar dat bestaat niet meer in die vorm, dus ik denk dat het misschien toch niet zoveel opleverde.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
23-06-2021 15:01
Ik snap dat ook nooit, die alles-of-niets-betaalmuren. Ik zou zeggen: 24 uur toegang tot de hele uitgave voor 1 euro.
Vroeger kon dit bij Blendle, per artikel betalen of bijvoorbeeld €10 tegoed kopen wat dan automatisch werd aangevuld als het bijna op was. Las je dus alleen artikelen die je interessant vond en ook makkelijk een paar maanden gratis niks. En dan ook nog van verschillende bladen.

Ik vond dit ideaal, maar blijkbaar was het voor hun niet zo rendabel want ze gingen vrij snel over op een abonnement. Ik ben toen ook afgehaakt .

Edit: ik ben genante mosterd, recht boven me nog wel. Excuus :$
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor, dat geklaag en het blijkbaar normaal vinden dat ‘stomme’ betaalmuren maar gepareerd moeten worden omdat het stout en gemeen is door de wijze waarop.

De hele toonzetting van de OP geeft m.i. al weer waarom het een goed idee is dat dit forum wordt opgeheven.

Ten onder gegaan aan eigen succes kun je wel zeggen. Want het had destijds wel degelijk het dedain zoals in het bedoelde artikel omschreven. Echter is die kern al jaren zoek. Kan geen mens meer een onschuldig maar serieus omschreven probleem plaatsen zonder te worden geloept, herkend of bekritiseerd in pak ‘m beet de eerste vijf reacties, hetgeen door de Mods kennelijk wordt toegestaan.

Met allerlei Nicks, waarvan het duidelijk is dat deze tot één en dezelfde persoon behoren. Tot en met ‘napraat’ waarin openlijk ‘met geklets’ geroddeld mag worden (?)) over deze en gene onschuldige newbe.

Daardoor laten de Mods, voor wat het waard is, zich al jaren gijzelen en heeft de dedaine functie van het forum ooit plaats gemaakt voor een podium van vaste reaguurders die doorgaans de sfeer bepalen en nu in alle staten zijn.

De OP in deze geeft exact de doorgeslagen arrogantie weer van wat eerst inderdaad een podium WAS om het onbespreekbare bespreekbaar te maken, maar dat helaas, voor het overgrote deel, al jaren niet meer is.

Ik ben nog één van de weinigen die zich hier bij tijd en wijle tegen is blijven verzetten.

Tenonder gaan aan eigen succes is ook een einde. Maar ik zal de meesten niet missen. Wel degenen die oprechte problemen plaatsten. Maar vaak werden uitgejouwd. Ik hoop dat zij elders een veiliger plek vinden dan dit forum de laatste jaren (in teveel gevallen) was.

Ofschoon het geregeld nog wél de oorspronkelijke functie had, vormde dit m.i. niet meer de hoofdmoot.

Allen succes in de toekomst en bedankt alle posters voor de werkelijke, menselijke dingen die hier waren en waar ook menselijke respons op kwam. Voor deze dynamieken en ieder die daar baat bij had is het ontzettend jammer dat het forum stopt.

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Stuk in AD
https://www.ad.nl/tech/ook-het-viva-for ... ~a55af1f5/
Alle reacties Link kopieren
LeslieKnope schreef:
23-06-2021 17:35
Er stond ook een mooie zin in met dat het wel wat zegt dat er met zoveel dédain gesproken wordt over een forum voor vrouwen met onderwerpen die vrouwen aanspreken.
Tja, kijk maar hoe men neer kijkt op boeken/tijdschriften/muziek die vooral door vrouwen leuk gevonden worden. Bouquetboekjes, vrouwenbladen, boybands, worden vaak niet serieus genomen/afgeserveerd, want vooral vrouwen vinden het leuk.

Terwijl Bouquet/Harlequin al heel lang bestaan en nog steeds goed verdienen. Vrouwenbladen en zo hebben het moeilijk, maar er zijn er echt nog veel en ze doen het nog vrij leuk. De Libelle heeft een oplage van meer dan 200k, mannenbladen halen dit soort oplages niet. Boybands worden weggezet als nep en talentloos, maar genoeg mensen (vooral vrouwen) die gewoon lekker van de muziek genieten en er zit genoeg winst in.

(Frank Sinatra was is zijn tijd vooral populair bij vrouwen, dus dat kon helemaal niets zijn volgens het manvolk. En wie loopt er nu mee weg? Juist.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ronja schreef:
22-06-2021 23:26
Dat iedereen het forum kent, niemand het bezoekt. En dat er stemmen opgaan het forum op te slaan als geschiedschrijving. Dat het forum altijd zijdelings voorbij kwam in artikelen, nooit als onderwerp op zich, maar meer als graadmeter van wat er speelt in de maatschappij. En dat het succes schuilt in anoniem vragen stellen.

Columnisten plaatsen vaak een linkje op Twitter naar hun artikelen, dan is het best vaak (eeet niet hoe) ook zonder inloggen te lezen.

Via uni proxy kan het wel, via nexis.
Aanvulling: en de vraag wordt gesteld wat het zegt over een maatschappij als er laatdunkend wordt gedaan over vrouwen en wat hen bezig houdt in hun leven, vooral als dit gaat over hun zorgtaken. En dat terwijl vrouwen zorgen, werken, en nog tig andere ballen in de lucht houden.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
23-06-2021 22:34
Dat zeggen jullie klanten misschien ook wel over jouw werk. Vind je het dan ook logisch als ze het dan maar op een andere manier gaan regelen?
Ik lever een dienst voor een aangenomen bedrag of tegen uurloon, dat staat ze vrij. Ik geef aan dat deze vorm niet bij mij past, ik wil geen abonnement in plaats van een los nummer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het maar: Het Viva-forum is nog open tot en met 2 augustus, maar alle accounts en berichten worden nog tot 1 januari 2022 bewaard. Op die manier kunnen oud-bezoekers hun herinneringen van de site voor zichzelf kopiëren.

Dat is nieuwe informatie?
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
24-06-2021 09:52
Ik zag het maar: Het Viva-forum is nog open tot en met 2 augustus, maar alle accounts en berichten worden nog tot 1 januari 2022 bewaard. Op die manier kunnen oud-bezoekers hun herinneringen van de site voor zichzelf kopiëren.

Dat is nieuwe informatie?
Voor mij wel. Ik dacht dat 't vanaf 2 augustus ook echt helemaal niet meer bereikbaar is.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
LeslieKnope schreef:
23-06-2021 22:51
Als ik een lekke achterband heb maar mijn fietsenmaker vraagt €20,= per maand zodat ik gebruik kan maken van periodiek racefietsonderhoud dan zoek ik ook liever een mannetje op internet die het kan voor een tientje zonder abo.

Ik ben absoluut bereid om Loes Reijmer een euro of twee toe te stoppen voor dit stukje. Daarnaar hoop ik dat schrijvers minder afhankelijk worden van dit vervelende verdienmodel. Doordat je direct aan een abonnement vastzit mis je daarbij de groep sporadische lezers, de mensen die deze krant normaal gesproken niet zouden lezen maar dit ene artikel wel interessant vinden, en vooral ook de groep die - zoals ik - hun informatie het liefst halen uit verschillende media. Ik ga echter geen tientallen abonnementen afsluiten om uit iedere krant één of twee artikelen te lezen. En zodra je het abonnement stopzet word je gestalkt, dat is echt niet normaal meer.
Ik heb op een aantal kranten een digitaal abonnement genomen dat een paar euro per week kost. Dan kun je onbeperkt artikelen achter een betaalmuur lezen. Ook heb ik op een krant nog een “papieren”abonnement, gewoon omdat ik ook graag een krant op papier lees. Ik heb geen tijdschriftabonnementen meer.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
24-06-2021 09:52
Ik zag het maar: Het Viva-forum is nog open tot en met 2 augustus, maar alle accounts en berichten worden nog tot 1 januari 2022 bewaard. Op die manier kunnen oud-bezoekers hun herinneringen van de site voor zichzelf kopiëren.

Dat is nieuwe informatie?
voor mij ook nieuw
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
24-06-2021 04:45
Leuk hoor, dat geklaag en het blijkbaar normaal vinden dat ‘stomme’ betaalmuren maar gepareerd moeten worden omdat het stout en gemeen is door de wijze waarop.

De hele toonzetting van de OP geeft m.i. al weer waarom het een goed idee is dat dit forum wordt opgeheven.

Ten onder gegaan aan eigen succes kun je wel zeggen. Want het had destijds wel degelijk het dedain zoals in het bedoelde artikel omschreven. Echter is die kern al jaren zoek. Kan geen mens meer een onschuldig maar serieus omschreven probleem plaatsen zonder te worden geloept, herkend of bekritiseerd in pak ‘m beet de eerste vijf reacties, hetgeen door de Mods kennelijk wordt toegestaan.

Met allerlei Nicks, waarvan het duidelijk is dat deze tot één en dezelfde persoon behoren. Tot en met ‘napraat’ waarin openlijk ‘met geklets’ geroddeld mag worden (?)) over deze en gene onschuldige newbe.

Daardoor laten de Mods, voor wat het waard is, zich al jaren gijzelen en heeft de dedaine functie van het forum ooit plaats gemaakt voor een podium van vaste reaguurders die doorgaans de sfeer bepalen en nu in alle staten zijn.

De OP in deze geeft exact de doorgeslagen arrogantie weer van wat eerst inderdaad een podium WAS om het onbespreekbare bespreekbaar te maken, maar dat helaas, voor het overgrote deel, al jaren niet meer is.

Ik ben nog één van de weinigen die zich hier bij tijd en wijle tegen is blijven verzetten.

Tenonder gaan aan eigen succes is ook een einde. Maar ik zal de meesten niet missen. Wel degenen die oprechte problemen plaatsten. Maar vaak werden uitgejouwd. Ik hoop dat zij elders een veiliger plek vinden dan dit forum de laatste jaren (in teveel gevallen) was.

Ofschoon het geregeld nog wél de oorspronkelijke functie had, vormde dit m.i. niet meer de hoofdmoot.

Allen succes in de toekomst en bedankt alle posters voor de werkelijke, menselijke dingen die hier waren en waar ook menselijke respons op kwam. Voor deze dynamieken en ieder die daar baat bij had is het ontzettend jammer dat het forum stopt.

:hug:
Ik zou het woord dedain nog even opzoeken in een woordenboek.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo, wat zal het heerlijk rustig voor jou worden als dit forum ophoudt te bestaan. Zeker als het kennelijk te lastig is om hier weg te blijven als het je niet bevalt.

Ik zal dat oeverloze gezeur over een gratis forum dan weer niet missen.
Alle reacties Link kopieren
Vienna schreef:
24-06-2021 10:37
Ik zou het woord dedain nog even opzoeken in een woordenboek.
Inderdaad. Heerlijk om te zien dat mensen intelligent proberen over te komen en dan volkomen de plank mis slaan. Dat ga ik wel missen op dit forum.
Argentovivo schreef:
24-06-2021 04:45
....

Kan geen mens meer een onschuldig maar serieus omschreven probleem plaatsen zonder te worden geloept, herkend of bekritiseerd in pak ‘m beet de eerste vijf reacties, hetgeen door de Mods kennelijk wordt toegestaan.

Met allerlei Nicks, waarvan het duidelijk is dat deze tot één en dezelfde persoon behoren. Tot en met ‘napraat’ waarin openlijk ‘met geklets’ geroddeld mag worden (?)) over deze en gene onschuldige newbe.

Daardoor laten de Mods, voor wat het waard is, zich al jaren gijzelen en heeft de dedaine functie van het forum ooit plaats gemaakt voor een podium van vaste reaguurders die doorgaans de sfeer bepalen en nu in alle staten zijn.

.....
Hier ben ik het wel mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het wel voor wie het nog wil lezen in een PB zetten (neem aan dat dat wel mag?).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven