Bijna kwart jongeren ontkent Holocaust

25-01-2023 08:42 546 berichten
Ik las net in verschillende kranten dat bijna een kwart van de jongeren (23%) niet gelooft dat er 6 miljoen joden omgekomen zijn tijdens de Holocaust. Ook weten veel jongeren niet dat in Nederland doorvoerplaatsen waren voor concentratiekampen...

Schokkend! Nu is het natuurlijk al wel weer een tijd geleden maar hoe kan het dat er zoveel mensen hedentendage niet geloven dat het werkelijke aantal zo hoog lag? Of dat er zo weinig kennis is over de Jodenvervolging? Naar mijn weten wordt er met geschiedenis toch voldoende aandacht aan de 2e wereldoorlog gegeven, misschien wat minder aan de Holocaust maar het is geen onderwerp wat niet behandeld wordt. En toch wordt het aantal mensen dat niet geloofd in de Holocaust ieder jaar groter.

Wat vinden jullie hiervan? Zorgwekkend of een normale gang van zaken door het verstrekken van de tijd? En welke oplossing zou hiervoor kunnen zijn?

https://www.parool.nl/amsterdam/kennis- ... ~b24c35fe/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... iod-tweede
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat indirect internet hier ook schuldig aan is. Er is zóveel informatie te vinden en daar zit veel fake news tussen.
Op school moesten er lessen komen om onderscheid te leren maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare nieuwssites.
Tel daarbij op dat het een onwaarschijnlijk verhaal is: 6 miljoen mensen vermoord, vernietigingskampen, verraders...

En tel daar dan bij op de kracht van herhaling: als je regelmatig hoort/leest dat dat niet echt gebeurd is, dan zet dat alles op losse schroeven.

Als ik op de relatie pijler regelmatig lees van mensen die zich allerlei raar/vreemd/onlogisch niet voor kunnen stellen. Dan hebben we het 'nog maar' over vreemdgangers. Dan snap ik wel dat de holocaust een compleet onwaarschijnlijk verhaal is voor veel mensen.

Lijnen zijn niet altijd direct te leggen maar indirect gebeurt er een hoop in de wereld wat het ontkennen makkelijker maakt.
RikM schreef:
25-01-2023 10:02
En wat is het geloof van de ondervraagden?

Ik denk dat je namelijk op een school in Amsterdam heel andere antwoorden krijgt dan op een school in Veenendaal.

Daar heb ik zojuist een artikel over gelezen en het blijkt dat er idd jongeren met moslim achtergrond zijn die dit ontkennen maar meer jongeren vanuit de extreem rechtse hoek. Beiden natuurlijk net zo fout maar zeker niet allen vanuit de Moslim hoek.
Bergje65 schreef:
25-01-2023 10:00
De titel van dit topic moet wat ontkracht worden: het gaat niet om ontkenning maar om twijfel

Je hebt hardcore ontkenning en soft ontkenning maar beiden vallen onder ontkenning. Het in twijfel trekken van de holocaust valt toch ook onder ontkenning?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook verbijsterd. Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe dit onderzoek is uitgevoerd. Is dat ergens terug te vinden?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2023 10:10
Je hebt hardcore ontkenning en soft ontkenning maar beiden vallen onder ontkenning. Het in twijfel trekken van de holocaust valt toch ook onder ontkenning?
Nee, ontkenning en twijfel is niet hetzelfde;

bij een ontkenning zeg je: het is niet gebeurd
bij een twijfel zeg je: ik weet niet of het is gebeurd
bergje65 wijzigde dit bericht op 25-01-2023 10:24
15.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
het zegt vooral iets over hoe slecht geschiedenis wordt gegeven op scholen
Bergje65 schreef:
25-01-2023 10:14
Nee, ontkenning en twijfel is niet hetzelfde
Maar beiden even verwerpelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met GLF, maar dit vind ik wel eng om te lezen:

''Neo-Nazism and Antisemitiism
22% of Millennials and Gen Z feel it is acceptable for an individual to support neo-Nazi views and 13% are unsure.''

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is hoe representatief de groep ondervraagden is natuurlijk, alhoewel je ook wel mag verwachten dat er op representativiteit gelegd is.

Schokkend is het wel. Dit is een verantwoordelijkheid van het onderwijs maar ook van opvoeders. Het zou onderdeel van elke opvoeding moeten zijn, een bezoek aan het Achterhuis, doorgangskamp in Nederland of andere plek, een gastles erover of welke manier dan ook die bijdraagt aan de kennis en het besef.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
25-01-2023 10:12
Ik ben ook verbijsterd. Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe dit onderzoek is uitgevoerd. Is dat ergens terug te vinden?
Ja, natuurlijk :) Anders zou het geen goed onderzoek zijn.
PoesMinoes schreef:
25-01-2023 10:12
Ik ben ook verbijsterd. Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe dit onderzoek is uitgevoerd. Is dat ergens terug te vinden?

Zoals ik kon lezen is het in diverse landen telefonisch geweest onder 2000 mensen van 1980 tot generatie Z en 2000 mensen ouder dan voorgenoemde generatie. Deze uitkomsten zijn naast elkaar gelegd.

Wat de vragen waren staat helaas nergens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het ook schokkend. Ik hoor bij die generatie en heb verhalen van opa's en oma's meegemaakt, mijn ouders zijn geboren tijdens de wederopbouw dus dat krijg je mee.

Ik vind het vooral eng....als de ontkenning er is dan ontstaat in mijn beleving ook een grote kans op herhaling, want zo erg was het allemaal niet.

Internet zal een grote oorzaak zijn, het zakt naar de achtergrond omdat het steeds langer is geleden. Maar net wat eerder is gezegd: de ellende uit de eerdere eeuwen zijn we ook niet vergeten.
Suniva schreef:
25-01-2023 10:22
De vraag is hoe representatief de groep ondervraagden is natuurlijk, alhoewel je ook wel mag verwachten dat er op representativiteit gelegd is.

Schokkend is het wel. Dit is een verantwoordelijkheid van het onderwijs maar ook van opvoeders. Het zou onderdeel van elke opvoeding moeten zijn, een bezoek aan het Achterhuis, doorgangskamp in Nederland of andere plek, een gastles erover of welke manier dan ook die bijdraagt aan de kennis en het besef.

Klopt. Allereerst bij de opvoeders natuurlijk, maar wanneer een docent op school dit signaleert dan moet hij met betreffende leerling in gesprek gaan en misschien ook wel met de opvoeders. Het probleem is alleen dat mensen niet graag aangesproken willen worden op gedrag en direct in de verdediging schieten of zelfs (verbaal) geweld. Ik snap dat docenten gezien hun werklast misschien geen zin hebben om nog meer op hun bord te nemen.

Plus, je moet echt beginnen op jonge leeftijd want hoe ouder hoe minder invloed je als opvoerder/school nog hebt.

Ergens ligt er ook een taak voor de overheid in alle landen om de verspreiding van nepnieuws op het internet tegen te gaan maar dan torn je weer aan de vrijheid van meningsuiting.
Lila-Linda schreef:
25-01-2023 10:15
het zegt vooral iets over hoe slecht geschiedenis wordt gegeven op scholen

Dat geloof ik dus niet zo. De Tweede Wereldoorlog wordt uitgebreid behandeld op school.

Ik denk eerder dat het met bepaalde levensovertuigingen te maken heeft (al dan niet vanuit geloof).
RikM schreef:
25-01-2023 10:31
Dat geloof ik dus niet zo. De Tweede Wereldoorlog wordt uitgebreid behandeld op school.

Ik denk eerder dat het met bepaalde levensovertuigingen te maken heeft (al dan niet vanuit geloof).

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. De vraag is dan hoe bereik je die mensen of beter nog hoe zorg je ervoor dat ze zo min mogelijk invloed hebben op andere (kwetsbare) jongeren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me vooral af of er overeenkomsten tussen deze "Holocaustontkennende jongeren" zijn.

Gaat het om jongeren die bepaalde websites bezoeken, bepaalde politieke denkbeelden hebben, een gezamenlijke sociaal-culturele achtergrond? Alleen dat percentage zegt eigenlijk niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat percentage zal ook groeien denk ik, gezien de hoeveelheid vluchtelingen wij erbij krijgen in Nederland.
Champoo schreef:
25-01-2023 10:36
Ik vraag me vooral af of er overeenkomsten tussen deze "Holocaustontkennende jongeren" zijn.

Gaat het om jongeren die bepaalde websites bezoeken, bepaalde politieke denkbeelden hebben, een gezamenlijke sociaal-culturele achtergrond? Alleen dat percentage zegt eigenlijk niet zoveel.

Het is vooral zinnig om een nader onderzoek hiernaar te doen. Want alleen ter kennisgeving aannemen is onvoldoende. Laat het CBS hiernaar verder onderzoek doen zodat er iets aan gedaan kan worden. Lijkt me een goeie eerste stap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk de invloed van TikTok en andere nieuwsfuiken op social.media.
Het vervelende/verdrietige is dat als je ze meeneemt naar een holocaustmusea, zoals je in berlijn en omgeving hebt, het heel hard aankomt.
Tot kotsen aan toe.
Het is nogal wat als je zeker weet dat iets is verzonnen en je ziet al dat verschrikkelijks, met foto's en al, en alles komt zo in 1 keer binnen.
Als je dan zelf een vluchteling achtergrond hebt, van te voren zeker weet dat het allemaal nep is en opgezet, en de volle waarheid van waarom dit wordt ontkend dringt tot je door...
Het is echt heel naar om te zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-01-2023 10:15
het zegt vooral iets over hoe slecht geschiedenis wordt gegeven op scholen
Ik denk ook dat het is omdat het verder weg is.
Zelfs de kinderen die het niet ontkennen zeggen er 'niet zoveel mee te hebben'.
Het maakt nogal verschil als jouw geschiedenisleraar, zoals bij ons, uit eigen ervaring vertelt en je ook eigen filieleden hebt met verhalen.
of dat je die ervaring alleen hoort van een bejaarde tijdens een project.
Plus dat er veel is om je druk om te maken.
Het milieu en dreigende actuele oorlog is nu een hot item, dit is 'geweest' zeggen ze dan.
Het is niet altijd een kwestie van niet betrokken zijn, men is betrokken bij hele andere dingen.
Plus dat het hele Palestijnen conflict ook een smet op het verhaal werpt voor veel jonge mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me ook af hoe het onderzoek is uitgevoerd. Het is in ieder geval gedaan in opdracht van een organisatie die opkomt voor de rechten van Holocaust-overlevenden. Dat is om mee te beginnen natuurlijk al niet objectief. Maar geen idee welk bureau het onderzoek heeft uitgevoerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het goede nieuws is dat 77 % blijkbaar wel goed op de hoogte is.
Dat is netjes, want onder jongeren is het percentage van de bevolking met een Nederlandse achtergrond nog maar zo´n 67 %.

Bovendien: "...De enquête werd gehouden in opdracht van Claims Conference, een in 1951 opgerichte internationale organisatie die strijdt voor compensatie voor Holocaustslachtoffers..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Aurorus schreef:
25-01-2023 10:56
Ik vraag me ook af hoe het onderzoek is uitgevoerd. Het is in ieder geval gedaan in opdracht van een organisatie die opkomt voor de rechten van Holocaust-overlevenden. Dat is om mee te beginnen natuurlijk al niet objectief. Maar geen idee welk bureau het onderzoek heeft uitgevoerd.
Want een organisatie die voor Holocaust-overlevenden opkomt heeft belang bij een wereld die vol met Holocaust-ontkenners lijkt te zitten?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
25-01-2023 10:20
Maar beiden even verwerpelijk.
Ben het niet met je eens, in algemene zin.
In het geval van de holocaust is twijfel overigens wel verwerpelijk.
Misschien kunnen ze die jongeren een tripje Auswitsch laten maken.
Het helpt niet dat het steeds gebruikelijker wordt om feiten te zien als opties. In een wereld waar je wetenschappelijke inzichten keihard kunt ontkennen omdat jij dat 'niet zo voelt' en zelfs een podium krijgt om je alternatieve feiten te delen, is het niet zo moeilijk om je eigen wereldgeschiedenis te bedenken.
We leven in een samenleving waar mensen het relevant vinden wat Yvonne Coldeweijer of Kanye West of Johan Derksen over het wereldtoneel vindt.

Of je geeft het onderwijs de schuld, de moslims, de Rabobank, Wouter Bos en de euro. Dat kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven