Bijna kwart jongeren ontkent Holocaust

25-01-2023 08:42 546 berichten
Ik las net in verschillende kranten dat bijna een kwart van de jongeren (23%) niet gelooft dat er 6 miljoen joden omgekomen zijn tijdens de Holocaust. Ook weten veel jongeren niet dat in Nederland doorvoerplaatsen waren voor concentratiekampen...

Schokkend! Nu is het natuurlijk al wel weer een tijd geleden maar hoe kan het dat er zoveel mensen hedentendage niet geloven dat het werkelijke aantal zo hoog lag? Of dat er zo weinig kennis is over de Jodenvervolging? Naar mijn weten wordt er met geschiedenis toch voldoende aandacht aan de 2e wereldoorlog gegeven, misschien wat minder aan de Holocaust maar het is geen onderwerp wat niet behandeld wordt. En toch wordt het aantal mensen dat niet geloofd in de Holocaust ieder jaar groter.

Wat vinden jullie hiervan? Zorgwekkend of een normale gang van zaken door het verstrekken van de tijd? En welke oplossing zou hiervoor kunnen zijn?

https://www.parool.nl/amsterdam/kennis- ... ~b24c35fe/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... iod-tweede
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-01-2023 10:15
het zegt vooral iets over hoe slecht geschiedenis wordt gegeven op scholen
Nou, het is gemakkelijk de bal weer bij het onderwijs te leggen.

Maar er is beperkt tijd voor geschiedenisles. En in die geschiedenisles moet van alles worden onderwezen. Je wilt uiteindelijk ook dat kinderen leren waarom de verhoudingen in Europa nu zo zijn als ze zijn. Waar onze historische band met de VS vandaan komt.
Ook wil je kinderen leren hoe de wereld is zoals hij is, met alle getrokken grenzen middels kolonialisme.

Dat is allemaal nogal wat.

Tel daarbij op dat een hoop kinderen een familiegeschiedenis hebben die pas in de jaren 60 in Nederland begon. Dat maakt dat die verhalen in ieder geval niet in de familie worden doorgegeven.

Het verbaast me ook wel eens dat mensen eigenlijk niet meer weten wat er gebeurd is in voormalig Joegoslavie, of in Rwanda. Uiteraard allemaal geschiedenissen die wat verder liggen van ons bed, maar ook relevant om genocides en de werking van de mens te begrijpen.

Voor die laatste zaken is eigenlijk geen ruimte in het onderwijs wegens tijdgebrek. Er ligt al een tamelijk eenzijdige fixatie op de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust.

En ja, er zou best meer tijd kunnen worden besteed aan geschiedenis, maar ondertussen neemt de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen ook snel af.
Iets dat ook veel aandacht verdiend en wellicht belangrijker is dan geschiedenisonderwijs.

Zeker omdat het steeds verder van ons af ligt is het de vraag hoe erg de uitkomsten van dit onderzoek nu echt zijn. Het is in ieder geval ook wel ergens onvermijdelijk denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-01-2023 08:52
vooropgesteld, dat jongeren denken dat het een mythe is, vind ik vreselijk

Toch denk ik wel, dat het een normale gang is. Voor mijn eigen kinderen is WOII heel ver weg. waar wij nog grootouders hadden, waardoor het verhaal levend werd gehouden, hebben zij dat al niet meer.
Voor hen is WOII vergelijkbaar met Napoleon in NL of de Vietnam-oorlog.iets uit boeken, films, rijtjes die je moet leren op school.
Ik kan nog iets van begrip tonen dat het niet boeit, maar ontkennen?!
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Alle reacties Link kopieren Quote
Helemaal eens, Siri. De Tweede Wereldoorlog domineert het vak geschiedenis al aardig, bij onderwijs ligt het echt niet. Het is denk ik inderdaad meer te zoeken, zoals RikM zei, in levensovertuiging. Of dat nou een religie of neonazi-gedachtengoed is.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
25-01-2023 11:00
Want een organisatie die voor Holocaust-overlevenden opkomt heeft belang bij een wereld die vol met Holocaust-ontkenners lijkt te zitten?
Indirect wel. Ze hebben belang bij educatie over de Holocaust.
Aurorus schreef:
25-01-2023 11:08
Indirect wel. Ze hebben belang bij educatie over de Holocaust.
Veronderstel je nu dat deze organisatie een economisch belang heeft bij deze resultaten?
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
25-01-2023 09:18
Ik vraag me dus af in hoeverre er echt wordt ontkend dat de holocaust is gebeurd of hoe erg het was, ik denk dat de enquete en antwoorden wellicht wat uit hun verband zijn getrokken.

Ik kom uit 1993 en er werd zo ongelofelijk veel aandacht aan de tweede wereldoorlog besteed, op de basisschool én middelbare school, dat je bijna zou vergeten dat dat niet de enige oorlog is die er ooit is geweest. Daar was echt geen gebrek aan. Ook zijn wij op de basisschool naar Kamp Vught geweest, wat ook enorm indrukwekkend was.

Maar hoeveel weet jij van de eerste wereldoorlog? Van de 80 jarige oorlog? Van de zwarte pest? Van de massale heksenvervolgingen? Ook allemaal dingen die nooit meer mogen gebeuren, maar gewoonweg verder van je weg staan. De aantallen slachtoffers zijn lager, de percentages en impact echter niet altijd. Op een gegeven moment gaan verschrikkelijke gebeurtenissen nou eenmaal tot het verleden behoren. (Waarmee ik niet zeg dat ontkennen normaal is, maar dat normaal is dat jongere generaties deze kennis paraat hebben niet zo belangrijk vinden als oudere generaties)
Ja, de cijfers niet precies op orde hebben is heel iets anders dan ze wel kennen, maar ze vervolgens ontkennen, dus beweren dat ze niet waar zijn.
Als een kwart van de jonge mensen dat laatste serieus doet is het heel schokkend.
Het eerste echter niet zo, vind ik.
Dat je als kind niet precies weet hoe en wat maar wel weet dat het vreselijk is, is menselijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
25-01-2023 11:12
Veronderstel je nu dat deze organisatie een economisch belang heeft bij deze resultaten?
Nee, dat heb ik nergens gezegd. Deze organisatie komt op voor Holocaust-slachtoffers en dus hebben zij er belang bij dat mensen kennis (en dus onderwijs) over de Holocaust hebben. Zij vinden dat belangrijk. En dat is het ook. Maar dat maakt ze niet objectief om dit onderzoek uit te voeren. Dat zouden ze dan door een onafhankelijk onderzoeksbureau moeten laten doen. Dat is volgens mij niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
25-01-2023 10:38
Dat percentage zal ook groeien denk ik, gezien de hoeveelheid vluchtelingen wij erbij krijgen in Nederland.
Wat the fuck heeft dat er mee te maken?!?
Als iets je niet bevalt (verwerpelijk an sich) is vervolgens iets totaal anders in het verleden niet gebeurd?
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
25-01-2023 11:06
Helemaal eens, Siri. De Tweede Wereldoorlog domineert het vak geschiedenis al aardig, bij onderwijs ligt het echt niet. Het is denk ik inderdaad meer te zoeken, zoals RikM zei, in levensovertuiging. Of dat nou een religie of neonazi-gedachtengoed is.
Ik stoor me ook wel eens aan de eenzijdige fixatie op de Tweede Wereldoorlog.

Er valt zoveel te vertellen over de menselijke geschiedenis. Sommige zaken liggen ver weg, maar kunnen wel verklaren waarom de mens zich gedraagt zoals hij zich nu gedraagt.
Voor al die zaken is geen ruimte.

Laatst een historicus op de radio die een boek had geschreven over de periode 1917 en 1921 in Rusland. Daar vielen tussen de 12 en 20 miljoen doden in een burgeroorlog.
Bij die burgeroorlog waren tientallen landen betrokken. Het was in die zin een voortzetting van de Eerste Wereldoorlog.

Dit is allemaal lang geleden en een ver van ons bed-show, maar hij wilde dit verhaal optekenen omdat hij wil laten zien dat mensen tot zeer nare dingen in staat zijn, als er maar lang genoeg haat en gif in de hoofden van mensen wordt gestopt.
Dit is helaas van alle tijden en ale samenlevingen. Een eenzijdige fixatie op de Tweede Wereldoorlog kan er ook toe leiden dat men haat en genocide juist als een incident gaat zien.

Ook is dit verhaal relevant, omdat het onze narratief van een beperkte Eerste Wereldoorlog doet kantelen, en het mede verklaard waarom Poetin nu doet wat hij doet.

Je kunt zoveel van dit soort afgrijselijke verhalen vertellen, die elke keer laten zien waar we voor moeten waken. Congo, Cambodja, Rwanda, Bosnie, etc etc. Die verhalen zijn ook relevant, omdat het Westen hier heel vaak bij betrokken was. Direct of indirect.

Geschiedenis is in die zin geen eenvoudig vak.
cuculuscanorus schreef:
25-01-2023 11:03
Het helpt niet dat het steeds gebruikelijker wordt om feiten te zien als opties. In een wereld waar je wetenschappelijke inzichten keihard kunt ontkennen omdat jij dat 'niet zo voelt' en zelfs een podium krijgt om je alternatieve feiten te delen, is het niet zo moeilijk om je eigen wereldgeschiedenis te bedenken.

Je zag dat bij Corona toch ook. Ondanks alle informatie, ondanks al die zieken en overledenen, ondanks volle ziekenhuizen, was er een vrij groot deel van de mensen die ontkenden dat het bestond. Sommigen waren daar zelfs zo van overtuigd dat ze er agressief van werden.

Dat heeft niets met onderwijs of kennis te maken. De informatie was er.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2023 10:22
Zoals ik kon lezen is het in diverse landen telefonisch geweest onder 2000 mensen van 1980 tot generatie Z en 2000 mensen ouder dan voorgenoemde generatie. Deze uitkomsten zijn naast elkaar gelegd.

Wat de vragen waren staat helaas nergens.
Natuurlijk wel: https://www.claimscon.org/netherlands-study/

Deze is gesplitst tussen millennials en oudere volwassenen: https://www.claimscon.org/wp-content/up ... line-1.pdf

Deze is voor alle volwassenen bij elkaar: https://www.claimscon.org/wp-content/up ... line-1.pdf

En deze is in vergelijking met andere landen: https://www.claimscon.org/wp-content/up ... .24.23.pdf
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
25-01-2023 11:04
Nou, het is gemakkelijk de bal weer bij het onderwijs te leggen.

Maar er is beperkt tijd voor geschiedenisles. En in die geschiedenisles moet van alles worden onderwezen. Je wilt uiteindelijk ook dat kinderen leren waarom de verhoudingen in Europa nu zo zijn als ze zijn. Waar onze historische band met de VS vandaan komt.
Ook wil je kinderen leren hoe de wereld is zoals hij is, met alle getrokken grenzen middels kolonialisme.

Dat is allemaal nogal wat.

Tel daarbij op dat een hoop kinderen een familiegeschiedenis hebben die pas in de jaren 60 in Nederland begon. Dat maakt dat die verhalen in ieder geval niet in de familie worden doorgegeven.

Het verbaast me ook wel eens dat mensen eigenlijk niet meer weten wat er gebeurd is in voormalig Joegoslavie, of in Rwanda. Uiteraard allemaal geschiedenissen die wat verder liggen van ons bed, maar ook relevant om genocides en de werking van de mens te begrijpen.

Voor die laatste zaken is eigenlijk geen ruimte in het onderwijs wegens tijdgebrek. Er ligt al een tamelijk eenzijdige fixatie op de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust.

En ja, er zou best meer tijd kunnen worden besteed aan geschiedenis, maar ondertussen neemt de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen ook snel af.
Iets dat ook veel aandacht verdiend en wellicht belangrijker is dan geschiedenisonderwijs.

Zeker omdat het steeds verder van ons af ligt is het de vraag hoe erg de uitkomsten van dit onderzoek nu echt zijn. Het is in ieder geval ook wel ergens onvermijdelijk denk ik.
toch is het ook de conclusie van de onderzoekers
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
25-01-2023 10:38
Dat percentage zal ook groeien denk ik, gezien de hoeveelheid vluchtelingen wij erbij krijgen in Nederland.
Denk je dat er veel vluchtelingen tussen de respondenten zitten?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2023 10:22
Zoals ik kon lezen is het in diverse landen telefonisch geweest onder 2000 mensen van 1980 tot generatie Z en 2000 mensen ouder dan voorgenoemde generatie. Deze uitkomsten zijn naast elkaar gelegd.

Wat de vragen waren staat helaas nergens.
Ik zou heel graag willen weten:
- hoe ze deze mensen geselecteerd hebben (telefonisch is al bijzonder, zal niet iedereen uit deze leeftijdsgroep willen)
- uitgesplitst in leeftijd
- uitgesplitst in opleidingsniveau / cultuur / woonregio
- welke vragen zijn gesteld en hoe kon je antwoorden? (Open? Multiple choice? Was ‘ik weet het niet’ ook een mogelijkheid?)
- hoe zijn de antwoorden omgezet naar tekst?

Ik durf er namelijk mijn hand voor in het vuur te steken dat als ik 100 bekenden van mijn kinderen bevraag, nog geen 5% zal ontkennen wat er gebeurd is! (Ik gok op nog minder, maar daar ken ik de kinderen net niet goed genoeg voor)
Alle reacties Link kopieren Quote
Cookielover schreef:
25-01-2023 11:25
Natuurlijk wel: https://www.claimscon.org/netherlands-study/

Deze is gesplitst tussen millennials en oudere volwassenen: https://www.claimscon.org/wp-content/up ... line-1.pdf

Deze is voor alle volwassenen bij elkaar: https://www.claimscon.org/wp-content/up ... line-1.pdf

En deze is in vergelijking met andere landen: https://www.claimscon.org/wp-content/up ... .24.23.pdf
Ik zie dit staan:
Although there were several transit camps in the Netherlands used to deport more than 70% of the country’s Jewish population to concentration camps, and one of the most recognizable names of the Holocaust, Anne Frank, was in hiding in Amsterdam, a majority of Dutch respondents (53% of all respondents and 60% of Millennials and Gen Z) “did not cite” their own country as a country where the Holocaust took place.
Dat is toch open voor meerdere interpretaties zonder dat je meteen de Holocaust ontkent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Aurorus schreef:
25-01-2023 10:56
Ik vraag me ook af hoe het onderzoek is uitgevoerd. Het is in ieder geval gedaan in opdracht van een organisatie die opkomt voor de rechten van Holocaust-overlevenden. Dat is om mee te beginnen natuurlijk al niet objectief. Maar geen idee welk bureau het onderzoek heeft uitgevoerd.
Heb je geen Google?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-01-2023 11:31
toch is het ook de conclusie van de onderzoekers
Dat het schort aan het onderwijs?

Tja, die onderzoekers hebben dan niet het hele onderwijsplaatje goed voor ogen. Want zo'n onderzoek zou moeten gaan over de algehele kennis en vaardigheden van jongeren.
En ook hoe ze zich verhouden tot menselijk leed en haat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het kwalijk woestmakend en buitengewoon schokkend in een land waarvan 75% van de Joodse bevolking is afgeslacht.
De nasleep van de Holocaust is voor veel mensen nog dagelijkse kost.
meisje22 wijzigde dit bericht op 25-01-2023 11:39
3.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
25-01-2023 11:03
Het helpt niet dat het steeds gebruikelijker wordt om feiten te zien als opties. In een wereld waar je wetenschappelijke inzichten keihard kunt ontkennen omdat jij dat 'niet zo voelt' en zelfs een podium krijgt om je alternatieve feiten te delen, is het niet zo moeilijk om je eigen wereldgeschiedenis te bedenken.
We leven in een samenleving waar mensen het relevant vinden wat Yvonne Coldeweijer of Kanye West of Johan Derksen over het wereldtoneel vindt.

Of je geeft het onderwijs de schuld, de moslims, de Rabobank, Wouter Bos en de euro. Dat kan natuurlijk ook.
Mark Rutte, vergeet die niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-01-2023 08:52
vooropgesteld, dat jongeren denken dat het een mythe is, vind ik vreselijk

Toch denk ik wel, dat het een normale gang is. Voor mijn eigen kinderen is WOII heel ver weg. waar wij nog grootouders hadden, waardoor het verhaal levend werd gehouden, hebben zij dat al niet meer.
Voor hen is WOII vergelijkbaar met Napoleon in NL of de Vietnam-oorlog.iets uit boeken, films, rijtjes die je moet leren op school.
Dit vind ik echt heel, heel raar. Mijn eigen kind is ongeveer van dezelfde leeftijd en ik herken dit echt totaal niet. Mijn eigen kind heeft bovendien tot zijn 15e gewoon een overgrootvader die de oorlog heeft meegemaakt gehad. Maar zelfs zonder die overgrootvader: je doet toch de dodenherdenking met je kinderen, viert toch Bevrijdingsdag? Hoe kan het dan “net zoiets als Napoleon” zijn?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
25-01-2023 11:04
Nou, het is gemakkelijk de bal weer bij het onderwijs te leggen.

Maar er is beperkt tijd voor geschiedenisles. En in die geschiedenisles moet van alles worden onderwezen. Je wilt uiteindelijk ook dat kinderen leren waarom de verhoudingen in Europa nu zo zijn als ze zijn. Waar onze historische band met de VS vandaan komt.
Ook wil je kinderen leren hoe de wereld is zoals hij is, met alle getrokken grenzen middels kolonialisme.

Dat is allemaal nogal wat.

Tel daarbij op dat een hoop kinderen een familiegeschiedenis hebben die pas in de jaren 60 in Nederland begon. Dat maakt dat die verhalen in ieder geval niet in de familie worden doorgegeven.

Het verbaast me ook wel eens dat mensen eigenlijk niet meer weten wat er gebeurd is in voormalig Joegoslavie, of in Rwanda. Uiteraard allemaal geschiedenissen die wat verder liggen van ons bed, maar ook relevant om genocides en de werking van de mens te begrijpen.

Voor die laatste zaken is eigenlijk geen ruimte in het onderwijs wegens tijdgebrek. Er ligt al een tamelijk eenzijdige fixatie op de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust.

En ja, er zou best meer tijd kunnen worden besteed aan geschiedenis, maar ondertussen neemt de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen ook snel af.
Iets dat ook veel aandacht verdiend en wellicht belangrijker is dan geschiedenisonderwijs.

Zeker omdat het steeds verder van ons af ligt is het de vraag hoe erg de uitkomsten van dit onderzoek nu echt zijn. Het is in ieder geval ook wel ergens onvermijdelijk denk ik.
Mee eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorcha_ schreef:
25-01-2023 11:33
Ik zie dit staan:



Dat is toch open voor meerdere interpretaties zonder dat je meteen de Holocaust ontkent?
Zeker.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
25-01-2023 11:45
je doet toch de dodenherdenking met je kinderen, viert toch Bevrijdingsdag?
Hier is het op 4 mei om 20 uur net zo druk in de speeltuin als op 26 maart om 17 uur. Zelfs de ijscoboer laat om 20 uur nog gewoon zijn irritante melodietje klinken.
Mensen met een migratieachtergrond hebben niets met onze dodenherdenkingen en bevrijdingsdagen want het heeft niets met hun geschiedenis te maken
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
25-01-2023 11:45
Dit vind ik echt heel, heel raar. Mijn eigen kind is ongeveer van dezelfde leeftijd en ik herken dit echt totaal niet. Mijn eigen kind heeft bovendien tot zijn 15e gewoon een overgrootvader die de oorlog heeft meegemaakt gehad. Maar zelfs zonder die overgrootvader: je doet toch de dodenherdenking met je kinderen, viert toch Bevrijdingsdag? Hoe kan het dan “net zoiets als Napoleon” zijn?
Niet iedereen, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
25-01-2023 11:55
Hier is het op 4 mei om 20 uur net zo druk in de speeltuin als op 26 maart om 17 uur. Zelfs de ijscoboer laat om 20 uur nog gewoon zijn irritante melodietje klinken.
Mensen met een migratieachtergrond hebben niets met onze dodenherdenkingen en bevrijdingsdagen want het heeft niets met hun geschiedenis te maken
O, al die mensen in de speeltuin zijn mensen met een migratieachtergrond?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven