Het Grote Viva Katten Topic deel 4

18-09-2021 00:22 1847 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 🐈❤️ en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Afbeelding

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt, dank voor t advies. Begin van dementie zat ik ook aan te denken. Ik heb iig gister nog een keer de bak van onder tot boven schoongemaakt om uit te sluiten dat dat t is. Vanmorgen ging het opeens weer wel goed.

Helaas in t halletje geen ruimte voor een tweede bak, het is echt mini mini daar. Zat wel te denken om er even wat kranten papier neer te leggen om het iig minder aantrekkelijk te maken.
Krantenpapier is best aantrekkelijk hoor. Zilverfolie houden ze niet zo van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een rust hier, ik hoop een teken van gelukkige en gezonde katjes :cat:.

Ik ben inmiddels 5 maanden na mijn breakup verder, en na 3 maanden bij mijn ouders in te hebben gewoond met mijn 3 katten kan ik nu, als een geluk bij een ongeluk, voorlopig in het huis van mijn opa en oma wonen nu zij beiden naar een verzorgingstehuis zijn. Het huis is groot, met 3 verdiepingen van 50 m2, dus de katten hebben ruimte en trappen genoeg om heen en weer te racen. Heerlijk, ze zijn enorm ontspannen en blij.

Alleen aan de kater merk ik dat hij heel graag naar buiten wil. Hij staat regelmatig te roepen en te krabben aan de tuindeur. In mijn oude huis kon dat niet vanwege een drukke straat, maar kon hij wel op het balkon. Hier is een tuin, die niet af te schermen is in verband met een nog verbouwende buurman, maar zou de buurt er ideaal voor zijn. Geen drukke straten, enorm veel katten dus de buurt is ook wel een kat gewend.

Ik weet alleen niet hoe lang ik hier kan blijven wonen. Het zal geen kwestie van weken/maanden zijn, wel wat langer, maar het is niet permanent. Ik ben heel bang dat ik hem nu naar buiten laat en hij dan over een jaar+- weer terug naar binnen moet, hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik zo lees hebben ze lekker veel binnenruimte, ik zou ze binnen houden, eenmaal buiten gewend is het heel moeilijk terug te draaien.

Ook zal je katten zich in de bestaande groep buurtkatten moeten 'invoegen' dat gaat niet altijd zonder knokpartijen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
mittensz schreef:
30-06-2022 09:51
Wat een rust hier, ik hoop een teken van gelukkige en gezonde katjes :cat:.

Ik ben inmiddels 5 maanden na mijn breakup verder, en na 3 maanden bij mijn ouders in te hebben gewoond met mijn 3 katten kan ik nu, als een geluk bij een ongeluk, voorlopig in het huis van mijn opa en oma wonen nu zij beiden naar een verzorgingstehuis zijn. Het huis is groot, met 3 verdiepingen van 50 m2, dus de katten hebben ruimte en trappen genoeg om heen en weer te racen. Heerlijk, ze zijn enorm ontspannen en blij.

Alleen aan de kater merk ik dat hij heel graag naar buiten wil. Hij staat regelmatig te roepen en te krabben aan de tuindeur. In mijn oude huis kon dat niet vanwege een drukke straat, maar kon hij wel op het balkon. Hier is een tuin, die niet af te schermen is in verband met een nog verbouwende buurman, maar zou de buurt er ideaal voor zijn. Geen drukke straten, enorm veel katten dus de buurt is ook wel een kat gewend.

Ik weet alleen niet hoe lang ik hier kan blijven wonen. Het zal geen kwestie van weken/maanden zijn, wel wat langer, maar het is niet permanent. Ik ben heel bang dat ik hem nu naar buiten laat en hij dan over een jaar+- weer terug naar binnen moet, hoe denken jullie hierover?
Ik zou hem lekker laten genieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, dit klinkt precies als de discussie die in mijn hoofd gaande is :)
mittensz schreef:
30-06-2022 11:31
Ah, dit klinkt precies als de discussie die in mijn hoofd gaande is :)
Dat geloof ik :)

Straks wordt het weer kouder en zijn ze weer meer binnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het echt een fijne rustige buurt is zou ik hem ook naar buiten laten gaan. De kans dat je straks ergens komt te wonen waar je niet eens een balkon hebt is denk ik klein.

Hier is het rustig. De rooie en zijn zwart/witte “tante” liggen nog steeds overhoop met elkaar, ik ga binnenkort eerst een lang weekend weg en daarna gaan we toch gedragshulp inschakelen. Even iemand mee laten kijken met wat we nog anders kunnen doen kan geen kwaad dachten wij.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Jammer Hendrikje dat er geen verbetering is gekomen. Hopelijk krijg je werkbare tips.
Dickens zat ook heel veel te jagen en te pesten voornamelijk naar wildje. Gewoon omdat het kan. Het is gelukkig rustiger maar ik zat er zoveel mogelijk bovenop. Maar ja dat was klieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tips en advies gevraagd

Wij hebben sinds 3 jaar 2 Brits kortharen, een silver tabby kater en een chocolate poes. Allebei als kitten bij ons gekomen maar zijn nooit super dikke vriendjes geworden.
Ze spelen en eten wel samen maar wassen elkaar bijvoorbeeld nooit en slapen in eigen mandjes.

We hebben een kattenren aan het huis laten zetten zodat ze toch naar buiten kunnen en dat doen ze dan ook graag.
De poes heeft daar onlangs een mus gevangen en sindsdien is de ellende begonnen

Kater wilde kijken wat ze had en dit mondde uit in een gillend gevecht, kater is veel sterker en heeft haar flink te pakken genomen. Uiteraard zo snel mogelijk ingegrepen en ze uit elkaar gezet.

We laten ze nu natuurlijk niet samen zonder toezicht en proberen ze heel voorzichtig weer aan elkaar te laten wennen. We zijn nu ruim een week verder en nog blaast en gromt de poes als hij dichterbij komt.

Heel soms gaat het iets beter en zelf 1 keer neusjes tegen elkaar maar dan ineens blaast ze weer waardoor hij met een hoge rug en dikke staart zit.

We worden er best moedeloos van, er zit zo weinig progressie in. Nu slaapt de 1 in de woonkamer en de andere in hun eigen kamertje. Dit hebben we ook al keer omgeruild zodat er niet eentje een kamer kan claimen.

Eten doen ze ook in apart ruimtes net als op de bak gaan, we spelen apart met ze en naar ons zijn ze ook heel lief.
Maar op het moment dat ze onder toezicht in 1 ruimte zijn zie je de argwaan en angst bij allebei.
Alleen laten is zeker nog geen optie.

We hebben in de ruimtes waar ze komen Feliway geplaatst maar dit lijkt niks te doen.

Ben echt bang dat dit niet meer goedkomt en er wellicht 1 moeten worden herplaatst maar daar wil ik nog helemaal niet aan denken.

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie waarbij het toch nog goed kwam?
Meestal trekt het vanzelf weer bij maar uit Hendrikjes verhaal blijkt dat het niet altijd gemakkelijk op te lossen is. Ik denk omdat ze niet vrij weg kunnen ze makkelijk er doelwit worden van frustraties want er is iets gebeurd wat blijvende spanning oproept. En dat moet ergens heen. Los laten lopen van kater is geen optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
03-07-2022 18:21
Meestal trekt het vanzelf weer bij maar uit Hendrikjes verhaal blijkt dat het niet altijd gemakkelijk op te lossen is. Ik denk omdat ze niet vrij weg kunnen ze makkelijk er doelwit worden van frustraties want er is iets gebeurd wat blijvende spanning oproept. En dat moet ergens heen. Los laten lopen van kater is geen optie?
Ik snap je opmerking over het los laten lopen maar is inderdaad geen optie. Er rijdt hier vrij veel verkeer, zijn al eerder katten dood gereden of zwaar verwond.

Naar buiten is nu sowieso een no go, ze zijn blijkbaar allebei geschrokken van wat daar is gebeurt.
Ik ken het verhaal van Hendrikje niet maar dat ga ik proberen te achterhalen
marthoja schreef:
03-07-2022 18:34
Ik snap je opmerking over het los laten lopen maar is inderdaad geen optie. Er rijdt hier vrij veel verkeer, zijn al eerder katten dood gereden of zwaar verwond.

Naar buiten is nu sowieso een no go, ze zijn blijkbaar allebei geschrokken van wat daar is gebeurt.
Ik ken het verhaal van Hendrikje niet maar dat ga ik proberen te achterhalen
Moet je even teruglezen of loopen.

Is er budget voor een gedragsdeskundige? Anders zou ik proberen op allerlei manieren de spanning te doorbreken en met behulp van een middeltje van de dierenarts. Dat is op natuurlijke basis. Niet of niet te veel samen, dat ze de hoogte in kunnen, als ze wel in elkaars buurt zijn lekkere hapjes geven. Ik denk dat ik het zo zou doen. Ze zitten bij mij graag op een stellingkast, kun je niet zoiets kwijt in de ren of in huis voor het raam? Kun je de ruimte nog vergroten zodat er nieuwe interessante opties ontstaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
03-07-2022 18:55
Moet je even teruglezen of loopen.

Is er budget voor een gedragsdeskundige? Anders zou ik proberen op allerlei manieren de spanning te doorbreken en met behulp van een middeltje van de dierenarts. Dat is op natuurlijke basis. Niet of niet te veel samen, dat ze de hoogte in kunnen, als ze wel in elkaars buurt zijn lekkere hapjes geven. Ik denk dat ik het zo zou doen. Ze zitten bij mij graag op een stellingkast, kun je niet zoiets kwijt in de ren of in huis voor het raam? Kun je de ruimte nog vergroten zodat er nieuwe interessante opties ontstaan?
Ja dierenarts ga ik komende week doen al is het maar om uit te sluiten dat poes toch niet nog ergens pijn heeft en ook daarom zo blaast.
Verwacht ik overigens niet want ik voel en zie niks gek, ze loopt ook niet mank.

Gedragsdeskundige is erg prijzig dat is ook echt laatste redmiddel.

Ze kunnen zeker de hoogte in, heb in huis 3 hoge krabpalen staan en in de ren een grote boomstam met diverse plankjes. Maar de poes is meer van het verstoppen, onder bed / dekbed, in kledingkast of zoals nu in de kattenbak

Op dit moment liggen ze allebei te slapen in de woonkamer, zit ongeveer 10 meter tussen, en dat gaat goed zolang wij erbij zijn.

Zodra er weer eentje wakker wordt en richting de ander loopt vind ik het doodeng dat het weer blazen /grommen/uithalen wordt. Het lijntje is zo ontzettend dun
Alle reacties Link kopieren Quote
marthoja schreef:
03-07-2022 20:15
Ja dierenarts ga ik komende week doen al is het maar om uit te sluiten dat poes toch niet nog ergens pijn heeft en ook daarom zo blaast.
Verwacht ik overigens niet want ik voel en zie niks gek, ze loopt ook niet mank.

Gedragsdeskundige is erg prijzig dat is ook echt laatste redmiddel.

Ze kunnen zeker de hoogte in, heb in huis 3 hoge krabpalen staan en in de ren een grote boomstam met diverse plankjes. Maar de poes is meer van het verstoppen, onder bed / dekbed, in kledingkast of zoals nu in de kattenbak

Op dit moment liggen ze allebei te slapen in de woonkamer, zit ongeveer 10 meter tussen, en dat gaat goed zolang wij erbij zijn.

Zodra er weer eentje wakker wordt en richting de ander loopt vind ik het doodeng dat het weer blazen /grommen/uithalen wordt. Het lijntje is zo ontzettend dun
Bij jullie gaat het dan eigenlijk nog beter dan bij ons momenteel. Bij ons kunnen ze nog steeds niet bij elkaar. Wij gaan wel gedragshulp inschakelen want ik wil ze graag weer bij elkaar kunnen laten en wil dat op de juiste manier doen en niet zelf wat aan gaan rommelen. Je kunt er veel over lezen en ik heb veel ervaring met katten maar dit heb ik nog nooit op deze manier meegemaakt dus dan ga ik niet zelf lopen prutsen.
Ik ga eerst over 14 dagen nog een lang weekend weg en daarna gaan we er mee aan de slag.
Wij wisselen de katten wel minimaal elke dag van ruimte en de ene nacht mag kater bij ons slapen en de andere dag poes en we wisselen hun maatjes ook af zodat die in ieder geval gewend blijven aan elkaar.
Het is een heel gedoe maar zij hebben ook niet voor deze situatie gekozen dus wij moeten zorgen dat er zo min mogelijk stress voor hen is.

En geduld is met katten keyword, katten laten zich niet pushen en doen alles op hun eigen tempo.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Het gaat denk ik om redirectie agressie.

https://www.huisdieren.nu/katten/gedrag/agressie/
Alle reacties Link kopieren Quote
Hendrikje106 schreef:
03-07-2022 20:59
Bij jullie gaat het dan eigenlijk nog beter dan bij ons momenteel. Bij ons kunnen ze nog steeds niet bij elkaar. Wij gaan wel gedragshulp inschakelen want ik wil ze graag weer bij elkaar kunnen laten en wil dat op de juiste manier doen en niet zelf wat aan gaan rommelen. Je kunt er veel over lezen en ik heb veel ervaring met katten maar dit heb ik nog nooit op deze manier meegemaakt dus dan ga ik niet zelf lopen prutsen.
Ik ga eerst over 14 dagen nog een lang weekend weg en daarna gaan we er mee aan de slag.
Wij wisselen de katten wel minimaal elke dag van ruimte en de ene nacht mag kater bij ons slapen en de andere dag poes en we wisselen hun maatjes ook af zodat die in ieder geval gewend blijven aan elkaar.
Het is een heel gedoe maar zij hebben ook niet voor deze situatie gekozen dus wij moeten zorgen dat er zo min mogelijk stress voor hen is.

En geduld is met katten keyword, katten laten zich niet pushen en doen alles op hun eigen tempo.
Ik heb je post hierover inmiddels gelezen, heftig en ook in de ren ontstaan begrijp ik

En wat ontzettend vervelend dat het al zolang duurt, hopelijk kan een gedragsdeskundige hierin helpen.

Je had het over kalmeringsdruppels die je in de nek bij 1 van de katten had gedaan. Zijn die vrij verkrijgbaar of via dierenarts en doet het normaal gesproken wat?
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
03-07-2022 22:13
Het gaat denk ik om redirectie agressie.

https://www.huisdieren.nu/katten/gedrag/agressie/
Dank voor de link, heel interessant om te lezen en meer inzicht te krijgen in soorten agressie

Heb toch al ruim 40 jaar katten maar zoals het nu gaat heb ik nog nooit meegemaakt.
Het is, zoals al aangegeven, een kwestie van ontzettend veel geduld hebben.
Kalmeringsdruppels kun je kopen in de dierenwinkel. Ik zie bij de onze trouwens diverse soorten antistress middeltjes staan. Je kunt ze misschien ontspannender krijgen door spelletjes te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe slepen jullie je katten kinderen door de warmte hier vandaag 34 graden en morgen 39 graden buiten. Binnen zal het nog warmer worden verwacht ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oef binnen nog warmer dan buiten, dat klinkt niet fijn!

Hier alles vanochtend vroeg nog doorgewaaid. Nu alles potdicht gedaan. Ramen en gordijnen dicht. In de hoop de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. Kater kan zelf bepalen of hij naar buiten of binnen wil via het kattenluikje. En ik heb extra bakjes water op verschillende plekken gezet.
En nu maar hopen dat de hitte snel voorbij is. Ik kan het nu zelf ook niet goed hebben. Ik ben hoogzwanger en verwacht eind deze week te bevallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een huis met veel steen en goed af te dekken ramen, dus ik verwacht dat het binnen mee gaat vallen. Nu 22 graden binnen, gisteren werd het niet meer dan 24. Morgen zal niet te vermijden zijn, maar hoop dat het in elk geval vandaag nog mee gaat vallen.

Oef Zizo, wat spannend. Ik hoop dat de warmte mee gaat vallen bij je!!
Er ligt hier eentje uitgestrekt op de leren bank om af te koelen. Hij wilde ook het laatste restje van mijn yoghurt wat anders nooit hoeft. De rest is overal en nergens buiten onder struiken. Als ze willen kunnen ze binnen nog wat afkoelen want heb de hele nacht alles open gehouden.
Mijn kippen zijn opvallend rustig en passen zich er op aan. De hond gaat morgen mee naar een wadden eiland.

Wat spannend allemaal Zizo en pittig om met een dikke buik in de hitte rond te lopen. Ik wens je een goed verloop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn lieverd (bijna 17) had van de week last van zijn oog. Gisteren naar de dierenarts geweest en die stelde vast dat het Entropion is. Het ooglid krult dan naar binnen en de haartjes gaan dan in het oog en dat geeft een flinke irritatie. We hebben nu druppels meegekregen, moeten zijn oog schoonhouden en hij heeft Novacam gekregen. Ik ben zo bezorgd want hij heeft pijn en tot nu toe is er geen verbetering. Het is nog steeds een zielig hoopje en de warmte helpt ook niet veel. Woensdag moet ik terug en als er geen verbetering is dan wordt er een tijdelijke hechting gemaakt zodat het oog rust krijgt en kan herstellen tot zover dat kan. Want zijn hoornvlies was voor 1/3 deel beschadigd. Dan moeten we weer kijken hoe het gaat en dan is er nog de optie een operatie. Soort ooglidcorrectie. Maar ze zei omdat hij al oud is moesten we ook iets anders in ons achterhoofd houden.. Een narcose voor een kat van deze leeftijd kan niet goed uitpakken. Ik heb er gewoon buikpijn van. Ik ben er nog niet klaar voor om hem te moeten laten gaan. :cry: De kosten dat maakt me niet uit. Al was het mijn laatste 400 euro. Maar die narcose vind ik maar eng.

Is iemand bekend met Entropion bij hun kat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

Hier zie je het goed op het plaatje. De bovenkant is zoals het hoort en de onderkant is dus Entropion. De kat heeft dan het gevoel dat er 10 zandkorrels in zijn oog zitten =(

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven